PDA

Vis full versjon : Lurer på kjøp av Volvo S70!. Trenger tips :) !! ;)



CaRBoNE
17/01/12, 21:00
Som topic sier, lurer på kjøp av S70 ja. hvilken motor foreslår dere.:) nå tenker jeg på slitestyrke!. noen spesielle ting jeg burde se etter?:) er open for forslag med og uten turbo!

850GLTsilver
17/01/12, 21:17
Har hørt at femmerne på disse er ganske bra. ;)

Nådda. Selv har jeg to 2,5 litere, sugemotorer begge to. En 144HK og en 170HK.
Må innrømme at "Dagmar" har den peneste gangen, og er greit nok sprek med sine 144HK.
"Emil" har 170 (190)HK og er naturlig nok sprekere. Regner med at hans litt råere gange skyldes at han nå har rullet 550000Km.

Skal glatt innrømme at jeg trives bedre med sugisenes øyeblikkelige respons, men så skal det samtidig sies at det er ikke så all verden "turbolag" på disse bilene i grunn.

Se etter: Oljesøl ved innsugspjeld. (Kan tyde på vel romslige sylindere)
Overtrykk i veivhus (Løsne oljepåfyllingslokk og la det ligge på mens motoren går på tomgang). Hopper lokket så kan veivhusventilasjon være tett.

Ellers vil jeg vise til MRSTFUs tråd om kjøpetips på 850 som du finner på toppen av 850 X70 forumet (dette vi sitter i nå).

Skal du ha rå sprut, så er R-modeller noe å se på. 225, 250 300HK fungerer bra i disse.

MrX
17/01/12, 21:21
Anbefaler 2.0LT om du skal ha en daily driver. Fin på forbruket og power nok til vanlig bruk. Om man liker kraftige motorer så er T-5 bra. R finnes også, men er noe sjeldent.

mrstfu
18/01/12, 20:16
Om slitestyrke og driftssikkerhet er det viktigste, må jeg anbefale en av sugemotorene (b5252s eller b5254s) med lav kilometer på telleren. sier ikke at turbomotorene er dårlige eller lite driftssikre, men sannhet er nå fremdeles at en turbomotor har færre slitedeler og følgelig færre ting som kan gå galt.

ikke minst, ettersom turbomaskinenen er ganske ettertrakta, får du sugemotorene nærmest kasta etter deg, i tilfeller. samt, de er mye mindre utsatt for hensynløs jakt etter krefter, da det ikke er så mye mer å hente ut av dem uten å legge i masse penger, med andre ord, du får ofte en bil i bedre stand.

850GLTsilver
19/01/12, 06:54
Om slitestyrke og driftssikkerhet er det viktigste, må jeg anbefale en av sugemotorene (b5252s eller b5254s) med lav kilometer på telleren. sier ikke at turbomotorene er dårlige eller lite driftssikre, men sannhet er nå fremdeles at en turbomotor har færre slitedeler og følgelig færre ting som kan gå galt.

ikke minst, ettersom turbomaskinenen er ganske ettertrakta, får du sugemotorene nærmest kasta etter deg, i tilfeller. samt, de er mye mindre utsatt for hensynløs jakt etter krefter, da det ikke er så mye mer å hente ut av dem uten å legge i masse penger, med andre ord, du får ofte en bil i bedre stand.

Jasså? Kunne du utdype hvilke slitedeler en Turbomotor mangler i forhold til en sugis?:D

Er ikke ofte den anda vederfarer dine innlegg, men se der du ;)

volvoRsport
19/01/12, 09:23
Jasså? Kunne du utdype hvilke slitedeler en Turbomotor mangler i forhold til en sugis?:D

Er ikke ofte den anda vederfarer dine innlegg, men se der du ;)

Han motsier seg selv i innlegget også, så jeg vil tro han mente sugemotor og ikke turbomotor som han skrev. Det er vel uansett ikke så mye mer enn turboen som er forskjell på antall slitedeler mellom en turbomotor og sugemotor, og den blir jo ikke byttet så ofte.

The Sven
19/01/12, 10:55
Kjøp med turbo. F.eks den rimeligste varianten 2.0LT får du vel 220-230hk av bare med chip, og allikevel har du en driftsikker bil du kan kjøre rimeligere enn 2.0 og 2,5 uten turbo... Feil på disse bilene har sjelden med turbo å gjøre.

850GLTsilver
19/01/12, 14:58
Han motsier seg selv i innlegget også, så jeg vil tro han mente sugemotor og ikke turbomotor som han skrev.

Jeg vet jo det.

Må bare ha det litt moro med ham.
Han er ikke sen ute dersom jeg (og det skjer ofte nok) skulle finne på å skrive noe uforståelig eller feil. ;)

Men Mrstfu er en grei gutt han. Ingen tvil om det.

Spekulasjonene om å kjøre 2,0 LT billigere enn GLTn min er jeg forøvrig noe forundret over.
Ikke at det var du som serverte den, men jeg følte for å nevne det.

Men ett er sikkert: Disse femmerne er rimelig driftsikre ja. Selv om de "alle" nærmer seg 15-20 år gamle.

mrstfu
19/01/12, 15:07
Jeg vet jo det.

Må bare ha det litt moro med ham.
Han er ikke sen ute dersom jeg (og det skjer ofte nok) skulle finne på å skrive noe uforståelig eller feil. ;)

Men Mrstfu er en grei gutt han. Ingen tvil om det.

Spekulasjonene om å kjøre 2,0 LT billigere enn GLTn min er jeg forøvrig noe forundret over.
Ikke at det var du som serverte den, men jeg følte for å nevne det.

Men ett er sikkert: Disse femmerne er rimelig driftsikre ja. Selv om de "alle" nærmer seg 15-20 år gamle.

Nå er jeg litt... ambivalent her, merker jeg. Har forferdelig lyst til å bli påtatt forbanna, men "snill gutt" kommentaren gjør det hele meget bedre, samtidig som jeg ikke helt liker å bli kalt "gutt" av en eldre trønder.

Som du påpekte, Silver, jeg motsa meg selv helt uvitende, selvfølgelig mente jeg det motsatte. Som jeg og presiserte, mener jeg på ingen måte at turbomotorene er lite driftssikre, men økt antall slanger, oljeruter, og komponenter generelt, øker jo muligheten for feil. De fleste feil som er "vanlige" på sugisene, er jo like vanlige på turbomotorene, i tillegg til alt annet av småplukk. Ikke minst er turbomotorene, som sagt, mer utsatt for ungdomskjøring, "chippa og trimma", osv... Ikke noe som nødvendigvis betyr at bilen er rævkjørt, men sjansen øker, i mine øyne. Håper jeg får frem poenget mitt godt nok her.

Derfra kommer anbefalingen om en sugemotor, om TS prioriterer driftssikkerhet. Ingen av disse motorene kan vel kalles direkte økonomiske, men de tåler juling, og er rimelig lette å holde orden på, hvertfall hva sugemotorene gjelder. Har ikke skrudd nok på turbomotorene ennå til å ha en direkte mening om veldikehold her.

I tillegg er jo sugemotorbilene en del billigere i innkjøp og forsikring, som jeg regner med spiller en rolle uansett.

EDIT: Jeg bøyer meg i støvet her, som du sikkert så. Mest fordi jeg kommer til å ta enhver mulighet jeg får til å rette deg, med begge henda. Får mye personlig glede av nettopp det:D

850GLTsilver
19/01/12, 19:37
EDIT: Jeg bøyer meg i støvet her, som du sikkert så. Mest fordi jeg kommer til å ta enhver mulighet jeg får til å rette deg, med begge henda. Får mye personlig glede av nettopp det:D


Det aner meg det ja. ;)

THolandsli
19/01/12, 19:54
S70 er en knallbil. Nest beste bilen jeg har hatt. (etter 77'' Mazda 929)

The Sven
19/01/12, 21:47
Spekulasjonene om å kjøre 2,0 LT billigere enn GLTn min er jeg forøvrig noe forundret over.
Ikke at det var du som serverte den, men jeg følte for å nevne det.

GLTen din er unntaket som bekrefter regelen, men den har jo gått 5-600 000km på bare Biltema deler så det skulle bare mangle at den var mer gjerrig enn de andre ;)

Neida spøk til side, jeg har bare egen erfaring med EN V70 og den hadde AWD og 2.0T 225hk, denne brukte det samme på langkjøring som S70en til dama med 126hk. Er litt forskjellig utveksling på de 2, men går ut ifra at V70en med samme motor uten AWD ville gått billigere igjen.

At turbobilene er mer lettrimmet er det vel iallfall ingen tvil om, og mange med meg ville nok kunne tåle om det skulle være et marginalt høyere bensinforbruk når de har tilgjengelig rundt 50 hk og 100Nm mer enn naboen med 2,5 GLT :) Syns GLT motoren er en fin motor jeg altså, og i forhold er 2.0T ikke bare litt dau på bunn. Den beste motoren i disse bilene er uansett 2,3 liter fra T5 eller R.. Nesten like bunnsterk som 2,5 literne både med og uten turbo, og MYE mer turtallsglad :) Men disse bilene havner gjerne i en litt annen prisklasse.

Om du vil ha sugemotor og mer effekt enn litt seige 144hk i 2,5 10V er det nærmest håpløst å finne S70 med 20V. 2.0T derimot fins det mange av til en fair pris, er igrunn hovedsaklig derfor jeg syns disse er mest bil for pengene.

EDIT:
Forbruket er uansett ikke noen av bensinfemmerne i disse bilene sin paradegren. Ingen av variantene går noe billigere enn en 940 med 2,3 både med og uten turbo, snarere tvert imot (basert på langkjøringsmålinger).

850GLTsilver
19/01/12, 22:02
Sådda Sven.

Er ikke slik at jeg er fanatisk rundt den 2,5-literen til GLTn, men jeg må si at å sammenligne med den 126HKn blir helt feil.
For DEN er lat den.
Her i huset er det forøvrig Frua som klart sa fra at det ikke ble aktuelt med noen 2,0LT da vi i grunnen var i ferd med å bytte til den i forbindelse diverse problemer straks etter at hu kjøpte den GLTn. For den mangler virkelig både bunndrag, og ressurser til å matche 2,5-literne.
144HKn er i grunnen rimelig kvikk i forhold til den LTn også. (Min "Dagmar" er en 2,5l 10V) Tør anbefale den også jeg.

Og som du sier; De fleste turbomodeller det i grunnen er vits i å satse på er i en noe annen prisklasse.

Skulle jeg hatt bil for drivstofforbrukets del, hadde jeg kjøpt en EL-bil. Så enkelt er det. :D

gaupe
19/01/12, 22:11
Å trekke fram ein fk-motor når ein snakkar om forbruk på ei kvitblokk er berre tøys.

S80en vår, med 2,5lt og 210hk, automat, ac, firhjulstrekk osv, går ned på 0,7 på langkøyring, det hadde ein ikkje klart med noko raudblokk.

Den beste lyden er utan tvil 2,5 20v. Det fins jo forsovidt ein 2,0 20v også.

850GLTsilver
19/01/12, 22:19
FK?

Hvem da?

gaupe
19/01/12, 22:25
FK?

Hvem da?

Sven i to innlegg over.

The Sven
19/01/12, 22:32
Var aldri nevnt FK der, men når du nevner FK så har fadern gjentatte ganger målt sin 940 med FK GODT under 0.7 på langkjøring :) Hans bestenotering er 0.62. Jeg har aldri kjørt billigere enn 0.72 (er ikke like tålmodig). Dette er målt ved liter/kjørelengde på lengre turer og burde være mer nøyaktig enn kjørecomputer.

Arti at du syns det ikke går an å sammenlikne forbruk på hvitblokk med noe annet enn hvitblokk :D

EDIT: syns det er ganske meningsløst å dra inn biler basert på en helt annen platform som S80 når det er snakk om S70!

JørnM_940
19/01/12, 22:45
Er det mye bedre bunndrag i den 140hk 2,4 litern enn 2,0 LT? Fikk du s70 i den 170hk-varianten som 850glt hadde også?

The Sven
19/01/12, 23:02
Bunndraget i 2,4 og 2,5 literne er en del bedre ja.

2,4 140hk er 20V og forskjellen til 2,4 170hk er bare software :) Men disse motorene er vel ikke så vanlige i S70, bare 2000 modell?

JørnM_940
19/01/12, 23:06
Bunndraget i 2,4 og 2,5 literne er en del bedre ja.

2,4 140hk er 20V og forskjellen til 2,4 170hk er bare software :) Men disse motorene er vel ikke så vanlige i S70, bare 2000 modell?
Okei. Så man kan bruke PPC-tuning da for å få 170 hk? Høres ut som en grei bruksbil det:) Hvordan er automatkassene i disse?

gaupe
20/01/12, 08:43
Okei. Så man kan bruke PPC-tuning da for å få 170 hk? Høres ut som en grei bruksbil det:) Hvordan er automatkassene i disse?

Du får 190 hk :)

Men kom vel i 1999 desse?

gaupe
20/01/12, 08:46
Var aldri nevnt FK der, men når du nevner FK så har fadern gjentatte ganger målt sin 940 med FK GODT under 0.7 på langkjøring :) Hans bestenotering er 0.62. Jeg har aldri kjørt billigere enn 0.72 (er ikke like tålmodig). Dette er målt ved liter/kjørelengde på lengre turer og burde være mer nøyaktig enn kjørecomputer.

Arti at du syns det ikke går an å sammenlikne forbruk på hvitblokk med noe annet enn hvitblokk :D

EDIT: syns det er ganske meningsløst å dra inn biler basert på en helt annen platform som S80 når det er snakk om S70!



Forbruket er uansett ikke noen av bensinfemmerne i disse bilene sin paradegren. Ingen av variantene går noe billigere enn en 940 med 2,3 både med og uten turbo, snarere tvert imot (basert på langkjøringsmålinger).


Raudblokk med turbo betyr vanlegvis FK eller FT i 940, som er identiske motorar. Her heime såg vi ingen 16v turbo.

Klart det er meiningslaust å samanlikne med raudblokk, sidan du ikkje får noko raudblokk i S70.

Motoren i S80en er ikkje ulik dei siste du fekk i S70en, kassa er også lik den som var på 2,4 20v (går eg ut i frå, sidan det er den som står i v70 2,4 20v).

Forskjellen mellom ein 99/00 kvitblokk og 04 i dette tilfellet, er hovudsakleg variabel innsugskam, der 99/00 har berre variabel eksoskam.

850GLTsilver
20/01/12, 09:54
Bunndraget i 2,4 og 2,5 literne er en del bedre ja.

2,4 140hk er 20V og forskjellen til 2,4 170hk er bare software :) Men disse motorene er vel ikke så vanlige i S70, bare 2000 modell?

2,4 144HK er 10V.

Sånn til opplysning. :D
Mulig det i S70 var 140HK og 20V.
Skal glatt innrømme at jeg er på 850 nå dog.

gaupe
20/01/12, 10:10
2,4 144HK er 10V.

Sånn til opplysning. :D

Ja, det er 140 hk som er 20v, som kom i 99. Og det ser ut som dei også er levert med den nye femtrinnskassa:
http://www.finn.no/finn/car/used/result?ENGINE/FUEL=1&CAR_MODEL/MAKE=818&YEAR_MODEL_FROM=1999&sort=0&YEAR_MODEL_TO=2000&CAR_MODEL/MODEL=3083

Skal du ha 2,4, så må du tydelegvis ha burgunder bil ;)

CaRBoNE
20/01/12, 12:39
Ojsann, sjå her ja,var en del innlegg for et enkelt spørsmål :). hehe, nei men holder en liten knapp med det mrstfu sier :). siden eg ikkje er akkurat noke guru i bilskruing, så er det iallefall mest logisk det han sier i mine ører iallefall :).. men vi får se :)..

mrstfu
20/01/12, 16:24
Jeg er RÅ!

Heh, spøk til side, du må ta dt meste du hører her på forumet med en klype salt, to tilsynelatende identiske biler gir ikke nødvendigvis samme opplevelsen. Jeg skal uten problemer innrømme at min neste bil blir en 2.3 turbo, men som dt er sagt, dette går i de fleste tilfeller hånd i hånd med økt forbruk. Har lyst på mer krefter, men ikke i langkjøringsøyemed. På langkjøring hadde jeg uten tvil valgt en sugemotor. Forbruk kan antageligvis presses ned i like lite på både turbo og sugis, men innkjøpspris, forsikring o slikt avgjør den saken for min del.

Og dt at sven kaller 144hk for "seig", tror jeg sier mer om sven enn om bilen(no offence, sven;-) ), om du har behov for n forbikjøring, ligger mer enn nok krefter bare et skarve girskift unna. Om man kommer fra en mye sterkere bil, skjønner jeg at den kan oppfattes noe tam, men jeg, som har brukt denne motoren daglig de siste treår, kam uten problemer si at den takler alt, med unntak av den sjeldne kappkjøringa med m3 og slikt;-)

CaRBoNE
20/01/12, 21:16
heheh!! :) godt forklart!. nei er ikke ute etter noe voldsomt med krefter å slikt, mest driftsikkerhet, og bensinforbruk :)..

gaupe
20/01/12, 21:35
Det er på langkøyring du treng turbomotor :)

850GLTsilver
20/01/12, 23:39
Det er på langkøyring du treng turbomotor :)

Hvorfor det?

Har da kjørt rimelig langt med "Emil" frua og jeg. Har på ingen som helst måte savna turbo. ;)

MrX
21/01/12, 08:22
Hvorfor det?

Har da kjørt rimelig langt med "Emil" frua og jeg. Har på ingen som helst måte savna turbo. ;)

Fordelen med turbo på langkjøring er jo at turbomaskinene er billigere i drift. Pluss mere power er alltid bra.

Hadde jeg skulle kjøpt meg en s70 ville jeg aldri vurdert noe annet enn turbo, ser ingen grunn til å kjøpe N/A når man får turbo til samme pris.

gaupe
21/01/12, 10:43
Hvorfor det?

Har da kjørt rimelig langt med "Emil" frua og jeg. Har på ingen som helst måte savna turbo. ;)

Du bedriver vel kanskje ikkje langkøyring på vestlandet på sommaren?

850GLTsilver
21/01/12, 14:36
Fordelen med turbo på langkjøring er jo at turbomaskinene er billigere i drift. Pluss mere power er alltid bra.

Hadde jeg skulle kjøpt meg en s70 ville jeg aldri vurdert noe annet enn turbo, ser ingen grunn til å kjøpe N/A når man får turbo til samme pris.

Skal jeg bruke mindre bensin enn hva "Emil" gjør for tiden (Med heller slitne sylindre etc) så tror jeg at jeg må skaffe meg muligheter til å selge unna av overskuddet. Cruising i rundt 100 går på 0,57 og deromkring på det jevne. Snittbruk på underkant 0,8 mens bykjøringen går som forventet.
Vet ikke om mange turbo-850/X70 som akkurat konkurrerer med det. Power så det rekker er det også.

Forøvrig: Skulle bensinforbruket være motivasjonen, så hadde jeg kjørt noe helt annet enn Volvo i grunn.
Chevrolet Volt, eller Opel Ampera hadde det nok blitt da heller.

MrX
21/01/12, 15:03
0.57 på en 20ventiler? Hørtes mistenksomt økonomisk ut.

The Sven
21/01/12, 17:43
0.57 på en 20ventiler? Hørtes mistenksomt økonomisk ut.

Er vel automat og dette ;)

gaupe
21/01/12, 18:51
Spørs jo kva budsjett ein har, men ein er fort opp i prisane på dei billigaste S80 her, og det er ein mykje bedre bil :)

mrstfu
21/01/12, 18:52
meeen, det er utrolig hva noen gode ord gjør med oppførselen til en bil!

850GLTsilver
21/01/12, 19:13
Er vel automat og dette ;)

Japp.

Fungerer slik lockup vet dere.

En svoger av meg hadde en 126HK. Den fikk han aldri under 1,5 på mila.

The Sven
22/01/12, 01:42
Ja. Pålitelige testresultater sier nå altså at 2,5 20V med automat bruker 0.57 på mila og 2.0 126hk bruker 1,5 +++... Dette sier seg jo egentlig selv.


Japp.

Fungerer slik lockup vet dere.

En svoger av meg hadde en 126HK. Den fikk han aldri under 1,5 på mila.

THolandsli
22/01/12, 01:48
Da er det enten noe galt med bilen eller svogeren din. Ikke usansynlig at det kan være sistnevnte? Jeg klarte aldri å oppnå 1,5 i snitt med min 2.0 126hk ihvertfall. På langkjøring lå den på 0,65-0,75l/mil. På blandet på vinter kunne den vel ligge på ca 1,2-1,2l/mil.

mrstfu
22/01/12, 02:57
Da er det enten noe galt med bilen eller svogeren din. Ikke usansynlig at det kan være sistnevnte? Jeg klarte aldri å oppnå 1,5 i snitt med min 2.0 126hk ihvertfall. På langkjøring lå den på 0,65-0,75l/mil. På blandet på vinter kunne den vel ligge på ca 1,2-1,2l/mil.

Nå må jeg si det høres ut som at det er noe galt med deg, Tholandsli. Jeg har ingen problemer med å tru at vedkommende svoger dro 1.5 på mila i en 126hk, dra langt på giret, bånn pedal og press for å hente ut alt som finnes av krefter, så er du der.

Du klarer det nok du og, hvis du vil:D

THolandsli
22/01/12, 11:32
Hadde nok klart å få den over 1,5 med uvøren kjøring. Men denne svogeren hadde aldri klart å komme under 1,5l/mil. Det er mer oppsiktsvekkende.

mrstfu
22/01/12, 12:00
Det jeg mente er at en kar som VIL ha mer krefter ut av bilen sin enn det er å hente, fort drar mye suppe. Vi har jo ikke fått høre noe om kjørestil på dene svogeren ennå.

E_S
22/01/12, 18:15
Min '99 2.0 lavtrykksturbo med automat går på ca. 0,75 på langkjøring, men det skal ikke mye bykjøring til før snittet spretter opp..

850GLTsilver
22/01/12, 21:27
Det jeg mente er at en kar som VIL ha mer krefter ut av bilen sin enn det er å hente, fort drar mye suppe. Vi har jo ikke fått høre noe om kjørestil på dene svogeren ennå.

Østlandets aller tyngste høyrefot.

850GLTsilver
22/01/12, 21:30
Ja. Pålitelige testresultater sier nå altså at 2,5 20V med automat bruker 0.57 på mila og 2.0 126hk bruker 1,5 +++... Dette sier seg jo egentlig selv.

Hva er problemet?

Hva skulle jeg ha igjen for å skrøne om dette?
Jeg har en velfungerende maskin som jeg er veldig glad i, og som er mere enn snill på suppe.

Svogerens forbruk er ikke ment som annet enn en illustrasjon på at man kan få til det utroligste om man bare er idiot nok med høyrefot og girvalg samt generell kjørestil.

MrX
22/01/12, 21:50
Volvo 850 GLT DRIVe

Vil også ha en slik...

JP_Ra©ingTeam
22/01/12, 23:18
min s70 bruker 0,5 på langkjøring og 0,8 på blandet kjøring..
men riktignok er denne levert med en motor som ikke bruker bensin..

mrstfu
23/01/12, 20:28
Østlandets aller tyngste høyrefot.

And there you go. Det riktige blir da å si at bilen fint kan kjøres billigere enn halvannen liter på mila, men svogeren din mangler/velger å ikke bruke evnen tio nettopp det?;-)