PDA

Vis full versjon : oljetrykk problem t5 motor



håland
22/01/12, 21:04
har en overhalt t5 motor som ikkle vil starte for den kjøre for høyt oljetrykk opp til ventilene, så den ikkje har kompresjon, noen som har forslag til hva probleme er? trykkventilen på olje pumpen skal vere i ok i følge mekaniker.

MGP
22/01/12, 21:21
Ikke sjangs i havet at du klarer og lage nok oljetrykk bare på og kjøre starter til at de står åpne.

Noe gjort med toppen under overhaling, nye løftere, rettet seter, så ventilene kommer for langt opp. hvordan var gammle løftere oppevart under overhaling? lå de oljebad mens de var ute av toppen?
de kan henge seg om de bare står tørt på benken,

Mvh

håland
22/01/12, 21:39
ventilløfterene er nye orginale ,motor har kompresjon i ca 1-2 sekunder så er det ingen kompresjon,venter i ca 1 min så har den kompresjon i et par sekunder i jenn

håland
22/01/12, 21:56
det er en kompis sin motor å han sier at løfterene kjøpte han av en som ikkje skulle bruke di pga motor havari, men dette var en 2.5l motor å vi har satt dei i en 2,3l motor,er dette probleme kansje??:confused:

MGP
23/01/12, 20:49
Nei samme løftere i toppene uavhengig av 2.3 lr 2.5

Skal ikke klare og åpne de me cranking power nei, sikker på at oljepumpa er som den skal?

R.G
23/01/12, 21:35
hadde lignende problemer med min rekke6 før den havarerte. samme motor det. hvitblokk.

ble oljetrykk for lavt så fikk jeg ikke start.

vil tro det er noe med oljepumpe/trykk.


dere har ikke når dere monterte sammen topp, da ovre del av topp (som folk kaller toppdeksel, på denne ligger oljekanal til løftere, kamlager i), hadd på for mye pakningsguffe så det er tetta oljekanalene?

Mr. Crepsley
23/01/12, 21:53
Har du hatt start etter overhaling?

håland
24/01/12, 21:30
trur ikkje vi har brukt for mye pakningslim,som er kjøpt på bilia så det er rett type.

vi har ikkje fått start på motoren etter overhaling

R.G
24/01/12, 21:34
stilt register riktig da?

R.G
24/01/12, 21:46
stempel 1 halvveis opp i syl 1, er merke på dreva på veiv. disse skal ca rett opp, da mot ett merke på oljepumpa. da skal kammer være på merke sitt på regreim deksel.

slik:
http://www.google.no/imgres?q=timing+belt+adjustment+volvo+5cyl&um=1&hl=no&rlz=1R2ACAW_no&biw=1366&bih=544&tbm=isch&tbnid=8fgzuuhVzc7m2M:&imgrefurl=http://www.justanswer.com/volvo/1942n-1993-volvo-850-2-4l-cyl-when-cylinder-xxxxx.html&docid=uGKsxKCxXDrpLM&imgurl=http://www.justanswer.com/uploads/Looselugs/2008-06-14_185418_850timing_marksjpg.JPG&w=576&h=456&ei=1BcfT-X-AvDU4QSMv-TFDw&zoom=1

håland
24/01/12, 21:48
ja registere er riktig,satte og i dei løfterene som var i motoren før øverhalingen,men ingen forandring

R.G
24/01/12, 21:51
er det ikke komp da, så er det enten oljetrykket, eller så er det register som er feil.

hvis ikke stempel ringer er helt feil

håland
24/01/12, 22:11
vieven stempel stempelringer å topp er montert av et "motor" firma i stavanger, så det bør jo ikkje vere noe feil med de.
hva olje trykk skal man ha på motoren når den går ved hjelp av startmotoren??? veit bare at det kommer olje til turboen når starten går,

håland
25/01/12, 20:32
lurer på om kam akslingene er satt på feil, kan noen si vilken kam aksling så skal innsug å på eksos??
kam1 har nr6842281 pht
kam2 har nr6842282 phe

R.G
25/01/12, 21:25
phe er eksos
pht som du skriver er innsug. (phi heter den)

GLT kammer det får jeg opp.

håland
25/01/12, 22:30
er kamaksling hjulene like eller er det et til innsug å et til eksos??? eg ser ingen forskjed på dei:confused:

850GLTsilver
25/01/12, 23:36
har en overhalt t5 motor som ikkle vil starte for den kjøre for høyt oljetrykk opp til ventilene, så den ikkje har kompresjon, noen som har forslag til hva probleme er? trykkventilen på olje pumpen skal vere i ok i følge mekaniker.

For høyt oljetrykk til ventilene?
Ventiltrykkerne jobber da ikke under trykk? De fores med olje som kun renner ned til de der oppe i toppen.
Så jeg tror heller på at kammene er satt på feil. Er forskjell på innsug og eksos der. Drevene er i grunnen like, så der er det lite å gå etter, men ØD for sylinder 1 vil gi svaret om kammene står riktig i alle tilfelle.

R.G
26/01/12, 06:06
For høyt oljetrykk til ventilene?
Ventiltrykkerne jobber da ikke under trykk? De fores med olje som kun renner ned til de der oppe i toppen.
Så jeg tror heller på at kammene er satt på feil. Er forskjell på innsug og eksos der. Drevene er i grunnen like, så der er det lite å gå etter, men ØD for sylinder 1 vil gi svaret om kammene står riktig i alle tilfelle.

er hydrauliske ventiler på 5er, og dem trenger olje for att dem skal åpne maks, ingen olje til dem, og di vil åpne halvparten av løftet sitt.


ØD vil ikke gi svar om kammer står på merkene sine.

pga stille inn register på 5 og 6 syl. så når veiv settes på merke sitt så står stempel 1 halvveis i syl (pga man kan veive da motor, og justere kammer uten å smelle ventiler i stempel) og kamdreva settes da på merke.

er kammer satt feil vil ikke bil starte. samme om kamdrev er byttet plass.

kammer skal stå montert ulikt når man ser på boltene som fester kamdrev til kam.
er festet med 3 bolter.

innsug 2 oppe og 1 ned
eksos 1 oppe og 2 ned

(eller om var motsatt. husker ikke for øyeblikket), men det ser du hvis du har kamaksel på riktig plass, eksos kam på eksos osv.