PDA

Vis full versjon : Kjøp av V70 02-05...



Jacobsen
22/01/12, 22:59
Etter et år uten førerkort (fikk utslett på det.....) er tia inne for å skaffe seg ny (brukt) bil. Bl.a. er V70 02-05, 100-160.000,- på lista.
Da jeg er helt blank når det kommer til Volvo tillater jeg meg å "plage" guruene her, siden dette er biler som begynner på dra på åra ser jeg ikke for meg at blir et helt problemfritt bilhold så for gjøre enklest mulig, hva skal jeg går for?

- Diesel eller bensin og hvilke motoralternativer blant disse?

På forhånd takk!

Lord_Hatlem
23/01/12, 17:28
hold deg unna automat på 01-04 moddellane i vert fall på diselbilane, D5 motorane har vell fått skryt for å vere ganske slitesterke, kraftfulle og gjerrige på same tid,

Simen Leira
23/01/12, 18:35
hvorfor rakke ned på automatkassa på 01-04 i bensinbilene ? er i dieselbila de sliter ;)

Lord_Hatlem
24/01/12, 17:18
hvorfor rakke ned på automatkassa på 01-04 i bensinbilene ? er i dieselbila de sliter ;)
beklager det, skrivefeil i inlegget skal fikse det, det stemmer som du sier ja, det er vell i diselen den er verst

Tom K
24/01/12, 17:44
Har hatt 03 V70, 2,0T aut uten noen som helst problem med automaten, km stand.223 000.
Har nå en 04 XC70 2,4 diesel, km stand 194 000, ingen av bilene hadde noen problemer med automaten.

ALT går i stykker hvis ikke det får skikkelig behandling

Lord_Hatlem
24/01/12, 18:34
Har hatt 03 V70, 2,0T aut uten noen som helst problem med automaten, km stand.223 000.
Har nå en 04 XC70 2,4 diesel, km stand 194 000, ingen av bilene hadde noen problemer med automaten.

ALT går i stykker hvis ikke det får skikkelig behandling
det er sant, men det har seg slik at vist du ser inne på forumet, so er det eit gankse høgt antall med 1.gen. automat som har tegn på slitasje allerede etter 150 000, men ja det og fleire som går lenge, Men i bunn og grunn er det viktigaste at ein ved kjøp tar seg ein grundig prøvetur, er det noke muffins i da heile er det bare å gå fra bilen

Tom K
24/01/12, 19:50
Sjekk fargen og lukten på oljen, det er en god pekepinn ;)

eab
24/01/12, 20:00
Jeg har en 2002 modell d5 med automat, og det største "minuset" med den bilen er at den mangler firehjulstrekk og at man innerst inne vet at man helst skulle hatt en facelift-bil fra 05 eller nyere.

Bilen har passert 206000km, hvorav de siste 15tusen er med bsr-programvare (197kh/470Nm - de påstår iallefall det). Drar endel henger, full gass flere ganger i uka osv. Automaten oppfører seg fortsatt fint, og oljen har ikke blitt dårlig siden forrige gang den ble flushet. Jeg har riktignok byttet denne (http://www.ipdusa.com/products/5538/107960-b4-servo-cover-update) lille duppeditten, samt motorfeste, noe som hjalp ganske mye på girskiftene inn og ut av 3.gir samt tiden den bruker fra P til D. Likevel er jeg påpasselig med å ikke ha stram vaier når den skal skifte gir eller gå inn og ut av lockup..

Jeg vil anbefale kombinasjonen diesel og automat til disse bilene, det er en god og behagelig kombinasjon. Ikke hører man så mye til dieselkaklingen heller, og forbruket er jo ganske hyggelig. Med min kjøring på vinteren går det med 0,8 liter pr mil på bykjøring til og fra jobb (dieselvarmer hver morgen), og ca en halvliter på mila når man kjører langt.

Lord_Hatlem
24/01/12, 22:19
det er sant at det er ein god kombinasjon, men vær forsiktig, det var ikkje eg, og no endar eg opp med å bruke 25 000 på ombygging til manuell.
ellers, virker det til at dei tidligaste modellane har slete litt med div lekasjer på klima, ser og at simringer mellom aksling og kasse, pleier svette litt, men det er ingenting alvorlig,
dei erfaringer eg har med disse bilane er totalt sett at der ein fantastiks bil, bytter stort sett ikkje noke meir enn slitedeler, og dei skifter eg som regel sjeldnare enn andre bilmerke.
har vert riktig uheldig med siste kjøp men regnar med at når eg har skifta kasse er den så godt som ny :)
Korriger meg vist eg har feil, har ikkje hatt volvo v70 i meir enn ca 5 år no, men det er ein grunn til at eg kjøpte meg ein "Ny" v70 i stedenfor å velge noke heilt anna :)

Jacobsen
24/01/12, 23:42
Takk for mange svar (og forskjellige meninger) Er enig med Tom K i at alt som ikke får skikkelig behandling (vedlikehold) går i stykker, får vel gjøre som Lord_H. anbefaler, ta en skikkeløig prøvetur først, problemet mitt er jeg bor i Harstad og de bilene som er mest aktuell er sørpå....

Tom K
25/01/12, 07:10
Kan også nevne at jeg jobber for Falck & NAF her i Halden, har gjort det i noen år (med et lite avbrekk på 1 år) og jeg kan ikke huske at jeg noen gang har hentet en V70 .

Sjakalen
25/01/12, 11:15
Har hatt en 03 D5 med automat fra 120000 km til nå 166000 og automaten fungerer veldig fint. Fikk ny olje på den hos Volvo på 140000 og skal gjøre det igjen på 180000. Det har kanskje litt med hvordan man behandler det man har også?

Har hatt litt rusk med understell, men regner med dette nå er bedre etter å ha byttet en del ting.

lilleulv
25/01/12, 19:40
Forstilling er ikke noe å bry seg om på disse. For 2tusen så har du alt du trenger for å bytte når den tid tid kommer. Å det kommer på alle biler. Men her er det latterlig enkelt og bytte berebru og kule.

Tom K
25/01/12, 20:06
Kan også nevne at jeg jobber for Falck & NAF her i Halden, har gjort det i noen år (med et lite avbrekk på 1 år) og jeg kan ikke huske at jeg noen gang har hentet en V70 .

I dag hentet jeg faktisk en V70, en kar på 87 hadde kjørt på en fortauskant og ødelagt 2 hjul, en artig gubbe som kun hadde hatt Volvo, han hadde vært medlem i Falck siden 1957