PDA

Vis full versjon : Setevarmer funker ikke, og hvor få tak i delskinn baksete med varme?



Marius Skau
15/01/12, 17:55
Som topic sier.

Setevarmerne foran i 850n funker ikke.. Noen som veit hvorfor?

Og finnes det delskinn baksete med varme?

850GLTsilver
15/01/12, 18:33
Som oftest så er det ledningene til termokontakten under setet som har falt av.
Elendig konstruksjon.
Nye kabelsko er alt som behøves for at de skal fungere igjen.

Det finnes delskinn bakseter med varme, men sannelig om de er lette å få tak i.
Enkleste fiks på det: Få hjelp til å ta av trekket, skaff 0,22mm ledning, Ca 60 meter, som du strekker frem og tilbake under setet der gjerne på ei lita hjelperamme, koble opp termokontakt på samme måte som på fremsetene, koble via bryter i bakkant av midtkonsoll, og hent strøm fra kontakta helt fremme i forkant av midtkonsollen.
Remonter setetrekket og du er klar.

E_S
16/01/12, 23:30
Baksetevarme var standard på de fleste biler levert nye i Sverige (men ikke i Norge takket være datidens luksusavgift på ekstrautstyr), så det burde være kurant å få tak i på andre siden av grensen.. :)

Marius Skau
16/01/12, 23:32
Okei :)

Fristet faktiskt litt og prøve og legge opp sjelv, bare før erfaringen sin del :)

Den 0.22mm ledningen du prater om, er den uisolert?
Hjælperamme?

Svirre
16/01/12, 23:45
Bruker denne tråden litt...:)

Ang. setevarmer: samme problemet i 700 serien også? Ingen fungerende hemoridefreser i min bil :(

850GLTsilver
17/01/12, 17:48
Okei :)

Fristet faktiskt litt og prøve og legge opp sjelv, bare før erfaringen sin del :)

Den 0.22mm ledningen du prater om, er den uisolert?
Hjælperamme?

Ikke bare isolert, men aller helst av en type isolasjon som er varmebestandig. Gjerne teflon eller lignende. Relativt dyrt, men så utrolig mye tryggere. Er også langt mere slitesterk enn "vanlig" ledning.

Hjelperamme: Ledningen må nesten spennes opp på noe for å kunne holde styr på alle trådene.
Blir jo en tråd omtrent hver centimeter for å få noenlunde jevn varme. Skal beregne litt bedre om du vil. Er ei stund siden jeg har gjort dette stuntet.
Del det gjerne opp i to deler, en til venstre sete, en annen til høyre.
Lag gjerne ei ramme av ståltråd, 1-1,5mm tykk, som ledningen "snurres" rundt.

Gjorde dette i en 240 jeg hadde, manglet setevarme foran den faktisk. Funka fint i de fire årene jeg hadde den bilen.
Var verre med mitt første forsøk. Svidde setet og null varme etter kun noen dager.
Kan hende jeg kan lage en skisse også.

Til Sverre: Meget mulig. Volvo finner ikke opp kruttet hver gang de herjer med disse setevarmerne.

kjetil850
23/01/12, 19:50
[QUOTE=850GLTsilver;506558]Som oftest så er det ledningene til termokontakten under setet som har falt av.
Elendig konstruksjon.
Nye kabelsko er alt som behøves for at de skal fungere igjen.

Dette får jeg prøve imorgen:) mine fungerer heller ikke;P

kjetil850
25/01/12, 09:30
[QUOTE=850GLTsilver;506558]Som oftest så er det ledningene til termokontakten under setet som har falt av.
Elendig konstruksjon.
Nye kabelsko er alt som behøves for at de skal fungere igjen.

Dette får jeg prøve imorgen:) mine fungerer heller ikke;P

Mine hadde falt av på begge sider:P satt på nye kabelsko, og fikk den på plass igjen. ( JÆVLI TRANGT DER OPPE DA! );p uannsett. fungerte ikke. forslag?

Revell
25/01/12, 10:47
og legge varmetråder i baksetet selv kan bli en dyr erfaring;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/1892.jpg

850GLTsilver
25/01/12, 12:17
og legge varmetråder i baksetet selv kan bli en dyr erfaring;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/1892.jpg

Hmmm.

Baksetet i disse bilene sitter.....bak.
Denne brannen hadde nok sin opprinnelse i fronten. ;)

850GLTsilver
25/01/12, 12:20
[QUOTE=kjetil850;511942]

Mine hadde falt av på begge sider:P satt på nye kabelsko, og fikk den på plass igjen. ( JÆVLI TRANGT DER OPPE DA! );p uannsett. fungerte ikke. forslag?

Da må man måle litt.
Sjekk først at du har spenning frem til kontakten under setet der.

Forsøk å Ohme i kontakten under setet, så finner du ut om kretsen er hel.
Det sitter også en kontakt mellom sete og rygg, dersom du får behov for å finne ut om bruddet er i rygg eller sete.

kjetil850
25/01/12, 14:10
[QUOTE=kjetil850;512891]

Da må man måle litt.
Sjekk først at du har spenning frem til kontakten under setet der.

Forsøk å Ohme i kontakten under setet, så finner du ut om kretsen er hel.
Det sitter også en kontakt mellom sete og rygg, dersom du får behov for å finne ut om bruddet er i rygg eller sete.

Ah. Hakke noe å måle med;P så da får det bare være;P