PDA

Vis full versjon : Hjelp med Dynamo



Vetluss
21/01/12, 14:29
Hei ganske sikker på jeg hadde deffekt dynamo så jeg Har nå skiftet dynamoen og håpet selfølgeligt at det fynket. men neeei. når bilen sviver og jeg har koblet fra de 3 ledningene til dynamoen måler jeg ca 0,20 på den så synker det fort ned.. når jeg måler på ledningene er det ca 12.50 v. hva kan vær galt?? er jo en helt ny dynamo. med ledningene tilkoblet så prøvde jeg og ta av + på batteriet men da døde den ut.

Vetluss
21/01/12, 14:43
Har lest litt på nettet nå og ser at vis laderegulatoren er gåen vil den ødelegge dynamoen(den gamle er deffekt) så vis jeg setter på en ny en så vil den ødelegge den nye også. tipper det er spenningsregulatoren???

850GLTsilver
21/01/12, 14:48
Hei ganske sikker på jeg hadde deffekt dynamo så jeg Har nå skiftet dynamoen og håpet selfølgeligt at det fynket. men neeei. når bilen sviver og jeg har koblet fra de 3 ledningene til dynamoen måler jeg ca 0,20 på den så synker det fort ned.. når jeg måler på ledningene er det ca 12.50 v. hva kan vær galt?? er jo en helt ny dynamo. med ledningene tilkoblet så prøvde jeg og ta av + på batteriet men da døde den ut.

Kjør aldri disse dynamoene uten at de er koblet til batteriet.

De vil heller ikke gi noe som helst uten at det er koblet til noe på D+ ( 12V via ladelampa)

Skal du få dette til å fungere, så må du sjekke følgende:

Jordkabelen må kobles til så du har sikker forbindelse mellom Dynamoen og chassis/Batteri.
D+ kabelen må ha 12V via ladelampa (tenning påslått)
B+ kabelen må kobles til batteriets + pol.
Sjekk at ladelampa tenner opp når tenningen settes på.
Først nå kan motoren startes.
Når den er i gang skal normalt ladelampa slukke, og nå først vil du kunne måle ladingen. Ca 13-14V, alt etter regulator etc.

850GLTsilver
21/01/12, 14:50
Har lest litt på nettet nå og ser at vis laderegulatoren er gåen vil den ødelegge dynamoen(den gamle er deffekt) så vis jeg setter på en ny en så vil den ødelegge den nye også. tipper det er spenningsregulatoren???

Skal svært mye til om regulatoren skal klare å ødelegge dynamoen.

Er langt verre å kjøre dynamoen uten batteriet tilkoblet.

Men var det ikke ny regulator i den nye dynamoen?

Vetluss
21/01/12, 14:55
Vis regulatoren er den lille svarte boksen bakpå dynamoen så ja.

Vetluss
21/01/12, 15:01
Rød bolt har jeg festet den store fete ledningen i. blå bolt har jeg festet jording i. og den lille røde ledningen har jeg festet under der på "W"

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/1553.jpg

Vetluss
21/01/12, 15:37
Leste litt rundt. kan det vær ladelampa som er gåen mtp at jeg leste dette "Har du ikke ladelampe(eller er defekt) er det ikke garantert at ladingen kommer igang etter oppstart."

Vetluss
21/01/12, 15:57
Kjør aldri disse dynamoene uten at de er koblet til batteriet.

De vil heller ikke gi noe som helst uten at det er koblet til noe på D+ ( 12V via ladelampa)

Skal du få dette til å fungere, så må du sjekke følgende:

Jordkabelen må kobles til så du har sikker forbindelse mellom Dynamoen og chassis/Batteri.
D+ kabelen må ha 12V via ladelampa (tenning påslått)
B+ kabelen må kobles til batteriets + pol.
Sjekk at ladelampa tenner opp når tenningen settes på.
Først nå kan motoren startes.
Når den er i gang skal normalt ladelampa slukke, og nå først vil du kunne måle ladingen. Ca 13-14V, alt etter regulator etc.


Okei, vil bare si det at ladelampa lyser ikke når tenninga står på. ingen lys utenom beltelyset. resten skal jeg ut og sjekke nå! takk for hjelpen!

Vetluss
21/01/12, 16:03
D+ er vel jording? der fikk jeg opp 11,20 volt

Btw, hva brukes W til? er det den lille røde ledningen? ( er det ladelampen?)

Mr. Crepsley
21/01/12, 17:56
D+ er den lille røde som går bla til ladelampa, den må du ha strøm på for at bil skal lade.

Mr. Crepsley
21/01/12, 18:00
Vil tro b+ Skal på den tykke, d+ rett atme, jord setter du nær blokka helt bede på dynamoen. Kronglete forklart men

R.G
21/01/12, 18:22
D+ er vel jording? der fikk jeg opp 11,20 volt

Btw, hva brukes W til? er det den lille røde ledningen? ( er det ladelampen?)

D+ skal den lille rødledningen på. dette er til ladelampe inni bil. denne koblet feil så lader det ikke

W er for turteller ved bruk av dynamo på diesel motor feks hvor det ikke er noe coil å hente turtallsignal fra o.l

Vetluss
21/01/12, 18:39
Å da er det nok det som er problemet! trodde dette var plug and play så jeg trodde den skulle på der!

Vetluss
21/01/12, 19:09
Okei nå er det koblet med den tykke ledningen på B+ og den lille røde på D+ og jord men en av skruene på dynamone og videre til blokka. men lade lampen lyser ikke.. er denne sansynligvis ødelagt da? skifte pære i dash?

Mr. Crepsley
21/01/12, 21:29
Jess.

Vetluss
21/01/12, 22:29
Okei fikk det til var jeg som hadde satt den ene kontakten til den ene stiften bak på speedometeret. uansett! Tusen takk for hjelpen nå ble jeg glad! :D :D