Vis full versjon : Super DTM 17" og spacere.
Har kjøpt nylig kjøpt meg et sett pent brukte 17" Super DTM. Har en 93 240 og lurer på om man må space ut felgene foran for å få på felgene??? Eventuelt hvor mye?
Skal space ut bak også, Men er litt usikker på hvor grensa går for spacing. Skal så langt ut i hjulbua som mulig, må selvsagt valse også men hvor mye har dere klart å space ut super dtm et13 uten å subbe. Har lesfjøfors fjærer 40mm, lurer også på å kappe de en runde bak.. Bare del erfaringer med breie felger og spacere så kan jeg gå ut ifra det.
Lurer også litt på hva slags spacere jeg skal ha, er det mye arbeid å bytte til lengre hjulbolter bak?? Mye bedre med kun en skive med 5 hull og navsentrering enn de skrudde virker det som.
Refinement!
15/01/12, 18:49
Er 8-10mm klaring til fjærbein med Super DTM foran så en trenger ikke spacer av den grunn. Med 15mm spacer vil felg sitte flush med skjermkant.
Bak har jeg kjørt med 8.5x17 et -10 (215/40 dekk), men dette krever selvsagt kapping/valsing og helst fremflytting av aksling da det er i bakkant det først vil ta i.
Begge typer spacere gjør jobben, men skal du over 25mm er skrudde omtrent eneste alternativ. Manton.se anbefales.
Dan Bay-Johansen
15/01/12, 19:40
Er 8-10mm klaring til fjærbein med Super DTM foran så en trenger ikke spacer av den grunn. Med 15mm spacer vil felg sitte flush med skjermkant.
Bak har jeg kjørt med 8.5x17 et -10 (215/40 dekk), men dette krever selvsagt kapping/valsing og helst fremflytting av aksling da det er i bakkant det først vil ta i.
Begge typer spacere gjør jobben, men skal du over 25mm er skrudde omtrent eneste alternativ. Manton.se anbefales.
Jeg ville sagt at alt over 15mm spacere bør være bolt-on! Og at man uansett tykkelse på spacer MÅ ha navsentrering på spaceren !!
www.manton.se støttes ;)
Ja, tenkte at jeg skulle handle på manton, og navsentrering er ett must, får ikke helt bra samvittighet med å kjøre med hjul som sitter KUN på boltene. Men skjønner ikke helt hvorfor det er så stor fordel å ha skrudde spacere?? Hvorfor det? Tenkte at jeg skulle ha noe rundt 20-25, justerbart panhardstag må jeg nesten ha og. skal prøve å få hjulet til å ligge helt ved skjermkanten ytterst, slik hjulet akkurat ikke stikker utenfor.
Hvor lang tid tar det egentlig å frakte fra manton, aldri bestilt noe fra utlandet før :P hvordan blir det toll og slikt???
Refinement!
15/01/12, 21:30
Jeg ville sagt at alt over 15mm spacere bør være bolt-on!
Problemet med bolt-on spacer på 2/7/900 er at pinnboltene vil stikke utenfor spaceren om den er under 25mm. Ikke noe problem om felgen har "lommer" mellom bolthullene, men litt drit om man må kappe av 10mm om felgen er flat. Muttrene må også være av den veldig lave typen, endte selv med å modde Biltema-muttere da ferdige var unødig dyre. Såvidt jeg har forstått er 18mm minste bolt-on spacer Manton leverer.
Refinement!
15/01/12, 21:42
Ja, tenkte at jeg skulle handle på manton, og navsentrering er ett must, får ikke helt bra samvittighet med å kjøre med hjul som sitter KUN på boltene. Men skjønner ikke helt hvorfor det er så stor fordel å ha skrudde spacere?? Hvorfor det? Tenkte at jeg skulle ha noe rundt 20-25, justerbart panhardstag må jeg nesten ha og. skal prøve å få hjulet til å ligge helt ved skjermkanten ytterst, slik hjulet akkurat ikke stikker utenfor.
Hvor lang tid tar det egentlig å frakte fra manton, aldri bestilt noe fra utlandet før :P hvordan blir det toll og slikt???
Når en kommer over 25mm vil boltene bli unødig lange ved bruk av vanlige spacere, derav bolt-on. Iofs ikke noe problem på 240 pga pinnbolter og muttere. Her blir heller problemet smale spacere som fører til at man må bytte pinnbolter for å få de tilstrekkelig lange.
Sentrering av bakaksling er selvsagt nødvendig, glemte å nevne det tidligere. Skal hjulet sitte flush med skjermkant bak må det spaces ganske mye. Alt av L-kant må bort og bakre del av skjermkant må trekkes ut om dekket ikke skal subbe direkte i den. Forslår at du prøver deg frem selv med senk/sentrering og måler hvor mye plass du har før spacere bestilles.
Ja, takker for svar, er meget hjelpsomt. Får se om jeg får prøvemontert super DTM felgene og se hvor mye som må spaces. Blir nok bolt on som du sier. Foran 15mm bolt on med ipressa bolter og ikke gjenger. Bak blir det 25-30 et sted med ipressa bolter der og. Bruker vel original mutterene som jeg bruker på vinterfelgene og og noen andre på ytterst, hvis dere skjønner. Får vel ut å prøvemontere og måle så blir det vel bestilling snarest.
Får gjøre noe med høyda foran også, bak er det akkurat i grense land, tenkte jeg skulle prøve meg på slike 25mm senkeskåler foran. Blir vel kanskje coilovers senere, håper jeg.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.