PDA

Vis full versjon : hvordan se forskjell på club sport og racing dempere?



Dagge91
03/04/10, 16:32
har senka bilen i båska med noe jeg tror er club sport, men bilen er ALT for stiv forran forhold til bak, så om noen som vet hvordan man ser forskjell på club sport og racing demperene til bilstein så takk for svar:)

Dagge91
03/04/10, 17:18
har et nr som sto på den ene demperen 5 første sifra er litt usikkert på hva som står men det jeg tyder er: K4-PE3-63277M1

Dagge91
06/04/10, 22:50
ingen som vet?
noen sier racing er stivere enn club sport og motsatt hvem har rett?

Christian
07/04/10, 00:14
Racing er stivest.
Men merk deg det at en 240 blir ikke like stiv i rævva som i fronten selv med like dempere.
240 har et gaaaaammelt hjuloppheng bak der.

gaupe
07/04/10, 10:52
Racing er stivest.
Men merk deg det at en 240 blir ikke like stiv i rævva som i fronten selv med like dempere.
240 har et gaaaaammelt hjuloppheng bak der.

Er ikkje så mykje bedre på 740/940 heller.

ChrML
07/04/10, 11:44
Er ikkje så mykje bedre på 740/940 heller.
Er vel egentlig værre på 940 holdbarhetsmessig, trekanter som bøyer seg, bolter som knekker osv... Veit ikke om 940 bakakselen har så mye bedre kjøregenskaper enn 240. Derfor man bygger om til multilink :).

Uansett så har vel dette mest med fjørene å gjøre hvor stiv den er bak i nedslag, ikke åssen aksel det er. Den er litt mykere bak enn foran med standard multilink bakstilling med Bilstein og. Men er jo ikke noe vits at den er noe særlig stivere bak enn den blir, det gir deg ikke bedre grep.

Edit: Men er det ikke så at Clubsport dempere er kun å få foran? At bilen bare blir stivere foran med de. Har ikke prøvd Clubsport, men synes Sprint er behagelige dempere og bør ikke være noe særlig stivere enn det i min mening.

gaupe
07/04/10, 12:17
Er vel egentlig værre på 940 holdbarhetsmessig, trekanter som bøyer seg, bolter som knekker osv... Veit ikke om 940 bakakselen har så mye bedre kjøregenskaper enn 240. Derfor man bygger om til multilink :).

Uansett så har vel dette mest med fjørene å gjøre hvor stiv den er bak i nedslag, ikke åssen aksel det er. Den er litt mykere bak enn foran med standard multilink bakstilling med Bilstein og. Men er jo ikke noe vits at den er noe særlig stivere bak enn den blir, det gir deg ikke bedre grep.

Edit: Men er det ikke så at Clubsport dempere er kun å få foran? At bilen bare blir stivere foran med de. Har ikke prøvd Clubsport, men synes Sprint er behagelige dempere og bør ikke være noe særlig stivere enn det i min mening.

Stemmer, syns dei "forbedringane" som kom på 7-serien, ikkje førte til noko forbedring haldbarheitsmessig, sporvidde er jo ein fordel då.

Clubsport er vel kun tilgjengeleg framme, og clubsport bak er det same som racing på 240.

Det er jo veldig misforstått dette med stiv bil. Heldigvis så er det ein del flex i dette oppsettet enno, det er ikkje pinnestiv med håplause køyreeigenskapar.

Det som fleksar på min bil, er hovudsakleg knytta til bærebruer og lenkestag på kreningshemmarar.

ChrML
07/04/10, 12:33
Stemmer, syns dei "forbedringane" som kom på 7-serien, ikkje førte til noko forbedring haldbarheitsmessig, sporvidde er jo ein fordel då.

Clubsport er vel kun tilgjengeleg framme, og clubsport bak er det same som racing på 240.

Det er jo veldig misforstått dette med stiv bil. Heldigvis så er det ein del flex i dette oppsettet enno, det er ikkje pinnestiv med håplause køyreeigenskapar.

Det som fleksar på min bil, er hovudsakleg knytta til bærebruer og lenkestag på kreningshemmarar.
Ikke den stiveste bilen som er først rundt banen, nei. 25mm krengestag for eksempel er jo igrunn bare en nedgradering i likheten med pinnestivt hjuloppheng mtp veigrep.

RAN Racing
07/04/10, 22:02
Er vel egentlig værre på 940 holdbarhetsmessig, trekanter som bøyer seg, bolter som knekker osv... Veit ikke om 940 bakakselen har så mye bedre kjøregenskaper enn 240. Derfor man bygger om til multilink :).

Uansett så har vel dette mest med fjørene å gjøre hvor stiv den er bak i nedslag, ikke åssen aksel det er. Den er litt mykere bak enn foran med standard multilink bakstilling med Bilstein og. Men er jo ikke noe vits at den er noe særlig stivere bak enn den blir, det gir deg ikke bedre grep.

Edit: Men er det ikke så at Clubsport dempere er kun å få foran? At bilen bare blir stivere foran med de. Har ikke prøvd Clubsport, men synes Sprint er behagelige dempere og bør ikke være noe særlig stivere enn det i min mening.


Du er utrolig stor fan av multilink ja?

Tror jeg leser "multilink" i ca alle innleggene dine.. :)

GeTReibeAktienGesellschaf
07/04/10, 22:57
Club sport har artikkel nr. P36-0081CS og B46-0296CS.
Racing har nr.PRR-0007 og samme demper B46-0296CS bak.

CS er satt opp 250/125 og racing 350/150 forran. Så kan tenke meg det blir endel hardere.

Hvor kjøpte du demperne fra?

Dagge91
08/04/10, 14:36
pedersen racing kjøpte jeg de

rogern
08/04/10, 21:22
Du er utrolig stor fan av multilink ja?

Tror jeg leser "multilink" i ca alle innleggene dine.. :)

hehe ja det er han og tbo. virker som om volvo multilinken er reinspikka racingbakstilling. gåkke ann og slædde med den engang for den sitter så bra :D


chrml: hvorfor er 25mm krengningshemmer en nedgradering?
tenker du på forran eller bak? kan muligens bli litt stivt bak.
men det må prøves. hadde vært morro og sammenlikna litt tider i eks autoslalom til sommern. med forskjellige krengningshemmer, dempere, fjører osv.
fått sett hvordan multilinken funker også.

ChrML
08/04/10, 21:28
hehe ja det er han og tbo. virker som om volvo multilinken er reinspikka racingbakstilling. gåkke ann og slædde med den engang for den sitter så bra :D


chrml: hvorfor er 25mm kregningshemmer en nedgradering?
tenker du på forran eller bak? kan muligens bli litt stivt bak.
men det må prøves. hadde vært morro og sammenlikna litt tider i eks autoslalom til sommern. med forskjellige kregningshemmer, dempere, fjører osv.
fått sett hvordan multilinken funker også.
Fordi du ikke får noe bedre veigrep av en krengehemmer som er for stiv, snarere tvert imot. Eneste forskjellen er at bilen føles sportsligere fordi den krenger mindre og reagerer raskere på rattet, men jeg er rimelig sikker på at hvis du hadde kjørt rundetider på bane med originalt krengestag og med en 25mm så hadde du kommet raskere rundt banen med det originale. Et krengestag skal hindre at bilen føles helt båt, men fjøringen skal krenge litt for å følge veien. Fjerner du all krenging så får du ikke lenger de hjulvinklene du skal ha og et stort krengestag fjerner uavhengigheten mellom hjula.

Vel, multilink ER bedre enn stiv aksel, det sier seg selv. Jeg har aldri sagt at multilinken har så godt veigrep at man ikke kan sladde :p, men det er ekstremt STOR forskjell! Skal ikke ta denne diskusjonen her, for det ender bare med at den blir større og vi har flere andre "multilink vs stiv aksel" tråder.

rogern
08/04/10, 21:34
sa ikke noe om at den er bedre/dårligere.

så du vet at 25mm forran på 240 er en nedgradering?

hva er det som er ekstremt stor forskjell mellom stiv aksel og multilink
som du har merka?

ChrML
08/04/10, 21:48
sa ikke noe om at den er bedre/dårligere.

så du vet at 25mm forran på 240 er en nedgradering?

hva er det som er ekstremt stor forskjell mellom stiv aksel og multilink
som du har merka?
Jeg har ikke prøvd 25mm krengstag vs originalt krengestag på en 240, så jeg kan ikke si at jeg med egen erfaring har erfart det på den bilen. Dette er mer generellt angående det med krengestag. Jo stivere krengestag (større diameter eller kortere arm), jo mer uavhengighet fjerner du fra hjulene. Dette kan være greit nok på en helt flat bane, men hvor ofte er veien alltid perfekt? Med kuler og ujevnheter på begge sider så vil du at hjulene skal være uavhengig, ellers mister du veigrep på begge sider når du treffer en kul på en side. Når karrosseriet krenger så får du negativ camber på ytterhjulene som gir bedre veigrep og mindre/ingen camber på innerhjulet, som er ideellt for best veigrep.

TBO mener at ikke noe krengestag gir best veigrep, men dårligst mtp hvor sportslig bilen kjennes ut. Men jeg er ikke så sikker på det, jeg er ganske overbevist om at et krengestag gir bedre veigrep, men det er en gylden middelvei hvor stivere rett og slett blir en ulempe.

Multilink diskusjonen tar vi her. (http://forum.vccn.no/showthread.php?p=54825#post54825) Har lagt inn et svar til deg!

rogern
08/04/10, 22:01
hvorfor kjører rallycrossbilene med knivkregningshemmere da egentlig?

ChrML
08/04/10, 22:08
hvorfor kjører rallycrossbilene med knivkregningshemmere da egentlig?
En knivkrengehemmer som er skrudd mot karrosseriet er vel strengt tatt ikke et stabstag? Stabstaget er jo en torsionfjør mellom hjulene. Når ene hjulet går opp så vrir staget seg og overfører litt av kreftene over på andre siden. Jo stivere stag, jo mer krefter overføres. Hadde det vært sinnsykt stivt, så hadde begge hjulene vært tvunget til å fjøre likt uansett (også på kuler), dvs bilen hadde ikke krenget i det hele tatt i svingene.

En knivkrengehemmer er skrudd mellom hvert hjul og karrosseriet etter som jeg skjønte og har justerbar stivhet etter åssen bane man skal kjøre på.

rogern
08/04/10, 22:15
jeg trudde vi snakka om krengningshemmere jeg.
du mente at det var for stivt med 25mm foran på 240 pga dumper i veien osv.
da kom jeg med rallycross spørsmålet.

ChrML
08/04/10, 22:18
jeg trudde vi snakka om krengningshemmere jeg.
du mente at det var for stivt med 25mm foran på 240 pga dumper i veien osv.
da kom jeg med rallycross spørsmålet.
Som jeg ikke aner svaret på :). Men det er jo helt klart en trade-off med små vs store krengehemmere. Uavhengighet vs sportslighet.

rogern
08/04/10, 22:23
okay.
jeg trur mest på å prøve seg frem selv med forskjellige oppsett.
ofte er det mer teori og fundering enn erfaringer på forum.
men det er jo såklart greit og sette seg inn i hvordan div oppsett funker.

ChrML
08/04/10, 22:40
okay.
jeg trur mest på å prøve seg frem selv med forskjellige oppsett.
ofte er det mer teori og fundering enn erfaringer på forum.
men det er jo såklart greit og sette seg inn i hvordan div oppsett funker.
Yep, det er jo klart. Hvis man foretrekker å kjøre med 25mm så må man for all del gjøre det :). Men det er ofte stor forskjell mellom opplevd veigrep og faktisk veigrep. Mange som bygger seg understell feil og tror de har jævlig godt veigrep og så kjører en original bil fra dem i svingene :p.

Joakim-G_R
11/04/10, 16:02
ChrML. Kniv-krengningshemmere fungerer på akkurat samme måte som vanlige "torsjonsfjør-hemmere". Eneste forskjellen, er at man har knivene, som man kan ha på høykant, eller "flasken", for å justere stivheten i krengningshemmeren.

Det er montert HELT likt som orginal hemmer. I karosseri og ut til hver sin bærearm.

Bak, derimot, blir det noe annet.

Og du som har ei bladfjær i understellet ditt...

Joakim-G_R
11/04/10, 16:03
har senka bilen i båska med noe jeg tror er club sport, men bilen er ALT for stiv forran forhold til bak, så om noen som vet hvordan man ser forskjell på club sport og racing demperene til bilstein så takk for svar:)

Du kan ikke fysisk se forskjell, må sammenligne nr.

ClubSport finnes fram + bak.
Racing finnes kun fram, og er stivere enn ClubSport.

Det er de harde fakta, og null synsing. (Som jeg så du hadde vært utsatt for tidligere.)