PDA

Vis full versjon : V70 motortrøbbel - vil ikke starte



vikry
09/01/12, 17:10
:confused:En kamerat har en V70 1998 mod. med 5cyl. Bensin. 2.0 liter og 126 Hk. Bilen har fått det med at den ikke vil starte når den nylig er varmkjørt eller bare halv varm. Da kan man kinne på starteren det man vil uten å få start. Kanskje tenner den og går noen sløve omdreininger og så stanser den igjen.
Men når bilen får hvilt seg en times tid så starter den igjen som ingenting var hendt.
Gjennomvarm motor starter også alltid som normalt.
Den har også begynt å gå ujevnt på tomgang og lugge litt under kjøring med lavt gasspådrag.

Problemet er at ingen, ikke en gang merkeverkstedet finner ut av dette samtidig som verkstedsregningene baller på seg..
Merkeverkstedet virker ikke altfor interessert heller, men foreslår den ene dyre utskiftningen etter den andre uten å ha noen sikker diagnose.

Vakuumslanger og spjeldhus er skiftet uten at det hjalp.

Regningene for tomme verkstedstimer nærmer seg nå tyve tusen, og min kamerat er fortvilet.
Men kanskje er det noen glupe folk i dette forumet som har tanker om hvor man skal begynne å lete?

Robert H.
09/01/12, 17:28
Kamakselsensor, bensinpumperele eller bensinpumpe virker som gjengangerfeil på disse.
Å lese ut evt feilkoder hjelper på feilsøking.

850GLTsilver
09/01/12, 22:23
:confused:En kamerat har en V70 1998 mod. med 5cyl. Bensin. 2.0 liter og 126 Hk. Bilen har fått det med at den ikke vil starte når den nylig er varmkjørt eller bare halv varm. Da kan man kinne på starteren det man vil uten å få start. Kanskje tenner den og går noen sløve omdreininger og så stanser den igjen.
Men når bilen får hvilt seg en times tid så starter den igjen som ingenting var hendt.
Gjennomvarm motor starter også alltid som normalt.
Den har også begynt å gå ujevnt på tomgang og lugge litt under kjøring med lavt gasspådrag.

Problemet er at ingen, ikke en gang merkeverkstedet finner ut av dette samtidig som verkstedsregningene baller på seg..
Merkeverkstedet virker ikke altfor interessert heller, men foreslår den ene dyre utskiftningen etter den andre uten å ha noen sikker diagnose.

Vakuumslanger og spjeldhus er skiftet uten at det hjalp.

Regningene for tomme verkstedstimer nærmer seg nå tyve tusen, og min kamerat er fortvilet.
Men kanskje er det noen glupe folk i dette forumet som har tanker om hvor man skal begynne å lete?


Typisk lambda spør du meg.

vikry
09/01/12, 23:51
Jeg har Vadis på pc'en men finner ikke noen Lambda sonde på ekshaust- plansjene. Jeg har ikke sjekket på selve bilen enda. Sikker på at denne bilen har lambdasonde?

850GLTsilver
10/01/12, 16:11
Jeg har Vadis på pc'en men finner ikke noen Lambda sonde på ekshaust- plansjene. Jeg har ikke sjekket på selve bilen enda. Sikker på at denne bilen har lambdasonde?

Garanterer at den har lambdasonde.

Du må se på sidene for motorelektronikk.

vikry
10/01/12, 18:51
Fant den nå. Men i Vadis heter den "oxygen sensor" mens jeg søkte på "Lambda sonde"

kjetil850
10/01/12, 20:15
høres ihvertfall ut som defekt Lambda. hadde samme problem på min 850. bytta lambda. alt ok etter dette ;)

vikry
10/01/12, 21:27
skal sjekke Lambda'n, så får vi se.

kjetil850
10/01/12, 21:30
skal sjekke Lambda'n, så får vi se.

Bra :) La oss få vite om det funket når du har gjort det :D

vikry
10/02/12, 14:33
Lambdasonden ble sjekket på verksted, og de fant ikke noe feil på den.
Jeg anbefalte da eieren å koble fra ledningen til sonden for å se hva som da skjedde. Man må jo eksperimentere litt. Bruke eliminasjonsmetoden for å lokalisere feilen.

Men jeg tror ikke han har gjort noe mere med dette.
Slik er det med folk som ikke har peiling. Da er det ikke lett å hjelpe uten å ta hele ansvaret, og da gaper man fort over mer enn man hadde tenkt.

Gamle biler med elektroniske feil vil bli stadig vanligere, og da er det betenkelig at verkstedene ikke finner ut av det.
Det burde vært mulig å tegne egne verkstedsforsikringer mot slikt, for eieren kan fort havne i en umulig kvis her, med valget mellom å sette fra seg bilen eller å fortsette å koste på til kontoen er tom.

R.G
10/02/12, 15:53
hadde samme problem på min hvit 6er. er samme følere i hue og ræva på den som på 5ere.

og bytta alt, ingen feil koder, men der var det att når motor nærma seg varm så kødda svinghjulsfølern seg. bilen gikk når den først var i gang, men stoppa jeg den og skulle starte igjen så skjedde ingenting eller bare fjusking. bytta følern og alt var i orden. starta som ei klokke når var kald og opp til kvart temp ca på tempmålern