PDA

Vis full versjon : Tips ifm. bestilling av ny XC70



e850
08/01/12, 13:18
Hei,

Jeg skal bestille min første helt nye Volvo til uken. Det blir en XC70:o Lurer på om noen av dere har spesielle anbefalinger og tips i forhold til utstyr - enten kommentarer til det som jeg har satt opp eller andre ting som kan være verdt å vurdere.

Har foreløpig satt opp følgende på "bestemt-listen":
- D3 m/automat
- Summum
- Metallic (farge ikke bestemt, blir sannsynligvis sea shell eller oyster grey)
- High performance multimedia
- RTI
- Parkeringssensor foran og bak
- Skvettlapper foran og bak
- Driver support pakke
- Volvo on call
- Bæreposeholder

Følgende står på"vurder-listen" - blir spesielt glad for kommentarer på dette
- Rear seat entertainment
- Elektrisk bakluke
- DAB radio
- Bæreposeholder
- Hekkspoiler

Hjul/felger
Noen som har tips når det gjelder felger og hjul. Hadde tenkt å ta standard 17" Valder felgene på sommerhjulene. Noen som har erfaringer (pos/neg) med 18" sommerhjul? Eventuelt andre felger?
Når det gjelder vinterdekk hadde jeg tenkt piggdekk på 16" Cecino felger. Noen dekk som er spesielt å anbefale fremfor andre?

Setter stor pris på innspill og tips:o

Refinement!
08/01/12, 16:48
Er veldig glad i soltak selv, gir en lys og luftig følelse i kupeen.

Det som derimot er et must er mørkt interiør. Mye lettere å holde fint og stort pluss med tanke på videresalg.

THolandsli
08/01/12, 17:03
Jeg har ryggekamera i min 2012 V70 "Mandagsedition", det vil jeg si er det nyttigste ekstrautstyret på den etter VOC og parkeringssensorene fram. Ganske store og uoversiktlige disse bilene så alt av hjelpemidler gjør kjøreopplevelsen litt enklere.

Mr-Piano
08/01/12, 21:47
Hallais,

Jeg har ikke XC70, men en std V70 (men ustyret og bruken er jo den samme uansett:o).

Rear seat underhaldning: ufattelig dyrt!!! Du får mange bærbare DVD spillere & Ipads for den prisen. Tenk på følgende: teknologien på slikt utvikler seg meget fort; er det smart å invistere mye penger i et fast montert utstyr? Sammenlign med GPS: Volvo har jo sluttet med innmontert GPS til fordel for en "klikk-på-plass" type; hvorfor? enkelt og greit fordi kunder skjønner at 20.000,- for et fastmontert utstyr som er utdatert (les: teknologi, ikke kart) etter kort tid er ikke smart.

Elektrisk bakluke: første gang jeg prøvde dette syntes jeg dette var noe fjas. Så fikk jeg bil selv med elektrisk bakluke, og vips endret jeg mening. Scenario: du er på vei mot bilen med 14 bæreposer i venstre hånd, ene kid´n i høyre arm etter en hektisk handletur på Rema med sure unger, regnet høljer ned og du kan ikke sette fra deg bæreposene i søla eller ungen som har sparket av seg støvlene. Et lite trykk på remot´n (altså 4 sekund!) og vips spretter luka opp.

DAB radio: I 2017 slukker FM nettet. Det blir j$%&kla dyrt å bytte da (med innebygget radiosystem, spesialtilpasset Volvo!)

Bæreposeholder: Jepp, Ref. 14 poser under tema elektrisk bakluke

Hekkspoiler: definitivt et must. Alle stasjonsvogner jeg har hatt (les: 2 stk) har blitt oppgradert med spoiler. Det er nok mye dyrere å ettermontere, tror jeg (5000,- for spoiler ferdig lakkert, u/ montering).

Felger: kjenner ikke til typene du beskriver, men fine hjul betyr svært mye for utseende til en bil. 25% av inntrykket (har jeg lest en plass) defineres av felgene, og da er vel ikke 20.000 for felger mye for en bil til 500.000 +.
Jeg har 17" vinterfelg orginale, og 19" sommer. En tanke hardt på sommeren, men slett ikke avskrekkende. Litt skummelt med tanke på norsk veistandard. Men det er vel kanskje større dekk på XC70 kontra V70? Usikker. På 18" og større (på grunn av bredden) må en montere svingutslagsbegrensere, som (som navnet sier) begrenser svingeradiusen. Men hvordan dette blir på XC70 må du sjekke med noen som kjenner denne bilen bedre enn meg.

Uansett, lykke til med bilkjøp.

volvoRsport
08/01/12, 22:09
Sammenlign med GPS: Volvo har jo sluttet med innmontert GPS til fordel for en "klikk-på-plass" type; hvorfor? enkelt og greit fordi kunder skjønner at 20.000,- for et fastmontert utstyr som er utdatert (les: teknologi, ikke kart) etter kort tid er ikke smart.

Det har dem da absolutt ikke, man får fortsatt innebygd RTI. Prisen er vel også en tredjedel av den du nevner..

THolandsli
08/01/12, 22:31
DAB radio: I 2017 slukker FM nettet. Det blir j$%&kla dyrt å bytte da (med innebygget radiosystem, spesialtilpasset Volvo!)

Hekkspoiler: definitivt et must. Alle stasjonsvogner jeg har hatt (les: 2 stk) har blitt oppgradert med spoiler. Det er nok mye dyrere å ettermontere, tror jeg (5000,- for spoiler ferdig lakkert, u/ montering).


RTI til biler med Sensus koster 6900kr. Sensus er et ganske fleksibelt system med mange bruksområder sammenlignet med tidligere når du hadde en dedikert skjerm for bare navigasjonen. Er kraftig forbedret navigasjons software og sammelignet med tidligere modeller.

DAB radio koster ikke stort å ettermontere da bilen blir levert klargjort for det. Kun snakk om en SW oppdatering til ca 1500-2000kr.

Hekkspoiler leveres ikke montert fra fabrikk. Dette monteres hos forhandler. Tror prisen var ca 5500kr. Gjør man jobben med å borre de 4 hullene selv sparer man fort ca 2000kr. Spoiler levers ferdig lakkert. (R-design leveres med spoiler fra fabrikk)

Vikern
09/01/12, 15:22
Hei e850.
Jeg er helt enig med Mr. piano når d gjelder Rear seat entertainment. Jeg hadde brukt penga på Premium Sound+sub. d gjorde jeg på min 11mod. XC70, det angrer jeg ikke på makan til lyd skal du lete lenge etter.

Bruk 5500,- på spoiler bak bilen er jo naken uten.

På sommerdekka så kjører jeg 19" (Erakir) jeg syntes de tar seg godt ut på bilen og syntes ikke de tar bort kjørekomforten.

(Orginale 17" Sargas på vinterhjula)

Erakir er litt dyre ca35000,-men sjekk finn.no jeg fikk mine for13000 etter litt dealing.

Lykke til med kjøp av ny bil:o

Harald
09/01/12, 15:56
Mine "must" på en ny Volvo er:

-Summum (må ha her er skinn, elstol med minne, alarm +++)
-Driver support (på grunn av sikkerheten funksjonene gir)
-HGV pakke (laminerte sideruter (bilen blir mye stillere inni), mørke sideruter og el bakluke
-Teknikkpakke (keyless go, High perf stereo).
-VOC
-(Sub)

Resten av utstyr som man vil ha kan enkelt ettermonteres (originalt eller uoriginalt)

Dimmur
09/01/12, 18:29
DAB radio koster ikke stort å ettermontere da bilen blir levert klargjort for det. Kun snakk om en SW oppdatering til ca 1500-2000kr.


Ikke helt riktig, man må også kjøpe en ekstra "boks", styreenheten til DAB. På min helt nye V60 kostet det 3000,- ekstra å få dette fra fabrikk, og tviler sterkt på at det blir billigere å ettermontere.

Vær også obs på at du må velge ENTEN laminerte sideruter ELLER sotede ruter, man får ikke sotede, laminerte ruter originalt desverre. Edit: Skal ikke banne på dette på V/XC70, men på V60 er det enten/eller.

Ellers vil jeg si at elektrisk bakluke er gull hvis du har kronene å bruke på det, og er noe som virkelig øker WOW-faktoren på bilen.

Vikern
09/01/12, 20:15
DAB radio koster ikke stort å ettermontere da bilen blir levert klargjort for det. Kun snakk om en SW oppdatering til ca 1500-2000kr

Bilia skulle ha 5500 for å oppgradere til DAB på min XC 70 som er klargjort for DAB opplegg...

e850
09/01/12, 20:54
DAB radio koster ikke stort å ettermontere da bilen blir levert klargjort for det. Kun snakk om en SW oppdatering til ca 1500-2000kr

Bilia skulle ha 5500 for å oppgradere til DAB på min XC 70 som er klargjort for DAB opplegg...

Da flyttes DAB radio opp på "bestemt-listen":)

THolandsli
09/01/12, 21:44
Hmmmm... da må jeg sjekke med forhandleren igjen siden jeg forhåpentligvis skal bestille ny bil snart.

Johnbono
09/01/12, 21:50
Bruk heller pengene som Rear Seat Entertainment koster på Premium Sound+Sub, evt iPad til de som sitter bak:)

Johnbono
09/01/12, 21:55
Herregårdspakke 2 + Plusspakke med VOC er vel heller ikke dumme valg...

e850
09/01/12, 22:06
Herregårdspakke 2 + Plusspakke med VOC er vel heller ikke dumme valg...

Jeg tenkte å ta plusspakke med VOC (skrev litt feil i starten:-)). Ikke mange ekstra kronene for plusspakke M/VOC kontra kun VOC.

Noen flere som har meninger om hjulstørrelse? Blir det merkbart mindre komfort med 18" kontra 17"?

THolandsli
09/01/12, 22:21
Jeg har 18" på sommerhjulene og 16" på vinter. Synes 18" sporer litt i meste laget. Men med 245 bredde på dekkene og grevling kan man vel ikke forvente annet. Hvor mye mer komfort 17 vil gi tør jeg ikke å si, men vil tro det er merkbart. 225 eller 235 dekk på 17"?

Dag Thomas
10/01/12, 08:57
Mye bra tips her:)

I mine øyne hadde jeg aldri sløyfet HGV. Alt som demper støy er vikitg for meg. Når du først har hatt el-bakluke går du aldri tilbake. Xc70 uten vinge??? Denne MÅ ha vinge. Også enig at RSE kanskje er noe unødvendig, bruk heller pengene på sub. Når det kommer til felger må man tenke på hvor man kjører. 18 eller 19" er fint på xc70.

Lykke til:)

Petter
10/01/12, 11:55
DAB forbedelse er bare at kabelene ligger klare.

Du må ha en liten kabelmatte, festebrakett, DABModulen og Software.

THolandsli
10/01/12, 17:29
Husk å spesifisere at du ikke skal ha en mandagsbil. Ta gjerne en titt i min prosjekttråd for informasjon om den modellen.

http://forum.vccn.no/showthread.php?31792-THolandsli-2012-V70-Ocean-Race

angerman
10/01/12, 18:40
sjekket i dag. Dab kommer på 1800kr på v60 ved ettermontering. med rabatt.

e850
10/01/12, 22:26
Husk å spesifisere at du ikke skal ha en mandagsbil. Ta gjerne en titt i min prosjekttråd for informasjon om den modellen.

http://forum.vccn.no/showthread.php?31792-THolandsli-2012-V70-Ocean-Race

Har det betydning hvilken ukedag bilen er produsert? Og hvis "ja" Er det virkelig mulig å spesifisere at man ikke vil ha bil produsert på en mandag?:)

THolandsli
10/01/12, 22:49
Hehe, tror nok ikke du får velge dag nei. Mandagsbil er bare et uttrykk for en bil med mye feil. Å en sånn bil er jeg den uheldige eier av. Siden jeg fikk bilen i september har det ikke vært 1 dag hvor bilen har vært feilfri. Ut og inn av verksted mer enn en gang i mnd, hvorav et par opphold på ca 1 uke. Håper nå å få hevet kjøpet eller omlevert bilen. Står litt mer i prosjekttråden min.

Holern
11/01/12, 00:41
Vær også obs på at du må velge ENTEN laminerte sideruter ELLER sotede ruter, man får ikke sotede, laminerte ruter originalt desverre.

Ellers vil jeg si at elektrisk bakluke er gull hvis du har kronene å bruke på det, og er noe som virkelig øker WOW-faktoren på bilen.

Stemmer dette med rutene da...jeg har laminerte ruter rund baut, og de tre bakre er da sotet.
Ellers er jeg enig i mye av det som står over her....Premium Sound m/sub, el. bakluke, spoiler bak, DAB.....OG adaptiv cruisekontroll! Det er helt genialt ;)
Når du bestiller Premium Sound, mener jeg du får betjening i baksetet for individuell underholdning foran/bak.
Det har i alle fall jeg...

e850
11/01/12, 08:48
Hei igjen,

Da var bilen bestilt. Jeg bestemte meg for følgende:
- D3 m/automat
- Summum
- Metallic (Oyster grey)
- High performance multimedia
- RTI
- Parkeringssensor foran og bak
- Skvettlapper foran og bak
- Driver support pakke
- Plusspakke med Volvo on call
- Bæreposeholder
- Rear seat entertainment
- DAB radio
- Bæreposeholder
- Hengerfeste (fast)
- 18" sommerhjul (Zephyros)
- 16" vinterhjul -pigg (Cecino)

Når det gjelder hengerfeste har jeg mulighet for å endre til avtagbart helt frem til levering (midten av mars). Mulig jeg gjør det :)
Takk for alle tips og innspill :)