PDA

Vis full versjon : Lesjöfors - Senkesett til Volvo



micknutzen
08/01/12, 22:52
som tittel sier lurer jeg på om lesjofors senke fjærer er noe og satse på eller om det er rein dritt??:P

oppeez
08/01/12, 22:57
Det er det bortimot alle bruker. Og det er vel en grunn til det :)

micknutzen
08/01/12, 23:04
ja ville vell ikke tru det bare var dritt hvis alle brukte det:P

Popp
09/01/12, 22:29
Direkte bra kan man vel heller ikke kalle dem, iallefall ikke på høyde da de så og si ikke senker i det heletatt forran.

Vel og merke om du sammenligner med flette nye orginalfjører, så senker de nok det de skal, men kontra slitne orginalfjærer som ofte sitter på bilene som senkes så utgjør det nada egentlig, man kan jo stikke hue imellom skjerm og dekk etter senking.

Selv kjører jeg på KL-Racing 60/40 senkesett, fikk de stempla hos BT også med en liten hvit løgn :)

micknutzen
10/01/12, 09:09
Hvor får man tak i de da??

Karl
10/01/12, 09:28
"Alle" sier at Lesjøfors er dritt men er det egentlig noen som kan komme opp med et bedre alternativ? Da tenker jeg selvfølgelig på senkefjærer som man får godkjent på bilen. Fantasiprodukter type "en kar har fått en tvilsom godkjenning på ditt og datt via bekjentskaper osv" er ikke interessant for meg. Et bedre alternativ på godkjennbare senkefjærer til 200-serien er altså spørsmålet. Har prøvd H&R på en annen bil jeg har og er meget fornøyd med dem men jeg kan ikke finne at de har noe til 200-serien.

Popp
10/01/12, 15:31
"Alle" sier at Lesjøfors er dritt men er det egentlig noen som kan komme opp med et bedre alternativ? Da tenker jeg selvfølgelig på senkefjærer som man får godkjent på bilen. Fantasiprodukter type "en kar har fått en tvilsom godkjenning på ditt og datt via bekjentskaper osv" er ikke interessant for meg. Et bedre alternativ på godkjennbare senkefjærer til 200-serien er altså spørsmålet. Har prøvd H&R på en annen bil jeg har og er meget fornøyd med dem men jeg kan ikke finne at de har noe til 200-serien.

Senkesett som ikke senker en dritt er i mine øyne ett rævva senkesett, uansett om det finnes alternativer eller ikke.

På 200-serien er man heldigvis frelst med at man kan modifisere fjørskålene såpass at man får det bra med Lesjöfors, hos oss som kjører 700/900 derimot så har vi ikke så forbanna mye å gå på i noen retninger før ting begynner å ta borti dekket. Derfor vil jeg påstå at det er mye mere intresant å finne noe som fint kan godkjennes på 700/900 istede for 200.

Selv har jeg stempla KL-Racing sine 60/40 fjærer, skal se om jeg finner papirene som ble brukt iløpet av dagen, KL sine fjærer har akkurat samme mål og farger som gamletypen Lesjöfors, derfor er disse veldig greie å få godkjent om man har papirer til gamle typen Lesjö.
For min del så var det ikke værre enn at han på BT målte fjørene og sammenligna målene med papirene, han fant dette OK og godkjente hele greia.

oppeez
10/01/12, 16:17
Senkesett som ikke senker en dritt er i mine øyne ett rævva senkesett, uansett om det finnes alternativer eller ikke.

På 200-serien er man heldigvis frelst med at man kan modifisere fjørskålene såpass at man får det bra med Lesjöfors, hos oss som kjører 700/900 derimot så har vi ikke så forbanna mye å gå på i noen retninger før ting begynner å ta borti dekket. Derfor vil jeg påstå at det er mye mere intresant å finne noe som fint kan godkjennes på 700/900 istede for 200.

Selv har jeg stempla KL-Racing sine 60/40 fjærer, skal se om jeg finner papirene som ble brukt iløpet av dagen, KL sine fjærer har akkurat samme mål og farger som gamletypen Lesjöfors, derfor er disse veldig greie å få godkjent om man har papirer til gamle typen Lesjö.
For min del så var det ikke værre enn at han på BT målte fjørene og sammenligna målene med papirene, han fant dette OK og godkjente hele greia.

Ja takk til papirer :) Men hvordan er fjærene fra KL ellers da?

Popp
10/01/12, 16:50
Ja takk til papirer :) Men hvordan er fjærene fra KL ellers da?

Helt ok, er nok i samme gate som Lesjö ettersom at alle mål er like når det kommer til wirediameter, fjærdiameter og antal vindinger.

Så stort sett eneste forskjell på Lesjö kontra KL er at KL faktisk senker forran, bak blir de noen lunde like.
Kjører på 8,5x18 ET minus 2 bak på min, og merka hverken mer eller mindre subbing på disse kontra Lesjö som jeg kjørte med før.

Er vel forran man vil merke den største forskjellen på disse settene, blir litt mere spretten på orginale dempere grunnet kortere fjærer, men også en god del lavere, kjører du på med korta dempere så skulle det i utgangspunktet ikke være stor forskjell.

boman
10/01/12, 17:28
Når jeg monterte nye Lesjöfjors fjører og bilstein sprint dempere så ble bilen min 4 cm høyere :p

micknutzen
10/01/12, 17:33
hvor får jeg kjøpt de andre da?

Popp
10/01/12, 17:47
Når jeg monterte nye Lesjöfjors fjører og bilstein sprint dempere så ble bilen min 4 cm høyere :p

DA er det morro å senke bil da ;) hehe


hvor får jeg kjøpt de andre da?

KL-racing.se

gardern
10/01/12, 17:53
skal man ha lav bil så kapp! lesjøfors er tull senker ingen ting man ser det jo ikke engang,så da må jo lesjøfors settet kappes og hvorfor da kaste bort 1500 isteden for og bare kappe orginal fjørene? :p

Popp
10/01/12, 17:58
skal man ha lav bil så kapp! lesjøfors er tull senker ingen ting man ser det jo ikke engang,så da må jo lesjøfors settet kappes og hvorfor da kaste bort 1500 isteden for og bare kappe orginal fjørene? :p

Her oppe i Verdalsområdet og omeng er det en god grunn til å ikke kappe, man mister lappen om man tar bare en runde..


Bilde av hvordan disse er med orginale dempere, selv om den fortsatt ikke er lav nok i mine øyner, så er det fortsatt mye bedre enn lesjö..
http://bildr.no/thumb/1074747.jpeg (http://bildr.no/view/1074747)

gardern
10/01/12, 19:59
uff,ja har hørt den før desverre... men de har vel egentlig ikke lov til å ta lappen kun for det? har skjedd i nærheten av her jeg bor også men der har nesten alle klaga og fått den tilbake iløpet av kort tid. men ellers er det jo flere muligheter da,man kan jo varme fjørene så de søkker sammen. eller modde fjørskålene forran. har vært i kontakt med åkrenefjørfabrikk og de lager fjører på mål så man får så lave man vil. da kan de ikke ta deg for kapp ihvertfall ;)

Popp
10/01/12, 22:34
Modding av fjørskåler forran på 940 er desverre hakket vanskeligere enn på 240.. Man kan eventuellt flytte den nedre fjærskåla nedover, men etter hva jeg målte så er det med 225/35-18 dekk ca 1,3-1,5 cm klaring imellom skåla og dekket, altså lite å hente der. Øvre ligger vel kliss inntill karrosseriet desverre..

Varming er vel den mest populære sorten her oppe. Lappen ryker ofte på paragraf 3 ved kappa fjører, men det er verdt å merke seg at politiet i utgangspunktet ikke kan ta fra deg lappen pga. "uorginale fjærer" som det så fint heter uten å ha fått dette bekreftet fra fagkyndig hos BT, da politiet ikke har grunnlag for å si noe om bilen din er teknisk godkjent eller ikke. Vet det er flere som har klaget med tanke på dette, men har politiet gjort en skikkelig jobb å tatt gode bilder som dokumenterer hva som sto på bilen i gjerningsøyeblikket så kommer man nok desverre ikke langt med dette etter at BT har sett litt på bildene.

joko5
10/01/12, 23:32
planlegger å senke 945 før sommeren. hadde egentlig planlagt lesjø, men etter å ha lest i denne tråden er jeg mer usikker. visste ikke at det var så store konsekvenser for å kjøre med kappede/uorginale fjører. derfor lurer jeg på hva som er det beste alternative når jeg vil senke den lovlig og få det stemplet i vognkortet, men samtidig mest mulig senk naturligvis.

Daruu
10/01/12, 23:47
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/956.jpg

Så "lav" ble min når den fikk lesjøfors fjører + gule koni....
Tilogmed han på BT syntes bilen var høy, så han gadd ikke måle høyden under + trakk fra ett par cm på høyden han målte før han skrev det i vongkortet :p

Dieselsmoke
11/01/12, 20:51
Når jeg monterte nye Lesjöfjors fjører og bilstein sprint dempere så ble bilen min 4 cm høyere :p

Da er det flott med en sekssylindra dieselklædd som veier såpass så bilen siger ned litt i trynet. Lucky me ^^,

roar oppi
12/01/12, 00:33
uff,ja har hørt den før desverre... men de har vel egentlig ikke lov til å ta lappen kun for det? har skjedd i nærheten av her jeg bor også men der har nesten alle klaga og fått den tilbake iløpet av kort tid. men ellers er det jo flere muligheter da,man kan jo varme fjørene så de søkker sammen. eller modde fjørskålene forran. har vært i kontakt med åkrenefjørfabrikk og de lager fjører på mål så man får så lave man vil. da kan de ikke ta deg for kapp ihvertfall ;)




Hei...
Satt å leste litt i forumet her.. Så nevner du Åkrene Fjørfabrikk... Da ble jeg glad... Eksisterer de enda?? Jeg har lagd mange sett til mine 240`r der.. Og nå er jeg ` Back To Basic` og skal senke min 91mod 240 :p ... Har sjekket litt i div tlf opplysning uten hell , kanskje du kan hjelpe meg m opplysninger så jg får smidd fjører til 240`n min.. Målene på fjørene har jg i `hard-disken`... Og da er vi tilbake på slutten av 80 årene ... M fjører fra Åkrene og Ipd 25/25 stabstag ... Ikke mange som henger på da , på svingete Odalsveier :cool: ....

Mvh Roar Oppi

gardern
14/01/12, 17:01
Hei...
Satt å leste litt i forumet her.. Så nevner du Åkrene Fjørfabrikk... Da ble jeg glad... Eksisterer de enda?? Jeg har lagd mange sett til mine 240`r der.. Og nå er jeg ` Back To Basic` og skal senke min 91mod 240 :p ... Har sjekket litt i div tlf opplysning uten hell , kanskje du kan hjelpe meg m opplysninger så jg får smidd fjører til 240`n min.. Målene på fjørene har jg i `hard-disken`... Og da er vi tilbake på slutten av 80 årene ... M fjører fra Åkrene og Ipd 25/25 stabstag ... Ikke mange som henger på da , på svingete Odalsveier :cool: ....

Mvh Roar Oppi

javist eksisterer det! :) hehe såpppas,ja begynner jo og bli gammel den fabrikken nå har jo eksistert siden 1967. når jeg ringte dit i sommer så hadde de visst målene på 240 fjører, her har du litt kontakt info :

Åkrene Fjærfabrikk AS
Kurefjorveien 450
1560 Larkollen
Tlf.: 69 23 25 00
Faxnr: 69 23 25 01
Email: post@fjerfabrikk.no

roar oppi
15/01/12, 01:24
;) Takk Takk....
Da skal jeg ringe dit til uka jeg..
Når tiden er inne skal jeg legge ut bilder ...
Etter at jobben er gjort...

Daruu
15/01/12, 02:41
Mye tar de for ett sett fjører da?

gardern
17/01/12, 01:48
;) Takk Takk....
Da skal jeg ringe dit til uka jeg..
Når tiden er inne skal jeg legge ut bilder ...
Etter at jobben er gjort...

flott :D da håper jeg å se bilder av en lav og fin volvo! :D

gardern
17/01/12, 01:51
Mye tar de for ett sett fjører da?

når jeg spørte sa personen jeg snakka med ca 1200 kr fjøra så direkte billig vil jeg ikke si det er :p men igjen bedre enn kappa! og politiet/biltilsynet kan ikke ta fra deg lappen ihvertfall ;)

boman
17/01/12, 16:28
Får du godkjenningspapirer på de da? Får de lagd til 740/940 også? :D

gardern
17/01/12, 16:41
Får du godkjenningspapirer på de da? Får de lagd til 740/940 også? :D

jepp de lager fjører til alt som er :) trur man får noe ce papirer eller noe men er ikke sikker. men jeg har også tenkt og bestille derfra og har da tenkt til å be om litt papirer: som for eksempel at fjørene skal tåle tilatt akselvekt og være like sterke som de orginale fjørene. med denne informasjonen er det jo muligheter for og skrive en søknad til biltilsynet også med et håp om å få dette godkjent i vognkortet :)

boman
17/01/12, 21:18
Ja, det er sant. Hold oss oppdatert i denne tråden! :)

gardern
17/01/12, 22:02
Ja, det er sant. Hold oss oppdatert i denne tråden! :)

will do! har allerede levert en søknad om coilovers på min 244 77 mod med fjører fra åkrene som jeg venter svar på :)

gardern
18/01/12, 14:45
fikk posetivt svar på søknaden idag! :D da er det bare å få tak i alle papirer og dokumenter jeg trenger!

joko5
18/01/12, 18:27
planlegger å senke 945 før sommeren. hadde egentlig planlagt lesjø, men etter å ha lest i denne tråden er jeg mer usikker. visste ikke at det var så store konsekvenser for å kjøre med kappede/uorginale fjører. derfor lurer jeg på hva som er det beste alternative når jeg vil senke den lovlig og få det stemplet i vognkortet, men samtidig mest mulig senk naturligvis.
tips?

joko5
22/02/12, 23:15
får du med tuv-papirer nå du kjøper lesjø hos pedersen? eller finnes disse på nettet? de selges i sett med alle fjærene sant?
er det bedre å satse på kl sine 60-40 og prøve å få de godkjent med det photoshoppa-dokumentet? skal på 945

gardern
23/02/12, 02:39
får du med tuv-papirer nå du kjøper lesjø hos pedersen? eller finnes disse på nettet? de selges i sett med alle fjærene sant?
er det bedre å satse på kl sine 60-40 og prøve å få de godkjent med det photoshoppa-dokumentet? skal på 945

tuv papirer følger med ja ;) og hvis ikke ligger de på sidene til mekonomen så bare å printe ut der ifra :)

joko5
06/03/12, 23:20
hva bør jeg velge når jeg vill senke min 945 mest mulig uten store konsekvenser, altså kappede fjærer eller kjøre med fjærer som er godkjent med dokumentforfalskning (kl`s 60-40)?

oppeez
07/03/12, 08:05
Dokumentforfalskning har nok mest potensiale til å lage de største konsekvensene. :p

Vegardb92
07/03/12, 21:47
Skjønner ikke hvorfor dere faktisk skal drive med dokumentforfalskning når til og med KL-racing sine 60/40 fjærer er jævlig høy de også. Blir vel kanskje helt OK med 60 fjærer og 25mm senkeskåler (240) Men da er det ulovlig igjen. På disse bilene er det DESVERRE ingen andre utveier å få den lav på enn å kappe, coilovers, eller 60 fjær med senkeskåler, og alle sammen er like ulovlig.

Mitt tips er få bilen godkjent med senkesett og kappe senksettet etter ønsket høyde. Hvis du er heldig vil de ikke politiet bry seg når det står godkjent senket i vognkortet, med mindre du er fra ett av disse ordentlig harry-strøkene som østfold, verdal/stjørdal, ørsta/volda osv der de vet hva kappa fjærer er.

joko5
09/04/12, 22:09
jeg tenkte å få godkjent vanlige 40-40 lesjø i vognkortet først, og deretter bytte til kl sine 60-40. men det jeg lurer på er om det egentlig er noe vits? bilen er jo fortsatt "høy". sikkert noen biler som kommer fra fabrikk lavere enn det det vil bli på min 945 med 60-40. vil politiet i det hele tatt merke det om de sjekker og "gidder" de evt. å sende meg på visning eller gi meg bot eller hva nå straffen for å kjøre med senkefjærer er... og eu. hvordan blir det der? vil de kunne merke/sjekke det der? kan jo muligens drøye det til etter eu-kontroll i tidlighøst, men er jo en stund til og vil få bilen NED fort som f!

Vetluss
09/04/12, 22:19
Hva med og kappe lesjø fjærene? da stemmer jo papirene med nummerene på fjærene. med 60/40 så blir vel nr på fjærene helt annerledes?

joko5
10/04/12, 06:30
ja, men er ikke det ubrukelig å kjøre på kappete fjærer? og virker som om konsekvensene er store om du blir tatt med det. hva tror dere om å kjøre på 60-40 uten å godkjenne? stor sjanse for å bli tatt/stoppet med det?

Popp
10/04/12, 07:03
Løsningen med potensiellt minst konsekvenser er vel å kjøre på 60/40 uten å godkjenne i det heletatt, da får du bare beskjed om visning av bilen på BT om du blir stoppet, dermed har du litt tid til å bytte fjører til orginalt før du drar å viser bilen.. Iallefall så funker det fint her oppe hvor man mister lappen for å kjøre med kappa fjører.

joko5
10/04/12, 07:33
ok. men hvordan blir det på eu-kontrollen om man kommer med 60-40 fjærene som ikke er godkjente i vognkortet?

Karl
10/04/12, 09:30
Det er 2-er feil på senkefjærer som ikke er godkjente i vognkort.

joko5
10/04/12, 10:13
men er jo bare å bytte til orginalfjærer før eu og eventuell visning!? er vell ikke så store sjanser for å bli sendt på visning med ukappete 60-40 er det vell? bilen ser jo såvidt senket ut!

oppeez
10/04/12, 10:22
Forhør deg litt med verksted før kontroll da vettu, om dem er pirkete på det.

joko5
10/04/12, 10:42
ja det kan jeg gjøre. Petter M fortalte om et verksted som ikke er så nøye. mye som går gjennom der. så får høre med de!

Men politiet/biltilsynet? stor sjanse for å bli tatt med 60-40 som ikke er godkjente?

Vetluss
10/04/12, 10:51
Vil si det ikke er noe fasit svar på det, handler mer om hvilken polti/biltilsynet person som stopper deg. noen er greie og andre er ute etter og lage bråk.

Popp
10/04/12, 14:16
Det er 2-er feil på senkefjærer som ikke er godkjente i vognkort.

Joda, men greit å slenge med at det er 2-er feil på punkt 9.1 eller hva nå punktet er, "Henvises til trafikkstasjon", med andre ord kommer du ikke unna BT..

Men som sagt så kan man høre seg litt rundt om hvor nøye diverse verksteder er på senkesettet, er en sjappe i nærheten her som slipper igjennom ustempla senkesett så lenge det er fjørspenn og hjulstillingene er greie ;)

oppeez
10/04/12, 22:21
Blir man stoppa i kontroll, så er det stor sannsynlighet for at du må på visning. Med mindre det er godkjent i vognkortet.

Ravneng91
11/04/12, 13:46
Godkjent lav senking er jo grise enkelt, bare å kjøpe lesjø senkefjører å godkjenne det på BT så tar man en tur på biltema å kjøper propanbrenner, å varmen fjørene på annenhver side på vinningene å lar det stå igjen litt mellomrom, så blir fjørene rette å ikke synlig at det er varma, så kan man bare velge høyden selv, å det at lesjø fjører ikke senker er litt bullshit fordi somregel har fjører på gamle volvoer aldri vært bytta og dermed sukket mye sammen, så gir man lesjø litt tid så detter de sammen å men tar jo litt tid men da er det bare å ta propanbrenneren, har gjort dette på flere biler som er godkjent senka å aldri vært noe problem men BT selv med full teknisk

joko5
11/04/12, 14:53
men hvordan blir kjøreegenskapene når du varmer fjærene sammenliknet med slik de var før varmingen?

Popp
11/04/12, 17:25
Godkjent lav senking er jo grise enkelt, bare å kjøpe lesjø senkefjører å godkjenne det på BT så tar man en tur på biltema å kjøper propanbrenner, å varmen fjørene på annenhver side på vinningene å lar det stå igjen litt mellomrom, så blir fjørene rette å ikke synlig at det er varma, så kan man bare velge høyden selv, å det at lesjø fjører ikke senker er litt bullshit fordi somregel har fjører på gamle volvoer aldri vært bytta og dermed sukket mye sammen, så gir man lesjø litt tid så detter de sammen å men tar jo litt tid men da er det bare å ta propanbrenneren, har gjort dette på flere biler som er godkjent senka å aldri vært noe problem men BT selv med full teknisk

Kan fort møte problemer her også om det står stempla i vognkortet hvilken høyde det er fra skjermkant og ned til hjulnav, varming ble så populært her i Verdal at politiet begynte å slå ned på det..

Ravneng91
11/04/12, 21:34
fjørene vil alltid sekke sammen uansett, så så lenge man klarer å få det til å se standar ut så skal det ikke være noe problem hvis man ikke overdriver noe jævlig da

Ravneng91
11/04/12, 21:37
synes varma fjører er greit å kjøre med jeg, har man skikkelige dempere i tillegg så blir den helt knall å kjøre ;)

Espein
11/04/12, 22:02
Jeg har kjøpt og montert 60/40 fjærer og bilen ble 0,8 cm høyere bak enn foran..Noe jeg vil si er perfekt.
Bilen er god å kjøre. Har kjørt 740 med kappa og det er vertfall ikke "værre" enn det.

Nå har jo også en fått godkjent disse fjærene med lesjø papir som er omgjort litt. Skal prøve dette selv :)
De kan ikke sette meg i fengsel for å gi de papir som jeg "fikk med fra sverige" (noe jeg kommer til å si om han spør ved visning)

Popp
12/04/12, 07:43
Jeg har kjøpt og montert 60/40 fjærer og bilen ble 0,8 cm høyere bak enn foran..Noe jeg vil si er perfekt.
Bilen er god å kjøre. Har kjørt 740 med kappa og det er vertfall ikke "værre" enn det.

Nå har jo også en fått godkjent disse fjærene med lesjø papir som er omgjort litt. Skal prøve dette selv :)
De kan ikke sette meg i fengsel for å gi de papir som jeg "fikk med fra sverige" (noe jeg kommer til å si om han spør ved visning)

Sjekk om papirene stemmer med fjørene, en her oppe som ikke fikk godkjent ettersom at papirene sier 9 vindinger bak, mens det i realiteten er 12..

Etter å fått hørt det måtte jeg sjekke opp på min bil også, ettersom at den ble godkjent, og hos meg står det 9 vindinger både i TÜV og vognkortet, mens senkesettet har 12, mulig dette kan gi litt trøbbel ved kontroll ettersom at det er for mange vindinger :/

Espein
12/04/12, 16:59
Står 6 og 9,5 vendinger i papirene :)

Popp
12/04/12, 20:39
Står 6 og 9,5 vendinger i de falske papirene :)

9,5 var det ja, uansett så lønner det seg å telle over ringene på fjørene før man drar dit, så slipper man bomtur.. Kan selvfølgelig ha flaks å få de igjennom slik som jeg gjorde, men tror ikke sjangsene er så store egentlig..

Ravneng91
13/04/12, 19:14
Bare å kappe de som er for mange vel å pynte litt på dem :P blir den sikkert lav nok ;)