PDA

Vis full versjon : Tennplugg nummer 3 blir våt av olje...



René Fredriksen
19/01/12, 19:34
Halloen, har nå godt fra 3 smerte frie år med volvo 740 til volvo 850 94 mod 144hk 10ventiler kan ikke si det har vært så posetivt :P

jeg sliter med at tennplugg nummer 3 blir full av olje og så slutter motoren og tenne på den og går på 4 cyl.. ganske irriterende.. om jeg bytter tennplugg så går den på alle 5 i 5-6 mil så rett ned på 4 cyl og blir der til jeg bytter tennplugg... har byttet veivhus ventilasjonen og blåst godt i gjennom alt av slanger.
håper noen har hatt dette problemet før og kan si at det er en enkel fiks :P kan og si jeg har byttet tennplugg kabler til org volvo fra frydenbø..

mvh
René Fredriksen..

Mauser
19/01/12, 20:27
Lukter vel toppakning av dette.

Folkvord
19/01/12, 23:04
som han sier over, men holder mer en finger på ventil tettningene først av alt, visst ikke er det topp pakkningen

The Sven
19/01/12, 23:11
Er det tennplugghullet som blir fullt av olje? Eller er tennpluggen våt i forbrenningskammeret?

René Fredriksen
19/01/12, 23:39
Tennpluggen blir våt i forbrennings kammeret, så den får ikke tent på den..Er forsovet tørt i hullet til pluggen etter jeg byttet veivhus vent, men i forbrennings kammeret er det ikke forandret. Bytter jeg tennplugg så kjøre noen mil så skjer det i gjenn, de 4 andre er helt perfekte. Det er det som er merkelige. Motoren er gått rundt om 296547km. Merket å at om jeg tar peilepinnen opp med motor i gang så røyker det opp der..

Mauser
20/01/12, 08:35
Overtrykk i veivhuset selv om du har byttet veivhusventilasjon og olje på pluggen etter kort tid tyder jo på en åpning mellom veivhus og sylinder. Da er det tre muligheter: Ødelagt toppakning, sprekk i stempel/stempelringer eller sprekk i blokk/topplokk. Kompresjonstest vil kunne si litt mer.

850GLTsilver
20/01/12, 10:04
Tennpluggen blir våt i forbrennings kammeret, så den får ikke tent på den..Er forsovet tørt i hullet til pluggen etter jeg byttet veivhus vent, men i forbrennings kammeret er det ikke forandret. Bytter jeg tennplugg så kjøre noen mil så skjer det i gjenn, de 4 andre er helt perfekte. Det er det som er merkelige. Motoren er gått rundt om 296547km. Merket å at om jeg tar peilepinnen opp med motor i gang så røyker det opp der..

Er mere sannsynlig at oljeskraperingen er defekt da.
Ingen kanaler i oljeforsyningen går slik at de kan skvette olje i sylinderen. Er vann 360 grader rundt sylinderen der mellom toppen og blokka.

René Fredriksen
21/01/12, 15:00
Var det jeg tenkte meg, men ville bare ikke innse det:P jaja har fått has på en ny motor som er gått 210,000 for 3500,- med girkasse fra Huggeren her i Bergen.. så blir til og bare bytte maskinen da.. Er det en grei jobb på disse? Bare byttet, på 240/740 før.. Her blir vel det beste og ta den ut under i fra med travers og hele sulamitten?? Ligger det noen howto tråd om dette her på forum???? Eller noen som har noen raske tips for og få dette gjort skjappest mulig når jeg begynner på det???

Mvh
René F

gswede
21/01/12, 15:02
Denne burde hjelpe
www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=28973