PDA

Vis full versjon : V70 99 modell med turbo



Cindy Hoddevik
13/01/12, 00:22
Heisann!

Er det noen som har svar til meg?
Jeg har en 99 modell V70 med lavtrykksturbo, og den har plutselig begynt å bruke fryktelig mye bensin? Nå nylig stod der 13.9/100KM.. Forstår ingenting? Tror neppe det er den måleren det er noe galt med, for det minker RASKT på tanken.. Jeg bruker bilen til og fra jobb, tur -retur = 30 KM. Siden jeg ikke er noen fartsbølle, så holder jeg disse 60-sonene som, å det er ca bein vei uten så mye som en bakketopp.

Har til og med hatt den på merkeverksted for og finne ut av det?! Med en diagnosetest fant de ut at fremre lambdasonde måtte byttes, dette ble gjort. En stund etter dette steg bensinforbruket noe alvorlig.
Har også snakket med verkstedet i dag, men de sier det er normalt med tanke på KM stand.. :( Er dette tilfelle??

Bilen har komplett servicehefte, gått 240.000.. Alt av slitedeler er skiftet osv.. Alle sier dette er normalt, men før var forbruket rundt 8/100KM... :confused:

Så jeg lurer på om noen kan ha en indikasjon på hva det er som forutsaker dette problemet? Da hadde jeg blitt kjempe glad :D

PyrionZ
13/01/12, 01:06
Har samme motor som deg, og jeg ligger på 12/100km og jeg kjører aktivt. Så noe rart er det, lambda veit jeg kan gi høyt forbruk. Bilen bruker vel fort mer drivstoff om den går i nødmodus, hva som kan ha forårsaket det veit jeg desverre ikke.
Vurdert å høre med et annet verksted?

Erlend
13/01/12, 12:46
Har du slettet feilkoder etter bytte av lambda da? Kan være grunnen til det:)

gaupe
13/01/12, 13:06
Var det orginal/bosch lambdasonde som vart brukt? Det vanlegaste syndaren er ofte LMM/MAF, luftmassemålaren altså, då ser ein ofte at forbruket går opp og bilen blir generelt lat. Men det kan også vere såpass idotiske ting, som at bremsene heng litt på.

Cindy Hoddevik
13/01/12, 18:57
Har bytta begge bremsekalipterane forran, for vel to uker siden.. Det er i orden.. Bak er også OK.. :(
Ja, det var orginal volvo lambdasonde.. :) Men de nevnte noe om at det var to stykk? Kan det være den som er ødelagt da? Hvor er den i såfall? Finner den ikke jeg? :S

Takk for alle gode svar, begynner å lure på om jeg må bytte til et annet verksted ja.. :(

gaupe
13/01/12, 20:05
Om det er to, så ligg den andre etter katalysatoren og sjekkar at den første gjer jobben sin, den gjer ikkje at bensinforbruket går opp, den lagar berre ei feilmelding.

E_S
13/01/12, 21:28
Temperatursensor til motorstyring eller LMM kan også være potensielle syndere. Om bilen har gått 50000 eller en million kilometer spiller ingen rolle for bensinforbruket. :)

gaupe
13/01/12, 23:04
Om det er to, så ligg den andre etter katalysatoren og sjekkar at den første gjer jobben sin, den gjer ikkje at bensinforbruket går opp, den lagar berre ei feilmelding.

Dette er litt unøyaktig, den andre sonda skal sjekke funksjonen til katalysatoren, ved å samanlikne avgasskrav før og etter.

Forøvrig, så bytta eg lmm på min 2000, når den var gått under 50k.

roarrr
14/01/12, 18:38
Har også hatt (har) dette problemet, men bilen bruker betydelig mindre nå, etter utskifting av diverse komponenter.
Bilen min er en V70 Turbo 1998 2,0
Har ikke kjørecomputer, så får ikke sjekket nøyaktig....men har skiftet følgende:

tomgangsmotor (regulator)
luftmassemåler
alle O-ringer ved injektorer
lambda sonde, har kun en på downpipe
tettet ALLE luftlekkasjer på slanger i motoren.

Sjekk om alle O-ringer er tette
sjekk for lekkasjer overalt...bruk startgass eller brake-cleaner

Jeg er ikke i mål enda, lambda lyser etter 4-5 dager, men skal skifte temp. sensor nå snart, så får vi se.....

Roar

Cindy Hoddevik
15/01/12, 23:46
Hmm.. Ja, får prøve dette litt av dette :-) ! Takk takk !!

Nilsebu
16/01/12, 23:45
Legger til at disse bilene (B5204t2) er oppgitt til å bruke 1,6 L/mil ved bykjøring.