PDA

Vis full versjon : Vannlekkasje, bakluke (V70 2008)



Mr-Piano
08/01/12, 16:12
Hallo folks, og godt nytt år!

Et lite spørsmål til dere nå på nyåret:

Er der flere som har opplevd at det lekker inn vann via hengslene til bakluken på V70 (08=>)?

Når det regner kraftig (som det ofte gjør på vestlandet) og bilen står i en slak bakke med front pekende nedover, kan der virke som at det samler seg opp vann rundt hengslene, for deretter å renne inn over gummipakning. Inne i bilen kommer det ned i overgangen mellom plast og taktrekk (det er et parti bakerst av plast som dekker taktrekket).

Det virker på meg som at dette er en designfeil / tabbe (i den grad en kan forvente at biler er laget for vestlandsvær?).

NB! Denne har elektrisk bakluke (samme hengsler?)

Kommentarer?

radar
08/01/12, 17:23
Hei.
Hadde samme problemet. Fikk satt på en gummilist på verkstedet. Betalte ikke noe for det. Stikk innom ett verksted så fikser dem det sikker for deg.

Mr-Piano
21/07/12, 21:47
Hei folks.

Jeg fikk montert på en ekstra gummilist hos Volvoforhandleren min i sommer som skulle hjelpe med problemet nevnt over.
Til min skrekk og gru oppdaget jeg for noen dager siden at det igjen hadde kommet vann inn i bagasjerommet. Denne listen hjalp altså ikke.
Er det noen andre som har / har hatt samme problem med lekkasje inn i bagasjerommet på V70 2008 =>?

Vannet kommer inn via taket, da det hadde samlet seg på "innsynsvernet" (vet ikke hva det heter, trekket som skjul bagasjen) i en liten dam. Kan det være noe via GPS finnen?

Forslag?

SagaPer
22/07/12, 16:40
Jeg har hatt et tilfelle med lekkasje inn via høyre hengsel på takluke og ned fra skjøt i taket med resultat: litt vann ble liggende på innsynsvern.

Volvo har forklart dette med at vann i visse tilfeller kan trenge inn mellom karosseri og utett hengselpakning på bakluke (pakning som ligger rundt hengsel mot karosseri). De har laget en enkel løsning på dette ved å foreslå å montere en gummilist på karosseri rett under toppen av bakluken. Listen skal være 92 cm lang og skal føre til at vann ikke renner rett ned på hengselpakninger mellom taket og toppen av bakluken. Hos meg har dette fungert helt supert (fikk gummilisten hos forhandler, monterte selv). På bildet under ser du at listen (posisjon markert med røde piler) ligger rett over hengslene og fører til at vann ikke renner ned på hengselspakningene men føres ut på siden og ned langs bakluken.

1778

Mr. RAH
22/07/12, 21:18
Fikk sånn list på min V70 også, har hjelpt det. De monterte den også når jeg var på service

Mr-Piano
31/07/12, 20:02
Hei sagaper,

En sånn list har også jeg fått montert, men likevel kommer det vann inn.
Jeg lurer på om de runde gummipluggene som er under hengslene ikke er helt tett heller. Jeg skal prøve å legge inn litt tetningsmasse rundt disse.

Takker uansett for bra svar.

Mr-Piano
27/08/13, 21:03
Hei igjen,

En oppdatering på denne tråden da problemet er blitt løst:
"haifinnen" på taket var synderen. Denne er limt fast med en teip orginalt. En runde med tetningsmiddel rundt "finna" og problemet var løst.

anders85
26/06/14, 19:27
Hei. Tar opp tråden igjen, min XC70 08 D5 har fått lekkasje, ser det har kommet vann inn og drypper litt innimellom fra taket ved bakluka og noen få dråper ned frontruta til høyre for speilet. Har dette en sammenheng med den lista dere andre har montert?? Mvh Anders

Mojito71
11/11/15, 19:30
Hei,

sliter med samme problem, har montert gummilist, men det drypper fortsatt inn. Om det drypper på høyre eller venstre side av bakluken avhenger av hvordan bilen er parkert. Hvordan fant du ut at det var haifinnen? Og hvilken type tetningsmiddel er det best å bruke?

anders85
17/11/15, 10:22
Hos meg var det frontruta som hadde sluppet i toppen. Vannet kom inn og rant ut bak.


Sent from my iPhone using Tapatalk