PDA

Vis full versjon : Ulyder i forstilling og bakaksel, noen som vet hva de kan komme av?



olemk
23/01/12, 07:09
hey! starter da med den i forstillingen, ulyden er ganske kraftig knirking som oppstår kun på den ene siden og kun når jeg har kjørt på saltede veier. knirkingen kommer både ved dreiing på rattet og når den demper. virker som knirkingen sitter lavt i forstillingen, men forsvinner etterhvert med tørt eller vått føre (rent regn). men kommer tilbake hver gang de salter. er det noen som har noen anelse om hva knirkingen kommer av? noe som ikke skulle vært utsatt for salt?


så den i bakakselen, oppstår litt mer skjelden, av og til når jeg har brukt håndbrekk på glatt føre. da bilen står stille og jeg kjører pent fremover kommer det kraftige dunk fra en av sidene på bakakslingen. dunkene kommer med jevne mellomrom, virker som det er når hjulet har tatt en runde. samtidig subber det dekket som er i innersving, litt sånn "abs-aktig" om dere skjønner hva jeg mener. denne lyden forsvinner hvis jeg kjører på rett linje noen meter.
om noen har tips til meg hva dette er er jeg veldig takknemlig! :)

kayboy
23/01/12, 07:52
ulyden forran bør du nesten sjekke hva kan være ved å kjenne på bærekule, stabstag foring osv... bak høres litt ut som om håndbrekket ditt mangler en fjær eller noe...

olemk
23/01/12, 20:15
har akkurat byttet håndbrekksdelene se, lyden var der både før og etter, og alt virka intakt av det gamle.

kayboy
26/01/12, 10:16
sliter selv med bråk og finner ikke ut av det... har kjørt 20.000km med det nå og ikke blitt verre eller bedre... fikk nå ulyd etter clutchbytte da :S sjekka kryss/lager osv? har også sliti med at ene momentstaget har løsna.. (øvre) da får du en høy dunkelyd og den kjenner du ;)

olemk
27/01/12, 21:00
sliter selv med bråk og finner ikke ut av det... har kjørt 20.000km med det nå og ikke blitt verre eller bedre... fikk nå ulyd etter clutchbytte da :S sjekka kryss/lager osv? har også sliti med at ene momentstaget har løsna.. (øvre) da får du en høy dunkelyd og den kjenner du ;)

ja, den KJENNER jeg, føltes som det var noen hjulbolter som knakk :L mener du lagerne i "skjøten" på mellomakselen? de nålelagerne? og hvor sitter momentstag? er det det staget som sitter på tvers over kardangen og hinder bakakselen å bevege seg sideveis?

Adrian S
27/01/12, 21:14
Momentstagene er de 2 øvre stagene som går i fra bakaksel fram til karosseri

olemk
30/01/12, 21:34
fikk et tips om knirkinger foran, halmåneforingene det fremre stabstaget går igjennom, har sett at staget vrir seg inni foringen, men foringen skal vel være med å vri seg? hva tror dere?