PDA

Vis full versjon : koble 2 subber i 1 ohm når subbene er 2 ohm



cookiemonster
20/01/12, 16:12
Noen som vet om det går and å koble slik dei blir i 1 ohm istadenfør 2?:)

http://www.sonicelectronix.com/item_20416_Cerwin-Vega-STKR122.html

DVC subber

Å forsterker

http://www.sonicelectronix.com/item_32979_Hifonics-HFi3000D.html

Ola Moen
20/01/12, 16:25
Dette ser ut som er element med dobbel-spole. De blir levert med dobbel 4 ohm ogdobbel to ohm spole.
Om du skal kjøre 2 stk dobbelspolede 2 ohms elementer på den monoblokka vil du have på 0.5 ohms last.
Om du bruker 2 stk dobbelspolede 4 ohms elementer vil du havne på 1 ohms last.
Men det her kan nok Mrstfu svare bedre på.

todleif
20/01/12, 16:44
V20T har rett.
Med 2 basselement med 2 spoler på 2 ohm, har du 4 forskjellige måter å koble på.
Du kan koble i 0,5 ohm, 2 ohm, 2 ohm og 8 ohm

Ved parallellkobling av 2 spoler eller høgtalere, so halverer du lasten.
Ved seriekobling av 2 spoler eller høgtalere, so dobler du lasten.

cookiemonster
20/01/12, 16:59
så jeg kan bruke den forsterkeren på begge subbene men da må jeg koble rett slik att det blir 0.5 ohm? hvordan gjør jeg det? å de går fint?:)

todleif
20/01/12, 17:16
Du kan ikkje koble subbene i 0,5 ohm. Forsterkeren tåler ikkje dette. Du kan koble i 2 ohm eller 8 ohm. (da velger du 2 ohm)

cookiemonster
20/01/12, 17:28
åjaa, da missfårsto jeg! kanskje litt veldig dårlig forklart men der er snakk om 2 subber:P å forsterkeren klarer ikke 2 stk i 2ohm:P litt dårlig og forklare da men..

todleif
20/01/12, 17:33
Kvifor klarer ikkje forsterkeren 2 subber i 2 ohm?
Ser du på spesifikkasjonene til forsterkeren, so er effekten oppgitt ned til 1 ohm. Da skal du ikkje koble lasten lågare enn dette

850GLTsilver
20/01/12, 17:38
Noen som vet om det går and å koble slik dei blir i 1 ohm istadenfør 2?:)

http://www.sonicelectronix.com/item_20416_Cerwin-Vega-STKR122.html

DVC subber

Å forsterker

http://www.sonicelectronix.com/item_32979_Hifonics-HFi3000D.html

Jeg kan ikke fri meg fra å spørre: Hvorfor?

Å stresse forsterkere til å jobbe mot en så tung last som 1 Ohm, når du vil få langt bedre lyd ved å la forsterkeren jobbe mot eksempelvis 4 Ohms last (Spolene i serie)?

La ikke watt-hysteriet "ta" dere på denne måten. Det blir nemlig på ingen måte dobbelt så høyt selv om forsterkeren påståes å levere dobbelt så stor effekt. MULIG lydstyrkeøkning blir kun på den aller minste lydstyrkeøkningen øret er i stand til å oppfatte, 3dB. Faktisk lydstyrkeøkning blir i praksis enda mindre, samt at forvrengningen øker, og stresset på forsterkeren øker med kvadratet.

Med andre ord: Du vil neppe høre noen reell lydstyrkeforskjell fra 750W i 4 Ohm kontra de 3000W i 1 Ohm.
Greit nok at denne forsterkeren er en klasse D-forsterker hvor forvrengningen blir mindre påvirket av lasten på den, men levetid og slikt får virkelig "kjørt" seg.
I tillegg så skal denne ha ikke mindre enn 250A forsyning. Noe som gir utrolig lite spilletid selv med et par dynamoer i fullt arbeide parallellt. Spenningsfallet på kablene bakover vil også gjøre sitt til å spise veldig av tilgjengelig utgangseffekt.

Personlig ville jeg her kjørt på en 2X500W forsterker (i 2Ohm).



Kjør i det minste disse to subbene med spolene i hver av de seriekoblet og så i parallell.
Det gir 2 Ohms last for forsterkeren, og det burde holde i grunn.

cookiemonster
20/01/12, 18:13
hvorfor? vanskelig spørsmål! ;) har ring litt rundt å fårhørt meg litt, dei sier att jeg heller skal kjøpe 4 ohm subber å paralell koble dei? har ikke hatt noe særlig erfaring med bil stereo:P er åpen får andre forslag:)

850GLTsilver
20/01/12, 23:49
hvorfor? vanskelig spørsmål! ;) har ring litt rundt å fårhørt meg litt, dei sier att jeg heller skal kjøpe 4 ohm subber å paralell koble dei? har ikke hatt noe særlig erfaring med bil stereo:P er åpen får andre forslag:)

Da er det vel greit å bruke de med 2 X 2 Ohms spoler? Seriekoble de to spolene i hver høyttaler, og parallellkoble de to høyttalerne.
Vips, så har du 2 Ohms last på forsterkeren, og det meste vil fungere bra.

cookiemonster
21/01/12, 00:02
Jaa:) bestiller meg først 1 åsso skal jeg see om jeg faktisk trenger 2 stk:)