PDA

Vis full versjon : Bilstein VS Koni



Klevengen
03/04/10, 09:40
lurer på hva som er best av bilstein clubsport og justerbare koni, en jeg kjenner har prøvd begge deler og mente bilstein var best og koni hadde en dustete måte å justere på. Men vil høre fleres meninger, noen som har koni som kan gi litt mer info en det fleste butikker som selger det gjør? :)

TeamBørnOut
03/04/10, 10:06
bruk søkefunksjonen
koni = søppel
bilstein = best


I prisklassene vi snakker her...

henrik940
03/04/10, 11:43
Er som TBO sier. Koni er ooooold fasion! Bilstein er basert på mere nyere teknologi :)

ChrML
03/04/10, 11:46
Yep, Bilstein er veldig gode dempere! Behagelige og gir det godt veigrep. Koni er mer noe man spretter rundt med og tror man har godt veigrep fordi bilen virker veldig stiv fordi den spretter og hopper på alle mulige småkuler :p.

henrik940
03/04/10, 11:52
Hva kom vi fram til Christian? At Koni er to rustene rør som er pressa i hverandre :p ?

ChrML
03/04/10, 11:54
Hva kom vi fram til Christian? At Koni er to rustene rør som er pressa i hverandre :p ?
Yep. :p

940pearl
03/04/10, 11:56
Jeg har kjørt med mine Koni dempere i 3 år på 940ien.

Vil absulutt ikke si at koni dempere er dritt( i forhold til origianle)
Men nå er en frontdemper røket så da blir det bilsten foran i først omgang.

TeamBørnOut
03/04/10, 11:58
de er stivere en orginale er det du mener. men en orginal demper av nyere type er bedre faktisk... egentlig de eldre også :P
Jeg vil absolutt si at koni er dritt i forhold til andre type dempere. Selv røde koni er søppel. (har det på den ene bilen min).

Daruu
03/04/10, 12:01
En gammel volvoguru her mente at koni kun var brukandes til ren asfaltkjøring. Om det stemmer eller ikke aner jeg ikke, men jeg hadde uansett kjøpt bilstein.

TeamBørnOut
03/04/10, 12:07
Er dårlige dempere.. selv på bane er bilstein utrolig overlegent. uansett hvordan man stiller dem. Har prøvd ut dette mange ganger.. Man merker forskjell med en gang man går over til bilstein. Selv gammle R sport dempere er overlegne koni. (bilsteins dempere er nyere utgave av R sport med nyere deler og bedre olje etc).
på vått føre så ser man virkelig de store forskjellene. Å prisen syns jeg ikke er ille i forhold til hva bilstein gir heller. man behøver ikke racing utgavene fordi man leker litt på bane noen dager i året. Pris i forhold til ytelsen er utrolig!
Men i forhold til 10.000kr dempere så kan de ikke måle seg :P men slike dempere kjører de ferreste her inne med..

Klevengen
03/04/10, 15:50
ok ^^ har fått et ganske greit bilde her nå :) tvilte ikke på at svaret ble Bilstein men ville høre :) er det med fjører til clubsport demperne som pedersen selger? kunne sendt mail ja men får fortere svar her, og hva er den største forskjellen mellom sport og clubsport, ser dem selger noen på summit som heter heavy duty, er dette det samme som sport? :)

TeamBørnOut
03/04/10, 16:15
heavy duty er sport mener jeg. Du får ikke med fjører nei.
forskjellen er sport og clubsport er lengden. CS er litt lavere for senka biler

Klevengen
03/04/10, 16:17
blir vel clubsport med lesjefors da tenker jeg, har 100 laken jeg skal bruke på gammal 200 :)

Mr. Crepsley
03/04/10, 16:25
Om du har 100 laken, hvorfor ikke kjøpe coilovers? Eller skal du ha den på skilter?

TeamBørnOut
03/04/10, 16:31
en coilover er ikke bedre en demperen som sitter i den :)

Og skal man legge 100laken i en 200 så driter man å kunne justere høyden på den :P man finner en høyde som passer til oppsettet og bygger utifra det.
100laken = ferdigkjøpt moror og resten på understell og felger? :)

Klevengen
03/04/10, 16:39
har vært utplassert på Motor-Teknikk i oslo i år, og di nevnte noe om lærlingplass så kanskje det blir motormekanikker av meg :D di skulle uansett skaffe meg billigere motor deler :D og så resten på understell og felg ja:) har lyst på 242, blir uansett et seriøst bygg! blir vel prosjekt tråd inne her så fort bil er innkjøpt :D

TeamBørnOut
03/04/10, 16:44
Bare å suge til seg all info man kan å starte litt smått hjemme i garasjen etterhvert ;)

Dagge91
03/04/10, 17:25
bare informerer hva jeg har fått av inntrykk av clubsport: MEGET stive fronten driver og hopper og spretter på en måte, på alle bitte små dumper som finnes,
på e 18 også nesten irriterenes..

men det kan være jeg har fått racing så da er det derfor, bare til info..
men skal holde deg update om dette er racing..

TeamBørnOut
03/04/10, 17:30
Det er nok noe med at det er en vanesak også. men den skal jo ikke være så bøtte stiv :P
Jeg syns bilen til en kammerat er helt horibelt stiv.. selv om den har et mye mykere oppsett en hva jeg var vandt til før.
Men ting skal jo ikke sprette :P
Men du merker veien med 40profil på 17" felger og litt stivere dempere. Er jo derfor man kan kjøre fortere også fordi hjula følger veien og ikke "glir" over.. Har du prøvd med andre dekk?

er foringer og sånt bra?

ChrML
03/04/10, 21:35
bare informerer hva jeg har fått av inntrykk av clubsport: MEGET stive fronten driver og hopper og spretter på en måte, på alle bitte små dumper som finnes,
på e 18 også nesten irriterenes..

men det kan være jeg har fått racing så da er det derfor, bare til info..
men skal holde deg update om dette er racing..
Clubsport er også hakket hardere enn Sprint. Sprint fungerer ypperlig til min bruk og man kjenner ikke hvert sandkorn i veien.

Klevengen
04/04/10, 10:38
får man sprint til 200 da?? :)

GeTReibeAktienGesellschaf
04/04/10, 11:27
Får 4 forskjelige b6 sport dempere til 240 orginalt fra bilstein.

Vanlige: Forran 131/83 bak 225/107
Rally: Forran 350/150 bak 275/200
HD: Forran 300/175 bak 350/130
Cup: Forran 305/206 bak 225/150

Ombyggde dempere av importør.
Club Sport: Forran 250/125 bak 270/125


Tallene bak har med hvordan demperne er innstillt målt med 0,52m/s som jeg tror har med dempnings kraft inn/ut i ett forhold jeg ikke helt skjønner.

gaupe
04/04/10, 13:25
Det er nok noe med at det er en vanesak også. men den skal jo ikke være så bøtte stiv :P
Jeg syns bilen til en kammerat er helt horibelt stiv.. selv om den har et mye mykere oppsett en hva jeg var vandt til før.
Men ting skal jo ikke sprette :P
Men du merker veien med 40profil på 17" felger og litt stivere dempere. Er jo derfor man kan kjøre fortere også fordi hjula følger veien og ikke "glir" over.. Har du prøvd med andre dekk?

er foringer og sånt bra?

Med dette oppsettet på min, clubsport, ukappa lesjöfors, polyforingar og 215/40x17, så blir det ganske så hardt. No skal det seiast at demparar og fjører ikkje har fått så mange km på seg enno, men noko bruksbil er det ikkje.

Ved lav fart får eg ein form for egensvinging i bilen, som gjer at den småhoppar litt, har ikkje funne ut av dette enno. Det er ikkje drivlinjerelatert.

andersg
04/04/10, 16:23
Finnes Sprint i "kort" variant? Skal lage senkeskåler til lesjøfors, og må ha kortere dempere for at fjæra ligger i spenn.

Morgis
04/04/10, 16:25
Yep, Bilstein er veldig gode dempere! Behagelige og gir det godt veigrep. Koni er mer noe man spretter rundt med og tror man har godt veigrep fordi bilen virker veldig stiv fordi den spretter og hopper på alle mulige småkuler :p.

Jeg tror også på den teorien.
Har nå koni på 850a.
Selv innstilt på det mykeste er dem pinn stive, og man kjenner hver kongle i veien.
Veldig sprett fjører føler jeg, og bilen virker stump.
Men om dette gjelder selv Bilstein i samme "stivhetsgrad",,, kanskje Racing??.. aner jeg ikke.

Jeg mener hvertfall at Gule koni blir for stivt for norske kjerreveier.

GeTReibeAktienGesellschaf
04/04/10, 21:59
Finnes Sprint i "kort" variant? Skal lage senkeskåler til lesjøfors, og må ha kortere dempere for at fjæra ligger i spenn.
Får i utgangs punktet ikke sprint/b8 til 240, men importør har dreid ned en b6/sport og forandra dempinga og gitt den navnet club sport.

Skal du ha den enda kortere må den dreies mere ned.

ChrML
04/04/10, 22:18
Jeg tror også på den teorien.
Har nå koni på 850a.
Selv innstilt på det mykeste er dem pinn stive, og man kjenner hver kongle i veien.
Veldig sprett fjører føler jeg, og bilen virker stump.
Men om dette gjelder selv Bilstein i samme "stivhetsgrad",,, kanskje Racing??.. aner jeg ikke.

Jeg mener hvertfall at Gule koni blir for stivt for norske kjerreveier.
Det er to ting som kan forårsake spretten bil:
- For harde fjører i forhold til demperene
- Rett og slett dårlige dempere :p

I dette tilfellet er det vel sistnevnte, for 940-en min er ikke spesiellt spretten i det heletatt. Det er med Lesjøfors senkefjærer og Bilstein Sprint. Bilstein Clubsport er hardere enn Sprint.

Sprint / Clubsport er kortet inn til 940. De andre har standard lengde. Sport og Sprint er like harde, men Sprint er kortet inn.

GeTReibeAktienGesellschaf
04/04/10, 22:25
Jeg tror også på den teorien.
Har nå koni på 850a.
Selv innstilt på det mykeste er dem pinn stive, og man kjenner hver kongle i veien.
Veldig sprett fjører føler jeg, og bilen virker stump.
Men om dette gjelder selv Bilstein i samme "stivhetsgrad",,, kanskje Racing??.. aner jeg ikke.

Jeg mener hvertfall at Gule koni blir for stivt for norske kjerreveier.
Viss jeg ikke har misforstått så gjelder justeringa på koni sport demperne (rebound) demping utover.
Så viss det er den veien det virker som den spretter så kanskje det hjelper å stramme til litt så fjøra ikke skyver så hardt opp etter å vært pressa ned.

Til 850 får man vel koni FSD som er litt mere som bilstein og nyere teknologi om det er som de skriver i reklamen.

Morgis
05/04/10, 06:42
Det er to ting som kan forårsake spretten bil:
- For harde fjører i forhold til demperene
- Rett og slett dårlige dempere :p

I dette tilfellet er det vel sistnevnte, for 940-en min er ikke spesiellt spretten i det heletatt. Det er med Lesjøfors senkefjærer og Bilstein Sprint. Bilstein Clubsport er hardere enn Sprint.

Sprint / Clubsport er kortet inn til 940. De andre har standard lengde. Sport og Sprint er like harde, men Sprint er kortet inn.

Har Lesjöfors fjører foran, og originale nivåmat fjører bak (myke).

ChrML
05/04/10, 11:14
Har Lesjöfors fjører foran, og originale nivåmat fjører bak (myke).
Nivåmatfjører sammen med Bilstein dempere fungerer ekstremt dårlig.

Morgis
05/04/10, 11:23
Nivåmatfjører sammen med Bilstein dempere fungerer ekstremt dårlig.

har koni nå.
Ikke bra kombinasjon, men merker det ikke noe særlig bak.
Litt fort segen bare.
Foran bilen er for stiv syntes jeg.. :)

ChrML
05/04/10, 11:25
har koni nå.
Ikke bra kombinasjon, men merker det ikke noe særlig bak.
Litt fort segen bare.
Foran bilen er for stiv syntes jeg.. :)
Yep. Men uansett så fungerer det dårlig bak. Bare bånner i dumpene og spretter opp igjen fra putene pga fjøra er alt for mjuk og siger fort :p.

Dagge91
05/04/10, 21:53
Jeg tror også på den teorien.
Har nå koni på 850a.
Selv innstilt på det mykeste er dem pinn stive, og man kjenner hver kongle i veien.
Veldig sprett fjører føler jeg, og bilen virker stump.
Men om dette gjelder selv Bilstein i samme "stivhetsgrad",,, kanskje Racing??.. aner jeg ikke.

Jeg mener hvertfall at Gule koni blir for stivt for norske kjerreveier.

dette mener jeg så langt om clubsport i sammenheng med lesjøfors fjører så langt..

Morgis
06/04/10, 08:16
dette mener jeg så langt om clubsport i sammenheng med lesjøfors fjører så langt..

Takk for det. Var det jeg var litt redd for at selv CS var for stivt til vanlig bruk på norske kjerreveier...

ChrML
06/04/10, 21:48
Da er nok CS en del hardere enn Sprint. Jeg har ikke prøvd Clubsport, men jeg syns Sprint er en komfortabel demper på norske veier som gir en tight og god bil :).

Dagge91
06/04/10, 22:43
men nå har jo jeg bare kjørt i en uke, så kan jo forandre seg.. at fjører gir litt etter osv. så skal holde en uppdatering på hvordan det blir;)

PekaillVolvo
06/04/10, 23:25
Såpass tror jeg at jeg har fått med meg...

Men hvilken type? Tenker da mest på frontstøtdemper. Jeg vurderer Monroe hijhackers bak...

Jeg kjører en avisbudrute, på 11 mil, hvorav en tredjedel enn så lenge forgår på til dels dårlige grusveier med masser av hull...

Samtidig laster jeg jevnlig bilen full av ymse ting... så trenger få løftet den eller holdt den veldig jevnt høyt bak... Forslag til oppsett?

ChrML
06/04/10, 23:29
Såpass tror jeg at jeg har fått med meg...

Men hvilken type? Tenker da mest på frontstøtdemper. Jeg vurderer Monroe hijhackers bak...

Jeg kjører en avisbudrute, på 11 mil, hvorav en tredjedel enn så lenge forgår på til dels dårlige grusveier med masser av hull...

Samtidig laster jeg jevnlig bilen full av ymse ting... så trenger få løftet den eller holdt den veldig jevnt høyt bak... Forslag til oppsett?
For mest komfortabel tur så ville jeg kjøpt nye originaldempere foran og montert nivåmatfjærer bak med originale nivåmatdempere :). Da får du en komfortabel bil på hullete veier som sklir over hullene uten å bråke noe særlig og som ikke siger bak.

Det blir dessverre dyrt da, like dyrt hvis ikke dyrere enn nyere Bilstein dempere som gir god sportslighet, mer veigrep, men ikke fullt så komfortabel på hullete veier.

Turbo_K
06/04/10, 23:43
Jeg må si at jeg ikke skjønner helt all kritikken mot KONI her.

Jeg har tidligere kjørt på RØDE Koni-dempere på 240, kombinert med "høydejusterte" Jamex-fjærer.

De røde KONI-demperne er justerbare på 5 nivåer. Da vi monterte de for første gang, stilte vi de på det nest hardeste nivået, og bilen ble altfor hard. Justerte dem derfor ned igjen 3 nivåer til det nest mykeste, og bilen ble perfekt! Godt veigrep kombinert med et snev av komfort.

Bilen ble kjørt som bruksbil, og etter 5 år tok jeg en støtdempertest, og hadde 100% virkning på alle fire dempere!! Synes ikke det er ille!

240'en jeg har nå har Bilstein dempere, usikker på hvilken type, de satt på bilen da jeg kjøpte den. Bilen er altfor hard til å brukes som bruksbil ihvertfall, da hadde jeg heller montert røde Koni på den...

Gule Koni vet jeg ingenting om siden jeg aldri har hatt slike, men kan varmt anbefale røde Koni til 240 ihvertfall.

ClassicTurbo
07/04/10, 00:21
Har heller ikke dårlig erfaring med koni(gule). På det hardeste var de for harde, men ved å skru ned litt på front, og stille de bak på hakk 2 av 3 var den meget god på grei asfalt iallefall.