PDA

Vis full versjon : Dimmebryter til dashbord lys



Robster
24/01/12, 14:40
Hei,Jeg er på jakt etter en ny dimmebryter til min volvo 740 Tic (88 modell) til en rimelig penge, da den jeg har nå streika for litt siden og jeg ikke har noen bakgrunnslys i dashbordet. Hvis noen har en til salgs,venligst svar på denne posten.

På forhånd takk.

Svirre
24/01/12, 15:25
Sikker på at det er dimmebryteren? Prøvd å jumpe direkte utenom bryteren? Kan også være et ledningsbrudd etc. som forårsaker det hele.

Men om det er dimmerbryter du er på jakt etter, hvordan ser denne ut? Bilder?

Robster
24/01/12, 17:07
Har tenkt til å prøve å koble utenom brytern ja,men er fortsatt på jakt etter en ny(brukt) til en billig penge.


Her er en link til et vanlig 740 instrument panel : http://en.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=21605643

Delen jeg er ute etter er den knotten man kan vri på under tempratur måler til kjølevannet,den er kobla til en kontakt som sitter bak instrument panelet,som styrer lysstyrken til bakgrunnslysa.

Svirre
24/01/12, 21:40
Da har ikke jeg desverre :( Har til 940, som er en separat bryter. Kombinert både for justering av instrumentlys og klokke.

Robster
24/01/12, 22:10
det var synd,men da kan jeg jo spørre om det er noen fare å koble ledningene direkte (hvis jeg evt ikke skulle få tak i ny bryter) så bakgrunnslysa vertfall funker og kjøre uten dimmebryter?

Svirre
24/01/12, 22:27
Nei. Samme som å vri til du har mest lys på dimmeren.

Robster
24/01/12, 23:27
Da er jo det et alternativ,hvis jeg evt ikke får tak i en bryter. Vet du om det er noen spesiell måte man skal koble ledningene sammen på? Er litt grønn når det gjelder elektronik/kobling av ledninger.

Svirre
24/01/12, 23:29
Er bare å koble sammen de som går inn og ut. Nå veit ikke jeg om de er separert bakomder eller ikke. Du får komme tilbake hvis det er for mange ledninger å velge mellom ;)

Robster
24/01/12, 23:33
tok bare en rask titt bak instrument panelet her om dagen,hvis jeg husker riktig var det i alt 3 stk små ledninger som går inn/ut av dimmebryter kontakta bak der. Jeg skal se litt nøyere på det senere.

Edit : mens jeg er igang tenkte jeg å bytte lyspærerene som lyser opp instrument panelet i samme slengen,var innom Biltema men de hadde bare 1,2W pærer,synes det blir litt lite. Mener å huske at jeg har lest at 2W pærer gir greit med lys. Har du noen peiling på om det Stemmer? :)

Svirre
24/01/12, 23:35
Antageligvis 12V, jord og ledning til lys i dash.

Robster
24/01/12, 23:42
Okei,skal som sagt ta en ordentlig titt før jeg gjør noe,når jeg får tid en dag.

Takk for alle råd hittil,bra å ha et sånt forum som det her. Er relativt ny i "volvo familien",kjøpte 740 tic'en min ifjor sommer,får vel poste noen bilder av den når våren kommer og den blir polert igjen. er så trist vær nå med all den driten fra saltet på veiene og sånn.

kayboy
25/01/12, 10:37
jeg haret gammelt instrument liggans... evt ikke om det er samme bryteren da :P send meld du så kan jeg se om jeg får sendt bilde ellrno ;) det har VDO 992 645 454 og volvo 444 001 079 delenr ;)

Robster
25/01/12, 14:56
Jeg har en 88 modell 740 tic,jeg tror ikke det skal være noe forskjell på dimmebryterene,så lenge det er den som har den lille knotten man vrir på. Jeg posta en link til et panel til en vanlig 740 som har den knotten jeg snakker om med kontakta bak panelet. http://en.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=21605643

Den lille knotten under kjølevanns tempraturen som jeg har nevnt tidligere i denna posten.

kayboy
25/01/12, 16:38
de er like der på -90 og 90... MEN på baksiden er de forskjellige :S er det som er dritt... på 91- så er det nytt dashbor og da er det nede ved rattet om du skjønner...

Robster
25/01/12, 16:56
Jeg forstår,skal ta en titt til bak der når jeg får tid,så gir jeg tilbakemelding :)

kayboy
25/01/12, 17:18
toppers (Y)

kayboy
25/01/12, 17:46
jeg kan sende bilde pr MMS :)

Robster
25/01/12, 19:05
Jeg sender deg mobil nr mitt på Pm.

Robster
27/01/12, 16:15
Jeg er fortsatt på jakt etter en Dimmebryter. Hvis jeg evt ikke skulle få tak i en,noen som kan si meg hvordan jeg skal koble ledningene direkte utenom bryter da? :)

Svirre
28/01/12, 11:39
Får du tatt et bilde av hvordan det ser ut bakom der? Med de 3 ledningene du nevnte som gikk inn på dimmebryteren? Da blir det kanskje enklere å peke ut hvem som er hvem ;)

Robster
28/01/12, 23:51
Jeg vet hvilke ledninger som er til hva,lurer på hvordan jeg skal koble. Burde jeg kjøpe noen "sukkerbiter" eller noe sånt og koble ledningene inn i det. Og hva gjør jeg med Jord ledninga? :) Er som sagt grønn når det gjelder elektronik og sånn.

Svirre
29/01/12, 13:44
Runde kabelsko er tingen! Lett å koble sammen og lett å ta fra hverandre igjen. Jordledningen trur jeg du bare kan la være. Virker som om det er noe til bakgrunnsbelysning å gjøre.

Robster
03/02/12, 20:29
Ingen som har en dimmebryter liggende? Har kjøpt inn Kabelsko og verktøy til det som Svirre nevnte,så blir vel snart å koble direkte intill jeg får tak i en bryter.