PDA

Vis full versjon : Radioator varm, Men ikke nederste slange, Dårlig varme i bil!



HelgeS40
23/01/12, 22:26
Volvo s40 1,8 Automat 1997 Bensin

Er ikke så mye varme i varmeapparatet som før, Kan stå i 20 min på tomgang uten at kjøleviften slår inn. Øverste del av radioator og øverste slange er varm, så varm at det nesten ikke er mulig og ta på denne, Men den nederste del under kjøleviften er kald, i vanntanken er det så vidt lunk.

Hva kommer dette av ?

Byttet vann på bilen og "Flushet" igjennom systemet, før det var det god varme, men tok lang tid før kjøleviften kom på da også.

Kan det være Temeraturføler?

850GLTsilver
23/01/12, 22:28
Nederste slange skal ikke bli særlig varm.
Er jo den jobben radiatoren har, kjøle ned vannet.

Men termostaten din kan ha tatt kvelden.
Blir øvre radiatorslange varm tidlig?

HelgeS40
23/01/12, 23:39
Den øverste slangen blir ikke så raskt varm, normalt vil jeg tro.

kan stå som sagt 20-30 min på tomgang uten at temeraturen blir høy i radioator uten at viften starter, men resten av motoren er varm.

pinnen på temperatur-måleren er nesten på midten, men heller mer ned mot ned mot 60 grader , går aldri høyere enn dette

850GLTsilver
25/01/12, 12:52
Den øverste slangen blir ikke så raskt varm, normalt vil jeg tro.

kan stå som sagt 20-30 min på tomgang uten at temeraturen blir høy i radioator uten at viften starter, men resten av motoren er varm.

pinnen på temperatur-måleren er nesten på midten, men heller mer ned mot ned mot 60 grader , går aldri høyere enn dette

Dette at motoren aldri blir varmere enn 60 grader er den direkte grunnen til at vifta ikke starter.
Pilen skulle i grunnen ellers ha pekt svakt oppover, om alt hadde vært normalt.
Er først ved Ca 100 grader (muligens litt lavere, 95-100) at vifta får startsignal på trinn en om den har totrinnsvifte, og ikke før ved 113 grader for trinn to.

20-30 minutter var lenge uansett. Står bilen i ro, så skjer det jo ingen særlig effektiv kjøling der ute i radiatoren.

Ville sjangset på termostaten jeg.
Billig og enkel å skifte.

ole
26/01/12, 18:37
jeg vil tippe på at termostaten står oppe og ikke lukker, det vil resultere i at vannet strømmer hele tiden står aldri i ro til det er x grader i motor så det leverer varme i varme aperat.... følg øvre radiator slange inn til mottor der sitter termostaten..