PDA

Vis full versjon : Lamda lampa lyser????



bernt
10/01/12, 11:35
Hei trenger hjelp av noen som kan en del med dette, siden jeg er grønn på dette området.
Kjøpte meg en 95 mod lt 945 for noen timer siden. -Forrige eier har byttet rotor fordeler samt bensinpumpe i tanken (tenkte jeg skulle liste opp alt siden jeg ikke kan dette)
Han byttet og en tennings greie som vist nok sitter framme på v/side med lyktene. Han sa at lamdalampa hadde lyst så lenge han hadde hatt den.
Bilen er og chippet og stilt opp ladetrykk, og i mine øyner går den meget godt er og popp off på den.

Så til de symptomene jeg har funnet ut på disse timene jeg har hatt den.
Ved tomgang i lengre tid (par minutter kanskje litt mer), sviver den litt ujevnt, men så kan den finne på og bare daue.¨
Starter du den igjenn så starter den for så og daue igjenn, slik er det hele tiden, må holde den på speeden.

Håper det er noen kloke hoder her.

TAKK.

bernt
10/01/12, 13:08
Ser på biltema at de har lamdasonden med tre kabler. Men det står at den kom i 9ende måned 96 jeg har da en 95mod noen som vet hvor man bør kjøpe den.

ser at motoren er en FK og ikke LT. (har det noe og bety)?

Loggy
10/01/12, 13:51
Ser på biltema at de har lamdasonden med tre kabler. Men det står at den kom i 9ende måned 96 jeg har da en 95mod noen som vet hvor man bør kjøpe den.

ser at motoren er en FK og ikke LT. (har det noe og bety)?

Fk er lt(lavtrykksturbo) :)

Dieselsmoke
10/01/12, 14:23
ville kanskje kjøpt lambda sonden på bcb eller noe isteden for biltema. Vet om flere som har dårlig erfaring med de fra biltema. din har vel to kabler?

bernt
10/01/12, 15:51
Hmmm ja min har vel kun to, men har ikke sett etter har jo kun hatt bilen noen timer lol. Men noen som vet med bakgrunn i symptomene hva som mest sannsynlig er galt med bilen. Samt hvor skaffer man seg diagnoseapparat til disse bilene, samt er det noen som har en enkel brukerguide til den. Er langt fra dreven på sligt, aldri hatt det eller brukt det.

bernt
10/01/12, 16:06
ser på www.lambdasensor.com at min bil har tre ledninger og ikke to. men som sagt er jo ikke sikker på om det er den som tuller eller noe annet som fusker opp systemet. håper noen er kloke

bernt
10/01/12, 16:15
Tok ut kontakten på LMM en på tomgang, men synes ikke den sveiv ugjevnt, bare sank litt på turtallet, noen som vet om det er tegn på at den er deffekt??

R.G
10/01/12, 17:02
les av feil koder. nappe av kontakter i hytt å pine gjør bare att motor havner i nødmodus. ka ikke elimere feil på den måten. blir dyrt da.

bernt
10/01/12, 20:18
Ja ok. hvor får jeg tak i diagnosetester...

Loggy
10/01/12, 22:08
95 mod har vel l.h 2.4 ledningsnett?
Skal være en feilkodeleser en plass, er ved venstre dempertårn på 240 ihvertfall.. finns guide til hvordan du leser av i howto delen på forumet, klarer ikke linke via mobil

bernt
10/01/12, 23:21
har sett under det i forumet, men jeg er jo desverre grønn på dette. er det slik at en kan lese av feilkoder med det som er fra før i diagnoseenheten, eller må en ha en slik feilkodeavleser.

Loggy
11/01/12, 00:50
har sett under det i forumet, men jeg er jo desverre grønn på dette. er det slik at en kan lese av feilkoder med det som er fra før i diagnoseenheten, eller må en ha en slik feilkodeavleser.

Om du har det gamle ledningsnettet, tror skillet var i 1995 ser du, så spørs om du er på "rett" side av skillet :P
Har du det gamle så er det en feilkodeleser der, som du kan lese av uten noe ekstra utstyr

http://forum.vccn.no/showthread.php?8969-Feilkodeavlesning-LH2-4

Dieselsmoke
11/01/12, 20:46
ladeproblemetkan være børstene i dynamoen. Sitter skrudd med to små skruer bak. Ta den forsiktig ut. Nye koster ikke mange kronene. Men kan være litt klundrete å få inn igjen. Må bare lirke litt :)

Thobbus
12/01/12, 15:54
har ikke hatt problem med biltema sin lambda. (en av de heldige)

bernt
15/01/12, 21:52
Takk for all hjelp, fikk lest ut feilkoder, hadde 2,4 nettet jeg. fikk opp 1-1-3 mener jeg og huske og det var oksygensensor for rik eller for mager mener jeg og huske.
Tok en råsjans og kjøpte lamda fra biltema. så var spørsmålet hvor lamdaen sitter, og jeg så jo på katen, men der var det en bolt som så ot som den var sveisa inn.
Så jeg fulgte ledningen til lamdaen i motorrommet, og den gikk rett bak turboen, altså lamdaen satt skrudd inn rett før Downpipen begynte og skrå nedover på det flate partiet rett etter turboen. ER DETTE NORMALT???????.

Ok så byttet jeg den og sletta feilkoder starta og bilen sveiv fint på tomgang, tok meg en testtur og det som skjedde nå var at bilen lugga litt ved pådrag ikke mye men et par hakk, før den kom som ei kule. Kjørte slik en tja 20 mins tur, og når jeg da lot bilen stå på tomgang tror dere ikke søren meg lamdalampa kom på igjenn og bilen begynte steike meg og svive hoppetau på tomgang for så å daue.

Noen som vet hvilken Lamda som jeg bør ha til min bil 2,3fk. Samt står lamdaen min på normal plass, trodde de skulle stå rett før katen.

Takker for svar

R.G
15/01/12, 22:00
ja lambda står rett etter turbo. normalt det. jeg kjører med biltema lambda på min 940 med ft motor og den fungerer bra.

Riviera
15/01/12, 22:55
Jeg kjører også med biltema lambda på min -95 230FK og den fungerer OK. Jeg hadde forøvrig mye av de symptomene som du nevner. Fikk 1-1-3 feilkode og tomgang var elendig etc. Lambda lys kom på etter lengre tomgangs kjøring. I mitt tilfelle var hele feilen lekkasje på pakning mellom innsug og topp slik at motor sugde falsk luft. Dessuten var mange av slangene på innsugingsmanifold morkne og ødelagt slik at også her fikk den falsk luft inn. Byttet disse også samt satt på slangeklemmer. :)

olepetter
16/01/12, 03:10
Åpen dumpventil kan være problemet, Den slipper ut luft som LMM allerede har registret, av en eller anna grunn så lyser lambda lampa da! for meg hjalp det med resirk dump..

boman
16/01/12, 19:47
Sitter dumpventilen før eller etter LMMen? Den må sitte før LMM for at den skal gå riktig.

Espen-K
17/01/12, 11:01
jeg har også hatt 113 feilen på min B230FB og den ble borte når jeg byttet innsugspakning.

bernt
18/01/12, 14:38
Har nå brukt rikelig med startgass, uten noe form for tomgangsendring. får opp 1-1-3 fortsatt. kan bilen få for mye bensin, synes den er vel drøy i forbruk. noen som har erfaringer herfra.
Kan det simpelten være at lamdaen fra biltema er no gudd. men et såørsmål til, jeg måtte skjøte den nye lamdaen fra biltema inn på eksisterende ledninger til den gammle sonden. Fikk ikke med plugg and play kontakt på den nye sonden. Hadde det veldig mye og si om de to hvite kontaktene er riktig montert ser jo helt like ut ikke noe merking på dem, men var uansett nøye og la den gammle sonden over den nye og merket ledningene så de skal være rette. Noen som vet

R.G
19/01/12, 06:11
ledningne spiller ingen rolle. di to hvite er pluss og minus, og den svarte er signal. di to hvite gjør ingenting om byttes om.