PDA

Vis full versjon : Lambda. LH2.4



depress
04/04/10, 12:20
trenger å få litt info på lambdasond som sitter på lh2.4 . hvor høy Volt det er på styrestrømmen og hvordan det er å kjøre med bredbåndslambda som erstatter eller kan den kun brukes i tillegg? kjøpte nettopp en (AFS-2 LAMBDA DISPLAY SYSTEM for bil) fra pedersen racing. men står ingen ting der om jeg kan bruke den som erstatter. vil helst prøve å ungå flere lambdasonder da dem ikke er gratis:p må jo kunne splitte signalet som kommer fra bredbåndslamdan og kjøre samme signal til displayet og til hjernen.? eller er dette bare helt tull:p står allt for lite om dette i haynes boka:mad:

ChrML
04/04/10, 12:34
Det er to helt forskjellige lambdaer som sitter originalt på LH 2.4 (smalbåndslambda) og bredbåndslambda. Eneste måten å kun bruke bredbåndslambdaen mot LH 2.4 er hvis du har kjøpt en kontroller som har en simulert smalbåndslambdautgang i tillegg til de andre utgangene for målere etc... Dvs at kontrolleren lager et signal tilsvarende det den gamle lambdaen ville gitt basert på verdiene den nye lambdaen gir som du kan koble på LH 2.4.

Den store forskjellen er at gamle lambdaen din kan kun se om blandingen er for mager og til en viss grad hvor mager den er eller om den er fetere enn 14.7 (all luft forbrennes). Den kan ikke se hvor fet blandingen er, derfor er en smalbåndslambda ubrukelig til trimming når du sikter på en lambda verdi rundt 10-12 (fet blanding) under pådrag.

Den nye lambdaen din kan nok måle alt mellom lambda 10 (fet) til rundt 20-22 (mager). Den nye lambdaen har også en kontroller som styrer lambdaen (forvarming, luftpumpe osv...) og gir et signal ut til målerpod og datasprut (som oftest støtter bredbåndslambda). Enkelte kontrollere har også simulert smalbåndslambda utgang som du kunne brukt.



Alternativene du har hvis kontrolleren din ikke har simulert smalbåndsutgang er å sveise inn en mutter til for bredbåndslambdaen og kjøre begge deler. Da må du bare huske å sette smalbåndslambdaen FØRST. Eller så må du kjøpe en ny bredbåndslambda som støtter simulert smalbånd.

Modalen
04/04/10, 17:14
Som ChrML skrev.
Du skulle hatt en slik: Innovate Standalone Gauge Kit w LC-1 & Blue DB Gauge (http://www.diyautotune.com/catalog/innovate-standalone-gauge-kit-lc1-blue-db-gauge-3795-p-153.html?osCsid=5eb99cc98b8b5f62f2bc86bec2f83ed1)

WideBand O2 kontroller med to programmerbare utganger.
Ene utgangen kan du simulere smalbånd-sensor for å holde motorstyringa happy, også har du instrumentet på den andre... :)

depress
04/04/10, 19:01
fanken! jaja. da får det bli med en orginal og den jeg allerede har:p

depress
19/06/10, 01:54
Funker det å bruke Lambda fra en b230f på fk motor? må bytte lambda da den jeg har nå røyk. å de er jo ikke akkurat billige, men jeg har en lambda fra F motor liggende. vil det funke om jeg bruker den i steden for å kjøpe ny som er ment til fk? de bør jo måle det samme skulle jeg tro. eller er det forskjellig verdier de skal måle da den ene er sugemotor og den andre er turbo?

TeamBørnOut
19/06/10, 05:10
lamdane er helt like :)

depress
19/06/10, 10:05
men det er forskjellig lengde på kablene og forskjellig plassering. det vil ikke ha noe å si?

TeamBørnOut
19/06/10, 10:20
nope :)

ChrML
19/06/10, 10:21
Eneste forskjellen er at lambda fra sugemotor har mye lengre kabel. Hadde vært værre hvis du skulle brukt FK lambdaen på F motoren, for da hadde den ikke vært lang nok.

Det kan også være forskjell på pluggen forresten. Har sett sugemotorer med vanlig svart 2 pin plugg for forvarming og en i tillegg for signalet. Min har en brun 3-pol plugg.

depress
19/06/10, 10:29
nå blanda du vel litt?:p men skjønner hva du mener. men må jeg bytte den kontakten også da på ledningsnettet? jeg har jo lh 2.4 nett 90mod 740. som orginalt var f motor. som sitter fk motor i nå.

ChrML
19/06/10, 10:39
nå blanda du vel litt?:p men skjønner hva du mener. men må jeg bytte den kontakten også da på ledningsnettet? jeg har jo lh 2.4 nett 90mod 740. som orginalt var f motor. som sitter fk motor i nå.
Da er det nok forskjell på pluggene ja. En 1991 940 hadde en svart 2-pin plugg og en separat til signal. Min 1995 940 med FK har den brune pluggen. Men det ser du jo.

depress
19/06/10, 17:49
bah-.- så jeg må ha brun plugg? lednings nette jeg har nå har sånn splitta plugg. ikke den brune

TeamBørnOut
19/06/10, 18:00
Kapp av den gammle å sett over ;)

Husk å bruk krympe strømper på hver kabel.

depress
19/06/10, 18:01
ja:psåpass har jeg lært meg som elektrikker:D

ChrML
19/06/10, 23:39
bah-.- så jeg må ha brun plugg? lednings nette jeg har nå har sånn splitta plugg. ikke den brune
Det får du jo bekrefta når du ser på lambdaen din og pluggen som sitter i bilen :p. Hvis du har en gammel en så bare klipper du av pluggen og flytter over. Ikke sikkert du trenger den brune...