PDA

Vis full versjon : Kupevifte Volvo 850



psyfoon
09/01/12, 17:07
Har en 97mod 850 med aut.klima der kupeviften har begynt å pipe. Har forstått det slik at dette er en grei jobb?
Lurer også på om det er flere typer vifter i disse så jeg må finne ut hva jeg har fra før før jeg bestiller ny, eller om det kun er èn type og èn produsent uavhengig av ac elr klima o.l.?

Et tips hvor det selges billig, helst ny vifte tas også imot med stor takk :-)

Erlend
09/01/12, 18:24
Mekonomen selger kupevifte til disse:) tror ikke det er noe forskjell på de, på bilen min så står det hvertfall at den passer både ac og ikke ac.

850GLTsilver
09/01/12, 22:32
Kjøp for all del komplett vifte med vifta ferdig montert og avbalansert. (Med "squirrelcage")
Mange selger viftemotoren, og vil ha oss til å flytte over den gamle vifta. Det er i grunnen bare å lage seg nytt problem, for disse viftene ubalanser= svært kort levetid.

V70wangen
10/01/12, 09:10
Disse selger til grei pris ;) http://www.vparts.se/sv/artiklar/volvo/850/reservdelar-8/komfort-klimat-8/kupflakt-volvo-850-855.html

JK91
28/10/12, 19:15
låner denne tråden litt jeg, da jeg har fått en ulyd i vifteanlegget mitt. (helt vanlig anlegg uten klima og AC).. Regner med at det er lageret i viftemotoren som begynner å kvelde....er en slags klikke/subbelyd som øker i takt med vifta's hastighet. Høres godt på hastighet 1 og 2.
Sånn jeg har skjønt det da, så lønner det seg å bytte komplett vifte/motor pga balansering, men trenger jeg å bytte motstand som skruvat.no skriver?: "Ved bytte av kupévifte anbefaler vi at det utføres kontroll/bytte av viftens motstand. Dette for å sikre at viften fungerer korrekt Gjelder ikke dette modeller med AC og ECC, og ikke "manuelle" vifteanlegg? er amatør på alt som har med elektronikk å gjøre, bare så det er sagt :P

850GLTsilver
29/10/12, 19:29
låner denne tråden litt jeg, da jeg har fått en ulyd i vifteanlegget mitt. (helt vanlig anlegg uten klima og AC).. Regner med at det er lageret i viftemotoren som begynner å kvelde....er en slags klikke/subbelyd som øker i takt med vifta's hastighet. Høres godt på hastighet 1 og 2.
Sånn jeg har skjønt det da, så lønner det seg å bytte komplett vifte/motor pga balansering, men trenger jeg å bytte motstand som skruvat.no skriver?: "Ved bytte av kupévifte anbefaler vi at det utføres kontroll/bytte av viftens motstand. Dette for å sikre at viften fungerer korrekt Gjelder ikke dette modeller med AC og ECC, og ikke "manuelle" vifteanlegg? er amatør på alt som har med elektronikk å gjøre, bare så det er sagt :P

På ECC så er det ingen motstander.
Dersom alle trinn fungerer uten problemer, så er det bortkastet å skifte motstandene.
Man skal huske at det på den motstandssaken så sitter det en overhetingssikring, som er den som kobler ut og dermed er "motstandene" defekte,
Dette stemmer i grunnen bare delvis.
Man kan bytte den overtemperatursikringen og dermed få i gang vifta igjen uten problemer, som regel.

JK91
31/10/12, 20:08
Etter å ha tenkt litt etter forrige innlegg så er det vel motsatt av det jeg skreiv, og som du skriver nå, 850GLTsilver. Hadde motstanden vært helt defekt, så ville vel vifta gått for fullt hele tida?
Blir nok bare bytte av kupevifte denne gangen da :) Da alt det andre funker som det skal :)