PDA

Vis full versjon : spørsmål om oppkobling av dynamo, på en 240..



Oddwar
21/01/12, 17:01
Får f**n ikke denne 242en til og ladde orntlig.

Når bilen går på tomgang og begge batteripolene er koblet til måler jeg ca 11.80V uten noe belastning annet enn tenningen.
Setter jeg på lysene synker spenningen gradvis nedover, jeg stoppa og måle når den var nede i 7V

Kobler jeg av minuspolen på batteriet og måler laddespenningen da, måler jeg bortimot 14V, altså den har bra laddespenning.
Setter jeg da på lysene, uten batteriet tilkoblet - dauer bilen ut tvert.

Har bytta både batteri, dynamo og kabler mellom dynamo og batteri. Men lurer nå på om jeg kansje har koblet feil eller noe på den nye dynamoen?
så her legger jeg ved et bilde, og merker av hva jeg har koblet hvor.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/1564.jpg
1) Hva er egentlig dette? Den sto på den gamle dynamoen, men fugte ikke med på den nye, så her har jeg bare skruvd den på uten å koble den til.
2) Hva er dette, hva skal kobles til her? jeg har ikke koblet til noe her.
3) Her har jeg koblet til signalet til dynamoen, den ledningen som går via laddelampa.
4) her har jeg koblet til + på batteriet.
5) her, på chasiet til dynamoen har jeg koblet til jord.

Oddwar
21/01/12, 21:30
Når bilen står på tomgang nå, og uten noe forbruk annet enn tenningen (lys, vifte osv avslått) så er laddespenningen på over 13v når bilen står og går på tomgang, og overstiger 14v når jeg gir litt gass.
Slår jeg på lysene synker spenningen litt, slår jeg på vifta synker den enda mere, slår jeg på varmetrådene i varmeruta går spenningen gradvis nedover og nedover.
Har også fjernet alt av lednigsnett til ekstralys, stereoanlegg osv, slik at nå er det kun det originale elnettet som er igjen i bilen. har prøvd og tatt ut en og en sikring men det samme problemet vedvarer. Det er som sagt ny dynamo, nytt batteri og nye ledninger(32mm2) (nye ledninger mellom dynamo - starter - batteri, mellom minus på dynamo og karosseri, og mellom - på batteri og karosseri) hva er det som feiler dette laddesystemet egentlig? bilen tappes ikke for strøm når den ikke er i gang.

Adrian S
22/01/12, 17:40
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/1700.jpg

1: Har eg ikke på min
2: denne går til 3 og ingen andre plasser
3: denne går til 2 og ingen andre plasser
4: Batteri +
5: Her går 1 tynn rød ledning
6: Her er jord

Mener at det er sånn min er kobla opp, er B230F, har en B230K også men var ikke lik dynamo sågdet ut som.
Min hadde 100% helt det samme problemet til eg stod på dynamoen når eg stramma reimen, var ingen skriking fra reimen heller.

NikolaiB
27/01/12, 10:54
Har akkurat samme problem på min 142,er riktignok b20,men uansett hva jeg gjør lader den kun normalt når lysene er av,skrur jeg lysene på lader den bare litt over 10v. Jeg har nå prøvd med en dynamo jeg vet er testet og fungerer,og problemet er der fortsatt,bare at bilen stoppa nå når jeg skrudde lysene på.Noen kloke hoder her?