PDA

Vis full versjon : sveising av kanaler



Kristoffer Vollen
14/01/12, 18:08
noen som vet regler av det herre med og sveise kanalane, jeg hørte noen rykter om at du ikke får gokjent bilen hvis du gjør det selv.
men vet ikke om dette er sant, noen som vet det???
men vil jærne ha info om åssen jeg skal gjøre dette, det blir første gang jeg bytter kanaler på en bil, :)
er ingen som har noen dører til en 240gl 88 mod. ligganes?????

ole1
14/01/12, 18:22
Tror ikke det er noen fare å sveise kanalene selv, bare det blir skikkelig gjort :D

gardern
14/01/12, 18:37
ingen regler på det,bare å få gjort det skikkelig så er det ikke noe problem. flere kompiser som bare har sparkla igjen også å fått godkjent det også :p men når du skal bytte kanaler og sveise såppas mye bør du kunne sveise for og si det sånn. fikk en kompis til og bytte hjulbue på en 245 jeg hadde engang og det er JÆVLIG lett og brenne høl og vanskelig og få det bra. nå var det hjulbuer da,kanaler blir noe litt annet. kommer jo ann på om du skal bytte hele kanalen helt opp til ''dørstokken'' eller om du bare skjærer ut på sidene.

Kristoffer Vollen
14/01/12, 18:41
er bare siden jeg skal bytte :)
men er det noen som vet hva det kommer på og bytte de, hvis jeg gjør det sjøl??

gardern
14/01/12, 18:44
er bare siden jeg skal bytte :)
men er det noen som vet hva det kommer på og bytte de, hvis jeg gjør det sjøl??

kanaler på veng koster ca 600 kr stk. så er jo ikke rare greiene :)

244 volvo v8
14/01/12, 20:43
kanaler på veng koster ca 600 kr stk. så er jo ikke rare greiene :)

har bare blitt dobbelt så dyrt på et par år så :) men hvis det er rusten i bunnen der gulv og kanal møtes så må du sveise i fra innerkanal og ned så du får en ny kant blir best det.

Joakimny91
15/01/12, 15:51
flere kompiser som bare har sparkla igjen også å fått godkjent det også :p

Fikk selv merknad engang på mye rust på kanal på forgie bilen, kappet ut og stappet inn en treplanke som jeg slo fast med spiker og ett par kg sparkel og tektyl så var alt ok :P men det bynner og bli noen år siden :P

Kristoffer Vollen
15/01/12, 19:16
fant to hull i kanalen i dag og har slipa ned overflaerusta i dag, men trur nok jeg kommer til og gå for og kjøpe så spray som stopper rust (trur du får den på biltema) og så lappe de sammen sån at det ser bra ut slik at jeg kan få skilt på den.
jeg tok også ut tepper og seter i dag var ikke noe rust i gulvet som jeg har sett fram til nå :)

Aalsen
19/01/12, 23:33
Kanskje litt ut i de blå, men hvorfor ikke dekke kanalene med plastikk? Eller bruke plastikkanaler? Eller noe annet?

Passat har jo plastikk på kanalene, slipper det rustegreiene.. :p

http://www.carrosserie-maurer.ch/kundenfahrzeuge/vw_passat_3b/passat01.jpg

Ola Moen
20/01/12, 01:38
Sette på styling kanalskjørt :p stygt, men det fungerer som en nødløsning.
Kanalbytte er gjort på ca 3-3,5 time. Kanal ligger på ca 500,- pr. side på Mekonomen.
Du trenger et skikkelig sveiseapparat, kompressor, karosserisag, slipemaskin, og 4-5 Sveisetenger, og en vinkelsliper med kappskive, slipeskive, flap-disk, god grunning.
Sist, men ikke minst. Vernebriller, hørselsvern, hansker, og gjerne ansiktsmaske :)

volvo245gl
20/01/12, 13:31
Noen som har laget en how to på kanalbytte? Helst med bilder?

alecxz
22/01/12, 17:04
Kanskje litt ut i de blå, men hvorfor ikke dekke kanalene med plastikk? Eller bruke plastikkanaler? Eller noe annet?

Passat har jo plastikk på kanalene, slipper det rustegreiene.. :p

http://forum.vccn.no/

Haha, akkurat som ikke salt og dritt legger seg mellom kanalen og plastikken ;)

hovve93
24/01/12, 22:31
Det å sveise inn nye kanaler er ikke så lett som sakt. Det tar en del tid også mye tilpassing. Nettopp gjort dette på min 245, brukte vell 3-4dager på og få inn nye kanaler(her ble det ikke noe tull) litt tynt er det så bruk lite strøm, anbefaler og borre hull og punkte på for og tillpasse dette!:) Ellers gikk det vell greit.

Ola Moen
25/01/12, 00:47
Det å sveise inn nye kanaler er ikke så lett som sakt. Det tar en del tid også mye tilpassing. Nettopp gjort dette på min 245, brukte vell 3-4dager på og få inn nye kanaler(her ble det ikke noe tull) litt tynt er det så bruk lite strøm, anbefaler og borre hull og punkte på for og tillpasse dette!:) Ellers gikk det vell greit. Det kan ta litt tid de første gangene ja :)

Cpt Tuttle
25/01/12, 15:06
Haha, akkurat som ikke salt og dritt legger seg mellom kanalen og plastikken ;)

Precis.
Med den logiken skulle ju ingen 90-97 Mercedes W124 rosta i dörrarna heller då de har breda plastsköldar som täcker en stor del av dörrens nederkant - i praktiken brukar det inte finnas någon dörr kvar där under, utan bara ett hav av salt och jord.... Nej fy för våtvärmande omslag, haha :P

Aalsen
02/02/12, 19:06
Haha, akkurat som ikke salt og dritt legger seg mellom kanalen og plastikken ;)

Neinei :p

Da syns ikke rusten ;)

Sollien
05/02/12, 04:58
jeg reiser til blikkenslager å får de til å lage kanaler til meg :) bare du har profilen bruker det å være smal sak :P