PDA

Vis full versjon : Plassering av bass i stasjonsvogn?



Lightyear
02/04/10, 22:17
Sikkert et gammelt og mye omtalt tema, men jeg driver å flytter litt rundt på min lille sub.

Her om dagen snudde jeg den på hodet, slik at elementene spiller ned mot gulvet. Satte på noen bøyler slik at elementene har noen cm klaring ned mot gulvet.
Fikk en merkbar økning i bassen. Men samtidig litt mindre presis bass, hørtes mer ut som en båndpass eller refleks-sub.

Det er en liten lukket kasse med 2x8". Bare en midlertidig kasse egentlig dette, ca 19liter og mates med 300watt.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/131.jpg

Noen som har noen erfaringer med hvordan bassen burde plasseres? Jeg skal ha de under gulvet etterhvert, spent på hvordan det kommer til å funke.
Erfaringen hittil er at det låter best når de spiller oppover enten på siden av bagasjerommet eller rett bak setene. Med elementene forover mot seteryggen ble det betydelige mindre bass.

A

Lightyear
04/04/10, 21:52
Ingen som har noen kommentarer på dette? MÅ jo være noen flere med stasjonsvogn og woofer bak der på forumet :D
Eller har alle så svære kasser at den ikke kan plasseres på forskjellige måter? hehe!

A

Øyvind G
04/04/10, 22:30
jeg har alltid hatt elemetet bakover. har du prøvd det?

boman
04/04/10, 23:01
Jeg har elementet mitt vendt bakover, men har ikke testa ut å ha det andre veier, men tror sannelig det skal testes ut i morgen :)

Lightyear
05/04/10, 01:48
Har ikke prøvd det i denne omgangen nei. Skal prøve det igjen imorgen.

A

depress
05/04/10, 12:53
jeg har mine 3 stk 10ere liggende oppover mot taket. spilte bedre enn da jeg hadde dem bakover mot bakluka

boman
05/04/10, 22:09
bassen min spilte mye bedre når den sto vendt mot bakluka en når den sto skrått oppover og fremover.

Espen-K
28/05/10, 16:56
Har satt de så de vender bakover mot bakluka.

sjefsbonden
01/06/10, 18:34
bassen min spilte mye bedre når den sto vendt mot bakluka en når den sto skrått oppover og fremover.

samme gjorde det i bilen te fetter'n min:)

metrakit
01/06/10, 20:29
i biler med store rom skal sub snue framover og plaseres lengst mulig bak altså ved bakluka (lite praktisk) men eg ville hatt den bak seteryggen spilt bakover på syns og praktisk skyld ,blir bra nokk lyd :P

E.GRØNDAHL
07/06/10, 11:14
Har mine 2x12 satt inntil seteryggen med elementene vendt mot bakruta. hadde portet kasse og var skikkelig ufornøyd med bilen, helt til jeg tettet portene. nå blåser det så godt at lighteren slukkes:D storfornøyd

M.Engelsen
07/06/10, 11:38
Jeg har lagt bassen ned i reservehjulet. Altså langt nede, og da hører jeg ikke noe til hvor bassen er. Den bare er der, uten å lage ekkel lyd :)
Er iallefall storfornøyd med plasseringen :D

Luigi
10/06/10, 14:43
Jeg har lagt bassen ned i reservehjulet. Altså langt nede, og da hører jeg ikke noe til hvor bassen er. Den bare er der, uten å lage ekkel lyd :)
Er iallefall storfornøyd med plasseringen :D

bilde!

andersg
11/06/10, 21:34
Jeg har en titommer i 20L kasse som før stod rett mot bakluka, men har nå lagt den på ryggen så den er vinklet ca. 45 grader mot bakluka/taket. Det låt bedre.

thamule
15/06/10, 01:06
Ofte fungerer mot luka og lengst bak. Eit greit kompromiss er då mot luka og rett bak bakseta.

Lightyear
16/06/10, 07:22
Jeg har lagt bassen ned i reservehjulet. Altså langt nede, og da hører jeg ikke noe til hvor bassen er. Den bare er der, uten å lage ekkel lyd :)
Er iallefall storfornøyd med plasseringen :D

Høres meget bra ut med tanke på mine planer for fremtiden. :D'

A

Marius
16/06/10, 21:28
Høres meget bra ut med tanke på mine planer for fremtiden. :D'

A

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1179.jpg

jeg er også nedi reservehjulet. funker kanon

Lightyear
17/06/10, 00:54
Oi, der har du god plass ihvertfall :D
Jeg skal bygge opp gulvet 2cm til slik at det blir 4 cm heving, det burde holde men får ikke plass til like mye elektronikk som deg.

A

Marius
17/06/10, 06:38
Oi, der har du god plass ihvertfall :D
Jeg skal bygge opp gulvet 2cm til slik at det blir 4 cm heving, det burde holde men får ikke plass til like mye elektronikk som deg.

A


dette er høyst provisorisk, orket ikke kjøre uten stereo lenger, så kastet det inn i går kveld.
har laget ett glassfiberdeksel som dekker kassa og resten av gulvet, så blir forsterkerne montert oppå dette osv.

men poenget mitt er at det ligger under lokket i gulvet og dette fungerer kanon så har du muligheten så bygg det ned

Lightyear
17/06/10, 11:59
Det er akkurat det som har vært planen min hele tiden, men har bare ikke kommet så langt. Amp'en sitter under gulvet idag men fant ut at det ble for trangt så jeg må bytte de to lukene med en stor plate og heve gulvet 2cm til. Glassfibern til innsiden av reservehjulsfelgen ligger klar til bruk.
Hvordan er det med vibrasjoner i lukene som ligger over bassene? Jeg tenkte å skru fast den plata som skal erstatte mine luker slik at den sitter skikkelig, er lettere allergisk mot ulyder :rolleyes:

A

Marius
17/06/10, 16:21
Det er akkurat det som har vært planen min hele tiden, men har bare ikke kommet så langt. Amp'en sitter under gulvet idag men fant ut at det ble for trangt så jeg må bytte de to lukene med en stor plate og heve gulvet 2cm til. Glassfibern til innsiden av reservehjulsfelgen ligger klar til bruk.
Hvordan er det med vibrasjoner i lukene som ligger over bassene? Jeg tenkte å skru fast den plata som skal erstatte mine luker slik at den sitter skikkelig, er lettere allergisk mot ulyder :rolleyes:

A

mine luker vibrerer godt, men du hører det ikke, så heldig med den.
men alt annet er jo dempet i bilen osv så er ikke mye vibrasjoner, eneste som er plagsomt er de forbanna vindus sveivene.
de går meg snart på nervene

Lightyear
17/06/10, 16:29
Dra de av og fòr ut den delen som går inn i døra med elektrikerteip, sånn at de blir litt seige å snurre på. Det funka i forrige bilen min ihvertfall ;) Men det hjalp ikke så mye når hele bilen skrangla :p Volvo er en helt annen verden enn billig ford.

A

Marius
17/06/10, 16:31
Dra de av og fòr ut den delen som går inn i døra med elektrikerteip, sånn at de blir litt seige å snurre på. Det funka i forrige bilen min ihvertfall ;) Men det hjalp ikke så mye når hele bilen skrangla :p Volvo er en helt annen verden enn billig ford.

A

hehe det tror jeg på. nei tror det blir å få tak i el vinduer jeg

Team-BønnÆr
22/06/10, 21:48
Ingen som har noen kommentarer på dette? MÅ jo være noen flere med stasjonsvogn og woofer bak der på forumet :D
Eller har alle så svære kasser at den ikke kan plasseres på forskjellige måter? hehe!

A

Elementene bakover, og så langt bak som mulig ;)

Jobbe88
22/06/10, 22:47
Den sistnevnte funker nok best i STV ja. Eventuelt elementene opp , og porten bakover.

De som driver med dette har elementene vendt opp å porten bak.

Team-BønnÆr
24/06/10, 00:05
Den sistnevnte funker nok best i STV ja. Eventuelt elementene opp , og porten bakover.

De som driver med dette har elementene vendt opp å porten bak.

Kassa så langt bak som mulig, med elementene bakover og port mot fører/fremover