PDA

Vis full versjon : Bytte av FB til FK, svinghjulsgivere??



Shibbs
16/01/12, 11:08
RIKTIG TOPIC: "FB til ET"
Hei.
Det er blitt byttet motor fra en 230FB til 230ET i en 940. Fikk da vite at jeg skulle bruke svinghjulsgiver fra FB motor over på ET motoren for at alt skulle bli riktig.
På FB motor er det 1 svinghjulsgiver, på ET er det 2.
Alt er på plass i bilen med hjerner osv som fungerer(testet på en annen lik motor), men bensinpumpa vil ikke gå med "turbohjernen". Setter jeg på hjernen til FB motoren så går bensinpumpa, men den tenner ikke i det hele tatt.

Har ikke foretatt no måling av giver enda, skal gjøres men lurer på andre tips, eller om dette i det hele tatt er gjort riktig?

:)

ArneR
16/01/12, 13:47
Bruker du motorstyringen til B230ET, altså motronic?

Da passer ikke svinghjulssensoren fra FB, da denne har LH-Jetronic 2.4

Shibbs
16/01/12, 14:16
JA bruker motorstyringa
Til B230ET, altså Motronic.
Han motoren kommer fra sa nemlig at man var
Nødt til å bruke svinghjulsgiverr fra FB motor for at alt skulle fungere som det skal med gamle ledningsnett.
Men skal prøve å bytte til originale ET givere etterpå

ArneR
16/01/12, 15:46
Han mente sikkert at du måtte bruke svinghjulssensoren fra FB om du skulle bruke ledningsnettet som er i 940 fra før (lh2.4)

Shibbs
16/01/12, 16:31
Er det jeg har prøvd nå, som jeg skrev uten hell

ArneR
16/01/12, 19:48
Må nesten spørre da, har du komplett ledningsnett til motoren du har satt inn, eller er det noe klipp og lim greier med motronic hjerner på et jetronic ledningsnett?

R.G
16/01/12, 20:44
beste for deg hadde vært og flyttet alle følere fra FB motor over på ET motor. svinghjul, vinghjulsføler, tempfølere osv osv.

også da kjørt ET motoren på LH2,4 nettet som er orginalt i 940n din. og deretter skaffa turbohjerne for lh2,4 (940 høy/lavtrykk turbo). og da evt loddet inn formotstander til dyser, eller sette på høyohms dyser for da slipper du å kødde med ledningsnett pga formotstander

ArneR
16/01/12, 20:50
Så absolutt det beste det ja.. :)

Shibbs
17/01/12, 13:39
ok så ta svinghjulet fra fb motoren og sette over i ET motoren hvis jeg skjønte deg riktig?
Hadde du giddi å forklare dette med formotstander litt nærmere? mtp ledningsnettet som du sier? er kjent med det, men ikke kjempesmart på området

Shibbs
19/01/12, 02:57
???lurer fortsatt på siste spørsmålet mitt

Ola Moen
19/01/12, 04:01
???lurer fortsatt på siste spørsmålet mitt
Raymond mener at du må koble inn formotstandene fra Motronic ledningsnettet. Dysene du bruker til F/FB er av typen Høy ohm. dvs 12-16 ohms motstand når du måler mellom stikkene på dysa. på dyser til ET med sluttnr 355 eller 357, så måler du ca 2.5 ohms motstand. Derfor må du koble inn motstander til dysene, for å få høyere motstand. Ellers vil du rett og slett kortslutte styreenheten.
De motstandene er relativ enkle å koble inn i el.nettet. Det er forklart med bilder i "Guide fra A/K til F/FK/FT"

En annen mulighet er å bruke dyser med høy ohms motstand som leverer tilsvarende som dysene til FT/ET. 330cc-350cc. Da er det bare å montere disse uten å bruke denne motstand.

Nå du flytter over svinghjul, så vær oppmerksom på at du må ha motor stående i 0 posisjon. TDC eller ØDP. Alt etter hva du foretrekker å kalle det. på svinghjulet til FB motoren vil du se 58 hull rundt kanten. på ett punkt "mangler" det to hull. Det er en såkalt "60-2 Trigger"
Når du da står bak motor, så setter du svinghjulet på plass mot enden på veivaksel, og plasserer det punktet som "mangler" hull, sånn at det havner midt i hullet som starteren sitter. Blir mye snakk om hull her nå , men satser på at du skjønner tegninga. Når du strammer boltene til svinghjulet, så skal du, om du ikke skifter de ut, bruke locktite, og dra til med 80Nm. krysstrekke boltene. dvs. dra til bolten som er tvers over for den du tok først. jobb deg rundt på den måten. Da er du rimelig sikker på at det sitter fast, og at du unngår kast og vibrasjoner.

R.G
19/01/12, 06:07
som V20T sier:)

jeg hadde skaffa høyohmsdyser, for å sleppe å begynne å splitte ledningnsnett for å finne riktig ledning og lodde på motstander.

Shibbs
19/01/12, 10:11
Tusen takk for mange fine svar :)
Så dette betyr at jeg MÅ ta svinghjulet fra F motoren for at det skal fungere?
Ang motstandene: Vil den gi tenning selvom jeg ikke har koblet inn disse enda? Eller er jeg nødt for å enten koble opp motstander, evnt bytte til høy ohms dyser før hjernen sier OK og gir tenning til coil osv?

ArneR
19/01/12, 13:55
Du har to hjerner på lh2.4, en til bensin og en til tenning. Du får gnist selv om du ikke har dysene i/formotstander tilkoblet, men du svir dysedriverne i bensinhjernen om du ikke har tilstrekkelig motstand i dysene. Så du må ikke finne på å prøve å starte bilen uten riktige dyser/formotstander innloddet.

Shibbs
19/01/12, 18:26
ok, men ang svinghjul, var det sånn at jeg skulle bruke selve svinghjulet fra FB motoren med den ene sensoren som hører til??

R.G
19/01/12, 18:27
ja bruker svinghjul med følern fra FB hvis du skal bruke ledningsnettet som er org i din 940

Shibbs
19/01/12, 18:55
Ok, kung :)
Men har ennå ikke fått tak i turbohjernen til LH 2.4, bruker hjernen som hører til ET motoren. Vil den tenne med denne hjernen?

kvkleppe
19/01/12, 19:02
Nei, du MÅ bruke LH 2.4 hjerner hvis du bruker LH 2.4 følere og ledningsnett. Hvis du trenger LH 2.4 bensinhjerne, så har jeg det med chip.... Ikke styr med det motronic greiene, bruk jetronic(lh 2.4) som 940in din ble levert med.

Shibbs
19/01/12, 19:25
ok. Hvordan vil det fungere å bruke den originale hjernen fra FB motoren kun for å teste om den får tenning og starter? KUN for å teste at den går selvsagt.

Kan man bruke bensinhjerne fra original FB? eller må denne også være fra en turbo med LH 2.4?

Hva blir forskjellen med chip på bensinhjernen?

Vet jeg spør mye her nå, men prøver å få så mye input som mulig. folk sier dessverre forskjellig ting har jeg erfart.

TUSEN takk for alle svar!

Ola Moen
19/01/12, 20:10
Du kan starte opp motor med Styreenhetene til FB. Det er ikke noe problem. Men den vil gå seg skikkelig sur etter ei stund. N/A styreboksen har lengre åpningstid på dysene, og gir altfor mye når den blir brukt med større dyser som f.eks 355 og 357 dysene som sitter på ET motorene. Lambda vil til en viss grad korrigere, men ikke nok.

Shibbs
22/01/12, 05:52
Da fyran:) takk for alle tips!

Ola Moen
22/01/12, 06:16
Ingen årsak. Gratulerer :)

Shibbs
23/01/12, 12:24
Noen som vet hva konsekvensenblir ved å bruke FB tenningshjerne? alltså forskjell fra en FB tenningshjerne og en FK/FT tenningshjerne?

Ola Moen
23/01/12, 19:19
Tenningsbank, brente eksosventiler, og bøyde råder. tenningskurven på turbomotorer senker tenningstidspunktet ved ladetrykk. Det gjør ikke sugemotorene. Går fint å starte opp, og kjøre "normalt" som en nødløsning, men unngå så mye ladetrykk.
Bytt til EZK-boks med sluttsiffer 148,207,214 eller 219. De er til FT/FK.

Shibbs
24/01/12, 01:23
Ok, takk. Har du sluttsifferne på de jeg kan bruke til bensinhjernen? Fant noe rundtom, men syntes det står litt forskjellig..

ArneR
24/01/12, 01:33
962, 954, 977, 984 er vel de vanligste, pass dog på at de to siste der originalt har startsperre, denne kan fjernes ved å chipe hjernen.

Ola Moen
24/01/12, 01:56
937 og 939 kan brukes også.

kvkleppe
24/01/12, 09:44
Sluttnr på bensinhjerne fra turbobil : 937.954.962.977.984 som jeg kommer på i farta.

Shibbs
30/01/12, 17:20
Tenningsbank, brente eksosventiler, og bøyde råder. tenningskurven på turbomotorer senker tenningstidspunktet ved ladetrykk. Det gjør ikke sugemotorene. Går fint å starte opp, og kjøre "normalt" som en nødløsning, men unngå så mye ladetrykk.
Bytt til EZK-boks med sluttsiffer 148,207,214 eller 219. De er til FT/FK.

Har det noe å si hvilken årsmodell bilen er i forhold til årsmodell på hjernen(bilen hjernen kommer fra), eller er det ett fett sålenge jeg finner en med et av sluttnummerne oppgitt her?

Ola Moen
31/01/12, 07:42
Du kan bruke en av de der.

Shibbs
02/02/12, 09:32
Hvis jeg bruker bensinhjerne og tenningshjerne fra en B200FT, hva vil konsekvensen bli da? Antar den vil få for lite bensin, men hva vil være forskjell på tenninga? B200FT er vel ikke veldig ulik B230FT, selvfølgelig med unntak av at det er en 2.0 ikke 2.3