PDA

Vis full versjon : Volvo S60 2T 2001 mod oppgraderinger??



karlingek
23/01/12, 00:40
Hei er ny her i forumet og lurer på noen ting ang min S60 2T 2001 mod.

1. Er det nødvendig å bytte olje sila i bunnpanna til den nye typen som volvo nå leverer til de "gammle" S60`en.
Hva mener dere ? Har hørt at den gamle(orginale) typen kan tette oljekanalene i motoren ved mye småkjøring.

2. Automatkassen slår litt hardt når den skal gå fra N til 1 gir men ellers girer den helt topp selv når den er kald. Hva kan jeg gjøre med dette eller er det normalt? Ska inn på volvo nå 25/1-12 og omprogramere automatkassa slik at den ikke går i N posisjon vær gang jeg stopper i et kryss eller vær gang jeg må stoppe bak en bil. Med det nye programmet skal S60`en aldri gå i N posisjon når den er statt i D posisjon. Håper det blir mye bedre enn volvo`s "miljø" program til kassa. Hvor mye kan en spare miljøet på å gå fra 1.gir til Nøytral vær gang du bremser til 0 km/t ? Bare tull mener jeg.

Hvis det er noen som vet om noen bra oppgraderinger til min S60 så setter jeg stor pris på info.

Takker for alle svar:-)

Daniel V
23/01/12, 01:44
Hvor mye kan en spare miljøet på å gå fra 1.gir til Nøytral vær gang du bremser til 0 km/t ? Bare tull mener jeg.

Det som er tanken er at du skal spare bensin ved at når bilen står i nøytral, har motoren mindre motstand ved at den ikke prøver å "presse" bilen fremover, sånn som den gjør når du har den i D samtidig som du sitter å bremser. Du ser jo det ved at bilen begynner å gå når du slipper bremsen.

Du kan jo sammenlikne dette med å dytte en barnevogn: Du vil jo bruke mye mer energi på å stå å dytte en barnevogn med bremsene inne i f. eks et fotgjengerfelt, kontra å bare stå å holde den, for så å begynne å dytte den når du slipper bremsen. Dårlig forklart, men håper du skjønte poenget.

karlingek
23/01/12, 11:42
Ser hva du mener men tror nok jeg blir mer fornøyd med bilen med det nye programmet:-). Har du svar på de andre tingene jeg lurer på? Takk for kjapp respons:-).

Daniel V
12/02/12, 16:17
Beklager - glemte bort hele tråden en stund. :p

Kan nok sikkert vært lurt å gjøre det, da nye patenter som regel er utviklet for å være mer effektive. :)