PDA

Vis full versjon : Husmortrim, mister vann og trykk i oljefella ved ivrig kjøring



andersg
21/01/12, 17:28
Hepp.
Mister kjølevann et ukjent sted ved ordentlig pådrag lenger enn to gir. Turboen som koker vannet så det kommer opp lokket kanskje? Bruker ikke en dråpe vann når jeg kjører som "folk" og tømmer et gir her og der, men ved ordentlig varmgang og ivrig høyrefot forsvinner vannet allikevel fort.
Vanntemp er alltid dønn i midten.

Kjørte ivrig i 5-10min før jeg satt inn bilen for en stund framover i dag, da hadde også slangen til oljefella under innsuget hoppet av og dampa deilig skittent. Hva tyder trykk der på?

Marius
21/01/12, 18:41
orginalt sitter det ett "filter" i knekken på åndeslangen ved innsuget, mener den pleier sitte i det plastbendet som også har en vakumslange koblet inn i seg. har du denne så kast den langt avgårde

Riviera
22/01/12, 10:53
Mener du at vakumslange til plastbendet fjernes, og at åndeslangen føres direkte til innsuget på turboen?
Noen som vet hvilken funksjon den vakumslangen mellom platstbend og innsug egentlig har på original oppsett?

Marius
22/01/12, 11:38
jeg sier at han skal sjekke om det sitter ett "filter" i det plastbendet vakumslangen går inn på. denne pleier bli tett og lage faenskap

andersg
22/01/12, 12:15
Jeg så det var en liten vacuum-slange ove innsuget i et t-stykke, men snoka ikke på hvor den gikk. Snakker vi om oljeåndingsboksen under innsuget nå eller enden av den lille vacuum-slangen egentlig? :p Tips til hvor vannet blir av ved hardkjør mottas med takk og klem... Ser ikke en dråpe noe sted, det bare fordufter.

Marius
22/01/12, 17:46
sila skal sitte i den plast albuen som har utak til vakum slange og som går videre til åndeboks og innsugsslange, vet ikke om toppakningen din kan være så dårlig at vannet stikker avgårde ut i eksosen ved hard belastning jeg, ser du ikke noe tegn til vann rundt motoren eller at vannet går i olja er det ikke så mange andre steder igjen

Knallert
22/01/12, 18:18
Ville sjekket lokket på ekspansjonstanken også, så du vet at det klarer å holde tett opp til det trykket det er gradert for.
Kan lekke/steame ut der når du gasser på litt.
Det trenger ikke være så lett å få øye på en lekkasje hvis den foroner seg slik.

I tillegg så er det sånn at får du ikke trykk på kjølevæsken så blir kokepunktet uforandret, siden kokepunkt og trykk følger hverandre.
Høyere trykk=høyere kokepunkt

Ellers kan du sjekke pluggene etter å ha kjørdt hardt. (og motor/turbo har kjølnet sef.)

Frigstad Racing
22/01/12, 19:16
Sjekk om du har eksos i vannet :) det kan måles på vanlig bilverksted, har du det så er nok topp pakninga di som har gitt seg.

Knallert
22/01/12, 20:10
Kan være toppakningen som er defekt sef.
Siden vann forsvinner og det damper uvanlig mye ut av oljeåndinga.
Men det er ikke tegn til vann i oljen eller ujevn temperatur på kjølevæska og du mister ikke vann ved normal kjøring så lov å håpe at det er noe annet enn toppakning eller sprekt topp. :)

For å spare deg for verkstedutgifter i første omgang så kan du ta av lokket til ekspansjonstanken og lukte på kjølevæska og se etter forurensinger.
Syns du det lukter ugler i mosen så kan det jo være verdt en tur til verksted og få det sjekket ut.

Ved varm motor så kan du jo sjekke om får trykk på kjølevæska. F.eks klemme på slanger. Er toppakning gåen så kan de bli veldig harde/oppblåste.

andersg
22/01/12, 20:37
Mye gode tips her. :) Har topppakning liggende. Hvis toppen er sprekt har jeg en nybygd liggende også... Luksusproblem. Men den har ikke fordelerspor i bakkant, så må bygge om til fordeler foran først isåfall.

Når jeg tenker meg om kokte den første gang jeg kjørte den (hjem), da hadde den stått i 4mnd med gåån innsugspakning. Når jeg kom hjem etter pen kjøring og åpnet panseret for inspeksjon kokte det i ekspansjonstanken. Tempmåler var da også normal.

Vil da tro topppakning, koster ikke mye å bytte når jeg har den liggende. Mange deler er til lakk nå, så den står i verkstedet mens jeg kjører lånt bil til jobb, så sånn sett kunne det ikke passet bedre med en liten uventa verkstedøkt. :)
Skal kjøre den varm neste gang jeg er oppom og klemme på slangene, bytte lokk til tanken og sniffe på væska.

Motoren går 98% reint, det har den gjort siden jeg fikk den, uten at jeg har funnet ut av det etter bytte av tenningsdeler.

andersg
29/03/12, 19:39
Oppdaterer litt her!

Bytta toppakning og vannpumpepakninger mens jeg bytta topp. Vannet forsvant fra vannpumpa før, har ikke minska en dråpe siden. :) Har vært vanskelig å se siden det har vært en tynn oljefilm nesten overalt under det jævla panseret...

Sliter fortsatt med mye trykk i systemet, det svetter rundt toppdekselet, påfyllingslokket og fra slangen som kommer fra åndingsboks og inn før turbo. Er ikke så mye enn åndingsboksen igjen som kan være synderen da vil jeg tro? Glemte selvfølgelig å fomle med den mens alt var av, men topp skal av (igjen, feila sist gang), så kan se på det da. Hva skal jeg gjøre med den egentlig? Dele den og vaske den?

kvkleppe
29/03/12, 20:40
Sjekk oljefella. Den er sikkert potte tett. Uansett så er det bare å kjøpe ny :)

andersg
29/03/12, 21:01
Skal høre på pris hvis du ikke har det i hodet? Har fra en motor i bukk når jeg tenker meg om, så kan jeg se hvordan den sitter og hvordan den funker. Kjekt å vite før jeg begynner. Hvis den lar seg vaske/rense så tar jeg den. :)