PDA

Vis full versjon : Merkelige problemer med KMS datasprut, hjelp!



eMTea
12/01/12, 01:53
Hei igjen!
Idag har jeg vært med å bremset en Volvo B23, 8v Turbo.
Vi hadde store problemer i starten med å få den til å gå rent, den begynte å kutte/ falle ut over 2500-3000 omdr.
Etter endel feilsøking, endte vi opp med å bytte MAP sensor (KMS 400kpa), coil (KMS for wasted spark), ledningsnett og hjerne, alt nytt KMS.
Dette, samt at hjernen alene ble drevet av en startbooster, gjorde at bilen gikk klokkerent, og bremsingen kunne fortsette.
Det som er utrolig merkelig, er at den vil ikke fungere normalt om man kobler den til bilens elnett, selv med ledninger direkte fra batteriet, og dynamo frakoblet (for å eliminere støy).

Det ble litt sent, så vi måtte avslutte i bremsebenken og ta feilsøkingen en annen plass, og etter å ha flyttet bilen til et annet verksted, vil den heller ikke gå rent med hjernen forsynt av en startbooster.

Pluggene er nye, kun brukt under bremsingen.
Hvilke plugger er best på moderat trimming av disse motorene? Jeg vet fra S2'en jeg hadde før, at Audi'en var veldig kresen på plugger.

Er det noen av dere som kan komme med forslag til hva vi må feilsøke på? Begynner å bli temmelig rådløse her vi står nå..

Ola Moen
12/01/12, 08:33
Hvilket KMS sprut er dette?

Batland
12/01/12, 09:03
Er det noen av dere som kan komme med forslag til hva vi må feilsøke på? Begynner å bli temmelig rådløse her vi står nå..
Hvis dette var mitt problem så hadde jeg begynt med Volvo V60R /V70R eller lignende tennplugger og så gjort en test med fordeler og én vanlig coil. Støy er ett tema med WS, men jeg påstår ikke at det er det som er feilen her.

Hvis du har VR sensor på trigger1 så må du ta skjermingen av denne seriøst.

eMTea
12/01/12, 11:03
Takk Takk!

Det er et MP25 sprut, om det har noe med saken å gjøre.

Støy var et tema tidlig i feilsøkingsperioden, men ikke relatert til cranksensor, på det første (DIY) ledningsnettet han brukte så hadde han ikke skjermet kabel på triggeren, det er det på det nye KMS ledningsnettet.
Støyproblemet vi merket da, var at om dyseledningene lå for nære pluggledninger, så stoppet motoren. Men om vi prøvde det samme med triggersignalet, så hadde det ingen innvirkning på gange.

Men, vi kan jo prøve igjen, å ligger alle ledningene stripset sammen på torpedoveggen, det er forsåvidt den eneste forskjellen fra bremsingen, når alt lå på kryss og tvers.
Så vi kan jo prøve å klippe det ifrahverandre og se om det hjelper.

Ola Moen
12/01/12, 11:21
Noe som er viktig, er å sørge for et skikkelig jordingspunkt i bil, som er felles for motorsensorer, ECU og Lambda. og en jevn tilstrekkelig 12V kilde. Om det virket klokkerent med booster, så vil jeg foreslå at du starter med å sørge for skikkelig Jording og strømtilførsel.

eMTea
12/01/12, 12:07
Igår gikk vi over jordingene, renset og slipte rundt alle jordingene. 1 jording bak ved batteriet. 1 på girkasse, 1 direkt på motor (motorfeste) jording fra dynamo-innsug innsug-ECU.
Kluet er at når den gikk rent på boostern, så hadde vi ingen jording inn til motoren, coilen hang løs i strips.
Ingen av sensorene er jo jordet i motoren, alle er jo 2polede.
Når vi kjørte den på booster, så begynte den å rote så fort vi hadde felles jordpungt for batteri/booster, selv om +'ene var avskilt fra hverandre.
Vi kjører oppsett uten lambda.

Truckdriver
14/01/12, 23:38
Er alle jordingene fra motorstyringen jordet i ett punkt? Det beste for å unngå støy er å jorde de i ett punkt på motor i en felles kabelsko. Og ikke felles jordingspungt med noen andre store strømforbrukere. Hvordan er coilene drevet, med innebygde sluttrinn i hjernen, separate sluttrinn, eller sluttrinn i coilene? Om det er ett av de 2 siste alternativene, går det 2 jordingsledninger ut av hvert sluttrinn, som f.eks ei ledning til signaljord og ei til jording av selve hovedspoelen i coilen?
Som nevnt over, om det er en VR trigger som brukes så er skjerming av ledning fra den og hele veien opp til hjernen alfa omega. Viktig at begge lederne er skjermet! Også veldig viktig at jordingen av triggeren er til ei av signaljordingene til hjernen, og at skjermingen er jordet kunn i ene enden, helst ved hjernen.
Om du har tilgang til scoop så prøv å scoop triggersignal etter støy, og mål om det kanskje kommer støy på jording eller strømtilførsel på hjernen. Om det er mye støy på strømtilførseln så vil en kondensator av den typen man ofte bruker i forbindelse med musikkanlegg jevne ut støyen.
Edit:
Alt av sensorer har vanligvis den ene polen knyttet direkte til jord, men kanskje igjennom jordplanet i ECU. Det fins produsenter som har gjort det på andre måter, som f.eks 5v istedenfor jord. Men jording av den ene polen er det mest driftsikre når det gjelder både støy og fare for kortsluttning, og derfor mest brukt.

eMTea
16/01/12, 22:58
Er alle jordingene fra motorstyringen jordet i ett punkt? Det beste for å unngå støy er å jorde de i ett punkt på motor i en felles kabelsko. Og ikke felles jordingspungt med noen andre store strømforbrukere.
Alle jordingene er samlet i ett pungt på torpedoveggen, og det går 1x 6mm2 jording fra dette pungtet og bort til toppen på motoren.

Hvordan er coilene drevet, med innebygde sluttrinn i hjernen, separate sluttrinn, eller sluttrinn i coilene? Om det er ett av de 2 siste alternativene, går det 2 jordingsledninger ut av hvert sluttrinn, som f.eks ei ledning til signaljord og ei til jording av selve hovedspoelen i coilen?
Coilen er drevet av innebygget driver, men fra lednignsnettet kommer det kun en jording som koblet til nevnte pungt på torpedoveggen.

Som nevnt over, om det er en VR trigger som brukes så er skjerming av ledning fra den og hele veien opp til hjernen alfa omega. Viktig at begge lederne er skjermet! Også veldig viktig at jordingen av triggeren er til ei av signaljordingene til hjernen, og at skjermingen er jordet kunn i ene enden, helst ved hjernen.
Det er skjermet kabel helt fra ECU til giver, bortsett fra ca 5cm rundt selve pluggen den er skjøtet med. Denne ledningen er godt avskilt fra ledningene til strømforbrukere som dyser og coil.

Om du har tilgang til scoop så prøv å scoop triggersignal etter støy, og mål om det kanskje kommer støy på jording eller strømtilførsel på hjernen. Om det er mye støy på strømtilførseln så vil en kondensator av den typen man ofte bruker i forbindelse med musikkanlegg jevne ut støyen.
Har desverre ikke tilgang på scoop, og det ville vært vanskelig å teste, siden vi ikke lenger har bilen på rullene og feilen ikke oppstår før vi har 3000omdr og 0,9-1bars ladetrykk.

Edit:
Alt av sensorer har vanligvis den ene polen knyttet direkte til jord, men kanskje igjennom jordplanet i ECU. Det fins produsenter som har gjort det på andre måter, som f.eks 5v istedenfor jord. Men jording av den ene polen er det mest driftsikre når det gjelder både støy og fare for kortsluttning, og derfor mest brukt.
Ledningsnettet som brukes er produsert av KMS selv, og er egentlig til en cosworth maskin, men det er bare 3 av ledningene IAT, CLT og TPS som er litt for lange, så akkurat hvordan jordingene er utført er jeg litt usikker på.

Truckdriver
17/01/12, 01:01
Cosworht har orginalt jording av motorstyring i en skrue på plenum/innsug, noe som er strategisk lurt med tanke på å unngå støy.
Jeg ville anbefalt det å begyne med å endre på jordingspungtet, ettersom du har coildirvere innebygd i ECU kan dette lage seriøs flyback av veldig høy spenning som lager støy problem ved første anledning. Flyback fra dyser kan man håndtere på en rimelig bra måte som lager lite støy, men coiler er verre.
Slik som jording er nå kan den bli påivrket av av alt av elektriske komponenter i nesten hele bilen
Jeg ville begynt med å fjerne jordingspungtet til motorstyring fra torpedoveggen. Om det går mange enkeltledninger fra ECU til dette jordingspunget så ville jeg forlenget hver enkelt av disse ledningene og jordet de i en felles kabelsko på motor, gjene ett godt jordingspungt i topp.
Jording imellom karosseri/motor og motor/batteri er så klart også viktig, og den ville jeg ikke har jordet på samme plass som motorstyring.
Jeg har tro på at denne lille modifiseringa alene kan fikse problemet om problemet er elektrisk støy :)

Batland
17/01/12, 09:53
Vi hadde store problemer i starten med å få den til å gå rent, den begynte å kutte/ falle ut over 2500-3000 omdr.

Dette, samt at hjernen alene ble drevet av en startbooster, gjorde at bilen gikk klokkerent, og bremsingen kunne fortsette.

og etter å ha flyttet bilen til et annet verksted, vil den heller ikke gå rent med hjernen forsynt av en startbooster.
Hvordan oppfører den seg nå?
Klarer dere ikke å få turtall på den uansett hva dere gjør?
Hvordan oppfører turtelleren seg?

Det er slik at sprutets viktigste inn signal er trigger 1, "turtall"sensoren. Denne plasseres ofte ved veiven, men kan også være i fordeleren. Det mest nøyaktige oppsettet er 60-2, men dessverre er dette også det suverent mest følsommer og problematiske, spesielt når det ettermonteres.
Sier ikke at du har 60-2, men hvis du har det, da foreslår jeg at du gjør ett forsøk med en god gammel og ultrapålitelig fordeler med HALL giver som trigger 1. Hvis du DA ikke får turtall - da er det på tide å prøve med den originale coilen og pluggledningene også.

eMTea
17/01/12, 12:07
Man kan fint få høyere turtall, om man begrenser foten slik at ikke ladetrykket går over 0,9-1 bar. Det kjøres med 36-1 montert på framkant av veiv.

Batland
17/01/12, 12:39
A-ha. Ok.
Motoren går altså helt fint på alle turtall opp t.o.m. ca. 0,75 - 0,8 BAR, men får problemer når ladetrykket passerer ca. 0,9-1,0 BAR? Jeg regner med at du har god strømtilførsel og jording til coilene (dvs seriøs jording av ECU og jeg hadde trekt én ledning fra ecu til batteri minus, og én fra ecu til gods motor) og at du ikke går i boost cut eller lignende så da kan du evt. gjøre ett forsøk med 0,3 - 0,4 mm pluggåpning.
Jeg vet selvsagt ikke hvilken AFR dere har rundt 0,9-1,0 BAR ladetrykk, men dere kan vurdere en test med + 10 % på dysetidene.

eMTea
17/01/12, 14:07
Bare for å være sikker på begrepet, så er Boost Cut = Tenningskutt pga ladetrykket blåser ut gnisten?
Jeg fåreslo dette mens vi var i benken, for dette sleit jeg med på S2'en min med dårlige coiler, men det ble ansett som lite sannsynlig, fordi at den gikk så fint på startboosteren.

Det som er, er at hele hjernen ser ut til å miste power, da pc'en mister sin connection akkurat i det dette skjer.

Når sprutet ble drevet av startboosteren, lå spenningen på 12v, ganske nøyaktig. Men når vi kjørte på batteriet i bilen lå vi på 14-14,2, kan dette ha stor innvirkning på dwell tiden til coilen, og dermed overbelaste ECU'en av noe slag?

Truckdriver
18/01/12, 00:47
Som sagt, begyn med å ordne opp i jording og se om dette alene løser problemet :) Ettersom ECU styrer coiler direkte er jo selvsagt jording ekstra viktig.

kennet
11/02/12, 16:09
jeg pleier å koble opp strømmen til styreenheten på + ledningen til instrumentpanele, har gjort det i begge 740 men er ms jeg har men har da ikke noe betydning på åssen styreenhet man har

eMTea
18/02/12, 17:56
Takk for all respons folkens. Men eieren av denne bilen bestemte seg for å sette en annen motor i denne bilen til slutt. Litt synd å ikke finne feilen, men jeg skal ikke presse han til å fortsette...

Berg Performance
19/02/12, 00:00
Når jeg fikk problemer med min Megasquirt på første oppstart var det rett og slett for høyt signal inn fra VR sensor, da gikk bilen på "kutt" på 2700rpm.. Dvs Megasquirten la ut og reseta. Dette ordnet jeg med å legge på en 1000 ohm motstand på signalkabelen! Problem solved.. Ser forresten at du skal montere MS3 på en 740, der er det også lurt å legge inn en 1k ohm motstand på signalet, akkurat samme svinghjul og giver som jeg bruker =)

Skal ikke påstå at det var problemet her, men hadde vært en mulighet å testet ut..