PDA

Vis full versjon : 2007 Volvo V70n: Xenon i fjærnlys



a-olsen
12/01/12, 00:56
Hei

Vurderer xenon i fjærnlysene. I dag står det halogen H9 65W pærer her.

Vurderer 55W Xenon, men lurer litt på varmeutviklingen fra xenonpærene med denne styrken. Utstråler disse mer varme enn 65W halogenpæren? Er det fare for skade på reflektor i fjærnlysene?

Er det noen som har prøvd 55W xenon på denne modellen eller er det 35W xenon som er vanligst å ettermontere?

Hadde satt stor pris på om noen kunne hjelpe meg litt med dette. :)

FroBe
12/01/12, 08:26
Xenon/HID-pærer over 10W er mer effektive enn tilsvarende effekt halogen glødetrådpærer, dermed avgir de mer lys og mindre varme.
Uten å kunne dokumentere de nøyaktige tallene tror jeg at 65W halogen gir 55W tap/varme og 10W synlig lys, mens en ny og god 55W Xenon gir 31W tap/varme og 24W synlig lys. Xenon-lysstyrken halveres i løpet av levetiden til pæren, da blir det mindre lys og mer varme.

Likevel kan man i ditt tilfelle ikke skille lys og varme, begge deler er energi som kan varme opp andre gjenstander selv om bølgelengden er forskjellig.
Da må man vurdere refleksjon og absorsjon for forskjellige bølgelengder i glass og reflektor.

Det enkle svaret er at 65W halogen gir mer oppvarming enn 55W Xenon.

Espen Hveding Nordgård
12/01/12, 09:23
Enig med det enkle svaret til FroBe, og mener at 55w halogen avgir mer varme enn 55w xenon også.

Leste om mange som hadde problemer med snø på ekstralys når de brukte 35w xenon, fordi det ikke utvikles nok varme til å smelte snøen.

FroBe
12/01/12, 10:07
Husk også at ettermonterte Xenon fjernlys vil starte med lite lys og fade opp til sterkt lys i løpet av et minutt.
Når man møter trafikk og dimmer ned vil det gå øyeblikkelig ned fra maksimalt lys til kun nærlys, da rekker ofte ikke synet ditt å kompensere for bortfallet av lys og man ser mindre enn vanlig. Så slår man på fjernlys igjen og venter på at det skal bli lyst igjen...

LED er fremtiden også for hovedlyktene. Øyeblikkelig lys, kan dimmes, slåes av og på så ofte man vil, varer lengst, holder lysstyrken best gjennom levetiden, bruker lav spenning, lavt effektforbruk. Utfordringene er å designe god kjøling og optikk til en levelig pris. LED vil dessverre egne seg enda dårligere enn Xenon for drop-in replacement, man må bytte hele lyktene for å få godt lys.

a-olsen
12/01/12, 10:22
Ok, vet at reflektoren for fjærnlys er ganske liten. Så er litt redd for å skade denne med for kraftig styrke.
Er det noen her på forumet som har erfaring med ettermontert xenon slik jeg beskriver det. I såfall hvilke styrke bruker dere?

En annen ting jeg lurer litt på, er om det stor forskjell på "oppstartstid" for 35W vs 55W xenon?

Opplevere dere noe bakdeler med bruk av xenon i fjernlysene? Oppstartstid... osv.

Hvilke kit anbefales til 2007 V70n? 35W eller 55W. Finnes mange forskjellige og ønsker å finne et som har god kvalitet for ettermonteringskit å være, eller som dere har gode erfaringer med.

På forhånd takk.

Espen Hveding Nordgård
12/01/12, 12:03
Jeg kjører "kinakit" fra Ebay til 250-300kr kittet. 55w, 4300K.
Oppstartstida er vel den største forskjellen på dyre og billige kit. Jeg har noen sekunder med oppvarmingstid som kan være litt forstyrrende innimellom, men jeg har ikke opplevd de største problemene med det ettersom jeg har H4 pærer i orginallampene og de har jo også fultlys.

Når det gjelder 35w vs 55w i oppvarmingstid så har jeg opplevd at det er ca det samme, iallfall på mine billigkit.

Har ikke hatt noen problemer med noen av kinakittene mine, og det jeg har hatt lengst har jeg hatt i over 2 år, det har vært med på 3 utforkjøringer og en totalvrak og eneste "feilen" med de er at den ene pæra har begynt å få litt anna lysfarge når jeg ser rett i lampene. Det er ikke synlig når jeg kjører.

Jeg planlegger å kjøre 55w xenon i ei lampe som er 4"x6" i USA-fronten til 745en min, og har ingen bekymringer for det. Reflektorene er jo beregna for 55w halogen og xenon gir merkbart mindre varme, så ser egentlig ikke problemet med smelting av reflektor.

Dioder.no har gode kit av bra kvalitet har jeg hørt, uten at jeg har prøvd disse selv. I tillegg har betalende VCCN medlemmer rabatt der :D

Personlig ville jeg kjørt 55w, med tanke på at lyset blir merkbart bedre med 55w vs 35w.

a-olsen
12/01/12, 23:46
Prøvd det på V70 eller kun på 745?

Espen Hveding Nordgård
12/01/12, 23:50
Jeg har kun prøvd i uorginale ekstralys, og storfornøyd med dette.
De avgir mye mindre varme enn halogen, det kan jeg skrive under på :p

Som sagt, jeg har ingen betenkeligheter med å montere 55w xenon i mine 4x6" lamper i USA-fronten.

Oldren
13/01/12, 18:34
Kan vel anbefale deg å IKKE montere xenon i langlys på faceliftlykter med xenon på nærlysa, lysbilde blir helt mongo. blir en "flekk" med lys ca. 10 meter foran bilen, ellers er det ikke det store.

locked
14/01/12, 20:03
Orginale hovedlys på min, og 3x1000m med 55w xenon. Umiddelbart lys, og enormt mykje lys jevnt over :)

Refinement!
15/01/12, 19:01
Kan vel anbefale deg å IKKE montere xenon i langlys på faceliftlykter med xenon på nærlysa, lysbilde blir helt mongo. blir en "flekk" med lys ca. 10 meter foran bilen, ellers er det ikke det store.

Hvis resultatet blir som du beskriver, har du enten feil pærer eller montert dem feil.

Oldren
21/01/12, 12:58
Litt pussig, ettersom en kollega med 2006 V70 gjorde samme jobben, med H9 pærer, men 35W xenon, ble dårlig lys der å.

Jeg brukte heller H9 pærene til ryggelys jeg, friserte litt på sokkelen og pæreholder, TOPP LYS!! :cool:

FroBe
21/01/12, 17:41
Sjansen for å få dårligere lys er absolutt til stede.
Hvis man tar en reflektor designet med korrekt fokus for glødepære og setter inn en gassutladningspære vil det i utgangspunktet ikke være optimalt fokus på lyset.
Siden det kun finnes to standarder for Xenon-pærer for bilbruk, D2R og D2S, vil H?-etterligningene være prisgitt de kinesiske produsentenes gjetninger og produksjonsnøyaktighet.
Dermed vil mange få feil fokusert og spredd lys, og noen vil få brukbart eller bra lys.

Jeg synes det er litt rart at mange på forumet som vurderer å montere deler kjøpt på Biltema blir advart mot dette, mens montering av ustandariserte kinesiske Xenon pærer med ukjent kvalitet er helt greit?
Det ser heller ikke ut til å være noe problem for folk at slike Xenon-pærer er ulovlig for bruk på offentlig vei i de fleste siviliserte land i verden.

Tom K
22/01/12, 10:51
Det ser heller ikke ut til å være noe problem for folk at slike Xenon-pærer er ulovlig for bruk på offentlig vei i de fleste siviliserte land i verden.


Slik funker det ikke og det tror jeg du vet......er villig til å vedde penger på at 80% eller fler av de som er på forumet her har en eller flere modifikasjoner på på bilen sin som ikke er helt etter boka, meg inkludert ;)

Christer91
06/03/12, 20:56
Har fått montert Xenon i alt fram på min V70 -07. Er Xenon originalt på nærlysene på denne. tja vet ikke hva jeg skal si om at lysbilde blir mongo . jeg hadde jo halogen før og har nesten kjørt på elger hele vinteren. her om kvelden kom det en stor jævla Elg opp på veien om kvelden .jeg så den på lang avstand med de nye lysene og var sjeleglad for dette . er morsommere å bremse 150 meter fra den en 30 meter. jeg kjøpte kittene på Otto Moe i Namsos . de selger Volvo , Ford og Mazda , serriøs bedrift. kjøpte et merke som heter 'Lumen'. de tok 1500kr for kittet. og er mer enn fornøyd :)

locked
06/03/12, 21:09
Sjansen for å få dårligere lys er absolutt til stede.
Hvis man tar en reflektor designet med korrekt fokus for glødepære og setter inn en gassutladningspære vil det i utgangspunktet ikke være optimalt fokus på lyset.
Siden det kun finnes to standarder for Xenon-pærer for bilbruk, D2R og D2S, vil H?-etterligningene være prisgitt de kinesiske produsentenes gjetninger og produksjonsnøyaktighet.
Vel, det er jo ein standard for halogenpærer, som seie absolutt alt om dimensjonar på ei halogenlyspære og det er jo ikkje så vanskeleg å konstruere ei xenon lyspære med lyskilde på same plass som ei tilsvarande halogenpære.

Og lengda på glødetråden i ei halogenpære er ganske lik lyspunktet i ei xenon pære så du må endelig svartmale situasjonen men eg har prøvd massevis av xenonpærer og det fungerar utruleg bra til alt anna enn åpne reflektorar til nærlysbruk. Til alt anna heilt topp.

Ryggelyset blir jo heilt fenomenalt med 35w xenon, har ikkje fått prøvd med 55w endå....

FroBe
06/03/12, 21:46
Lengden på glødetråden er nok nesten lik, men der glødetråden lyser sterkest på midten lyser Xenon sterkest i endene av lysbuen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/486.jpg
Litt mer teknisk informasjon om Xenon finner man her (http://www.danielsternlighting.com/tech/bulbs/Hid/conversions/conversions.html).