Logg inn

Vis full versjon : B21ET tungstartet..



RealT3cH
11/01/12, 17:44
Som topic sier, sliter med at min B21ET er sinnsykt tungstartet..
Noen som har vært ute for dette før? Den har igrunn blitt værre og værre over ikke så veldig lang tid..
Nå må en stå å prøve å få start i flere minutter før den vil gå..

Som regel tenner den og sviver i ca et sekund og dør ut igjen, gang etter gang etter gang, og til slutt kommer den, når du endelig får start høres det ut som den kun sviver på 2 eller 3, før den etter kort tid (ca 3-4 sekunder) kommer på alle fire og sviver helt utmerket..

Sliter også at den går veldig magert når jeg får turtall og turbotrykk, dette kan også kun være dårlig pumpe da jeg ikke har prøvd å bytte denne enda, men noen som har noe forslag til noe jeg kan prøve før dette?

Setter stor pris på svar da jeg skal agåre å kjøre til helgen hos hebbe på sigdal =)

Mvh

Batland
11/01/12, 20:09
Som topic sier, sliter med at min B21ET er sinnsykt tungstartet..
Noen som har vært ute for dette før? Den har igrunn blitt værre og værre over ikke så veldig lang tid..
Nå må en stå å prøve å få start i flere minutter før den vil gå..

Som regel tenner den og sviver i ca et sekund og dør ut igjen, gang etter gang etter gang, og til slutt kommer den, når du endelig får start høres det ut som den kun sviver på 2 eller 3, før den etter kort tid (ca 3-4 sekunder) kommer på alle fire og sviver helt utmerket..

Sliter også at den går veldig magert når jeg får turtall og turbotrykk, dette kan også kun være dårlig pumpe da jeg ikke har prøvd å bytte denne enda, men noen som har noe forslag til noe jeg kan prøve før dette?

Setter stor pris på svar da jeg skal agåre å kjøre til helgen hos hebbe på sigdal =)

Mvh
Punkt 1 på disse motorene er å sjekke at HELE trykksystemet fra K-jet, via turbo og intercooler, inkl. dump ventil og bort til og med innsugsmanifolden er TETT!
http://www.youtube.com/watch?v=zMok2y05jNE

Neste på listen:
Selv om nesten ingen gjør det, så er det slik at ALLE som har motor med K-jet bør skaffe seg ett ca. 6 BAR manometer med slange og banjotilkobling + en dobbel banjoskrue. Dette manomentere skal tilkobles midt på bensinmengdefordeleren slik at man kan se det ultraviktige styretrykket. Etter 20 - 30 år og eiere som slurver med å bytte bensinfilter så henger styretrykksregulatoren seg opp. Konstant høyt styretrykk gir denne type problemer.

En annen sak er termotidsbryteren som er plassert bak ved innsugskanalen til sylinder 4. Etter alle disse årene hender det at disse er utslitt og ikke jorder kaldstartsventilen slik de skal. Hvis du drar en ledning inn til føreplass og kobler denne til en bryter slik at du kan jorde denne under startforsøket - så starter den nok som en kule - skal du se. ;)

RealT3cH
11/01/12, 23:15
Tusen takk for svar!

Får ut igjen i morra å prøve på dette =)