PDA

Vis full versjon : Hvordan drenere ut kjøleveske på 95 mod 960?



Adrian
23/01/12, 09:54
Hei har en volvo 960 95 modell 2,5 liter som jeg tilfeldigvis fant ut at kjølevæska bare tåler 13 minus. Heldigvis har det ikke vært så kaldt enda, men dette må gjøres noe med. Har prøvd å fjerne radiator slangen på ut siden, men fikk ikke drenert nok. er det noe dreneringstapp under radiatoren eller noen andre måter å gjøre dette på?
Takker for svar.
Hilsen Adrian.

Svirre
24/01/12, 01:18
Sett bilen i en bratt bakke med nesa nedover. Ta deretter av nederst punkt (vanligvis nederste slange på radiator). Da skal mesteparten komme ut. Hvis ikke så er det bare å helle på 2-3dl med konsentrat først før du heller på blanda kjølevæske. Det blander seg ut når du får snurr på motor igjen :)

Adrian
24/01/12, 20:06
Takker for svar. Jeg satte bilen i nedoverbakke og tok av den lille radiator slangen på vei ut fra radiatoren og helte på 4-5 liter konsentrat, heldigvis ble det nok trykk til at det kom væske ut fra radiatoren. Var kanskje 10 cm høydeforskjell mellom ekspansjonstank og utløp på radiatoren . Så nå skal den tåle 36 minus.

Svirre
24/01/12, 22:04
Helte du på kun konsentrat? Det er ikke særlig lurt. For mye konsentrat ødelegger mer enn det hjelper!

Adrian
25/01/12, 22:29
ja, men det er jo 11,(3?) liter kjølevæske som nesten bare var vann. Har testet hva væsken tåler på 2 forskjellige bensinstasjoner og nå skal den tåle ca -36 grader.

Svirre
26/01/12, 00:20
Ok. Om du bare hadde helt på konsentrat så hadde det gått dårlig. Så lenge du har så lavt frysepunkt så ser det ut til å være godt blandet :)

Havard89
26/01/12, 12:38
På undersida av radiatoren (til høgre?) er der ein grønn avtappingsplugg meinar eg å huske.