PDA

Vis full versjon : Merkelig olje, Trenger noen råd!!



HelgeS40
23/01/12, 17:30
Jeg har akkurat kjøpt meg en 1997 mod s40 , 1,8 Bensin Automat

Skulle peile oljen i dag og fikk se at oljen var helt hvit,gul. skumaktig gugge.. Tørket dette av og stakk den ned i peilehullet og opp igjen,da var oljen enda hvit, peilet så en gang til og vanlig farge på oljen....

Jeg vet at forrige eier har fylt på Biltema olje, Den grønne flasken....

Er det toppakningen som har røket?

Har selv nettopp tømt og fylt på ny kjølevæske og er ikke minket noe i tanken, har kjørt ca 45 mil etter dette og vannet ligger på samme nivå enda..

Hva kan dette være?

Dårlig kvalitet på oljen ? eller Dårlig simmering på peilepinn? Kansje dårlig Termostat? Nålen går ikke helt opp på midten på temperaturmåleren,,, kansje det kan forårsake kondens?

Martin.S
23/01/12, 17:34
Om du ikke mister noe vann, eller bilen ryker unormalt mye (hvit eksos) er det nok ikke toppakningen som er gåen. Det er stor sannsynelighet for at det bare er kondens.

Men det skader ikke å ta et olje/filter skift og følge litt med på det.

Har selv en v40 og har lagt merke til at det noen ganger er litt hvitt på peilepinnen på denne også. Men jeg har heller ikke noe vannforbruk eller noe annet unormalt. Og dette begynte etter det ble kaldt.

HelgeS40
23/01/12, 17:39
Takk :) Dumt og legge ut penger på Toppakning om det kansje ikke er det som er feilen.. Det er hverken olje, vann forbruk på bilen, Heller ingen røyk, men når jeg tar på oljen på peilepinnen lukter denne sånn rart, kansje litt svak eksoslukt? Vanskelig å forklare :)

Hvilken olje er best å bruke på denne type bil?

For å få ut alt gugge ( kondens) er vel det kansje lurt og rense motor med noe greier? Eller holder det med bare oljebytte?

850GLTsilver
23/01/12, 22:30
Takk :) Dumt og legge ut penger på Toppakning om det kansje ikke er det som er feilen.. Det er hverken olje, vann forbruk på bilen, Heller ingen røyk, men når jeg tar på oljen på peilepinnen lukter denne sånn rart, kansje litt svak eksoslukt? Vanskelig å forklare :)

Hvilken olje er best å bruke på denne type bil?

For å få ut alt gugge ( kondens) er vel det kansje lurt og rense motor med noe greier? Eller holder det med bare oljebytte?


Valvoline Magnatec er en fin olje på disse. 10W40 for eksempel.

Ville skiftet olje så snart som mulig var jeg deg.

Audun
23/01/12, 22:58
start med filter å olje skift å se hvordan det blir..

todleif
25/01/12, 16:04
Får vel sånn gugge ved småkøyring.

Agrostar
25/01/12, 16:08
Ved småkøyring så får du litt kremolje ja :p Sjøl på rødblokk.

850GLTsilver
25/01/12, 16:38
Ikke uvanlig nei.
Med tilhørende hyppige behov for oljeskifte.

Er absolutt ikke bra å kjøre rundt med slikt på motoren.

olavxxx
26/01/12, 18:27
Om du ikke mister kjølevæske er det noen standard syndere:

O-ring ved oljepeilerøret som slipper inn fuktighet
Korte turer
Tett veivhusventilasjon


Kan selvsagt være kombinasjon.. Du finner utallige tråder om dette på nettet, søk etter "milky oil volvo"

Petralba
31/01/12, 02:03
Jeg finner ikke dette veldig forståelse. Så jeg forstår ikke hvordan dette går.