PDA

Vis full versjon : Tomgangsproblemer med V70 2000mod med B5204T4



HansM
11/01/12, 22:14
Hei,
har problemer med at motoren står å ruser seg opp og ned på tomgang, på varm og kald motor.
Rusinga var så står at motor nesten døde ut. Byttet tennplugger, luftfilter og tappet av litt servoolje, da det var altfor mye i beholderen noe som førte til at den skreik.
Etter dette ble byttet har problemet blitt mindre, men fortsatt er tilstede. Motor har gått 241000km. Coil'ene ser ut som er fra da bilen er ny. Motor bruker ikke noe kjølevæske eller olje.

Hvor ca lenge holder coilene på alder og km? Er gasspjeld på disse et kjent problem?
Eller kan det være noe annet som gjør dette?

hammerpaal
11/01/12, 22:21
Sjekket tomgangsregulatoren? Hvis denne er full av dritt, så vil man oppleve problemer på tomgang.
En kraftig rens av denne med carburettor cleaner, e.l, vil nok fikse problemet ditt. :)

ovlov86
12/01/12, 20:58
Høres litt ut som det samme som feiler min bil. Hvor ligger denne regulatoren?

Erlend
12/01/12, 21:04
Kan også være tps( throttle position sensor) som er dårlig, da ligger den å justerer seg slik du beskriver og sliter med å finne grunn innstilling. Relativt vanlig på v70 virker det som. Eller sæ kan det være spjeldhuset ditt som trenger rengjøring som beskrevet lenger oppe:)

ovlov86
12/01/12, 21:11
Min bil ruser mellom 900 og 1500 rpm, og henger også fast på ca 1500 rpm noen ganger.... Hvor ligger denne throttle position sensor og hvor er tomgangsregulatoren?

hammerpaal
12/01/12, 22:57
Min bil ruser mellom 900 og 1500 rpm, og henger også fast på ca 1500 rpm noen ganger.... Hvor ligger denne throttle position sensor og hvor er tomgangsregulatoren?

På min 850 ligger tomgangsregulatoren foran vacuumtreet på innsuget, der ved gasspjeldet/throttle position sensor. Er et lokk som beskytter denne avlange sølvgrå "pølsa" som har to slangeuttak og en strømtilførsel.

Noe i likhet av denne: http://info.rockauto.com/getimage/getimage.php?imagekey=938121&imageurl=http%3A%2F%2Finfo.rockauto.com%2FAirtex%2 F2H1378.jpg


:)

E_S
12/01/12, 23:25
B5204T4 har elektronisk gasspjeld, og disse har vært kjent for å ryke. Ingen tomgangsstabilisator her såvidt meg bekjent, det elektroniske spjeldet tar seg av den saken.

Prøv å ta ut og gjøre rent gasspjeldet, det er ofte bare at ting går litt tregt så lenge du ikke har fått lysende ETM-lampe. I verste fall: Nytt spjeld koster vel 4-5000 i Sverige, ellers kan man sende det til USA for reparasjon for omtrent halvparten. :)

ovlov86
13/01/12, 13:25
Ok, Sorry for låning av tråden, Hansm. ;)

Min motor er en vanlig 2,0 10v forresten. b5202 heter den da vel?

HansM
13/01/12, 18:34
ETM lampa har ikke lyst, men motorlampa har tent seg et par ganger pga motor står å ruser seg opp og ned så veldig. Har logget feilmeldinger, men er forskjellige feilkoder hver gang, men ingen feilkode på gasspjeldet. Om jeg bruker gasspedalen å holder den på ca. 1200-1500 så ligger den stabilt.

Om jeg demonterer gasspjeldet, trenger jeg noen pakninger man må ha for å få det tett igjen etterpå? Som er greit å skaffe på forhånd?

Takker for alle tips.