PDA

Vis full versjon : Pinjonglager gått til h******?



henrik940
02/04/10, 19:41
Var under å kikka på bilen her for litt siden, dytta opp og ned på inngående på bakakselen, og har slark på pinjongen. Ca 2-3-4mm opp og ned.

Noen som peiling på hva som kan ha forårsaket dette?

jonass
02/04/10, 19:44
Dårlig olje/ for lite. Lager kan jo alltid finne på og ryke uansett da.

TeamBørnOut
02/04/10, 19:45
eh... du har over 90hk i en bakaksel som ble konstruert på 60tallet hvor 90hk var mye...?
Tror du jeg har bytta mye bakaksler for moroskyld? :P
skal du ha en volvo bakaksel lenge så må du kjøre med automat / dårlig clutch. ALDRI ha folk om bord / letta bil (fortsatt ikke folk om bord). eller konvertere til en nyere bakstilling eller bygge om til en bakaksel fra en US bil av en sterkere type

henrik940
02/04/10, 19:47
Vel, nå hakke jeg hatt folk baki siden sist sommer, og da var det ikke sånn :p

MEN! Kan du gi meg en konkret grunn til at det har gått til helvete? Folk kjører jo med mange mange hundre hk på en stivbakaksel, så ikke bry deg om det ;)

TeamBørnOut
02/04/10, 19:48
http://www.youtube.com/watch?v=AsXlY0R-Koc <--- nyoverhala bakaksel med nye lagre (alt er 100% riktig. den ble faktisk shimset MYE bedre en hva volvo anbefaller (fordi jeg sa jegmåtte ha noe som tålte litt og var 100% riktig)... Men med full bil og bra dekk så orker ikke bakakslene mye hvis clutchen er bra...
Husk når bakakselen ble konstruert og hvor lite som er gjort med den oppgjennom årene...
Har man senka bilen uten å justere vinkelen på pinjongen riktig (så man får litt romling under pådrag med folk i bilen) så går den enda fortere...

TeamBørnOut
02/04/10, 19:51
Vel, nå hakke jeg hatt folk baki siden sist sommer, og da var det ikke sånn :p

MEN! Kan du gi meg en konkret grunn til at det har gått til helvete? Folk kjører jo med mange mange hundre hk på en stivbakaksel, så ikke bry deg om det ;)

Hvorfor den ryker har jeg skrevet.
Joda. Var jo diskusjon på VF en gang hvor noen påstod "at en kammerat" bare hadde tatt en stikkaksel med 500hk ellerno... Men bilen var jo nesten bare carbonfiber og satt opp for drifting :D allså ingen påkjenning på bakakselen...

Det er dritt greier. søppel.. Og det er derfor folk bytter til andre aksler / bygger om til multilink.

jonass
02/04/10, 19:52
Har man senka bilen uten å justere vinkelen på pinjongen riktig (så man får litt romling under pådrag med folk i bilen) så går den enda fortere...

Dette er jo klart, kan jo riste i stykker mer enn bare pinjong lager. Kryss og slikt og

henrik940
02/04/10, 19:53
Ok,

får bytte til en annen STIV bakaksel jeg da :D

TeamBørnOut
02/04/10, 19:53
Vel, nå hakke jeg hatt folk baki siden sist sommer, og da var det ikke sånn :p

MEN! Kan du gi meg en konkret grunn til at det har gått til helvete? Folk kjører jo med mange mange hundre hk på en stivbakaksel, så ikke bry deg om det ;)
Tror faktisk folk har kjørt over 1000hk på en orginal volvo stiv bakaksel... men det var med automat... det sparer akslene sinnsykt (hvis vinkelen på pinjongen er riktig.. noe de garrantert har peil på :))
volvo har "momentbegrenser" på de sterkeste turbo motorene sine (eldre RWD volvone). det er pga bakakslene ;)

TeamBørnOut
02/04/10, 19:54
Ok,

får bytte til en annen STIV bakaksel jeg da :D

Du bør skaffe deg et lager egentlig. de begynner å bli skjeldne rundtom i østfold... krydde av dem for noen år siden :D

henrik940
02/04/10, 19:55
Skal det. Samle en 2342 aksler :D

TeamBørnOut
02/04/10, 19:56
+ at du bør kjøpe nye foringer og kanskje ta en justering av vinkelen på akselen...
Men er jo ikke ille at du har hatt akselen så lenge da :)

henrik940
02/04/10, 19:57
Neida, holdt lenge den :D

jonass
02/04/10, 20:04
Kommer jo litt an på hvordan man kjører, men en liten spøle runde nå og da, så lever akslen et dårlig liv

OHKorpan.
02/04/10, 20:13
Dårlige akslinger i Østfold...I Trønderlag holder en stiv aksling hele sessongen uten store problemer i biler med 400hk+ så att disse ryker til stadighet synes jeg er rart:confused: 242 T6 feks, har alldri hørt om att han bytter aksling hvert 10ende minutt.
"Skulb" Har vel også brukt bilen sin etter hva jeg har sett...
Flere kamerater av meg som kjører BMW har bytta differ oftere enn noen andre!

TeamBørnOut
02/04/10, 20:25
Men kjører de med folk i bilen etc? en stikkaksel fra en 1031 / 1041 tåler faktisk ikke å bli clutcha ut med litt folk i bilen. da vrir den seg en del... og vips så vrir den seg av.. å bore i de hjelper litt. da får de vridd seg mer (ofte dette holder for noen) før de vrir seg tilbake igjen. At noen i 240 har akslene sine lengre er fordi det er en del lettere biler. vi har diskutert det rundt her også hvorfor 240 akslene tåler så mye mere en 740 og 940 akslene..
Men med folk i bilen og leking så tåler de ikke noe på 740 / 940.
Jeg vet om folk som sier de har 400hk og herjer mye med full bil og fortsatt har akselene sine. men noen kaller en spade for en gravemaskin... Å spole litt på regnvær utfra esson tar noen som å virkelig sladde å leke å ha det moro.

Brodern i sin 320 bytta sikkert 10 bakaksler ja. måtte faktisk sveise nye fester i karroseriet fordi det ble herpa der. Selv tok jeg ikke en eneste på min bmw.(jeg hadde vanos også.. så den er litt sterkere på mellomregisteret)..

Morgis
02/04/10, 21:06
hehe.. må flire litt her :D

OHKorpan.
02/04/10, 21:12
Om de jeg snakker om pleier å herje med bilen full av folk tviler jeg på(Voksne folk over 18år dette) men jeg kan ta "Ekren racing" sin 960/S90 som eksempel, den har stiv aksling. Dette for å få 10X19" Superstar på plass sammen med 10cm senk, Er jo sånn en tøff volvo skal se ut?
Den har T5 motor(ca 400hk) 6trinns ZF kasse og 255-265 bakdekk som har spunnet i mange år uten problemer;)
Selvfølgelig sitter en bil med delt bakaksling bedre på veien kontra en med stiv men det vet jo alle, så det blir en annen diskusjon. Men man må bygge bil etter eget formål. Kjøre i 150-250kmt på offentlig vei eller ha en fin søndagbil (Som Ekren sin) som man kan sladde litt med og grisekjøre på bane om man vil.

TeamBørnOut
02/04/10, 21:17
joda. kammeraten til ealoken hadde masse krefter den også.. men når en bil ikke veier noe i ræva som aldri kjøres med folk baki etc eller brukes som hverdagsbil så holder selv opel aksler.
Biler med stive aksler = dragracing...
skal man kjøre bane og sladde så er det 10x bedre med multilink... Ser lite bmw, nissan, lotus og andre banebiler som bygges om til stiv bakaksel fordi de skal sladde å leke litt på bane :P
Noen som har bilder av bilen med 10x19" ? Lurer på hvordan det ser ut med stivaksel :P

henrik940
02/04/10, 21:23
Men hvorfor har folk med 600hk i en 740/940 ikke bygd om til multilink? Vet de ingenting om bilbygging?

TeamBørnOut
02/04/10, 21:27
Det skjønner du vell når du leser innleggene over?

OHKorpan.
02/04/10, 21:47
Finner ikke igjen noen bilder av den bilen på den nye PCn. Men Thomas S har kansje bilder?
Han måtte jo selvsagt bygge om til stiv aksling for å få på de hjula;)

TeamBørnOut
02/04/10, 21:54
Det må jo egentlig jeg også får å få på 18" felga mine.. fordi de ikke er til den bilen..

å hvem bygger om for å få plass til så store hjul? uff så høy :P hvis man ikke er fan av gammle franske biler å gjemmer dem da :P


Med delt aksel kan man ha hjula i hjulbuene og sammtidig ha fjøring. Du kan få bilen lavere.. med større felger :)

bare se på "S90R. Vallåkravinnare 2003" *host rammenrbytte hark*... den hadde vært så mye penere med delt aksel.. + at han hadde slippi å kappa vekk alt baki bilen også :P

Men hvorfor diskutere dette? Dette er noe alle vet...

Skal du ha nytt lager henrik så har jeg et pent brukt et som ikke har gått mange timene.. Det overlevde fordi pinjongen minstet tennene sine :P

henrik940
02/04/10, 21:55
Må vel shimse da?

TeamBørnOut
02/04/10, 21:57
spørs hvorlenge du har kjørt. jeg har den klemhylsa også :D (det hender det går over og er innenfor volvos mål)

henrik940
02/04/10, 22:01
Riktig. Hva skal du ha for det da?

TeamBørnOut
02/04/10, 22:06
betal porton så går det greit :) har bare hatt det liggende her som et "minne" :D

kan sende med den klemringen også. er du heldig så kanskje den passer over! uten at den klyper eller slarker. volvo har jo laget pinjongene bra på mål (i forhold til amrikanerne....)

lofsbergracing
02/04/10, 22:43
hvor mange er det som driver å sladder med full bil da??

henrik940
02/04/10, 22:45
hvor mange er det som driver å sladder med full bil da??

Haha, akkurat det :p

TeamBørnOut
02/04/10, 22:47
folk med venner :)

Iversen
02/04/10, 22:54
Og de som liker å bytte bakaksler, resten av oss morer oss aleine for størst fart :)

TeamBørnOut
02/04/10, 22:58
ja dragracing er nok kjedelig med bilen full av folk :)

lofsbergracing
02/04/10, 23:33
HAHA :D en får nok bare bøye seg i støvet å montere skuddsikre multilink aksler allemann! :D

jonass
02/04/10, 23:38
Nesjda finnes mye raggar aksler for de som absolutt må ha stiv.
Ford 9" er jo elsket av mange. Dana60 er jo og kurant.

lofsbergracing
02/04/10, 23:48
Multilink ligger omtrent på samme hylle i lageret som USA-front til 240:o

TeamBørnOut
02/04/10, 23:56
Nesjda finnes mye raggar aksler for de som absolutt må ha stiv.
Ford 9" er jo elsket av mange. Dana60 er jo og kurant.

Seff! scanias lastebiler har også veldig gode aksler! aldri problemer med å bytte bremser igjen etc!

TeamBørnOut
02/04/10, 23:59
Multilink ligger omtrent på samme hylle i lageret som USA-front til 240:o
Kan du ikke selge den billig til oss som vil ha en god bil å kjøre med godt veigrep isteden? :cool:

lofsbergracing
03/04/10, 00:20
Kan du ikke selge den billig til oss som vil ha en god bil å kjøre med godt veigrep isteden? :cool:

hohoh! du som sitter SÅ mye på dette forumet kan umulig ha tid til å kjøre bil.

turb00le
03/04/10, 00:22
Bra aksler ja... Kan jo rase de med, hmm, originalmotor og aktiv pedal???

turb00le
03/04/10, 00:23
hohoh! du som sitter SÅ mye på dette forumet kan umulig ha tid til å kjøre bil.

Du får dra hjem til den syke slasken da vettu. Så blir du religiøs...

TeamBørnOut
03/04/10, 00:27
hohoh! du som sitter SÅ mye på dette forumet kan umulig ha tid til å kjøre bil.
Det hender jo jeg sitter her mens jeg kjører bil vettu :D

Edit: det blir mye innlegg vettu når man må hjelpe stusslige mennesker som tror volvo bakaksler å 19T turboer er det beste som finnes på en volvo 940 :P


Det ble jo sikkert 10innlegg i denne tråden fordi noen ikke viste hvorfor pinjonglageret på en stiv aksel hadde ryki :D
En vanlig volvo 940 eier vet jo dette fra tidligere ras samme uke eller samme dag. Det spørs bare hvor moro man har det når man kjører bil :) Jeg bruker heller 20min på å sture en MKII aksel under bilen en å bruke 20min på å legge den på ei hylle sammen med noen 240 lykter:)
Å mens jeg sitterher å skriver piss så kjøler sveisen seg ned å jeg kan dra noen strenger på andre siden :P

ChrML
03/04/10, 00:38
Noen her som bygger skikkelig bil som kan svare på hvorfor de IKKE bygger om til multilink? Hvorfor bruke tid på å lage seg wattlink og forsterkinger i hytt og gevær på en stiv pinne? Kunne jo slengt på en Jaguar bakstilling med samme mengde arbeid, hatt en aksel som tåler mer og samtidig få litt fart og veigrep på sladdingen. Samt slippe å kjøre bøttestive dempere og 30mm krengehemmere for at bilen skal ligge nogenlunde rett i langsvingen.

Er nok riktig som TBO sier at 3-4-5-6-7-8-900 hk på en stiv aksel har ingenting å si når bilen er ribbet for all innmat og har store krengehemmere. Man får jo ikke noe moment på pinjonglagerene eller drivakslene uansett for da er det jo ikke noe veigrep bak lenger og da tåler de jo alt. Så hvor mange hk bilen har bremset eller hvor mye blårøyk det ligger igjen i langsvingen sier jo ikke så mye om hva akslene tåler.

Det er først når man fyller opp bakenden med vekt og bygger bakenden for godt veigrep og så begynner å rive i clutsjen i svingene med mye moment at man ser hvor fort akslene ryker.

lofsbergracing
03/04/10, 00:38
Du får dra hjem til den syke slasken da vettu. Så blir du religiøs...

Syke slasken, hva f er det?:p
Religiøs er jeg alt:rolleyes:

Mr. Crepsley
03/04/10, 01:03
Bra dere holder dere til topic :)

volvo242
03/04/10, 01:10
Noen her som bygger skikkelig bil som kan svare på hvorfor de IKKE bygger om til multilink? Hvorfor bruke tid på å lage seg wattlink og forsterkinger i hytt og gevær på en stiv pinne? Kunne jo slengt på en Jaguar bakstilling med samme mengde arbeid, hatt en aksel som tåler mer og samtidig få litt fart og veigrep på sladdingen. Samt slippe å kjøre bøttestive dempere og 30mm krengehemmere for at bilen skal ligge nogenlunde rett i langsvingen.

Er nok riktig som TBO sier at 3-4-5-6-7-8-900 hk på en stiv aksel har ingenting å si når bilen er ribbet for all innmat og har store krengehemmere. Man får jo ikke noe moment på pinjonglagerene eller drivakslene uansett for da er det jo ikke noe veigrep bak lenger og da tåler de jo alt. Så hvor mange hk bilen har bremset eller hvor mye blårøyk det ligger igjen i langsvingen sier jo ikke så mye om hva akslene tåler.

Det er først når man fyller opp bakenden med vekt og bygger bakenden for godt veigrep og så begynner å rive i clutsjen i svingene med mye moment at man ser hvor fort akslene ryker.

Noe av grunnen til at folk ikke bygger om til multilink er at det ikke er lov å sveise inn nye fester til bakstiling! den skal festes i orginale fester... desverre..

Har en søknad inne hos BT ang multilink på 242 nå, BT har en sak inne hos Sfoor om dette og jeg skal få svar så fort de vet mere! Mulig det kan bli godkjent! :)

TeamBørnOut
03/04/10, 01:12
Det er fult lovlig. Er vell 2 uker siden jeg var med å godkjente dette på en bil som også ble godkjent med 960s 3liter motor :)

ChrML
03/04/10, 01:14
Noe av grunnen til at folk ikke bygger om til multilink er at det ikke er lov å sveise inn nye fester til bakstiling! den skal festes i orginale fester... desverre..

Har en søknad inne hos BT ang multilink på 242 nå, BT har en sak inne hos Sfoor om dette og jeg skal få svar så fort de vet mere! Mulig det kan bli godkjent! :)
Ah, oki. Det er jo sant hvis bilen skal brukes i konkurransesammenhenger eller er tenkt for det. Å sveise nye fester og muttere på rammevangen regner jeg med går som å ikke bruke originale fester, men på en 740/940 banebil så kan det hende en fortsatt kan lage seg en liten lur løsning med originale fester og litt brakettstyr :).

volvo242
03/04/10, 01:30
Det er fult lovlig. Er vell 2 uker siden jeg var med å godkjente dette på en bil som også ble godkjent med 960s 3liter motor :)

det var vel en 940 antar jeg?

OHKorpan.
03/04/10, 09:10
Godkjennt i vognkort ? Eller la de IKKE merke til multilinken?
Isåfall har BT lagt nye stier for to uker siden....

TeamBørnOut
03/04/10, 10:21
det var vel en 940 antar jeg?

Yes. men de fremre festene var sveiset fast.

TeamBørnOut
03/04/10, 10:25
Godkjennt i vognkort ? Eller la de IKKE merke til multilinken?
Isåfall har BT lagt nye stier for to uker siden....

Står ikke noe om det i vognkortet som jeg vet. ikke spurt. kan sikkert høre med han. Men biltilsyn gubben i sarp tittet nøye på den. Merkelig sa han ikke noe på at det satt 940 felger bak på bilen (så de gikk på grensa til å stikke på utsiden).
Det eneste de sa noe på var "m3" speilene som var montert og noe annet jeg ikke husker..
Mulig han ikke viste at de fremre brakettene er skrudd orginalt. men det har jo ikke noe å si egentlig...

OHKorpan.
04/04/10, 10:00
Hvis ikke det står oppført i vognkort att du har byggd om fra stiv aksling til multilink så er det ikke godkjennt. Men han la vel ikke merke til det.
Alle endringer av chassi/hjuloppheng skal jo godkjennes og merkes i vognkort;)

TeamBørnOut
04/04/10, 12:14
La ikke merke til det? Han spurte jo tilogmed hvor vi hadde fått den fra etc. var nysgjerrig... Han regnet vell med at akselen var like brei som den orginale og da er det jo ikke gjort noen endringer heller på papiret..
Jeg var på BT med min bil pga trimming og de sa heller ingen ting. selv ikke når jeg nesten ikke kom opp på bukken " sånn går det når dere skal ha så jævlig lave biler ".
Skal man få noe på vognkortet så burde det være ei stjerne for å gjøre bilen mer trafikksikker og miljøvenlig

ChrML
04/04/10, 12:23
Alle de jeg har forhørt meg med angående hvordan det er med godkjenning av 960 multilink sier at det ikke er noe problem. Sålenge sporvidden er den samme. Høres litt rart ut mtp at 960 bakakselen kan ha annen tillatt aksellast og at fjørene ikke passer over så man må bruke fjører som ikke er godkjent til den bilen.