PDA

Vis full versjon : Start og stopp



Ollimo
04/04/10, 09:56
Sliter det mye på en FK motor å bli startet mange ganger? Regner med at startmotoren blir utslitt etterhvert, og at batteriet blir fort dårlig, men jeg tenker mest på hvordan motoren takler det. Hvordan er det med dieselmotorer generelt kontra bensin?
Leste også i boken min at trillstart ikke var bra, fordi katalysatoren ikke tålte det. Hvis man har fjernet katalysatoren, er det da noe problem å trillstarte bilen?

cossykiller
04/04/10, 10:17
alle motorer er jo lagt for og starte og tåler jo dette, det med katalysatoren skal ikkej eg utale meg om, men en gang i ny og ne tror jeg ikke skader, men hvorfor renne den igang hver gang ? da er det vel på tide med nytt batteri :p er jog greit og la motoren kjøre seg varm før den stopper den av og til ihvertfall, nyere dieselmoter er IKKE bra og starte og stoppe uten og kjøre de varme, da vil partikkelfilteret ta kvelden, og det koster penger!

Ollimo
04/04/10, 10:24
Ingen som har sagt noe om hver gang, er vel sjelden jeg trillstarter den :p Hehe, ja batteriet begynner vel å nærme seg 10 år. Skjønner ikke at det har holdt så lenge :)

Nedkvit'n
04/04/10, 10:45
Då er det vel kanskje på tide å kjøpe nytt batteri då! Så slepp du bekymre deg for å trillstarte! :)

henrik940
04/04/10, 11:09
Hvorfor lurer du på om motoren kan bli startet mange ganger? Klar den kan det :p !

ChrML
04/04/10, 11:15
Ikke noe nytt at det er kaldstarter som sliter noe spesiellt på motoren. Spesiellt de kaldstartene i -20C. Hvis bilen bare går småturer til og fra butikken så vil den såklart vare kortere (sett i antall km) enn en motor som kun går langkjøring nesten.

Men kjører du rolig når motoren er kald så er det sjelden noe som kommer til å bli noe problem med det første.

Ollimo
04/04/10, 11:37
Hvorfor lurer du på om motoren kan bli startet mange ganger? Klar den kan det :p !

Tenkte vel i den sammenheng der du enten lar motoren gå på tomgang, eller slukker den:p F.eks når du stopper og snakker med folk, der du stopper i f.eks 30 sek. Jeg pleier som regel å slukke den når jeg skal stoppe i 30 sek eller mer. Hva gjør folket her?

henrik940
04/04/10, 11:39
Åja, sånn ja. Spørs på tempraturen ute det. Er det kaldt lar jeg den gå slik at jeg får varme, er det varmt ute, så skrur jeg den av :)

TeamBørnOut
04/04/10, 12:00
dette er jo noe man driter i på en FK motor. I f1 er dette viktig

Ollimo
04/04/10, 17:31
dette er jo noe man driter i på en FK motor. I f1 er dette viktig

Så du mener jeg bare kan slukke og starte bilen min "så mye jeg vil"? :p

DieselDriver
04/04/10, 17:35
Ja det er jo en volvo motor du har. På diesel vw motorer vrir og sprekker toppen hvis du driver med slik kortkjøring. Olja kan vel også brenne seg fast i turboen og gi mindre smøring men det er vel bare et problem på gamle diesler.

Ollimo
04/04/10, 17:39
Hehe, ja ellers så skal jo turboen byttes ut snart :D

DieselDriver
04/04/10, 17:40
Hjelper ikke og bytte turbo når trykkrøret kokser igjen.

Testdriver
04/04/10, 18:10
Tenkte vel i den sammenheng der du enten lar motoren gå på tomgang, eller slukker den:p F.eks når du stopper og snakker med folk, der du stopper i f.eks 30 sek. Jeg pleier som regel å slukke den når jeg skal stoppe i 30 sek eller mer. Hva gjør folket her?
Når jeg stopper og prater med folk så bruker jeg å stenge av motoren. Man står jo ofte i flere minutter å prater og da syns jeg det blir litt unødvendig å ha motoren i gang.

Nedkvit'n
04/04/10, 18:12
Ja, ein må tenke litt på miljøet og :D

ChrML
04/04/10, 18:13
Når jeg stopper og prater med folk så bruker jeg å stenge av motoren. Man står jo ofte i flere minutter å prater og da syns jeg det blir litt unødvendig å ha motoren i gang.
Kommer litt an på for min del. Er det kaldt ute så står den å går hele tiden :). Glemte bort bilen en gang jeg gikk inn på jobben og skulle ordne noe :p, sto å gikk i 1.5 time.

jonass
04/04/10, 18:15
Bruker og stoppe bilen, gidder da ikke sitte og høre på alt det bråket, mens man snakker med noen.

Testdriver
04/04/10, 18:25
Ja, ein må tenke litt på miljøet og :D
Haha :D
nei jeg tenker ikke akkurat så veldig mye på det når jeg kjører 24år gammel turbo bil uten katalysator og noe som helst slikt :o

Ollimo
04/04/10, 22:34
Haha :D
nei jeg tenker ikke akkurat så veldig mye på det når jeg kjører 24år gammel turbo bil uten katalysator og noe som helst slikt :o

Men da kan du jo tenke på lommeboken din da:rolleyes:

Ollimo
04/04/10, 22:36
Kommer litt an på for min del. Er det kaldt ute så står den å går hele tiden :). Glemte bort bilen en gang jeg gikk inn på jobben og skulle ordne noe :p, sto å gikk i 1.5 time.

Slettes ikke værst:p Noen som har en anelse på hvor mye bensin som går med på tomgang? Sånn ca?

ChrML
04/04/10, 22:40
Slettes ikke værst:p Noen som har en anelse på hvor mye bensin som går med på tomgang? Sånn ca?
På nyere dieselbiler så ligger det på omtrent 0.7 liter/timen, men tror ikke det er til å sammenligne med bensinforbruket på rødblokka per time. Går nok et par liter i timen hvis alt er i grei stand på varm motor.

DieselDriver
04/04/10, 22:49
Går mere en et par liter når en gammel volvo står og går ja i timen. En scania v8 bruker mindre en en bensinmotor på tomgang i timen. Er jo en grunn til at man kjører diesel på vinteren. Koster meg under ti kroner og Få bilen isfri og varm når den har d24 motor. Men er jo et problem i -15 og nedover fordi d24 motoren er så effektiv at motoren blir kald når den står på tomgang og har varmapparatvifta på.

Ollimo
04/04/10, 22:57
Kanskje greit å slukke bilen ja! :p
Men er det ikke mulig å regne ut hvor mye bensin den bruker hvis en vet hvor mye luft motoren suger og blandingsforholdet? Mener det var ca 0.9-0,8 vakuum på tomgang på måleren min.

jonass
04/04/10, 23:02
Vet rødbloka super en del bensin på tomgang, sikkert 5liter timen tenker jeg.

henrik940
04/04/10, 23:38
Går mere en et par liter når en gammel volvo står og går ja i timen. En scania v8 bruker mindre en en bensinmotor på tomgang i timen. Er jo en grunn til at man kjører diesel på vinteren. Koster meg under ti kroner og Få bilen isfri og varm når den har d24 motor. Men er jo et problem i -15 og nedover fordi d24 motoren er så effektiv at motoren blir kald når den står på tomgang og har varmapparatvifta på.

Vel, dieselbilene du har er jo supre uansett :) !

Testdriver
05/04/10, 17:02
Men da kan du jo tenke på lommeboken din da:rolleyes:
Joda, men som sagt så stenger jeg av motoren for at jeg synes det rett og slett er unødvendig med "mye" tomgang når man stopper og prater. Og som du sier så sparer man nok en del bensin på det i løpet av 1år f.eks :)

cossykiller
05/04/10, 17:07
min bil sviver mest mulig når den sviver, snakker jeg med folk og de ikke liker en rødblokk som sviver på tomgang, så har jeg ikke mange ord og utveksle med dem heller. Og så mye som vi betaler i avgifter for ditt og datt, så skal jeg jommenmeg bruke opp min del og velsådet av co2 utslipp før jeg forlater denne jorda !

The Rev
06/04/10, 21:54
min bil sviver mest mulig når den sviver, snakker jeg med folk og de ikke liker en rødblokk som sviver på tomgang, så har jeg ikke mange ord og utveksle med dem heller. Og så mye som vi betaler i avgifter for ditt og datt, så skal jeg jommenmeg bruke opp min del og velsådet av co2 utslipp før jeg forlater denne jorda !



word!