Vis full versjon : Får ikke bremsekraft høyre bak
Hei!
Jeg har en volvo 240 ,1986
I det siste har jeg slitt en del med bremsene.. Her er noe som er gjort, etter rekkefølge:
-Da jeg fikk bilen var det ikke bremsetrykk bak venstre. Det var også mye drit/sand oppi hovedsylinderen, men det hang fast og ble ikke med ned i rørene.
Derfor byttet vi caliptere,skiver og klosser begge sider bak. Da vi demonterte caliperen vrei røret seg høyrebak så det ble nye rør på begge sider.
Fortsatt ikke noe trykk ved lufting. vi åpnet derfor røret før reduksjonsventilen og det var greit trykk der. Vi fikk derfor en brukt Reduksjonsventil.
Når vi satt på den var det ingen kraft Høyre bak! Bytta hovedsylinder/beholder til bremseveske på fylling. Deretter satt vi på Caliptere/skiver/klosser forran og lufta i rekke følgen HB/VB/HF/VF, deretter lufta vi men ikke no trykk HB.
Bytta høyre "kammer" på reduksjons ventilen og prøvde igjen, ikke noe trykk høyre bak.
Vi blåste gjennom disse med trykkluft, prøvde på nytt, men ikke noe trykk høyre bak, har nå bytta slanger til denne reduksjons ventilen og har lufta, men fortsatt ikke trykk høyre bak.
Noen forslag til hva som kan være problemet?
http://www.ebay.com/itm/320832462617?pt
Her er forresten et bilde av en slik reduksjons ventil hvis folk måtte lure
Tinnsoldaten
24/01/12, 00:59
Har du bytta slangene etter lastventilen? Har vært borti slanger som sveller opp innvendig, så det kommer lite og ingenting gjennom. Er et kjent problem på 140.
Prøvd å kjøre igjennom rensevæske/cleaner etc? Kan hende det blåser igjennom med bare luft med ikke med væske. Og har du ABS? Hvis du har det så er det noe inni der. Usikker på hva :p
Ang. hovedlinjer: ble den åpna uten å bli overhalt, eller monterte du den sammen med rep. set eller noe lignende?
Nei, har ikke byttet de, takk for tipset! :D
Skal prøve å kjøre gjennom Cleaner, har ikke ABS nei ;)
Hovedlinjer ble åpna uten å bli overhalt.
Tusen takk for tips ;)
hmmmmmmmm.. stakk en tur under bilen idag..
Festa calipteren på bremserøret FORRAN reduksjonsventilen høyre bak, var ikke no trykk der >:(
Det kan jo ikke være no galt med fordeleren i og med at høyre bak bremsa perfekt før jeg bytta reduksjonsventilen!!
Kretsfordelingsventilen på traversen kan i mange tilfeller henge seg opp.
Kretsfordelingsventilen på traversen kan i mange tilfeller henge seg opp.
Farlige biler du er borti som sprer kreft! :o Hehe....
Nei, det kan nok hende da at kraftfordeleren er "gåen", hengt seg opp. Blir jo bare den som står igjen da siden det fungerte fint før du bytta.
Farlige biler du er borti som sprer kreft! :o Hehe....
Nei, det kan nok hende da at kraftfordeleren er "gåen", hengt seg opp. Blir jo bare den som står igjen da siden det fungerte fint før du bytta.
Det står krets. ikke Kreft. Den blokka på traversen er endel av to-krets systemet.
Om det blir trykkforskjell i kretsen, kommer den ventilen til sin hensikt.
Noe som kan skje, og som desverre ofte skjer, er at ventilstempelet inne i ventilen setter seg fast, eller går tregt.
Da kan en få lav pedal, og en krets faller ut.
Ettersom høyre side bak mangler bremsekraft, så er nok også den ene kretsen til venstre side foran ute av funksjon.
Foran er det 4 stempler i hver kalipper, og 2 av stemplene får trykk fra hver sin krets. Det er sånn laget for å alltid ha brems på minst 3 hjul selvom en krets er ute av funksjon.
Var det mer forståelig?
Det var veldig forståelig, tusen takk for svar alle sammen ^^
Detta kommer til å høres rart ut men, jeg sleit med det samme på min og der var faktisk feilen at caliperene forean satt på feil side. altså venstre på høyre og høyre på venstre. høres rart ut men det var faktisk tilfelle..
Detta kommer til å høres rart ut men, jeg sleit med det samme på min og der var faktisk feilen at caliperene forean satt på feil side. altså venstre på høyre og høyre på venstre. høres rart ut men det var faktisk tilfelle..
Vært lite bevegelse i kretsen så stemplene har satt seg fast kanskje :)
Jepp, Da var det bytta bremsekraftfordeler... men fortsatt ikke trykk høyre bak :P skal kjøpe nytt bremserør fra reduksjonsventilen og fram til bremsekraftfordeler og mulig hovedsylinder til bremsekraftfordeler imorra :\
Jeg har samme problemet på min 245,men på venstre side bak.
Jeg byttet bremser i sommer til alt nytt/nyoverhalt,men luftet tydeligvis i helt feil rekkefølge.
Men da vi luftet venstre bak var det veldig bra trykk de to første gangene det kom væske og etterpå var det såvidt det rant ut av luftenippelen.
Byttet til ny hovedsylinder men resultatet var det samme.
Demonterte den gamle hovedsylinderen og fant ingen feil,ingen rust eller ødelagte tetninger og da begynte feilsøkingen fra kalippern og framover.
Samme hvor vi åpnet røret var det ikke trykk,og det var heller ikke trykk ut av sylinderen så den ble igjen byttet mot enda en ny med påfølgende lufterunde,denne gang riktig rekkefølge men venstre bak forble fortsatt trykkløs...og der er jeg nå...hva i all verden kan være problemet??
Så hvis du finner feilen,for guds skyld skriv det her.
Da ligger det ei luftlomme et sted. et par biler har blitt bra av å bli luftet mens de står i helling. dvs med bakparten opp når en llufter bak, og framparten opp når man lufter foran. Det holder med en garasjejekk som klarer å løfte litt høyt.
Jo,men med en luftlomme så vil lufta bli komprimert å det vil skapes trykk uansett når en har pumpet 4-5 ganger?
Og forresten,så stod bilen på bukker med den enden av bilen som ble luftet høyest.
Jeg har ikke hatt fra hverandre væskefordeleren enda,og kan kanskje utelukke at det er den når trådstarter har gjort den operasjonen uten bedre resultat.
Men for all del,forslag er gull verdt!
Hei! Må bare si at det er blitt gjort lite i det siste på grunn av snøen ^^
Men har bestillt bremserør fra fordeler til reduksjonsventil idag fra volvo (355,-)
Så skal jeg gi tilbakemelding på hvordan dette går.
Må bare legge ved at: Når jeg skrudde av fordeleren helte jeg på litt bremseveske for shits'n'giggles og la merke til at det ene røret ga kun fra seg en dråpe, mens det andre rant det mye fra. Det røret som det lakk lite fra har en skarp vinkel på seg, i og med at det var mye sand og dritt i gamle beholderen så kan det jo være at det har samlet seg mye i akuratt denne vinkelen på røret. Men det er jo nesten til å utelukke da jeg har trykk på 3/4 hjul.
Greit å nevne siden vi ikke har en anelse om hva som kan være galt ^^
Må si det er litt urovekkende at du har slitt siden sommeren med dette :o
Hei igjen! bytta røret fra fordeler til reduksjonsventilen.. jævla langt rør :P Men det hjalp ikke! Pedalen er hard men når det luftes synker den ikke inn/ingen respons.
Vi skrudde av rørene fra hovedsylinderen til fordeleren, men den var ikke tett IDAG.
Skal ned til en delebil til en kompis imorra, skal plukke av reduksjonsventilen her og bytte denne på nytt. Da det var dette som førte til at kraften forsvant fra høyre side. Med tanke på at denne bilen har stått varmere lagret og har 1 år siden sist kjøring er det kanskje mulig denne kan fungere... skal også se på kalipteren.
Volvo Sør anbefalte meg å lufte alle niplene forran også og prøve høyre bak til slutt... får se hvordan det går imorra :)
Prøblemer med treg bremsesylinder i kalipperne?
Prøv å skru løs calipperne (ikke bremserøret)
-Ta ut klossene
-Dra av tetningsringene til sylinderene hele
-Finn fram en liten tvinge og en trekloss
-Spray WD40, 5-56 e.l på sylinderen
-Legg treklossen midt mellom sylinderene så de ikke detter ut!
-ha med en kamerat til å sitte å trykke på bremsen
mens du sprayer guffe.
-Bruk tvinge til å presse sylinderene inn igjen når kameraten har sluppet bremsen.
Gjør dette en 5-6 ganger og smør inn med kobberfett før du setter på
tetningene igjen.
Verdt ett forsøk om det er lite bremsekraft eller henger på :)
gjort det ett par ganger :)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.