PDA

Vis full versjon : Bytte av girkasse - 2000 V70R laserblå



Ace90
14/01/12, 23:37
Om et par år når jeg er ferdig med å studere er planen å kjøpe en 2000 V70R laserblå.
Det er bare et problem og det er jo at alle kom med automat, noe som har gjort meg veldig lysten på å skifte til manuell kasse når jeg har fått tak i et eksemplar.
Er dette noe som går an? Og tror dere Volvo vil være behjelpelige med å gjennomføre dette for meg?:)
Noen som har en anelse om hva slags girkasse som vil være aktuell og hva annet som evt må byttes for å kunne gjøre om til manuell? Hva vil dette havne på i pris?

Takk for svar :)

Sollien
15/01/12, 15:52
prismessig kommer mye ann på hvor mye du betaler for deler... arbeidet gjør man selv...

det du trenger: manuell girkasse m58 da jeg regner med at du skal ha AWD hvis ikke er det m56 som gjelder, svinghjul (fra en m56 kasse er lettest å få tak i ) drivaksler til kassa, spakstell, clutchpedal finne de 2 ledningene til ryggelys og så må du koble sammen 2 ledninger på hjerna for å simulere at den står i P ellers får du ikke start ;)

V70wangen
16/01/12, 11:25
Det er en helt grei jobb, menndet tar litt tid, jeg gjorde dette med min i sommer og det er absolutt verdt jobben :)

gaupe
16/01/12, 12:47
Så gløymer ein den vanskelege delen av jobben, at du då må fjerne TCM, som set ei feilkode og set motoren i nødprogram.

V70wangen
16/01/12, 15:37
Så gløymer ein den vanskelege delen av jobben, at du då må fjerne TCM, som set ei feilkode og set motoren i nødprogram.
Er det noe som ikke er på 98 modellen? For jeg fikk ingen problemer med det :/

gaupe
16/01/12, 15:40
Er det noe som ikke er på 98 modellen? For jeg fikk ingen problemer med det :/

Ja, dette vart vel eit issue med CANBUS og ME7 (dvs 99), men veit det har gått ein del trådar på dette på turbobricks, og lurer på om det er nokon som har teke til å lage software som fiksar dette.

V70wangen
16/01/12, 15:47
Ja, dette vart vel eit issue med CANBUS og ME7 (dvs 99), men veit det har gått ein del trådar på dette på turbobricks, og lurer på om det er nokon som har teke til å lage software som fiksar dette.

Lærer no nytt hver dag :D

gaupe
16/01/12, 21:03
Lærer no nytt hver dag :D

Alt var straks litt meir komplisert på 99 modellen, når ein ikkje har tilgang til software.

E_S
16/01/12, 21:19
Elendig opplegg at de begynte med det softwareopplegget som må lastes ned for hver minste lille forandring. Akkurat der er VAG vesentlig bedre som kun har en software på alle varianter og hvor alle forandringer og koding av ettermontert utstyr kan gjøres med en billig OBD2-kabel og program på laptopen.. :)

Ace90
21/01/12, 12:43
Tusen takk for alle svar! Dette gjorde meg klokere:)
Men hvor mye koster egentlig en m58 girkasse? Og får man kjøpt en helt ny en hos Volvo?

Lord_Hatlem
21/01/12, 17:48
Tusen takk for alle svar! Dette gjorde meg klokere:)
Men hvor mye koster egentlig en m58 girkasse? Og får man kjøpt en helt ny en hos Volvo?

hei, kan ikkje fortelle so masse om bytte enda, og hvilken resultat det får, men eg skal bygge om min 2002 V70 D5 til man gir, har fått fast pris på 25 000, ferdig ombygd med 6 mnd garranti, riktig nok bruker dei donor bil til ombygging, dvs. brukte delar, men å bestille alt nytt ville nok ha kosta dobbelt so masse som bilen er verdt.
dette er Bildesign i skien som skal fikse for meg, ser da e noken som har blanda erfrainger med dei, men foreløpig, har dei vert veldig proffesjonelle angåande min forespørsel.
lykke til med bilkjøp uansett

gaupe
23/01/12, 15:30
hei, kan ikkje fortelle so masse om bytte enda, og hvilken resultat det får, men eg skal bygge om min 2002 V70 D5 til man gir, har fått fast pris på 25 000, ferdig ombygd med 6 mnd garranti, riktig nok bruker dei donor bil til ombygging, dvs. brukte delar, men å bestille alt nytt ville nok ha kosta dobbelt so masse som bilen er verdt.
dette er Bildesign i skien som skal fikse for meg, ser da e noken som har blanda erfrainger med dei, men foreløpig, har dei vert veldig proffesjonelle angåande min forespørsel.
lykke til med bilkjøp uansett

Det fins ikkje donorbil til 99-00 R AWD, alle er automat.