PDA

Vis full versjon : Prøve samle litt Info/Bilder ang. montering av hydraulisk håndbrems.



bakterius
09/01/12, 13:26
Hei!

Skal montere hydraulisk håndbrems i bilen men sliter med å bestemme meg for hvordan!
Så gjerne kom med deres meninger og bilder :)

Montere med egen beholder?
Bygge om org. kretser?
Montere ekstra sett calipere bak?

Takk for alle svar :)

Espen Hveding Nordgård
09/01/12, 13:49
Har sett offroad-gutta kjøre med bremseskive fra bakhjulet på MC montert på mellomakslingen og detta skal visst funke bra. Rimlig løsning og forsåvidt, ettersom du kun trenger bremsepedalen, skiva og calipperen fra en MC.

bakterius
09/01/12, 15:48
Har sett offroad-gutta kjøre med bremseskive fra bakhjulet på MC montert på mellomakslingen og detta skal visst funke bra. Rimlig løsning og forsåvidt, ettersom du kun trenger bremsepedalen, skiva og calipperen fra en MC.

Hmmm. spennende. fikk jeg noe å tenke på :P

Espen Hveding Nordgård
09/01/12, 16:11
Mener å huske at det var noe bilder av det på Hilux/4-Runner forumet. Skal se om jeg finner det igjen ;)

bakterius
09/01/12, 19:54
Mener å huske at det var noe bilder av det på Hilux/4-Runner forumet. Skal se om jeg finner det igjen ;)

Ok

Fant ei side med en type, men er ikke laget til dana30 kan jo modifiseres til å passe men er neppe kraftig nok + jeg tenker på hvordan type diff man må bruke ved ett slikt oppsett?

http://www.tsmmfg.com/Pinion_Mounted_Parking_Brakes.htm

Er vell også mulig å koble seg inn med en sellholmventil for å bruke org. kaliperne om man fjerner ene bremserøret bakover og setter en Y eller T kryss før begge bremseslangene over bakakselen og og kobler ventil og brekk i mellom? Noe som dette ?

http://i303.photobucket.com/albums/nn130/bakterius/hndbrems.jpg
Link til bilde av ventil: http://www.kollevold.no/images/sellholmventil.jpg

bakterius
09/01/12, 19:58
Fin tegning? haha. :)

Lars'ern
15/01/12, 01:08
Mener å huske at det var noe bilder av det på Hilux/4-Runner forumet. Skal se om jeg finner det igjen ;)

Flere der inne herfra alltså :D

Jeg har dette settet på go lux'n https://www.allprooffroad.com/pickupbrakeupgrades/33 funker snus det :) Bør være enkelt å enten bygge om armen til hydraulisk, f.eks med en clutchslavesylinder. Evt å bruke skiva sammen med mc-calipper. Men husk å ikke parker bilen med bare hydraulisk håndbrekk, da vil bilen trille etter en tid :) Dette settet er bygget for å boltes direkte på lux kassa, og bygger en del nedover-

Dan Bay-Johansen
15/01/12, 19:49
Lurer på om ikke det er TvilsomRacing her inne som har en egen vri på det der. Tror prosjektet hans (240) ligger i gullprosjekter.

Han har rett og slett sveist på to ekstra fester på bakakselen og har to separate calipere for hyrd.hånbrekk. Altså et helt eget system, jeg syntes ideen er god iom at man slipper å kødde med det som sitter der orginalt.

Har også sett som du nevner system der man kobler seg inn på det orginale med en ventil av noe slag osv. Akkurat hvordan det løses med 2-krets system er jeg usikker på. Jeg er ikke kommet så langt i byggeprosessen at jeg har sett noe nevneverdig på dette ennå.

Espen Hveding Nordgård
16/01/12, 00:43
Flere der inne herfra alltså :D


Ja, kjørte en godt heva 4-Runner ei stund før jeg kjøpte min første Volvo :D

Christian
16/01/12, 01:08
Det enkleste er å gjøre om fra to rør bakover til ett rør bakover. Dette drar man innom en bremsepumpe inni bilen, og bakover til et t-kryss hvor det splittes til hver sin kaliper.

bakterius
16/01/12, 22:48
Lurer på om ikke det er TvilsomRacing her inne som har en egen vri på det der. Tror prosjektet hans (240) ligger i gullprosjekter.

Han har rett og slett sveist på to ekstra fester på bakakselen og har to separate calipere for hyrd.hånbrekk. Altså et helt eget system, jeg syntes ideen er god iom at man slipper å kødde med det som sitter der orginalt.

Har også sett som du nevner system der man kobler seg inn på det orginale med en ventil av noe slag osv. Akkurat hvordan det løses med 2-krets system er jeg usikker på. Jeg er ikke kommet så langt i byggeprosessen at jeg har sett noe nevneverdig på dette ennå.

Har tenkt det å få sveisa på ekstra ører til ekstra calipere og bygge egen krets for hånbremsen, kan bli neste års prosjekt når det blir oppgradering til større bremser rundt om.

Tror jeg kommer til å prøve meg på slik som jeg ilustrerte i bildet ;-)
Tror det ikke skal ha noen innvirkning på bremse effekten ellers?

bakterius
16/01/12, 22:55
Det enkleste er å gjøre om fra to rør bakover til ett rør bakover. Dette drar man innom en bremsepumpe inni bilen, og bakover til et t-kryss hvor det splittes til hver sin kaliper.

Er kanskje mulig, men er litt usikker på om dette kan ha innvirkning på bakbremsene ved vanlig kjøring?
Veit ikke om hånbremssylinderen blir åpen når den ikke er i bruk?

bakterius
16/01/12, 22:56
Jeg får ta å teste med å blåse igjennom når den skal være åpen :-P

Sebbe
16/01/12, 22:58
jeg har lurt litt på om det går ann å montere en bremsesylinder fra bil med trommelbrems, inni der hvor mekanismen til det orginale håndbrekket sitter. men er lenge siden jeg har kikka inni der, så er ikke sikkert det er plass, er vel heller ikke sikkert det ville vært serlig solid, men hadde blitt en litt mer "clean" løsning enn to sett med calipere tror jeg.

Christian
16/01/12, 22:58
Det finns egne pumper til formålet som slipper igjennom væske når du ikke bruker den. :)

Espen Hveding Nordgård
16/01/12, 23:02
Syns løsningen til Sebbe hørtes bra ut, med unntak at man da må bruke kjipe bremsebånd/håndbrekksko-bånd...

Christian
16/01/12, 23:04
At det er trommel trenger ikke være et problem, men diametern på trommelen tilsier at det ikke er rått med bremsekraft å hente. Altså at man kan slite med å få full lås hvis man har litt driv og bra med gummi. :p Og jeg trur det skulle være plass til en pumpe inni der.

bakterius
16/01/12, 23:05
jeg har lurt litt på om det går ann å montere en bremsesylinder fra bil med trommelbrems, inni der hvor mekanismen til det orginale håndbrekket sitter. men er lenge siden jeg har kikka inni der, så er ikke sikkert det er plass, er vel heller ikke sikkert det ville vært serlig solid, men hadde blitt en litt mer "clean" løsning enn to sett med calipere tror jeg.

Vil tro med litt "fin" tenking og spikking at det vil la seg gjøre :-)

Takk, Skal tenke på den :-)

Vil vell ende opp med lite søvn i natt. Haha :-)

bakterius
16/01/12, 23:07
Det finns egne pumper til formålet som slipper igjennom væske når du ikke bruker den. :)

Skal sjekke den jeg har ;-)

Christian
16/01/12, 23:10
Eneste jeg er litt usikker på er hvis du bremser hardt inn i en sving, og vil ha lås på hjula for å f.eks. korrigere understyring, så vet jeg ikke helt hva som skjer når du drar i brekket. :p

bakterius
16/01/12, 23:15
Hehe, nei det var det :-P

Slik som jeg har, er et D2 men er vel som alle andre vilmjeg tro :-)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/1138.jpg