PDA

Vis full versjon : Utslitt tenningslås



coche
21/01/12, 18:09
Har av og til slitt med at jeg ikke får vridd om nøkkelen i tenningslåsen. Men det har alltid gått bra med noen forsøk. Nå har de gått over et døgn uten at jeg får vridd om nøkkelen. Tror tenningslåsen er utslitt... Hvordan er det å skifte den ut selv? vanskelig å få demontert den? Er det bare plugge om ledningene i en ny tenningslås eller må jeg på verksted å få gjort det.

850GLTsilver
21/01/12, 19:11
Smal sak å fikse selv.
Tenningsbryteren sitter på enden av låsen som helt egen enhet i grunn.
Selve sylinderen fåes som reservedel, og kan kodes ferdig fra leverandør om du har nøkkelkoden.

coche
21/01/12, 19:41
Takk:) får gjøre et forsøk da å se om jeg finner ut av det.

coche
30/01/12, 13:05
Har fått tak i ny tenningslås fra høggern. Når jeg får pakken følger hele rattlåssystemet med. Trenger det å skiftes eller holder det med å skifte selve tenningslåsen?

Tore
30/01/12, 13:18
Du trenger bare bytte del 5 på bilde:
http://www.forumbilder.se/images/b10201211800P94a7.jpg

coche
30/01/12, 13:54
Takk!! da betalte jeg sikkert 5 ganger mer enn nødvendig for hele sulamitten..

degocostly
30/01/12, 22:25
Er dette likedan på v70? Hadde lignende problem på min for ett år siden.. men merkelig nok så gikk det helt over :p Men føler meg ikke helt trygg ...

Tore
31/01/12, 09:44
Akkurat likt :-)

Kan være lurt å ha i låsolje eller CRC om du merker at låsen lugger litt :p

degocostly
31/01/12, 11:01
Ok, hvis man skaffer fra høgger'n, så må man ha ny nøkkel?

Tore
31/01/12, 11:40
Ok, hvis man skaffer fra høgger'n, så må man ha ny nøkkel?

Jepp; nøkkel må passe med sylinder.

"Tjuvtrikset" om man ikke gidder det er å ta ut sylinderen mens den ennå fungerer, og så file av litt av toppen på platene som stikker ut slik at du kompenserer for slitasjen i selve sylinderen (sorry for dårlig forklaring, men jeg vet ikke hva de ulike bestandelene i en låsesylinder heter). Gjorde det på en bil jeg hadde en gang når låsesylinderen begynte å bli slitt, og det fungerte utmerket til bilens evige tid. På denne måten får du økt levetiden på den sylinderen du har og således slipper du å ha ulike nøkler til dører og tenning etc. Ulempen er at låsen blir litt mindre nølyaktig og dermed litt lettere å dirke.

degocostly
31/01/12, 12:30
Ok. Men hvis man kjøper sylinder fra Volvo (rekner med man kan få bare sylinderen?), så programmerer de den til nøkkelen man allerede har? Men det er kanskje forferdelig dyrt? ;)
Er litt redd at min blir slik enda en gang, siden den allerede har hatt tendensen.. Men det virka bra med låsolje.. Ihverfall for nå :)

Tore
31/01/12, 12:39
Låsolje er undervurdert :) Mener Volvo selger ferdig kodede låsesylindre, men som alt annet de selger regner jeg med at det koster vesetlig mere enn å file ned litt på den man allerede har :p

JP_Ra©ingTeam
31/01/12, 13:04
har et komplett sett med dørlås/tenningslås osv( 2 nøkler) om noen skulle trenge