PDA

Vis full versjon : Ulyd fra forstilling



piddil
17/01/12, 15:50
Hei alle sammen. Er det noen her som har noe tips for hvordan jeg kan finne ut hva som er gåent i forestillingen på bilen min?
Rett før sommeren byttet jeg bærearmene, indre og ytre endeledd. Tror det kommer fra høyre side. Lyden kommer bare av og til når jeg kjører over noe, eller i hull.
Bilen det gjelder er en V70 2001mod.

Vatnehol
17/01/12, 17:47
om bilen har originalt understell så er det den gummi isolatoren på fjøren som ofte lager ulyder, ellers så er det foringer som er ett svakt ledd i tårnet fremme. de kan du enkelt se om de er slitt med å åpne panseret, å se der demperen er skrudd fast, der du ser demperen stikker ut skal vere sentrert. visst ikke er det på tide å bytte de.

piddil
17/01/12, 20:21
Skal sjekke det nå etterpå. Den isolatoren du snakker om, hvordan ser du om den er slitt?
Tusen takk for respons!

Vatnehol
17/01/12, 21:23
du må nesten av med fjøren på støtdemperen, verktøy du trenger er to stk fjærklemmer, 13, 18 og 19 mm fastnøkler.
slik ser øvre foring ut, foringen i midten bruker å slite seg av. for kjøpe forsterket på www.ipdusa.com & www.fcogroton.com som jeg vil anbefale.
668

her er nedre, disse slittes hull i bunn så de gnager mot fjørskålen på demperen.
669

NKS
18/01/12, 20:05
Bytta lenk-armer på min V70 2002 i april på Mekonomen. Reklamerte på disse i dag - de var helt ødelagt etter et drøyt halvår - og de ble bytta gratis.
Mye ulyder fremme, spesielt i humper og ved brå rattutslag.

piddil
20/01/12, 21:18
De har jeg ikke byttet. Kan jo nesten bare bytte de, for de er jo ikke akkurat så dyrt at det gjør noe.
Men lurer litt på hva som måtte være i senter på toppen av demper tårnet. Gikk ut å sjekket, og kom til den konklusjonen
at den ene var kanskje ut av senter. Er det andre måter å bestemme feilen på?

olakro
20/01/12, 23:21
Fjærbeinslageret? Hadde det samme problemet på min V70 og bytta alt: Bærearmer, endeledd, stabstag, dempere, fjærer og yttre og indre fjærbeinslager. Nå er bilen helt "knirkefri". Kan du skru litt selv og har verktøy til fjærene så er dette en nokså kurant jobb. Ca 1 time pr side.

keberild
21/01/12, 19:07
Ta et flatt skrujern å vipp av plast toppen over mutteren i senter. sett på en 21mm fastnøkkel å vri forsiktig. Møter du motsand er de ok, kjenner du de gir etter, da er de gåen. Men er helt sikkert lenkestag som har gått. De er ikke akkurat de beste :/

Hovlaand
22/01/12, 22:07
Jeg sliter med "klunke" lyd som kommer da jeg kjører i dumper, har skjekka etter om det er slakk på hjulet men er ingenting der heller, noen som vet noe?
har hatt det over lengre tid, begynte med at det "klunka" noen ganger men nå låter det i hver eneste dump :/
Sjukt irriterende : p

Vatnehol
22/01/12, 22:55
høres ut som bærekuler. men du kan og sjekke overnevnte