PDA

Vis full versjon : skruedimensjon på termostathus b5252s... m7?



mrstfu
17/01/12, 15:31
Skal bytte termostathuset mitt, altså hele huset, inkludert lokk og underdel som sitter montert på toppen. Skruene som fester huset til toppen, noen som vet dimensjon og lengde på disse?

Klok av skade liker jeg å ha ekstra skruer tilgjengelig, i tilfelle jeg må på med en grisepikk eller lignende. Har fått høre at disse skruene er m7-gjenger, noe som definitivt ikke er biltema-varer, noen som vet hvor disse kan kjøpes?

Ola Moen
17/01/12, 15:36
Vil tro Volvo selger de skruene :) Men før du prøver å løsne, så sett torxpipa godt på plass og gi pipa en god rapp med en hammer/slager el.lignende for å få sjokka skruen litt. Det hender det hjelper på sånne kinky skruer som sitter hardt. i verste fall har jeg sikkert sånne skruer på sekser'n også. Det er vel ganske likt vil jeg tro.

mrstfu
17/01/12, 15:42
Møkk at de skal bruke så sjeldne skruer, fristet til å gjenge opp til m8, itilfelle.

Teknikken du beskrev er ikke ukjent, gjorde nøyaktig samme på skruene til termostatlokket, men da gikk bare torx-sporet rundt, og ble ubrukelig.

Da skjønner du sikkert hvorfor jeg er smånervøs.på akkurat dette;-)

850GLTsilver
17/01/12, 17:28
Skal bytte termostathuset mitt, altså hele huset, inkludert lokk og underdel som sitter montert på toppen. Skruene som fester huset til toppen, noen som vet dimensjon og lengde på disse?

Klok av skade liker jeg å ha ekstra skruer tilgjengelig, i tilfelle jeg må på med en grisepikk eller lignende. Har fått høre at disse skruene er m7-gjenger, noe som definitivt ikke er biltema-varer, noen som vet hvor disse kan kjøpes?

Tingstad er din venn.

mrstfu
17/01/12, 17:45
Og hvor finner jeg min venn?

850GLTsilver
17/01/12, 17:49
Og hvor finner jeg min venn?

Stålfjæra ;)

Nr 17 for å være eksakt.

mrstfu
17/01/12, 17:59
Noen andre steder? Kan ikke si jeg er fristet til å kjøre langt uten kjølevann.

Snu litt på problemstillingen, da... Har du demontert termostathuset før, silver? Fremgangsmåte?

850GLTsilver
17/01/12, 18:18
Noen andre steder? Kan ikke si jeg er fristet til å kjøre langt uten kjølevann.

Snu litt på problemstillingen, da... Har du demontert termostathuset før, silver? Fremgangsmåte?

Øvre eller nedre?
Øvre skrudde jeg bare rett ut, så sent som i dag faktisk.
Måtte bytte termostat da den originale plutselig fant ut at 75 grader var nok på kjølevannet.
Jeg var selvsagt sterkt uenig i dette.

Men øvre termostathus tar du ut ved å fjerne slangen, skru ut de to TORX-skruene og så lirker du ut huset mellom servoreservoiret og dyserailen.
Nedre termostathus sitter i tre små bolter, som KAN nåes rett forfra. Litt lirk er det, men skulle gå greit. I verste tilfelle så må servopumpa bort for å komme ordentlig til.

Men noe nærmere som har slike skruer. Kommer jo an på hvor i verden du står og skrur i kveld.

mrstfu
17/01/12, 18:29
Skal ut med hele termostathuset, ikk bare lokket... Har en sprekk i delen som sitter skrudd inn i toppen, og skruene som holder lokket på plass sitter BOM, prøvd alt mulig, ikke mulig å få opp. Servopumpe og tank, kan denne fjernes uten å tappe servoolja? Mener å huske det er slanger som går fra pumpa og ut, og ikke stive rør...?

Står ikke å skrur nå, skal ta det helga, sammen med en.veivhusvent. vask på dn blå du skrudde på... Blir gjort på sørumsand, i garasjen til fatters, da han er på jakt. Velkommen til å stikke innom, om du vil, så får du igjen en kaffekopp;-)

mrstfu
17/01/12, 18:31
og som sagt, før jeg evntuelt går til innkjøp av skruer, må jeg vite dimensjon..er det m7?

850GLTsilver
17/01/12, 19:07
og som sagt, før jeg evntuelt går til innkjøp av skruer, må jeg vite dimensjon..er det m7?

Skal jeg tolke dette som at du ønsker at jeg skal stikke helt ut i den 13 grader kalde garasjen for å sjekke dette på den blokka som står der? :D

Tenker du da på alle fem boltene?

Servopumpa lar seg flytte nok til side uten å ta ut slangene ja.
Skal også være mulig å få ut hele termostathuset uten å måtte få opp de to på toppen.
Stikker ut og titter på det om en straks eller to.

mrstfu
17/01/12, 19:15
Takker og bukker, setter enorm pris på det. Om jeg så må ned på stålfjæra, får det heller bli slik. Mister nettet snart, hadde du giddi å sendt måleresultatet på.en slik en fin sms til meg, kjære trønder?

850GLTsilver
17/01/12, 19:28
M7X30
1mm stigning
T40

ola normann
17/01/12, 20:08
Hvis det skulle bli krise så skal jeg ha de to til lokket (mulig alle 5 er like) i kjelleren.

850GLTsilver
17/01/12, 20:29
Alle fem er like ja.

Og sannelig er vi flere ;)

Som har altså.