PDA

Vis full versjon : Motor skifte og hva passer/passer ikke



Carl Marcus
19/01/12, 19:57
Lurte på om det er noen som har litt mer kunskap om amazon som kan fortelle meg om det passer eller vil være noen problemer med å sette i b230f i en 68 mod?, isåfall kan jeg bruke hele eller deler av ledningsnettet til en 240 med samme motor?

Cpt Tuttle
20/01/12, 18:48
Vi satte en B23 i farsans Amazon.
Rakställdes mot M40-lådan.
Motorfästena var nedkortade original Amazon B18/B20 som svetsades i en plåt som skruvades på blocket
Framvagnsbalken ändrades inte.
Oljetråget togs från B20, fick dock svetsa om det lite för att det skulle gå fritt mot balken.
Oljepumpen togs från B20 med tryckrör från tidig B21. Dock sägs det att B20-pumpen tar i veven på B230. :/ Vet ej hur man löser det på bästa sätt.
Vattenpumpen fick tappen nedslipad samt att remskivan monterades med försänkt skruv. På PVn löste jag i stället det platsproblemet med att ta en pump från 300-serien vilket förmodligen är att föredra... Fläkt får inte plats - kör elfläkt framför kylaren.
Anslutningarna på kylaren löddes om, kommer inte ihåg vilka kylarslangar som användes tyvärr.
Främre röret blev ett lätt omsvetsat 240-rör om jag minns rätt.
Wiregas skaffades med att ta gaspedalen från en 240.

Detta var då en förgasarmotor. Rätt lätt operation. Hur det blir med insuget till B230F vet jag ej......
240 har separat ledningsnät till motorstyrningen, vilket borde underlätta.