PDA

Vis full versjon : Større bremser V70n 2,4d



V70 R AWD
09/01/12, 12:50
Hei

Bremsene foran på min V70n 2.4d 2005 begynner å bli slitene. Orginalt er det 286mm skiver, men jeg kunne tenkt meg noen større...
Noen som vet hva som trengs for å få til dette?

Steen
09/01/12, 15:43
Du må kjøpe ny holder til kaliperne. Kosta rett over 500 kr per stykk.
Ellers er det bare større skiver og klosser :)

V70 R AWD
09/01/12, 16:50
Å da er det 302mm som passer? Eller finnes det braketter til 330mm?

Steen
09/01/12, 17:57
Da er det 302 som passer med 16" felg
Skal vist være noe 320mm police bremser også,
330mm er R-bremser, da må du til med nye calipere også. + minimum 17" felg

Ser ut som om det er kun holdere, skiver og bremser som må byttes på 320mm bremsene. men da er det også minimum 17" felg

Står litt i denne workloggen om bytte til 320mm bremser http://forum.vccn.no/showthread.php?25075-Per-Turbo-V70-2-0T-Sort-Safir-2004/page20

V70 R AWD
09/01/12, 22:11
Takker for svar!

Jeg får sjekke nærmere med delelageret hos volvo...
Hadde sikkert vært kjekt med 320mm, men det kommer jo som alt annet på pris...
(Har 17` på vinter, å det blir ikke noe mindre på sommer!)
Men blir i alle fall 302mm!

a|ex
09/01/12, 22:24
Bare å kjøre på med R Brembo 330mm og stålslanger først som sist. Ikke noe å lure på!

Froyd
09/01/12, 23:31
Åssen er det med myndighetan å bytte til R bremser feks?

V70 R AWD
10/01/12, 10:40
Bare å kjøre på med R Brembo 330mm og stålslanger først som sist. Ikke noe å lure på!

For de som har råd til sånt... :p
2,4d er ikke akkurat noe råskinn, så 302mm er passe, men det hadde jo vært gøy med 320mm...:rolleyes:

a|ex
10/01/12, 11:37
Åssen er det med myndighetan å bytte til R bremser feks?

MYNDIGHETENE tror jeg neppe legger seg opp i det, er jo originaldeler som gjør bilen bedre og sikrere..;)

R-bremsene passer rett på dem. Du må imidlertid ha alt nytt, dvs skiver, klosser, calipere og bremseskjold. Det er enorm forskjell fra originalt.

gaupe
10/01/12, 11:38
MYNDIGHETENE tror jeg neppe legger seg opp i det, er jo originaldeler som gjør bilen bedre og sikrere..;)

R-bremsene passer rett på dem. Du må imidlertid ha alt nytt, dvs skiver, klosser, calipere og bremseskjold. Det er enorm forskjell fra originalt.

Og felgar. Klart biltilsynet skal ha ein meining om det, det er jo ei ombygging.

a|ex
10/01/12, 11:50
Og felgar. Klart biltilsynet skal ha ein meining om det, det er jo ei ombygging.

Han sier jo selv at han ikke bruker mindre enn 17" også på vinteren. Dette er vel neppe ombygging av den grad som kvalifiserer til negativ oppmerksomhet fra biltilsynet. Kvalifiserer ihvertfall ikke til endringer i vognkort, og er en ren sikkerhetsmessig oppgradering med originaldeler tilpasset bilen. Har da gjort mye "ombygging" på min uten at det har fått noe å si på verken EU-kontroller eller teknisk kontroll fra biltilsynet.

gaupe
10/01/12, 12:19
Han sier jo selv at han ikke bruker mindre enn 17" også på vinteren. Dette er vel neppe ombygging av den grad som kvalifiserer til negativ oppmerksomhet fra biltilsynet. Kvalifiserer ihvertfall ikke til endringer i vognkort, og er en ren sikkerhetsmessig oppgradering med originaldeler tilpasset bilen. Har da gjort mye "ombygging" på min uten at det har fått noe å si på verken EU-kontroller eller teknisk kontroll fra biltilsynet.

At det slepp gjennom på teknisk kontroll og på EU-kontroll, betyr ikkje at dette er forskriftmessig gjort. Du bør nok ha dokumentasjon frå Volvo Norge på dette kan ettermonterast på din bil.

Det er stort sett kun Pegasus som går på bilar med R-Brembo bremsene, og derfor må dei fleste også bytte felg når ein byttar til R-bremsene.

a|ex
10/01/12, 12:41
Jeg VET at det er "forskriftsmessig anordnet", det holder for meg ihvertfall...om noen myndighetspersoner mot all formodning skulle påstå noe annet skal det være meg en fryd å hoste opp den nødvendige dokumentasjonen :)

gaupe
10/01/12, 13:30
Jeg VET at det er "forskriftsmessig anordnet", det holder for meg ihvertfall...om noen myndighetspersoner mot all formodning skulle påstå noe annet skal det være meg en fryd å hoste opp den nødvendige dokumentasjonen :)

Slik skal skrivast inn i vognkort på førehand, ikkje etter ei ulykke.

a|ex
10/01/12, 16:03
Dimensjon på bremser er vel strengt tatt ikke noe som hører hjemme i vognkortet. Ellers er vel bedre bremser ikke noe som øker ulykkesrisikoen, akkurat.

gaupe
10/01/12, 16:12
Dimensjon på bremser er vel strengt tatt ikke noe som hører hjemme i vognkortet. Ellers er vel bedre bremser ikke noe som øker ulykkesrisikoen, akkurat.

Alle ombyggingar av bil skal dokumenterast, og bremser er ein vesentleg del av bilen. Det er jo ganske stor forskjell på desse også.

a|ex
10/01/12, 17:13
Ok, da er vi på definisjonsspørsmål da. Hvis vi skal følge teorien din må vi jo omtrent få det godkjent i vognkortet hvis jeg vil ha andre typer bremseklosser enn originalt, eller slissa skiver. Eller hva med frontlyspærer med annen fargetemperatur, nye speilkåper eller flatbladeviskere, må kanskje dokumenteres det også? Kan jo endre bilens aerodynamiske egenskaper, det er jo ikke uvesentlig det?

Tom K
10/01/12, 18:18
dette er IKKE ombygging men oppgradering med Volvos egne originale deler og dette er ikke noe problem.....bytter du til feks Willwood bremser så skal det godkjennes

volvoRsport
10/01/12, 18:19
Ok, da er vi på definisjonsspørsmål da. Hvis vi skal følge teorien din må vi jo omtrent få det godkjent i vognkortet hvis jeg vil ha andre typer bremseklosser enn originalt, eller slissa skiver. Eller hva med frontlyspærer med annen fargetemperatur, nye speilkåper eller flatbladeviskere, må kanskje dokumenteres det også? Kan jo endre bilens aerodynamiske egenskaper, det er jo ikke uvesentlig det?

"§ 7-2. Reparasjon, ombygging og oppbygging av kjøretøy
3. Ombygging av kjøretøy
3.1 Kjøretøy skal framstilles for regionvegkontoret til ny godkjenning dersom det foretas ombygging eller endring av kjøretøyet som gjør at det ikke lenger er i samsvar med vognkortet. Det samme gjelder andre ombygginger eller endringer av kjøretøy som har betydning for trafikksikkerheten, eksempelvis i bærende konstruksjoner, styring, forstilling, bremser mv.


"1.7 Ombygging: Forandringer som medfører at kjøretøyets tekniske spesifikasjoner, utseende mv. blir endret i forhold til den utførelse kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, eventuelt i forhold til den utførelse det senere er godkjent med av godkjenningsmyndigheten, men hvor endringen ikke er av større omfang enn at kjøretøyet som helhet anses som samme kjøretøy som det opprinnelige kjøretøyet."


Det blir et definisjonsspørsmål.

850GLTsilver
10/01/12, 18:30
dette er IKKE ombygging men oppgradering med Volvos egne originale deler og dette er ikke noe problem.....bytter du til feks Willwood bremser så skal det godkjennes

Skal?
Hvor står det?

Men hør her. Det enkleste er å sende et brev til Volvo, hvor man ber om å få papirer fra de vedrørende oppgradering av bremser. Er Volvo med på at det er OK, så får du ikke nei på BT.

Men ingen sier at det SKAL godkjennes. Til det så er BT full av alt for mange "småkonger".

mister j
10/01/12, 23:36
Å da er det 302mm som passer? Eller finnes det braketter til 330mm?

På P2 (S60/XC/V70n) er det 305, ikke 302 mm som på gamle v70

eab
11/01/12, 18:43
Jeg har allerede 305mm bremser, trenger jeg da bare nye braketter til caliperne + skiver og klosser for å gå opp til 320mm?

Ser også at de har 316mm skiver på meca.no, så da finnes det 286 - 305 - 320 og 330(R) skiver til p2 altså?

a|ex
11/01/12, 18:51
Finnes også 336mm XC90-bremser.

Robert H.
11/01/12, 20:55
Passer disse 320mm bremsene på den første X70 serien også?....