PDA

Vis full versjon : "Lade for kråka"



GeTReibeAktienGesellschaf
04/04/10, 10:56
Har fundert på å få testa om jeg har lekkasje i trykk rør/slanger/ic.

Det jeg har kommet fram til er å få satt på lokk i endene ved utløp turbo og før gass spjeld sette på en nippel og trykksette.

Lurer da på om det er noen andre som veit om en lettere/bedre måte å gjøre det på?

jonass
04/04/10, 10:58
Er jo slik man gjør det ja. Men vær forsiktig, selv med 2bar luft så smeller det så inni h.....
Lett og bli blind på slikt.

GeTReibeAktienGesellschaf
04/04/10, 11:08
Det kan jeg tenke meg, tror jeg skal finne noe værne utstyr.

Noen tips til hva jeg kan bruke som lokk, tenkte på blikk bokser viss jeg finner noe som passer. Problemet jeg kan se er at det er så tynt så kan bli litt trøblete å satt inn en nippel av noe slag i det, og at det samtidig sitter godt.

TeamBørnOut
04/04/10, 12:02
Sett motoren i 0... ellers kan den våkne ;)

SWR
05/04/10, 18:07
Fyll alt med vann, før du setter på lokk og trykksetter det lille volumet som er igjen.. Da slipper du et heidundrande brak hvis noe løsner, og du ser umiddelbart hvor det lekker hen...:)

Krever at du plukker det av, da... ellers "kan" du hydrolocke ved oppstart.. :D

ChrML
05/04/10, 20:04
Fyll alt med vann, før du setter på lokk og trykksetter det lille volumet som er igjen.. Da slipper du et heidundrande brak hvis noe løsner, og du ser umiddelbart hvor det lekker hen...:)

Krever at du plukker det av, da... ellers "kan" du hydrolocke ved oppstart.. :D
Hørtes tungvindt ut. Når du plukker av innsuget, hva skal du tette det med da?

Jeg ville gått for visir og 2 bars trykktest med motoren i 0. Merk at det sikkert kommer til å lekke litt forbi stempelringene, men det er normalt.

SWR
05/04/10, 20:12
Hørtes tungvindt ut. Når du plukker av innsuget, hva skal du tette det med da?

Jeg ville gått for visir og 2 bars trykktest med motoren i 0. Merk at det sikkert kommer til å lekke litt forbi stempelringene, men det er normalt.Plankekjøring. Bare skrur fast en stål- eller alu-bit i bolthullene til toppen.. med en pakning der lekker det aldri, og du kan trykksette det over tid, og se om det lekker. Om du setter motoren i null - TDC - på #1 med kammer i står jo alt åpent rett ut på #4...

ChrML
05/04/10, 20:18
Plankekjøring. Bare skrur fast en stål- eller alu-bit i bolthullene til toppen.. med en pakning der lekker det aldri, og du kan trykksette det over tid, og se om det lekker. Om du setter motoren i null - TDC - på #1 med kammer i står jo alt åpent rett ut på #4...
Er det et punkt hvor alt er lukket?

Når man tar av innsuget bør man jo også bytte pakning der. Må finnes en måte å gjøre det med innsuget på :p.

GeTReibeAktienGesellschaf
05/04/10, 20:32
Takker for svar.

Tenkte bare å få testa skjøtene mellom rør slanger samt ic på en lettvin måte med minst mulig demontering og bruk av utstyr.

SWR
05/04/10, 20:48
Er det et punkt hvor alt er lukket? Niks. :) Er alltid minst 1.5 ventiler åpne av en eller annen grad.. :)

turb00le
06/04/10, 04:26
Gjort akkurat som du sier selv. Plugga i begge ender.
Har gjort det mens alt sitter i bilen, men skygger banen de første to minuttene til jeg er sikker på at dritten ikke smeller.
Erfaringsmessig så lekker det mye mere enn en skulle tro.
Det er skummelt som sattan, luft komprimert til 2 bar er mange liter og mye energi.

GeTReibeAktienGesellschaf
06/04/10, 09:24
Har orginal luftkjøler så begrenser meg nok til 1bar.
Blir sikkert nok energi viss noe løsner alikevel tror jeg skal planlegge litt så ikke ødelegger materiell eller meg selv.

Hadde vært greit å fått sjekka så turboen slipper å pumpe mer enn den må.

ChrML
06/04/10, 21:51
En trykkslange som hopper av under et pådrag eller skikkelig luftlekkasje er en vanlig årsak til turbohavari. Turboen får ingen motstand pga ladetrykket lenger og overspooler til de grader og havarerer.

En mindre lekkasje vil ikke ha samme virkning, men er uheldig.

GeTReibeAktienGesellschaf
06/04/10, 22:14
En trykkslange som hopper av under et pådrag eller skikkelig luftlekkasje er en vanlig årsak til turbohavari. Turboen får ingen motstand pga ladetrykket lenger og overspooler til de grader og havarerer.

En mindre lekkasje vil ikke ha samme virkning, men er uheldig.
Ja er nok ikke så veldig mye lekkasje da burde jeg vel merka det på at lmm hadde registrert luft som ikke kommer frem og blandinga burde blitt fet?
Viss da ikke lamdaen jobber inn feil målinga.

Får prøve å få iverksatt planen snart finne frem verne briller og motorsag visir og se hva som skjer når det 14år gammle systemet blir trykksatt.

Hvor mye tåler det orginale systemet på trykk siden?(med sikkerhets margin)

Den nippeln til veivhus vent med varme i er det en enveis ventil? Kommer uansett til å sjekke evt. plugge.

ChrML
06/04/10, 22:36
Ja er nok ikke så veldig mye lekkasje da burde jeg vel merka det på at lmm hadde registrert luft som ikke kommer frem og blandinga burde blitt fet?
Viss da ikke lamdaen jobber inn feil målinga.

Får prøve å få iverksatt planen snart finne frem verne briller og motorsag visir og se hva som skjer når det 14år gammle systemet blir trykksatt.

Hvor mye tåler det orginale systemet på trykk siden?(med sikkerhets margin)

Den nippeln til veivhus vent med varme i er det en enveis ventil? Kommer uansett til å sjekke evt. plugge.
Eldre 740-er har hvertfall det problemet at intercooler kan sprekke i plasttilkoblingene når man går over rundt 1.4 bar. Aner ikke om det er et vanlig problem på 940.

Berg Performance
06/04/10, 23:13
Trykktest på 125%-150% av det ladetrykket du har tenkt å kjøre, blåser du noe da kommer du til å blåse det om noen uker uansett pga trykkbølger ogsåvidere =)
Enveisventilen er ingen vits å plugge om du tror den kommer til å blåse, for det vil den gjøre uansett!

Vil derimot ha plugget av mot bremsekraftforsterkeren, fordi jeg ikke vet hvor glad denne er i overtrykk om ventilen ikke overlever..

Om man er paranoid er det selvfølgelig lov å prøvetrykke opp til 200%, men det bør gjøres på avstand..
Hørselsvern og briller er obligatorisk..

Happy trøkking ! =)