PDA

Vis full versjon : Rockeren's '94 855GLT 2,3 T5 bruksbil. Til salgs for vettugt bud!



Rockeren
07/01/12, 18:56
Ja, da var jeg tilbake i volvo igjen gitt, etter en prøveperiode i Chrysler.. Nå blir jeg kvitt Chrysleren i morra, og mandag hentes 1 stk '94 855GLT :)

Info om bilen:
94 modell stv, 2.5 20V 170hk.
Automat
Klima/ac
Cruisecontrol
4x El.vinduer
Delskinnseter
ca 270.000km

Bilder fra annonsen:
568569570571572573574575576

Har litt planer for den allerede, men det blir hovedsaklig å få eugodkjent den og så har jeg litt andre utgifter å ta hånd om.. Men skal nok dryppe litt på denne etterhvert også :)

thune
08/01/12, 10:24
kan blir bra denna her

Rockeren
08/01/12, 13:02
Ja tror nok det.. Skal ta litt bedre bilder senere når jeg får hentet den og alt er i orden... :)
Ikke i tipp topp stand, men til den prisen er det overkommelig.. Ikke det peneste interiøret heller, men det kan man gjøre noe med senere :)
Hovedsaken er jo å ha en bra bruksbil... :)
Hvordan er det forresten med utlesing av feilkoder på denne?

Martin.S
08/01/12, 13:24
Jeg hadde en sen 93 mod og der var det mulighet til å leste ut feilkode i motorrommet med blink kode. Men mulig det er OBDII uttak på denne.

gaupe
08/01/12, 13:34
Nydeleg motor og motorlyd i denne bilen, drikk som ein vaksen kar, når den har automat ;) Det mange ikkje kjenner til, er at det er variabelt innsug på desse bilane, og det virkar nesten aldri, når bilane er så gamle som dette, så det kan vere ein grei ting å sjå over.

Rockeren
08/01/12, 14:39
Nydeleg motor og motorlyd i denne bilen, drikk som ein vaksen kar, når den har automat ;) Det mange ikkje kjenner til, er at det er variabelt innsug på desse bilane, og det virkar nesten aldri, når bilane er så gamle som dette, så det kan vere ein grei ting å sjå over.

Tja, skal vel gå an å kjøre den på rundt literen på småkjøring, og 0.8 på langkjøring... :)

Variabelt innsug, hva betyr det?

gaupe
08/01/12, 15:22
Tja, skal vel gå an å kjøre den på rundt literen på småkjøring, og 0.8 på langkjøring... :)

Variabelt innsug, hva betyr det?

Det ligg eit spjeld i innsuget som aukar volumet ved høgt turtal.

Rockeren
08/01/12, 15:36
Aha.. Får vel henta bilen i morgen tenker jeg, så da blir det litt bedre bilder av den.. Ble imponert når jeg skulle prøvekjøre den før jul, hvor raskt den ble varm.. Begynte å blåse varmt etter 5-6 minutter tror jeg.. Imponerende :)

THolandsli
08/01/12, 16:33
At den fort blir varm tyder på høyt bensinforbruk. På min 960 ser jeg tempnåla røre seg nesten med en gang, men så er den godt over snittet glad i mat og. :)

R.G
08/01/12, 19:06
jasså ny bil nå igjen:)


765n da? bare står?

Rockeren
08/01/12, 20:09
Ja måtte kvitte meg med detta Chrysler-greiene vettu.. Og hadde litt lyst på 850 :)

765'n står den ja... Håper å få gjort noe med den utover nå.. Jeg gremmes over at den bare står der, men har vært nødt til å prioritere annet først..
Men nå håper jeg virkelig jeg får begynt med den snart!

The Sven
08/01/12, 21:34
Ålreit bil dette, er nok litt tørstere enn dieselpurka du solgte, men det tror jeg du sparer inn på andre utgifter ;)

Rockeren
08/01/12, 21:57
Ja regner med den er og blir tørst, men har kjørecomputer så jeg kan følge med på forbruket hele veien.. så er det jo bare å kjøre så økonomisk som mulig :)
Tror nok det blir mindre utgifter på denne fremover, enn på Chrysleren ja.. Håper iallefall det, hehe...

mrstfu
09/01/12, 23:28
Der var balja ja, pen denne!

Som gaupe sier, variabelt innsug. Kort sagt er det to innløpskanaler til hver sylinder, med et spjeld på det ene innløpet som åpner ved behov. På en bil hvor dette systemet er i orden, merkes det på en fantastisk stille og behagelig tomgang, som ikke står i stil med brøl og pådrag på litt turtall. Litt jekyll&hyde, nesten:D

Rockeren
10/01/12, 00:19
Akkurat. Ja, den går meget stille og pent på tomgang, og gir fra seg en deilig, rå femmerlyd ved pådrag :D

Hele effekten forsterkes nok litt av en eksoslekkasje bak, men det er bare en detalj..
Måtte kjøpe nytt batteri til den før jeg henta'n for batteriet var defekt. Ikke så rart, om den har stått leeeenge og knapt vært i gang..
Bilen er iallefall henta, og prøvekjørt litt. Automaten girer nydelig, foreløpig, så får se om feilkoden dukker opp igjen..
Og det ser jaggu ut til at ALT funker! :D

Ble ikke bilder i dag, siden det ble mørkt før jeg fikk henta'n, men bilder kommer når jeg får spyla av den litt snø og møkk og kan ta noen ordentlige bilder i dagslys! :)
Så langt meget fornøyd, og tenker at jeg må finne et kallenavn på'n.. Tror det må bli guttenavn altså ;)

Har fått tilbud om et helskinn interiør i tålig god stand til 1000kr, så får se om man investerer etterhvert... Det er bare ETT minus med helskinn... Blir så inni gamperæva kaldt på vinteren, og steikeplate på sommeren i sola.. Og originalinteriøret er jo ikke såå grusomt, så får se hva jeg gjør.. Nå blir vel første pri å få den på EU kontroll... Tror ikke det skal bli store greiene der.. Kjennes meget tight og fin ut både i forstilling
og bakstilling.. Og som ex-bilmekaniker så vet jeg å kjenne/føle etter slikt..
Tror jeg har gjort et godt kjøp alt i alt! ;)

mrstfu
10/01/12, 00:46
Blir så inni gamperæva kaldt på vinteren, og steikeplate på sommeren i sola..

Klær på både overkropp og underkropp løser som regel dette i begge tilfeller.

Er det lov å komme med forslag til navn på skuta?

Rockeren
10/01/12, 17:25
Ja, navneforslag tas imot :) Kan vurdere jentenavn også, hvis det klinger godt i mine ører ;)

Rockeren
10/01/12, 22:56
Fant ut i dag også, at jeg har faktisk 7 seter i bilen! Men står bare 5 i vognkortet...
Tok litt bilder også, før blitzen på kameraet ikke ville mer pga lavt batteri.. Skal prøve å få slengt ut noen.. :)

MrX
10/01/12, 23:09
De 2 bakerste setene regnes ikke som fullverdige seter. Seteløsningen heter 5+2. Er noe vektbegrensning på de setene, men veldig kjekke å ha.

Vurderer selv også en 850 nå om dagen, er jo latterlig mye bil for pengene, eneste som gjør at jeg ikke har slått til ennå er at det koster 14.75 kr for bensin, og forbruket er ikke så veldig lavt på disse bilene.

Rockeren
11/01/12, 00:09
Stemmer det.. Står i vognkortet så jeg.. 2+3+2 seter godkjent i 2001.. Så tydeligvis ettermontert, siden de også er i grått helskinn, mens resten er blått delskinn med noe "fæl" stoffkombinasjon...
Kikka litt på kvitteringer i dag, har blitt godt holdt denne, mye nytt de siste 2 åra...
Regreim, vannpumpe, topplokksbolter ( bytta toppakning?), varmeapparatmotor og servicedeler er det kvitteringer på fra 2009 iallefall.. :)

Ja, nå kan vel egentlig bare kvinnfolka begynne å sloss om meg, nå har jeg jo familiebil! ;) :rolleyes:

The Sven
12/01/12, 23:36
Blir det ikke damer nå, så vet ikke jeg ;)

Men tror du har noe bilder nå...?

Rockeren
15/01/12, 00:11
Har noen få bilder av litt møkkete bil tatt en kveld.. Skal se om jeg ikke kan få tatt noen ålreite bilder i dagslys i løpet av søndagen :)
Men kan slenge opp de jeg har iallefall.. :)
Bare få de opp på bøtta først.. :)

Rockeren
15/01/12, 00:22
Fant ut at det trengte jeg jo ikke, kjekt at man kan laste opp direkte fra pc'n her nå :)

Her er noen foreløpige bilder :)

632633634635636637638639640

Har fått kjørt litt med bilen nå, og jeg synes det er en meget god bil å kjøre.. Stor forskjell fra 7 serie som jeg er vant til fra før..

Det som står som 1. pri nå, er eu godkjenning og bytte olje og filter på automaten.. Kanskje en flushing hadde gjort seg også.. Noen som vet hva det kan koste?
Må nok bytte motorolje og filter snart også, da det så ut til å være på høy tid..
Kanskje jeg skulle kjøpt meg en rep.håndbok til den også.. Kan komme godt med!

Ja, det var dagens, skal få tatt noen bedre bilder i dagslys i morgen (søndag)! ;)

Rockeren
17/01/12, 17:17
Noen som vet hvordan man strammer håndbrekket på disse bilene?
Og hvor man får tak i nytt v. lykteglass foran til en vettug pris?

mrstfu
17/01/12, 18:22
Håndbrekk tror jeg det er en howto på, her på forumet... Uansett ikke store jobben, jekk, bukker, skralle og 8mm umbrako er vel det du trenger, itillegg til en sterk flattrekker.

Marius Skau
17/01/12, 19:06
For og stramme brekket gjør du følgende:

Jekk og bilen slik at du får av bakhjulet, Viss du ser på bremseskiva sin midtre del er det 1 hull der, sett dette ca rett opp mot himmelen, da ska du klare og se en piggat justering inne i hulllet, bruk et flathjærn og stramme med.

Erlend Dystland
17/01/12, 19:25
Riktig som det "Skaugen" over meg sier. Eneste er at du må slakke på håndbrekket innenifra før du strammer det gjennom bremseskiva :)
Dette er veldig enkelt:

1. Åpne opp armlenet ditt, i bunn av "rommet" der, så sitter det et deksel. Vipp det opp.
2. Når det er vippet opp får du øye på 2 stk bolter med sekskanthoder. Tror det er 10mm eller noe slikt. Skru ut disse.
3. Nå er bakre del av midtkonsollen demontert, løft den opp og du får se håndtaket. Bakpå håndtaket sitter det en stor umbraco. Løsne denne en god del.

... så gjør du det samme slik som "Skaugen" sier, deretter strammer du håndbrekket i umbracoen til du føler at det er stramt nok.
Montering skjer i motsatt rekkefølge av det jeg har sagt :)

Håper at det var litt til hjelp :)

Rockeren
18/01/12, 22:55
Akkurat.. Ikke verre enn det nei.. Da skal jeg nok klare å få til det også.. Burde jeg jo klare, siden jeg har mekanikerutdanning i utgangspunktet ;)
Takker for utfyllende svar.. :D
Greit å få gjort unna slike småting som man VET er feil, før man tar en Eu-kontroll... Jo mindre feil på EU, jo bedre er det jo :)

mrstfu
18/01/12, 23:00
Håndbrekksjustering på 850 KAN være et gjennomført helvette... Har inntrykket av av stålbiten vaierene festes til i midtkonsollen kan svinge (les: pivot) rundt sin egen akse, som gjør at de to vaierene ikke strammes likt.

uansett, lykke til. justeringsskruen i midtkonsollen er 8mm umbrako, om jeg ikke husker helt feil.

Marius Skau
18/01/12, 23:00
Ska ikke ha deg rødhvite lykter (Øvre del) sånn som V70 har?? :)

mrstfu
18/01/12, 23:03
Ska ikke ha deg rødhvite lykter (Øvre del) sånn som V70 har?? :)

MariusPimpingParts.com.

Marius Skau
18/01/12, 23:12
hehe, du mein de ja :p

Rockeren
18/01/12, 23:16
Hehe.. Jo, det kan jo være aktuelt det på sikt.. Men nå er lommeboka så skrapa som den kan få blitt, og jeg er styggelig redd den vil forbli det et par mnd frem i tid... Så hvis du ikke har hast med å bli kvitt de, så er jeg interessert men jeg må prioritere andre ting først enn "styling" på bilen... ;)

Rockeren
20/01/12, 19:28
Da blir det bytte av olje på kassa i løpet av helgen også ser det ut til.. Godt man har foreldre som kan hjelpe til i nødens stund.. :)
Så blir jo spennende å prøve seg på det også.. Prøve å få stramma brekket samtidig når jeg likevel holder på med bilen :)
Og kanskje få tatt noen bilder jeg har lovet nå i flere dager ;)

Rockeren
22/01/12, 18:43
Ja, sånn er livet som taxisjåfør og man våkner kl 17 på søndag kveld... Da er det for sent å få gjort noe som helst fornuftig med bil så lenge man ikke har sted å stå inne enda..
Så da gikk både skift av olje på kassa og stramming av brekk ut... Og bilder er også bare å glemme..
Bedre lykke i løpet av uka..

Men, jeg har et nytt spørsmål.. Mulig jeg spør dumt, men siden jeg ikke har hatt 850 før, så må man spørre for å lære.. :)

Jeg har et ganske drøyt bensinforbruk på den, ligger rundt 1,25- 1,35 på blandet kjøring... Med ECO program på kassa, og en særdeles lett høyrefot...
Noen tips til hva som kan gjøres med det?
Jeg tenker først på bensinfilter, plugger, kabler, fordelerlokk, rotor. Ikke minst pga at den fusker litt i perioder.. Og ikke minst luftfilter... Er det så enkelt?
Synes også jeg hører en sterk susing når bilen går på tomgang. Høres ut som en vakumlekkasje eller lignende da den også går tidvis litt ujevnt på tomgang..
Noe sted som er mer utsatt enn andre og det er normalt at det begynner å lekke?

Marius Skau
22/01/12, 18:53
Prøv og ta en servis slik du snakker om ja, hjælper veldi mye.

Ang muli vakum lekasje så prøv og spray startgass rundt om, øker den på turtall har du lokalisert lekasjen :)

Rockeren
22/01/12, 19:07
Planen var å bruke startgass ja, men tenkte om det var noen kjente svakheter på de :)

Marius Skau
22/01/12, 19:24
Veit ikke om noen svakheta.

Nettopp blidd eier av 850 vi åsså så :)
Men lærer no nytt hver dag.
Kjøpte vell katta i sækken vi :s

Rockeren
28/01/12, 15:42
Da har jeg bytta olje på automaten, og fy faen... Det er rart at ikke kassa har kvelda allerede... Den olja var nesten svart!
Flusha vel gjennom 16 liter for å være sikker, og nå girer den så mykt og pent. Som natt og dag, med andre ord. Etterfylte vel ca 1 liter så jeg fikk oljenivået på max :)

Og så leste jeg ut feilkoder, og det var ikke småtteri heller som lå der..

Starter med A3, som er ABS-Systemet:
4-4-4: No power supply to valves in hydraulic unit (hva betyr dette, og hva kan gjøres med det?)
2-1-3: Left rear wheel sensor, no signal on moving off (dvs bytte sensor?)
2-1-4: Right rear wheel sensor, no signal on moving off ( bytte sensor her også?)
1-4-2: Faulty brake pedal switch open or short (??)
1-4-4: Brake disc overheated (eh.. javel? Hvilken da?)

Så var neste på A6, som er tenning:
3-1-4: Camshaft position sensor (CMP) signal missing or faulty (bytte kamakselsensor? Og dette har vel med høyt bensinforbruk,ujevn tomgang osv?)

Neste var på A7, som er "combined instrument (trip computer)
1-2-2: Temp sensor interval too long (Og hva i alle dager betyr det, og hva gjør man med det?)

Neste rekke er på B1, som er klimaanlegget:
1-4-1: Faulty signal from driver's side temperature selector switch (Jaha...? Bytte bryter da eller?)
4-1-1: Blower fan seized or drawing excessive current ( Javel...? Det betyr??)
4-1-4: Driver's side interior temperature sensor inlet fan seized ( Hva betyr det, og hvordan repareres det?)
4-1-7: Passenger's side interior temperature inlet fan seized (se over)

Og til slutt B2, som er cruisecontrol:
1-2-2: Speed has not exceeded 22mph or no speed signal(not a code to worry about) (Vel, cruise funker ikke skikkelig så jeg undres på hvordan det kan rettes)

Det var en helsikes liste, og jeg ser for meg ganske mange lapper i påkost for å fikse dette..
Det jeg har skrevet i parenteser bak, er spørsmålene jeg har i forhold til feilkoden og reparasjon... Håper noen her har litt peiling og kan komme med noen fornuftige tips og råd om dette..

The Sven
28/01/12, 18:47
Her var det samla opp mye du. Resett feilkodene også sjekker du hvilke som kommer tilbake. Mye av dette kan være pga lav batterispenning en gang etc.

Rockeren
29/01/12, 23:38
Skal prøve å slette de og se om de dukker opp igjen.. ABS funker jo tilsynelatende bra, så det er litt merkelig at det ligger så mye feil på den.. Men ECC feilene tror jeg det kan være noe med, for den er ikke helt som den skal mtp viftehastigheter og slik på "Auto"..

Noen som vet om steder hvor det er snille priser på endeledd og bærekuler? Begge bærekulene mine er filler og venstre endeleddet.. Men bilxtra skal jo ha over 700kr for ei bærekule. noe jeg synes er stiv pris..?
Noen som vet hva de evt koster originalt?

Og nytt spørsmål: Vindusviskerne mine går nesten ikke i det hele tatt.. Sirup... Noen tips til feil på de? Trengs det bare å smøres opp, eller er det andre kjente feil på de?

gaupe
30/01/12, 12:09
Bærekula er heile brua, så 700 kr er ikkje stiv pris. Men Auto and Trailerparts har vel vore nemnt som billig og bra.

http://www.fcpgroton.com/images/products/large/271901.JPG

Rockeren
30/01/12, 16:50
Sikker på at det er hele brua på denne? Har hørt andre som har 94 modeller, og de har løs kule man bytter ut.. type 700/900 patent..
Forøvrig er prisen på ca 700kr for bare selve bærekula, ikke hele bærearmen.. Hele bærearmen koster det dobbelte og litt til..
Ser Biltema har bærekuler til 298 kr, så jeg tror jeg tar en råkjangs på at de duger en stund.. Uansett får jeg jo 2 kuler der til prisen av en på bilxtra..
Og i nøden eter fanden fluer har jeg hørt...

Marius Skau
30/01/12, 17:19
Sjekk ut Sc styling. Dem er rimelige på slitedeler, vi har rabatter og dem er veldi kjappe :)

gaupe
30/01/12, 20:55
Det var kun dei første, 92-93 som hadde delt bru, og desse vært ombygd på Volvo ved reparasjonar. Vår 95 hadde heil bru.

Rockeren
30/01/12, 21:00
Da får jeg hive opp bilen på jekken og sjekke en gang til for å være sikker...

Rockeren
07/02/12, 23:43
Da har bilen vært på EU kontroll, og det var ingen feil utover de jeg visste om... Så da er det bare å vente på lønning, og finne ut at man har ikke råd til å kjøpe deler denne mnd... Så vente på neste, og finne ut akkurat det samme... Og sånn går no dagan.. Så får man håpe jeg ikke blir avskilta i mellomtiden....

Rockeren
22/02/12, 17:28
Da har motoren valgt å avgå med døden ser det ut til... Har mista all kompresjon i motoren. Den har brukt litt kjølevæske i det siste, og til tider lugget og gått urent.. Kan det være så "enkelt" som en hengende ventil, eller opptil flere? Siden det høres ut som all kompresjon er borte på alle sylindere. Skal få lånt komp.tester og få sjekka en av dagene.

Noen formeninger om saken? Er vel 3 mnd bruktbilgaranti på den, så jeg kan kanskje få noe fra selgeren på dette, da dette ikke er feil som ble oppdaget eller kunne bli oppdaget ved kjøpet.

Viser det seg at det blir dyrt, så skal jeg seriøst vurdere turbomotor hvis det koster omtrent det samme!

Erlend Dystland
22/02/12, 18:03
Usj, fælt så uheldig du skulle være da? :/
Angående turbomotor, så er det en god del billige i Sverige på www.blocket.se :)

Rockeren
22/02/12, 18:27
Er vel 3 mnd garanti på den, så det blir vel selgeren/firmaet som skal få den utgiften med ny motor.. Blir vel maken da isåfall, men alt er bedre enn ingen motor :p

Ja, uflaksen tar liksom aldri slutt.. Når man tror man er på god vei så dukker det faen meg opp noe nytt... Har snart ikke råd til detta.. :(

Rockeren
23/02/12, 21:47
Ikke nok med hengte ventiler, jaggu ser det ikke ut til at starteren tok kvelden også.. :( Mandagsbil jeg har fått meg, tro?!

MrX
24/02/12, 06:57
Sikker på at det ikke er motoren som står? Uansett om du har 3mnd garanti så er det jo ingen problem, da fikser vell forhandler dette.

Rockeren
24/02/12, 08:04
Nei, jeg har jo igrunn ikke sjekka det så det er jo ingen garanti for det... Skal prøve å dreie den for hånd i kveld. Men før starteren kutta, så gikk motoren rundt som den skulle, og det hørtes ut som kompresjonen kom mer og mer etterhvert.. Noe som kan tyde på at ventilene henger/har hengt..

thune
24/02/12, 09:27
slik er min av og til, viss den stoppa av seg sjøv kan den vere ein helvette og få start på att. til meir ein kinner til meir komp kommer det i motoren. det einaste som har hjelpt for meg er at eg har enten sett lading med hjelpe start på og så gassen i bont og kinna eller så har den så regel komme viss eg trill starter den, har ikkje funne ut kva som gjer det .

Christian
24/02/12, 11:36
Hvordan har du klart å brenne startern hvis det ikke er komp i motoren? Du må uansett bare holde den på startern med gassen i bånn, den kommer seg etterhvert.

The Sven
24/02/12, 12:07
Hva slags olje er det dere kjører på egentlig...?? :p

Rockeren
24/02/12, 17:07
slik er min av og til, viss den stoppa av seg sjøv kan den vere ein helvette og få start på att. til meir ein kinner til meir komp kommer det i motoren. det einaste som har hjelpt for meg er at eg har enten sett lading med hjelpe start på og så gassen i bont og kinna eller så har den så regel komme viss eg trill starter den, har ikkje funne ut kva som gjer det .

Akkurat.. Da får jeg bare bytte starter og prøve å kinne mer.. :)


Hvordan har du klart å brenne startern hvis det ikke er komp i motoren? Du må uansett bare holde den på startern med gassen i bånn, den kommer seg etterhvert.

D'oh.. Du også skjønner vel det at starteren til slutt tar kveld når man kinner og kinner og kinner... Selv med pauser.. Spesielt om starteren var litt dårlig fra før..
Og kompresjonen hørtes ut til å komme mer og mer etterhvert som jeg kinna.


Hva slags olje er det dere kjører på egentlig...?? :p
Hva denne går på nå vet jeg ikke, men jeg vet den burde vært byttet.. Hvordan det?

Agrostar
24/02/12, 19:54
Hydrauliske løftarar, dårleg olje=dårleg løft på ventilar

Rockeren
25/02/12, 02:46
Så det kan være så enkelt som at hvis olja går for lenge og blir dårlig, så kan nettopp dette skje, at den ikke går lenger?
Da tror jeg jaggu jeg skal bytte olje og filter på den først som sist.. Det var litt nytt for meg, for jeg har aldri opplevd det på noen bil før..

The Sven
25/02/12, 12:53
Det har ikke jeg heller, men disse bilene er litt kresne på olje og jeg kan ikke skjønne at dette skal være et problem med god olje og normale oljeskiftintervaller. Ta gjerne 1 oljeskift først og skift igjen etter relativt kort tid så får du rensa motoren noe. Kan også bruke spesielle rensemidler i olja som du skal la den gå i 15 minutter med og så bytte all olje..

Husker V70en min kjentes ut som det ikke var kompresjon når jeg dro den rundt første gangene etter jeg hadde bytta toppakning, men det kom seg med en gang jeg dro den på starteren, så de ventilløfterne er nok ganske avhengig av oljetilførsel for at det skal funke. Var et øyeblikk engstelig for at jeg hadde montert kammene feil, greide å vaske vekk noe merker på kamdrevene etter jeg bytta simringer så ble litt grubling før jeg fikk satt det sammen.

Marius Skau
25/02/12, 13:09
Byttet fra felleskjøpet sin w10/40 olja tell Castrol Helsyntetisk 5/40 og bilen fikk en del mere ventilpekk etc. Eller INGEN forskjell. Så skjønner ikke heilt hva olja har og si. Anna en at man får ventipekk av og kjøre olja alle annbefaler!

Christian
25/02/12, 13:20
Da har du jo egenerfart hvilke skader det gir å kjøre med feil olje.

The Sven
25/02/12, 13:32
Er vel en kjensgjerning at biler som over mange år har gått med olje som renser dårlig, trenger en skylling/rens eller et par hyppige oljeskift ved bytte til olje med bedre kvalitet for å bli kvitt koks-rester som den bedre rensende olja løsner. Det kan føre til ventiltikking pga tette oljekanaler osv. Er vel også derfor man kan oppleve oljelekkasjer på en godt innkoksa motor... Min erfaring er iallfall mindre tikking og mindre oljeforbruk med castrol magnatec 5/40 på 20V femmer.

Rockeren
27/02/12, 19:19
Prøvde å dreie motoren for hånd nå, og den står fast. Konklusjon; skjært motor. Gått tom for oje. Gåen toppakning er nok synderen.

Ny motor søkes.

MrX
27/02/12, 20:32
Hadde du ikke garanti?

Rockeren
27/02/12, 20:37
Den dekker vel ikke slike feil.. Men skal ringe og høre...

MrX
27/02/12, 20:38
Om garantien din ikke dekker totalt motorhavari er den ikke mye verdt.

Rockeren
27/02/12, 21:01
Kommer vel an på årsaken til motorhavariet det vel...? Vanskelig å forklare vekk at jeg ikke har holdt nøye tilsyn med oljeforbruk/nivå slik at faenskapet skar seg... Men skal ringe de og ta en prat iallefall..

Martin.S
27/02/12, 21:08
Da regner jeg med at den rød oljetrykk varslingslampen er defekt. Det er jo umulig å ikke legge merke til at denne har tent. I allefall etter en stund.

Rockeren
27/02/12, 21:49
Den rakk vel aldri å lyse, da dette skjedde under oppstart.. Bilen hadde stått en stund, skulle starte og den gikk et par runder og stoppet. Startet igjen, og det samme skjedde. Og så hørtes det ikke ut som at det var kompresjon igjen i motoren. Så skulle jeg prøve tipset om å holde full gass, og kinne til den starta.. Og da begynte tilsynelatende kompresjonen å komme tilbake, men så gikk det plutselig tyngre og tyngre helt til det stoppa.. Og i dag dro jeg tilfeldigvis opp peilepinnen og fant den knusktørr.. Og starteren er i orden. Og når jeg i tillegg har prøvd å dreie motoren for hånd med latmannsarm og jeg ikke får rikka motoren noe så tyder det vel bare på 1 ting; Skjært motor.

The Sven
27/02/12, 21:52
Oljelampa skal jo lyse når tenninga er på. Men kan skjønne at det ikke er så lett å tenke over at den fortsatt lyser når en bare drar rundt på starteren siden den lyste i utgangspunktet. Det rare her er jo at motoren stoppa en gang først, kan den ha varmskjært seg første gangen? Du merka ikke noe tegn til høy motortemp?

Rockeren
27/02/12, 22:00
Den slukka når jeg kinna den på starteren, noe som kan tyde på at pumpa har fått tak i olje, men det har nok ikke vært tilstrekkelig for å smøre hele systemet..
Motoren var kald når den ble prøvd å starte, så noen høy motortemp har det aldri vært på den...

R.G
27/02/12, 22:05
samme som skjedde med første 6er turboen min. dem setter seg når dem er kald, ikke når dem er varm. oljelampe slukker sjøl om resten av system ikke får smøring pga oljepumpe bygger opp trykk i kanalen som giver sitter og en halv kg der slukker lampe, og den halv kg r ikke nok til å gi smøring til veiv og for å få olje til å nå opp til topp/ventiltrykkere. kinna og kinna min når den var varm, oljelampa slukka og starta ikke. peila olje dagen etterpå, fylte på 4-5liter, og kinna, gikk normalt fort rundt på starter men fyra ikke, oljelampe slukka. neste dag prøvde igjen, men trodde gikk strømtom, kasta på starthjelp, kinna og da skjærte den på kald motor selv om oljelampe slukker. jording til motor brant opp pga starter ikke klarte å dra rundt. da vi trodde den var strømtom

Mr. Crepsley
27/02/12, 22:12
Kan ikke skjønne annet enn at dette må være garanti. Med mindre du har hatt en alvorlig oljelekkasje, skal det jo i praksis ikke være nødvendig å peile olje hver dag. Om det er toppakning som er synder, skal dette takes på forhandlers kappe. Du argumenterer jo selvsagt med dine motorkunnskaper strekker seg til start, stopp og sjekking av væsker. Så sålenge oljelampa ikke har lyst, ville jeg gjort alt som sto i min makt for å få dette på garantien.

Dan Bay-Johansen
27/02/12, 22:22
Kan ikke skjønne annet enn at dette må være garanti. Med mindre du har hatt en alvorlig oljelekkasje, skal det jo i praksis ikke være nødvendig å peile olje hver dag. Om det er toppakning som er synder, skal dette takes på forhandlers kappe. Du argumenterer jo selvsagt med dine motorkunnskaper strekker seg til start, stopp og sjekking av væsker. Så sålenge oljelampa ikke har lyst, ville jeg gjort alt som sto i min makt for å få dette på garantien.

Enig! Her gjelder det å spille dum, du har jo i praksis ikke gjort noe som burde forårsake et slikt havari...

Rockeren
27/02/12, 22:30
Sant det igrunn.. Får ta en telefon til de i morra og høre hva de har å si til det... Minuset er jo at jeg da sansynligvis får samme motor igjen- plusset er jo at de må stå for kostnaden...
Har vært i kontakt med en som muligens klarer å skaffe en turbomaskin til en veldig pen sum.. Så det kunne jo vært veldig interessant.. men skal vel egentlig bare være jævlig glad til om jeg får fiksa dette gratis.. De kan få bytte kassa med det samme også for den er kjørt for lenge uten oljeskift og dermed helt ferdig..

Mr. Crepsley
27/02/12, 22:32
Flott, og for all del, ikke nevn at du har skrudd/feilsøkt.

Rockeren
28/02/12, 21:42
Da har jeg snakket med de, og den ble solgt uten noen form for garanti siden det var en såpass billig bil.. Det var det jeg nesten regnet med, men da har man undersøkt iallefall.. Og dette er jo, om man skal skjære tynne fliser, noe som kunne skjedd når som helst og hvor som helst.. Så kommer nok ingen vei med noe der.. Får bare håpe det dukker opp en bra og billig motor snart da :)

Hvordan er det forresten å bytte til manuell i disse, er det mye jobb? Vurderer det litt, siden automatkassa mi også ikke har det helt bra selv etter oljeskiftet for en mnd siden.. Og olja har allerede blitt brunsvart igjen.. Tviler nesten på at den tåler en evt turbomotor...

MrX
29/02/12, 06:54
Er ikke det greiest å bare finne seg en tilsvarende motor? Trenger jo ikke lage prosjekt av alle bilene dine. Det er jo ikke en umulighet å skifte til turbomotor, men ser jo at du ikke har den mest romslige økonomien, blir fort ett halvferdig prosjekt da.

MrX
29/02/12, 07:02
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33397918

Rockeren
29/02/12, 19:45
Jo, det hadde jo vært det letteste egentlig.. Men får se hva delepusheren min klarer å finne.. Finner han tak i en 2.5T som koster det samme som en 2.5 170hk, så kan man jo vurdere det.. :)
Fikk pris fra en hugger 10 min unna her i dag, 10k for komplett T5 motor fra 94 mod. 850 MED automatkasse.. Gått ca 260.000kr.. Komplett med alt.. Bare å sleppe rett nedi som de store gutta sier :)
Det er jo ikke noen upris egentlig vil jeg tro, siden det også er 3 mnd garanti på det..

Rockeren
03/03/12, 21:13
Da begynner det å dra seg til her... På nåværende tidspunkt kan det se ut som at det blir en '98 V70 2.5T motor i bilen.. Er i forhandlinger enda, så time vil show.. Men hadde jo vært stas :)

Dan Bay-Johansen
03/03/12, 21:31
Går den rett i da ? Uten enorme modifikasjoner ? Tenker på motorstyring osv ...

Erlend Dystland
03/03/12, 22:38
Er det egentlig mye jobb å bygge om til turbo i bilen din? Mtp. ledningsnett osv? :)

Rockeren
03/03/12, 23:58
Det er mange meninger om det.. Men han jeg trolig skal kjøpe motoren av, sier jeg må bytte motornettet. Han var litt usikker på resten men han har evt alt sammen så vi skal få det i hop til å bli bra.
Skal visst ikke være noe megajobb å bytte ledningsnett og slikt.. Mulig jeg får manuell også, det får man se på... Må forhandle litt pris og slikt... :)

Rockeren
05/03/12, 16:46
Da er det vel nesten avgjort at det blir 2,5T (193hk) fra V70 i bilen, med manuell. Har gått 159.000km. Mest trolig er det en 99 mod. motor, så det blir vel litt elektronikk å bytte også. Men alt er fra en hel donorbil, så det blir nok ikke noe problem. Han som har donorbilen hjelper meg også med jobben,så får vi forhandle pris etterhvert. Men siden jeg kjenner han fra før, så regner jeg med å få en bra pris.

Så kommer da spørsmålet: Bør jeg søke om å få dette godkjent hos BT før jeg begynner? Kan vel være kjekt å få det skrevet inn i vognkort. Og hvis det blir så vi bytter elnettet og hele sulamitten så skulle det vel neppe by på problemer siden det da ser originalt ut. 850 kom jo også med mye heftigere motorer enn det der originalt så det skulle vel ikke være noen store problemer...

Det kommer også et grått helskinn interiør i bilen :D

Tror detta blir en staselig kjerre etterhvert.. Litt større prosjekt enn først tenkt, og litt dyrere, men det tror jeg ikke jeg kommer til å angre et sekund på! :D

Robert H.
05/03/12, 16:59
Er det fra en 99 modell, så er det elektronisk gasspedal og etm.
Høres ut som en omfattende ombygging, men det går vel :-)
Ville nok sjekket med BT hva de mener om saken.

Rockeren
05/03/12, 17:23
Elektronisk gasspedal også ja... Hm.. Noen som vet om det går å bruke eldre motorelektronikk på den motoren da? Om kabelmatta fra en 850 turbo eller T5 kunne passet? I verste fall så blir det å rive ut og hive inn hele V70 kabelmatta, så er alt i orden :)
Joda, det blir en heftig jobb, men ingenting er umulig! :)

THolandsli
05/03/12, 19:58
Elektronisk gasspjeld og variable ventilltider på avgassiden er det vel og. Tror nok det enkleste er å bytte hele ledningsnettet. Ser ikke bort fra at det kan være forskjell på startsperra og?

Angående godkjenning så ville jeg flyttet over komplett forstilling samtidig slik at du slipper noe styr med å dokumentere hvor ting og tang kommer fra.

Edit: Kom det ikke Canbus også på 1999 modellen?

Rockeren
05/03/12, 20:27
Kanskje like enkelt det ja, å flytte over hele forstillinga og subframen.. Er forstillingene like ellers, sånn at jeg kan flytte over de nye forstillingsdelene fra 850'n til V70 forstillinga? Burde jeg ta bakstillinga også med det samme, eller er det samme sporvidde og alt på 850 og V70?

Da blir det vel å bytte hele ledningsnettet da.. Får se når vi begynner hva som trengs.. :) Han som skal hjelpe meg med det har meget god peiling så.. :)

gaupe
06/03/12, 00:22
Elektronisk gasspjeld og variable ventilltider på avgassiden er det vel og. Tror nok det enkleste er å bytte hele ledningsnettet. Ser ikke bort fra at det kan være forskjell på startsperra og?

Angående godkjenning så ville jeg flyttet over komplett forstilling samtidig slik at du slipper noe styr med å dokumentere hvor ting og tang kommer fra.

Edit: Kom det ikke Canbus også på 1999 modellen?

Canbus kom i 99 ja.

Skal ein bytte motor i denne bilen, gå for ein 94-95 modell, då er det nok berre skruing som skal til.

Rockeren
06/03/12, 21:33
Ja, for å finne en 94-95 modell motor som ikke har gått t/r månen og litt til, for en vettug pris med girkasse og alt man ellers trenger er jo enkelt å oppdrive mener du?

Uansett, hvis det skulle vise seg å bli helvetes mye jobb og knoting for å få det til å funke så får man se på andre alternativer. Men jeg sier det igjen; ingenting er umulig om man har kunnskapene
om det, og vet hvordan man løser "problemer".. Jeg har det ikke, men han som skal hjelpe meg med byttet og kobling og alt har peiling.. Så jeg tar dette helt med ro og så får man bare
se hva det ender opp med. Donorbilen er registrert sent i 98, så det kan hende den er pre-99 uten canbus.. Jeg vet ikke, og jeg tar det ikke så tungt heller. Ting vil fort vise seg og det er ennå ikke for sent å snu hvis
det skulle være noe som setter heftige stoppere for jobben.

gaupe
06/03/12, 21:39
Ja, for å finne en 94-95 modell motor som ikke har gått t/r månen og litt til, for en vettug pris med girkasse og alt man ellers trenger er jo enkelt å oppdrive mener du?

Det er nok ikkje umogleg å oppdrive nei, men det er no vel ikkje umogleg å overhale den du har?

Rockeren
06/03/12, 22:48
Det koster mer å overhale den jeg har, enn å bytte motor. I tillegg måtte jeg overhalt/bytta automatkassa uansett.. Så jeg tror jeg hadde måtte betale mer for en overhaling.. Spesielt med tanke på at jeg ikke har fått meg garasjeplass/mekkeplass innendørs enda, og ikke har det rette utstyret for å kunne overhale.. Så måtte satt bort all jobben, og det hadde vel kosta fort 25.000kr... Dvs jeg sparer 15.000kr ca på å bytte motor og girkasse fremfor overhaling... Dessuten ville det tatt lenger tid å få overhalt motoren pga jeg eier knapt nåla i veggen om dagen. Men motorbyttet og slikt kan jeg få til en god deal på. Det kan jeg neppe hos et motorverksted. Der er det penga eller ingen jobb.

Rockeren
07/03/12, 17:48
Da sitter man og klør både her og der etter å få svar fra SVV om godkjenning av ombygging/bytte av motor... Får håpe det går raskt å få svar, så jeg bare kan begynne på jobben når donorbil og medhjelper er klar.. :)

Rockeren
10/04/12, 14:03
Ting tar tid... Men håper donorbilen kommer i løpet av uka så jeg snart får begynt.. Begynner å bli lei av å ikke ha bil.. Ikke hørt noe fra SVV på en stund heller, får visst purre litt på de tror jeg...

Rockeren
19/04/12, 13:37
Jippi, da kom det et hyggelig brev i postkassa mi her.. Og slik jeg skjønner det, så er det bare å sette i gang, ha med dokumentasjon på byttede deler, papirer fra donorbil og reise til Oslo for godkjenning...?

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/2039.jpg

Marius Skau
19/04/12, 16:47
Er bare og kjøre igang. Men den bilten med og dokumentation fra et merkeverksted kan bli verre. Mange som plages med det :/

Rockeren
19/04/12, 22:46
Trenger ikke det, står bare at det trengs i enkelte tilfeller. Og jeg tror ikke motoren er noe tyngre heller så jeg må endre på noen vekter. Så detta går nok fint det.

Rockeren
22/06/12, 15:35
Ja her har det neiggu ikke skjedd en dritt siden sist... Utsettelser på utsettelser på utsettelser og nå er jeg rett og slett bare møkklei av å vente...
Så jeg har begynt å se etter alternativer...
De jeg har funnet av interesse, er:
-96/97 850T5 motor 225hk, 207.000km. Stått i ca 2 år etter den ble tatt ut. med automatkasse = 10.000kr. Er dette noe å satse på? Enkel og grei jobb å bytte? Hvordan er det med ledningsnett?

The Sven
22/06/12, 15:54
Ja her har det neiggu ikke skjedd en dritt siden sist... Utsettelser på utsettelser på utsettelser og nå er jeg rett og slett bare møkklei av å vente...
Så jeg har begynt å se etter alternativer...
De jeg har funnet av interesse, er:
-96/97 850T5 motor 225hk, 207.000km. Stått i ca 2 år etter den ble tatt ut. med automatkasse = 10.000kr. Er dette noe å satse på? Enkel og grei jobb å bytte? Hvordan er det med ledningsnett?

Skulle ikke ny motor inn i helga som var eller noe?

Rockeren
22/06/12, 19:07
Det var meninga at vi skulle ta det nå i helgen siden jeg har tid nå til å gjøre det, og aner ikke når neste mulighet er. Men så reiste han plutselig til tyskland igjen og fucka opp hele planen.
Nå har jeg venta snart et halvt år på fyren og må si jeg begynner å bli veldig lei... Så finner jeg annet alternativ så blir det nok det..

Nilsebu
23/06/12, 12:08
Uten at jeg har lest hele workloggen. Du har sjekket at du får en V70 motor nedi en eldre enn 96 modell 850? Lurer på om det er en del problemer med ledningsnettet, ettersom du har OBDI, mens 96 og oppover har OBDII

mrstfu
23/06/12, 16:24
Det skal vel la seg gjøre, lettest er det antageligvis om han får med komplett ledningsnett til motoren. Burde vel og være en motor fra 98 eller eldre, så han slipper å kuke med det elektroniske gasspjeldet.

Nilsebu
23/06/12, 17:28
hvis jeg husker rett så trenger du bare å bytte ledningsnett i motorrommet hvis du holder deg innenfor OBD skillet. Bygger du om så trenger du ledningsnettet inni bilen også.

Rockeren
23/06/12, 18:55
Nilsebu: Hehe, det var tanken å bygge om hele greia med komplett ledningsnett og alt fra V70'n... Men i.o.m at det nå har blitt utsatt så mange ganger, så har jeg sjekket litt etter alternativer.. Og har sett en 850T5 motor, 225hk til en kurant pris, med automatkasse.. Den har gått ca 207.000km.. og er fra 97/98 tror jeg han sa... Prøvde å spørre hvordan det var da med ledningsnettet på det her i tråden, men ikke like lett å få svar alltid.. :p

Nilsebu
23/06/12, 20:10
Nilsebu: Hehe, det var tanken å bygge om hele greia med komplett ledningsnett og alt fra V70'n... Men i.o.m at det nå har blitt utsatt så mange ganger, så har jeg sjekket litt etter alternativer.. Og har sett en 850T5 motor, 225hk til en kurant pris, med automatkasse.. Den har gått ca 207.000km.. og er fra 97/98 tror jeg han sa... Prøvde å spørre hvordan det var da med ledningsnettet på det her i tråden, men ikke like lett å få svar alltid.. :p

Hehe. Ikke mange 850er fra 98 :p uansett, 207 tusen på disse motorene, kvalifiseres nok bare til innkjøring :p

Rockeren
23/06/12, 20:53
Nei det er store muligheter for at jeg husker feil... Kan være 96/97 modell han sa... men passer den motoren og automatkassa rett i bilen min? Må jeg bytte noe elnett for det? Han hadde hjernen til den, men ikke kabelmatta.. Men den går vel an å få tak i...

Nilsebu
23/06/12, 21:18
Alt går an å få tak i, når du først skal over til et "annet" ledningsnett så ville jeg kjøpt en motor hvor alt følger med.

Søker du litt på 850x70 trådene så finner du en del, + du kan poste om det. Mye mer kompetente folk til dette enn meg.

Rockeren
25/06/12, 20:35
Da har jeg fått en meget god pakkepris fra en her på forumet på en-95 mod 850T5 motor, komplett med alt jeg trenger for å bygge om, samt bytte til manuell kasse...

Det er bare å bytte motornettet og hjernene på denne da og vri om nøkkelen? sånn meget enkelt forklart? Resten passer overens ettersom jeg har skjønt?

Nilsebu
25/06/12, 21:22
Da har jeg fått en meget god pakkepris fra en her på forumet på en-95 mod 850T5 motor, komplett med alt jeg trenger for å bygge om, samt bytte til manuell kasse...

Det er bare å bytte motornettet og hjernene på denne da og vri om nøkkelen? sånn meget enkelt forklart? Resten passer overens ettersom jeg har skjønt?

OBD2 kom ikke før i 96, så du trenger bare å bytte ledningsnettet I motorrommet :) Ingenting i kupeen (dette er det som jeg har lest meg fram til opp gjennom årene).

Rockeren
25/06/12, 21:49
Høres knall ut.. Får med meg en som kan hjelpe meg med det også, så er bare å få henta sakene og finne tid til å begynne.... Snart har jeg kosta på bilen mer enn jeg kjøpte den for, men så tror jeg samtidig at det blir en bra bil til slutt da :)

mrstfu
27/06/12, 17:06
Da har jeg fått en meget god pakkepris fra en her på forumet på en-95 mod 850T5 motor, komplett med alt jeg trenger for å bygge om, samt bytte til manuell kasse...

Det er bare å bytte motornettet og hjernene på denne da og vri om nøkkelen? sånn meget enkelt forklart? Resten passer overens ettersom jeg har skjønt?

Husk at du må bytte eksos og, motoren går dårlig uten signal på lambda. I utgangspunktet kom OBD2 i 96, men jeg har sett biler registrert i 95 med OBD2. Har den diagnoseenheten i motorrommet, eller under askebegeret?

Og når du føsrt er ute med motor, er det en del ting som burde byttes... sånn for enkelhets skyld.

Robinsp
27/06/12, 17:26
Husk at du må bytte eksos og, motoren går dårlig uten signal på lambda. I utgangspunktet kom OBD2 i 96, men jeg har sett biler registrert i 95 med OBD2. Har den diagnoseenheten i motorrommet, eller under askebegeret?

Og når du føsrt er ute med motor, er det en del ting som burde byttes... sånn for enkelhets skyld.

Hei.

Er meg han skal kjøpe av :) den har diagnoseenheten i motorrommet. Så er vell OBD1

MrX
27/06/12, 19:24
Smart og ta tetteringen mellom motor og girkasse og reg reim + vannpumpe når du først har motoren ute fra bilen.

Lykke til med prosjektet.

Robinsp
27/06/12, 19:34
Og rense veivhusventilasjonen, da den ofte tetter seg på desse motorene :P har den boksen til veivhus venten som du kan få med som er helt ny også. Greit å få bytta den

Rockeren
27/06/12, 22:24
Knakende kjekt Robinsp :D

Ja, hadde planer om å bytte litt småtteri som regreim og vannpumpe samtidig når det er ute. Den tetningen mellom motor og gir, er den kurant å bytte? Og den er vel ikke spesielt dyr heller... :)


Med det samme... Er det noen her på forumet som har tid og kunnskap + verkstedutstyr til en slik jobb? Har som sagt finni en som kan hjelpe meg med det, men han skal ha hvertfall 6 lapper.. Så i tilfelle noen her var interessert i å bistå med verktøy, løfteutstyr, kunnskap og skitsnakk for en billigere penge i nærheten av østfold er det bare å hyle ut :D

Rockeren
02/07/12, 14:08
Da begynner det å bli lys i tunellen... HVIS alt går som jeg nå har håp om at det skal gå, så blir det å hente motor/gir og slikt 10/11 juli, og Motorbyttet blir 13-15. Juli.
Daniel V her på forumet har tilbydd seg å hjelpe, noe jeg er meeget takknemlig for! da skulle det være håp! Håpet er jo da altså at motor og gir sitter i bilen, og den går for egen maskin søndag kveld 15. juli..
Får håpe at det ikke byr på noe særlig problemer detta... :)

Dan Bay-Johansen
02/07/12, 19:42
Masse lykke til =)

Rockeren
02/07/12, 19:58
Takk for det, trenger visst jaggu det etter tidligere erfaringer hvor alle planer har gått rett til helvete.. Men denna gangen ser det jaggu ut som at det går min vei.. Men man skal ikke selge skinnet før bjørnen er skutt, evt skryte av bil og motor før den faktisk står i og går! Men håpet er stort, og viljen er definitivt til stede.. Og nå er det lite som kan stoppe meg for skatteuvesenet har fylt på kontoen min med en fin slant penger.. :D

Dan Bay-Johansen
02/07/12, 20:51
Takk for det, trenger visst jaggu det etter tidligere erfaringer hvor alle planer har gått rett til helvete.. Men denna gangen ser det jaggu ut som at det går min vei.. Men man skal ikke selge skinnet før bjørnen er skutt, evt skryte av bil og motor før den faktisk står i og går! Men håpet er stort, og viljen er definitivt til stede.. Og nå er det lite som kan stoppe meg for skatteuvesenet har fylt på kontoen min med en fin slant penger.. :D

Håper det ordner seg, kjenner jo noe av historien din og før eller siden må jo uflaksen ta slutt :rolleyes: med daniel sin hjelp ordner det seg nok, virker hvertfall som en pålitelig kar :)

Rockeren
02/07/12, 21:52
Ja, håper flaksen min vil være med meg heretter. :)

Ja, Daniel har jo gjort en vanvittig god jobb på sin egen bil og har jo vært ute for litt problemer på veien, slik at det kan være lettere å feilsøke og finne evt problemer underveis om de skulle dukke opp :)

Driver forøvrig å ser etter litt smådeler, som regreim, vannpumpe, simring++ som skal byttes på motoren med det samme den er ute.. Er det like billig å gå på Volvo og kjøpe originalt, fremfor bilxtra eller slikt?
Ser forøvrig på bilxtra sine sider at det er flere forskjellige typer både reimer, strammere, vannpumper, simringer og slikt... Blir litt gjetting da siden jeg ikke vet motornummeret på motoren jeg skal ha..

Daniel V
04/07/12, 00:12
Bør bli bra dette. Dessverre har jeg endel press på tid den helgen, men så lenge du får gjort alt klart med bytte av simring, vannpumpe og regreim sånn at det bare er for meg å heise den gamle ut, og den nye inn så går det nok bra :)

Rockeren
04/07/12, 05:25
Skal nok bli bra detta. Satser på å få begynt på fredagen... Har du noen timer på fredag til å bistå med litt forberedelser så kan vi satse på selve jobben på lørdag og evt søndag. Blir veldig glad for det iallefall da jeg ikke har vært noe særlig borti hvitblokk 5er :-)

mrstfu
04/07/12, 10:32
Bør bli bra dette. Dessverre har jeg endel press på tid den helgen, men så lenge du får gjort alt klart med bytte av simring, vannpumpe og regreim sånn at det bare er for meg å heise den gamle ut, og den nye inn så går det nok bra :)

Nå er det jo sjelden man faktisk kan heise ut og heise inn med en gang.... jeg begynte forb to uker siden, tenktebjeg skulle ta det over helga... med forsinkelser hos Volvo og litt for grundig vask og arbeid, sitter jeg nå såvidt klar tilbå heise ut motor. Rktignok gjørbjeg jobben selv, da.

Rockeren
05/07/12, 07:44
Hvis jeg får gjort mye av forarbeidet på forhånd så kan det jo hende det er grei skuring å hive ut den gamle,og inn med nytt.. :)
Trenger man noe spesialverktøy for å bytte regreim+vannpumpe,og den simringen?
Og er det kurant jobb,omtrent som de fleste andre regreimbytter?Jeg kjenner jo bare til rødblokk, men fremgangsmåten er vel stort sett lik?

mrstfu
05/07/12, 10:19
Husker ikkebhelt hvordan regreima byttes, men du må av med multireima. Eneste som kreves av spesialverktøy er en eller annen måte å låse kamdrev og veiv på, så du ikke får timingproblemer.

Multireima tar du av ved å bøye tilbake den fjærbelastede strammeren rett under innsugskamdrevet, sett i en halvtomskralle(mulig annen dimm, varierer litt) vipp opp og vipp ut reima. Den får du ikke bomma på.

Når du har fått av multireima, kan du ta av kamreima, men hvordan det gjøresbhuskerbjeg som sagt ikke. Tar kun med seg, veiv, kammer og vannpumpa, såvidt jeg vet. Sjekk HowTo:-)

The Sven
05/07/12, 18:56
Er ikke dønn nødvendig å låse kammene. Men det er veldig enkelt å lage et verktøy til å låse de også. Er bare å bruke f.eks et flattjern som du lager et avlangt og et rundt hull i som du kan skru ene skruen på begge kammene gjennom sitt respektive hull og låse mot hverandre ved å stramme til skruene.

Rockeren
05/07/12, 21:23
Mrstfu: Akkurat multireima skjønte jeg jo nesten selv da ;) Men takk likevel :-)
The Sven: Ikke dumt... Hørtes jo ut som noe jeg kan klare,hehe... Takker :-)

Rockeren
10/07/12, 15:37
Jaja, nok en gang skulle jo ting skjære seg, men Rockeren gir seg ikke! Så, det blir tur til møre for å hente litt deler og slikt der, men ikke motor og gir, da Robinsp dessverre fant ut at turboen på motoren var kass, samt
han ikke rakk å få ut kassa og alle de delene... Så da blir det bare en del av det rundt motor jeg henter der, eksos, elnett, frontlykt, radiator, ic+++

Så fant jeg en annonse her på forumet om at det var en på Løten som hadde komplett M56 med alt for å bygge om til manuell for 5000kr, så det blir hentet i morgen.
På fredag reiser jeg da til Notodden for å hente T5 motor, komplett motor uten ledningsnett, men hjerner. På motorramma, så det er bare å hive rett i bil. 10k, gått ca 256.000km.

Da bør bilen gå innen søndag kveld, om jeg ikke møter på noen håpløse utfordringer underveis... :)

Rockeren
10/07/12, 22:47
Da har man undersøkt litt, og snakket med flere, og fått litt bakgrunnsinfo på jobben.. Så da tror jeg nok at detta går rektig vei... :)
Hvis planen går som jeg håper, får jeg inn bilen på torsdag kveld på et sted med løftebukk og litt utstyr, og begynner å demontere, så blir det motorhenting på fredag.
Skal vel ikke se bort ifra at jeg blir så ivrig at det går mer eller mindre i ett når jeg først setter i gang :)

Tips til motorbytte, ledningsbytte osv, ting som kan være greit å vite om for en som ikke har gjort sånt før mottas med stooor takk :D

mrstfu
11/07/12, 00:45
Når bilen skal på løftebukk, regner jeg med du skal ta ut motor i underkant?

Utover å skru inn alle bolter der de satt, slik at du ikkemister dem, og å være forsiktig med muttere som sitter på innsiden av karrosseriplater (spesielt ved plata under katalysator), er det ikke så mye man kan si. Husk å koble fra alle ledninger og slanger FØR du senker/hever motor...:-)

Og det er en gull anledning til å bytte motorfester og forstillingsforinger der det trengs. Jahn hos SCStyling har nedre momentstag på Posten dagen etter bestilling. Samme gjelder bærebruforinger foran, alt i polyurethan, selvfølgelig.

Rockeren
11/07/12, 22:57
Da har jeg vært på rundtur for å hente deler... Radiator,IC,Lmm,lykter,komplett BSR halvsats fra turbo og ut+ sikkert noe jeg har glemt... Stor takk til "Robinsp" på forumet for hyggelig og rask handel :)

Så gikk turen innom Løten på vei hjem, til Turbo Garage, tror jeg han kaller seg her. En meget trivelig kar som hadde girkasse og alt jeg trengte for å bygge om.. Og en haug nmed andre deler jeg tok med samtidig... Får se over hva jeg har bruk for selv, også selge resten tenker jeg :)
Han hadde også noen gode tips til motorbyttet, nemlig å ta alt ut nedover, og han viste meg hvor jeg kan splitte ledningsnettet for å gjøre jobben enda enklere... Så i morra (torsdag) satser jeg på å begynne, og bestille litt smådeler som trengs.. Bare håpe lønna kommer på fredag :P

Bilder kommer såklart! :D

mrstfu
11/07/12, 23:25
Halvsats fra turbo og ut? Altså downpipe med katalysator?

Rockeren
12/07/12, 10:11
Det stemmer! Skal visst også sitte SamSteffanson 260hk chip i hjernen jeg fikk med...! Kan bli morro!

Karl
12/07/12, 12:16
Lykke til med motorbyttet, regner med det kommer til å gå som smurt:)

Rockeren
12/07/12, 21:17
Da er motoren ute, og joda, det gikk veldig greit egentlig... Brukte vel 7 timer fra jeg begynte å skru til motoren stod på bakken.. Noen skruer som satt litt hardt, og litt utfordringer, men alt løste seg...
Motoren står nå på bakken, så jeg skal ta meg en liten matpause, også begynner jeg å leke meg med elnettet :)

Rockeren
12/07/12, 23:17
Bare et spørsmål,så jeg har skjønt det riktig, eller misforstått... Når dere snakker om å bytte motorenett, ledningsnettet i motorrommet... Er det da KUN det som sitter på motoren? Trenger ikke gjøre noe med sikringsboksen eller ellers i motorrommet?

mrstfu
13/07/12, 01:41
Jeg som bygger om fra 10v til 20v må bytte tilogmed elsentralen, knot om du ikke har gjort det før, men ganske grei jobb. Om du må de, som bygger om fra 20v til 20v, vet jeg ikke. Det meste av forskjellene sitter vel på motoren, eneste jeg vet er orskjell videre inn i bilen, er teykkslangen til turbotrykksmåleren i instrumentet.

Har du blitt fortalt at du kun må bytte motornett? Har du fått med kun motornettet, altså tilogmed fremre halvpart av ECUboksen? Isåfall hadde keg prøvd å bytte kun motornettet, om du må bytte resten, spiller det ingen rolle om motor sitter i eller ikke.

Rockeren
13/07/12, 18:24
Har fått med alt til og fra sikringsboksen. Det ser veldig likt ut, samme sikringer på samme plass.. Prøver med bare motornettet jeg da og ser...

Til andre som har peil: Er det bare å nappe ut hjernene til tenning og automaten, og sette i den nye hjernen og starte? Eller må jeg gjøre noe med startsperra til P og N posisjonen på automaten?Kanskje bare en tjuvkobling mellom to stikk? Setter utrolig stor pris på raske svar.. :D

mrstfu
13/07/12, 20:32
Vet det er tjuvkobling mellom to stikk, men hvilket husker jeg ikke. Legg inn enmelding i 850seksjonrn.

Rockeren
13/07/12, 21:06
Jess.. klokka er 22 og jeg står med to motorer og skjønner faen ikke et kvekk... Ac pumpa passer ikke på T5 motoren... Strammeren til regreima har jeg ikke noe å låse av med så får ikke bytta den heller.. Sukk... Kan jo ta motet fra enhver når man møter den ene hindringen etter den andre, og mangler pakninger, skruer, muttere osv osv... Skulle faen meg vært kjekt å hatt med seg noen på detta gitt... Jeg så lyst på det, men ser brått litt mørkere på det nå...

mrstfu
13/07/12, 21:09
Passer ikke ACpumpa? Du mangler ikke bare gjengebiten for de høyre festeskruene sett forfra da? Har inntrykk av at alle aggregatopphengsbrakettene skal være like.

Rockeren
13/07/12, 22:40
Hele braketten er ulik, men snakka med en annen fyr og han sa jeg bare kan flytte over hele braketten med servopumpe og dynamo... Så da løser det seg iallefall...

Men den neste som sier at en ombygging som denne er plug n play og bare ditt, bare datt også er det bare å kaste sammen og vri om nøkkelen, den personen skal jeg personlig utlevere en strak høyre, godt planta midt i trynet!
Joda, det er relativt kurant og lettvint, men det er ALLTID noe som går til helvete, eller er rusta fast, eller bør byttes osv osv osv... Jeg er jo dessverre dum nok, og naiv nok til å tro på alt skrytet fra både forum og andre steder... Lurer av og til litt på hvor mange som skryter av hvor raskt det går, og hvor enkelt det er, faktisk har gjort en slik jobb selv.. Det ER ikke så enkelt som det skulle ha vært.
Jeg brukte 7 timer på å få ut motoren, og i dag har jeg brukt 3-4 timer på å finne ut at det mangler ting, ting passer ikke, jeg får ikke gjort ditt fordi datt ikke går osv osv osv....
Jaja, jeg skal vel være glad om jeg har bilen i drift om 3 uker, så jeg får reist på festivalen... Jeg reiser på Onsdag til uka og blir borte frem til neste torsdag, og da begynner tida å bli knapp...

mrstfu
13/07/12, 22:45
Ordner seg nok, skal du se. Er enig i at det ikke bare er å bytte. Har du skruhjelp? Speselt i forbindelse med ledningsnettet, lønner det seg å ha en kamerat som kan dra i ledninger så du ser hva som går hvor.

Rockeren
13/07/12, 22:54
Står for det meste dønn alene, men skal ringe og høre med en i morra om han har mulighet til å bistå litt.. er man to, så går ting erfaringsmessig så jævlig mye raskere...

MrX
14/07/12, 07:24
Litt må man jo plages, ellers er det jo ikke noe moro.

Det kommer sikkert til å bli bra, men ting har en tendens til å ta lengre tid enn man først så for seg. Heldigvis er dette relativt lettskrudde biler.

Hvorfor fikk du ikke låst av strammeren? Mener å huske at jeg tidligere har brukt en liten spiker, men kan hende jeg tenker på en annen motor nå.

Rockeren
14/07/12, 08:09
Fant et lite bor jeg kunne stikke inn der, men jeg må vel ta av strammeren og bruke skrustikka på den..
Blir tungvint jobb uansett detta, for må bytte motoren på vogga. Gamle motoren av ramma si, og sette nye T5 motoren på vogga gamle motoren stod på.

Wrasko
14/07/12, 08:42
Er strammeren nesten lik som på rødblokk? Hvis ja, så går det å sette den på uten å ha brukt spiker, og uten å bruke skrustikke. Sier dog ikke at det er så lett, og det kan bli noen gloser i løpet av de 10 min man prøver..


Plankekjøring og plug n play er for mange å bare skru braketter etc over.. Hvis ting ikke er likt, så hiver man over fra delemotoren

Rockeren
14/07/12, 09:12
Den er ikke lik nei, det er hydraulisk strammer på denne, og må bruke skrustikka for å få den inn igjen...

Rockeren
14/07/12, 17:56
I dag har jeg bytta regreima, den jeg fikk fra Volvo var feil, så jeg fikk tak i nytt sett fra BilXtra. Bytta over festebraketten til servo, dynamo, ac kompressor. Så har jeg bytta ut filten foran i torpedoveggen med et skikkelig varmeskjold.. Nå har jeg smått begynt inni bilen, i påvente av en som skal komme og hjelpe meg litt.. Detta ser nå plutselig lysere ut lell :)

Dan Bay-Johansen
14/07/12, 18:29
Megabra :-)

Rockeren
14/07/12, 18:51
Noen som kjenner til innfestinga til vaieren på automatsjalteren ? Hvordan får jeg av den så jeg kan få ut hele konsollen? Alt er løst uunntatt vaieren..

mrstfu
14/07/12, 19:55
Snd en melding til 850GLTsilver, han kan automatene på disse godt.

Rockeren
15/07/12, 14:29
Da ser det mørkt ut for å bli ferdig i kveld... Og bilen må ut i kveld for andre skal låne løftebukken... Så får vel bare hive inn motorramma igjen, så bilen kan flyttes på.. Så får jeg se hva jeg får gjort før jeg reiser og ikke er tilbake før om halvannen uke, og da har jeg to dager til deadline på bilen.. Går ikke detta til helvete veit ikke jeg...

MrX
15/07/12, 15:43
Hva er det som mangler før du kan slenge motoren inn da?

Rockeren
15/07/12, 16:30
Tenkte å få bytta til manuell,og få dratt ut wire til kassa før jeg fylte motorrommet med altfor mye.. Mangler Lock-tite også til svinghjulet.. Hadde smått planer om å få bytta ledningsnettet i motorrommet før jeg satte i motoren, men får satse på det etter motoren står i, og bilen kan flyttes fra bukken.. Har riktignok ikke fått noe konkret svar ang ledningsnettet, men det ser ut som det må byttes fra sikringsboksen... Hadde vært kjekt å visst konkret..

mrstfu
16/07/12, 00:13
Kast nedpå litt redbull og bytt nettet med engang, sparer tid i forhold til å prøve og feile med gamlenettet, og du får et nyere nett med færre kilometer på seg. Gjort på et par timer om du ikke støter på store problemer.

Rockeren
17/07/12, 09:49
Da har jeg kommet litt lengre, motoren er straks klar til å settes inn, mangler bare å få inn nytt pedalstell og montere clutchpumpa ut i motorrommet. Så er det å få bytta ledningsnettet. Og montere alt, og så kan man prøvestarte. Er ganske spent på om detta blir suksess...

Rockeren
18/07/12, 00:59
Da var man ett skritt videre, og motoren er klar for montering tenker jeg... Men rakk ikke det nå i kveld, og rekker nok ikke før jeg reiser på tur i morra..
Mange takk til Mrstfu, som tok turen for å hjelpe meg med ledningsnettet, pedalstell og clutchpumpa.. Var det vi fikk inn i kveld..
Ser at det på ledningsnettet jeg fikk var litt klipp og lim, så jeg er fryktelig spent på hvordan detta går... Ble nesten... NESTEN frista til å gi f.. og få tak i nytt komplett, men får glane litt på det, og se hva jeg klarer å få til...
Burde være mulig å skjøte litt her og der..

Takk igjen, Mrstfu. Det hadde nok tatt lengre tid skulle jeg gjort det alene.. :)

mrstfu
18/07/12, 01:37
Null stress. Dvs, litt stress var det, du bor jo så langt faenivold at jeg mer eller mindre kjørte meg bort på vei hjem. Fant veien etterhvert, etter å ha kjørt noen ganske tvilsomme veier, slike som seriemordere bor på.

Daniel V
20/07/12, 10:54
Ser du har møtt på litt problemer ja :) Det er ikke så rart. :) Du skal jo tross alt bygge om fra sugis til turbo, og fra automat til manuell. Hvis ting skulle gått så lett som du ønsker måtte du nok beholdt automaten og satt i en motor som er identisk med den du har fra før :)

MrX
20/07/12, 10:58
Prosjekt er vell ett stikkord som virker ganske relevant.

Men blir sikkert bra etterhvert, Ting Tar Tid...

Rockeren
20/07/12, 11:34
Sant det... Men nå håper jeg at det meste går knirkefritt på siste innspurten.. Kommer hjem neste torsdag og da blir det å skru til krampa tar meg.Har bare fredag og lørdag på meg, søndag bør bilen gå... Blir litt klipp og lim i elnettet, men det bør ikke bli noe stort problem. Kan man forøvrig skjøte abs-sensor kabelen? Om man passer på god kontakt, og krympestrømpe? Skulle vært morro å prøvestarta motoren når jeg får den i, da må jeg vel ha på lmm og lambda hvis den i det hele tatt skal kunne starte?

Wahl
20/07/12, 12:32
Børvell ha LMM i allefall, går bare fett uten lamda om jeg ikke tar helt feil :)

Rockeren
20/07/12, 14:18
Ok. Setter nok på eksosen først uansett.. Greit å få prøvestarta før man monterer alt rundt i tilfelle noe må justeres...Da har man fortsatt plass :)

Rockeren
26/07/12, 20:37
Jau, da har man kommet hjem fra jobb, og man får satse alt på å rekke å få eu godkjent kjerra innen mandag kl 15!
Snakka med BT i går, og jeg må da levere inn skiltene mine, for å få ut prøveskilt.. For deretter å kunne hente ut skiltene gratis når eu kontrollen er registrert.
Alternativt ta den på henger. Er så jævla kjipt å bli stoppa, for å bli avskilta, og måtte ut med 1300 sure kr for å få skilta igjen..

Nå er det ikke så mye som gjenstår, så jeg har håpet, trua, og viljen til å få det til. Første oppstart skal filmes! :)

gaupe
26/07/12, 20:45
Du mistar ikkje skilta om du er på veg til eu-kontrollen om du blir stoppa, då har du møtt tidenes dritsekk.

MrX
26/07/12, 20:55
Du mistar ikkje skilta om du er på veg til eu-kontrollen om du blir stoppa, då har du møtt tidenes dritsekk.

Men tror det er ett krav om at du er drittsekk for å få jobb i politiet eller svv...

Tror det er tryggest og gjøre det etter boken.

Rockeren
26/07/12, 21:31
Du mistar ikkje skilta om du er på veg til eu-kontrollen om du blir stoppa, då har du møtt tidenes dritsekk.

Jo, når bilen er avskiltningsbegjæret fordi den skulle vært eu-godkjent i februar, så tror jeg ikke jeg har mye å stille opp med... Sjeldent kontroll på den veien, men kan jo banne på at akkurat DEN dagen på det
tidspunktet så står de der...

Wahl
27/07/12, 08:16
Er i samme situasjon som deg, hjelper det virkelig ikke om man har bekreftelse fra verkstedet om at men skal inn på PKK å blir tatt på tur dit?

gaupe
27/07/12, 08:44
Er i samme situasjon som deg, hjelper det virkelig ikke om man har bekreftelse fra verkstedet om at men skal inn på PKK å blir tatt på tur dit?

Det er det eg har blitt fortalt ja, men om du spørs SVV, så les dei berre opp frå regelboka.

Wahl
27/07/12, 10:31
Det er det eg har blitt fortalt ja, men om du spørs SVV, så les dei berre opp frå regelboka.

Ah, får kjøre litt bakgater å grusveger å satse på at det går bra :)

Rockeren
28/07/12, 00:41
Da har man fått inn motor og girkasse, og hengt opp eksosen! Gjenstår ikke så fryktelig med arbeid nå, men det tar tid likevel..

- Se på, og ordne bensinrøra igjen. Tror jeg har gjort noe galt der, med mindre det er forskjell på sugemotor-røra og T5-røra.. De står i spenn så det holder, og det kan umulig være riktig..?
- Demontere gamle hjulnav, sette inn drivakslene med komplette nav
- Sette på girvaiere
- Sette på alt av slanger til olje og vann
- Sjekke over alle slangeklemmer
- Montere røret fra clutchpumpa til girkassa
- Skjøte litt div. kabler som er klippet, som f.eks til alarmhornet, skjermblinkers++
- Fikse håndbrekket
- Bytte instrumentet
- Sette på alle vakumslanger
- Bytte olje og filter
- Montere radiator, Ic, Ac-radiatoren
- Montere lykter+++

Og en eller annen gang blir det prøvestart! Kanskje i morgen (lørdag) eller søndag... :)

Jeg ser lyst på det, og har trua! :D

Rockeren
28/07/12, 21:36
Da har man holdt på i noen timer i dag også.. Går ikke så fort, men det er da fremgang :)

I dag, hittil, har jeg fått på:

- Drivaksler med nav
- Bytta bensinrøra (av en eller annen grunn ligger de ikke helt riktig, men får se på det senere...)
- Montert forstillinga og mangler bare ABS sensoren så kan jeg sette på hjula
- Bytta olje på girkassa, var forøvrig motorolje på den :eek: Men fylte på med ny gearolje fra Volvo
- Montert rattstammen på tannstanga
- Tatt opp bremsene bak og smurt opp, bare litt stramming inni bilen så er den klar for EU-etterkontroll..
- Satt på røret mellom clutchpumpa og gearkassa
- Begynt å skjøte litt kabler, skal ned igjen nå og fortsette litt...

Klør i fingra etter å få prøvestarta :D

Men har litt mer jobb igjen før jeg kommer så langt.. :)
Men det er håp!

Anders Dybvadsskog
29/07/12, 10:45
ja snart prøvestart da:)

helenesor
29/07/12, 11:17
Gleder meg til å se bilder og ikke minst se den på veien i indre østfolds gater!

Rockeren
29/07/12, 23:30
Da klarte jeg NESTEN målet i kveld, med oppstart.. Men grunnet en tysk alarm/startsperresak på ledningsnettet mitt så gikk ikke det. Feilsøkte noen timer på det før vi fant jævelen.. Så den blir fikset i morra, og da blir det oppstart! Og prøvekjøring, og eugodkjenning... Alt dette før kl 16.. :p

Må bytte koblingene inn i torpedoveggen også, til varmeregisteret.. Reiser på Volvo og får tak i de i morra, samt litt mer motorolje og så blir det liv! Dæven jeg ser lyst på det nå! :D

turb00le
30/07/12, 05:08
Du har vel forhåpentligvis den startsperra med pinne som stappes i dashen?
Da er det vel snakk om å skjøte 3 ledninger eller noe så er den saken biff.

Wahl
30/07/12, 07:10
Da klarte jeg NESTEN målet i kveld, med oppstart.. Men grunnet en tysk alarm/startsperresak på ledningsnettet mitt så gikk ikke det. Feilsøkte noen timer på det før vi fant jævelen.. Så den blir fikset i morra, og da blir det oppstart! Og prøvekjøring, og eugodkjenning... Alt dette før kl 16.. :p

Må bytte koblingene inn i torpedoveggen også, til varmeregisteret.. Reiser på Volvo og får tak i de i morra, samt litt mer motorolje og så blir det liv! Dæven jeg ser lyst på det nå! :D

Hvor i HELVETTE! fant du den ? :) Har lett lenge etter dritten!

Rockeren
30/07/12, 08:08
Du har vel forhåpentligvis den startsperra med pinne som stappes i dashen?
Da er det vel snakk om å skjøte 3 ledninger eller noe så er den saken biff.

Stemmer det!

Rockeren
30/07/12, 08:10
Hvor i HELVETTE! fant du den ? :) Har lett lenge etter dritten!

Den henger under rattstammen der i kabelmatta.. Tok tid før vi fant den og skjønte at det var den.. Bare å ohme seg fram egentlig.. Den går både på starteren og bensinpumpa. Klippe av kablene og skjøte de, og ka-ching... Bilen starter forhåpentligvis. Er trolig et svart stikk med grønne ledninger som ikke har noen tilkobling/motstikk.

Wahl
30/07/12, 08:15
Den henger under rattstammen der i kabelmatta.. Tok tid før vi fant den og skjønte at det var den.. Bare å ohme seg fram egentlig.. Den går både på starteren og bensinpumpa. Klippe av kablene og skjøte de, og ka-ching... Bilen starter forhåpentligvis. Er trolig et svart stikk med grønne ledninger som ikke har noen tilkobling/motstikk.

Må vell prøve å lete da :)

Rockeren
30/07/12, 11:05
Jepp, den sitter ikke så langt unna de kablene som går opp til rattet og tenningslåsen. Bare å starte ved rattet og lete i kabelmatta nedover så skal du finne den ganske greit. To grønne litt tykkere kabler&et par grå tror jeg det var.

Rockeren
31/07/12, 01:16
Da utgikk start i dag gitt... Det derre tyske startsperremøkka krangler. Så da får jeg se mer på det når jeg kommer hjem fra Tyskland igjen... Ses om ei uke! :p

Rockeren
09/08/12, 10:53
Da har man kommet hjem, og skal prøve å få ferdigstillt bilen i dag, om det ikke krangler altfor mye... :)

Dan Bay-Johansen
09/08/12, 15:14
Det går nok veien ;)

mrstfu
09/08/12, 19:45
Det går nok veien ;)

På eller av?

Dan Bay-Johansen
09/08/12, 20:35
På eller av?

På håper jeg :-P

Rockeren
09/08/12, 20:45
Hehe, neidagitt.. Han som skulle hjelpe meg i kveld viser seg å være en stor kødd, så ikke tok han telefonen, og ikke dukka han opp.. Så fikk ikke gjort stort i dag, bortsett fra å konkludere med det samme som før:
Hjernen får ikke strøm.. Det er strøm i det svarte stikket under hjernen, men i selve stikka til hjernen er det dødt.. feilen må ligge et sted mellom rattstammen og sikringsboksen, men hvilke/n kabel/kabler jeg skal lete på greier jeg ikke å finne ut av, av de koblingsskjemaene jeg har fått tak i.. Jeg er så lite kompetent på dette, at jeg skygger bare banen... Prøvd litt i dag sjøl, men blir igrunn ikke klokere...

Så bilen står enda den uten å starte.. Men bensinpumpa går, og starteren snurrer.. Og motoren høres "hissig" ut når jeg drar den på starteren... :)
Så det er lys i tunellen, men det er bare et stykke igjen før jeg kommer dit.. :)

Daniel V
09/08/12, 23:20
Hmm.. Jeg har også såkalt "tysk" startsperre på min også. Den blir deaktivert med at jeg setter en magnetpinne inn i et stikk vedsiden av taklukebryteren. Hvis jeg ikke trykker inn denne pinnen når jeg setter meg i bilen og vrir om nøkkelen, så kuttes all strøm i det jeg vrir nøkkelen til hakk 3. Kommer tilbake igjen når nøkkelen blir satt i posisjon 2 igjen. Bare et lite trykk på pinnen og bilen starter som bare det :)

Lurer da på hva slags startsperre du har, når man kan dra bilen på starteren... Kan jo være noe annet som er problemet.

Agrostar
10/08/12, 06:12
Nå står det jo at dei har kobla ut startsperra, håper dei da. Lyser alle lampane som skal lyse? Eg har den startsperra også og når den er aktiv så får ikkje eine hjernen straum og da vil heller ikkje lampa for motorfeil lyse når tenningen står i hakk 2.

Mr. Crepsley
11/08/12, 08:28
Lurer da på hva slags startsperre du har, når man kan dra bilen på starteren... Kan jo være noe annet som er problemet.

Er veldig vanlig at man kan dra motoren på starteren med startsperre innkoblet. Startsperren sperrer som regel dyser og gnist.

Rockeren
11/08/12, 09:27
Til å begynne med slo ikke starteren inn heller, men vi fant "feilen" og fikk koblet sammen de ledningene så starteren slo inn. Altså koblet utenom stikka til startsperra.
Det samme med strømmen til bensinpumpa. Vi mangler bare å finne kabelen/kablene til hjernen slik at den får strøm. Evt også til tenning, hvis ikke alt det blir styrt via hjernen.

Men er i kontakt med Robinsp som jeg kjøpte dette av, prøve å få hele sulamitten nedover, så får jeg se om jeg prøver å koble det til og bruke det som det er tenkt, eller om jeg bare finner stikka og kobler utenom. Er nesten som å leite etter nåla i høystakken detta.

Rockeren
20/08/12, 22:29
Da venter startsperresakene på posten, så da er jeg spent i morra.. Men det er fortsatt en del som gjenstår, og en del av det skjønner jeg ikke et pøkk av.. Så det blir spennende å se om det er håp, eller om jeg er nødt til å sette bort faenskapet til noen med bedre peiling og punge ut noen flere tusenlapper.. Som om det ikke skulle være nok med ca 20k jeg har kosta på denna nå... Nei vent, det er mer...

Motor: 10.000
Eksos,ledningsnett++; 4.000
Girkasse med tilbehør: 5.000
Utløserlager til clutch: Husker ikke..
Regreimsett: rundt 1000kr tror jeg
Mekanikerhjelp: 1200kr
Simringer: sikkert noen hundrelapper..

Skal vi se; Er vel brått på 22-23.000kr nå da et sted... Akkurat nå angrer jeg på det... Men det finnes kanskje et lys, og håp i den hælvetes jævla lange tunnellen! :mad:

Rockeren
21/08/12, 19:58
Da øyner jeg lyset i tunellen.. Fått på plass bittelitt mer nå i dag, og så har jeg fått tauet den opp til en volvomann som kan det meste om Volvo.. så da gir jeg nytt håp et forsøk i morra.. :)

Rockeren
22/08/12, 19:04
Da mangler jeg bare ny svinghjulsføler + nye plugger så skal den starte! Det skjer på lørdag :)

Rockeren
24/08/12, 10:14
Rettelse, ny feil følger: Det skjer kanskje søndag, om jeg får tak i delene til da. Evt mandag. Ble litt endring i jobbinga så er ikke hjemme før søndag, sent på kveld.

Men hva slags plugger anbefales til B5234T? Originale Volvo, eller er det andre som er bedre?

Kom også til å tenke på en annen ting, denne svinghjulsføleren tok jeg fra gamlemotoren... Som ikke starta..Og som har fusket en del før den stoppa.. Kan denne føleren være synderen? Og da i kombinasjon med lite olje på motoren så gikk det i stå..?

Wahl
24/08/12, 10:23
Kjøp orginale Volvo :) så slipper du noe tull

The Sven
25/08/12, 19:13
Skal være sånne iridium plugger til disse, de er ganske dyre originalt, men NGK er enda dyrere tror jeg. Bosch har noe iridium-plugger som er litt billigere. Ene nesten nye originalpluggen på V70en jeg hadde knakk av seg selv, men det er sikkert ikke noe vanlig problem.

Rockeren
28/08/12, 22:59
Ny svinghulsføler montert, nye plugger montert, ingen start.. Prøvde annen coil m.m.. Niks.. Så prøvde vi å koble om litt div. stikk som kunne settes feil, og som VAR feil... OG DEN STARTET!! Og den går som en drøm. Går så pent og rolig, og den sparker GODT ifra under pådrag! Jeg er overlykkelig, det er bare litt småplukk igjen nå før det er full fres til EU og deretter lære seg å kjøre detta greiene.. :D

Karl
04/09/12, 13:27
Gratulerer med oppstart:) Kjør rolig å ikke noe bulking nå;)

Dan Bay-Johansen
04/09/12, 14:40
Gratulerer med oppstart =) Morro !!

mrstfu
04/09/12, 14:50
Gratulerer med oppstart:) Kjør rolig å ikke noe bulking nå;)

kanskje nettopp derfor han ikke har svart på 6dager? for opptatt med å kjøre, evt er det ikke mer bil igjen å kjøre?

Rockeren
05/09/12, 17:31
Hehe.... Nei bilen er ikke helt klar for testkjøring enda.. Mangler å få den eugodkjent og slikt. Og trenger litt deler, som koster litt penger jeg ikke har.. :P
Men skal oppdatere når jeg får begynt å kjøre den...

Har uansett hatt den igang leeeenge på tomgang, lufta kjølesystemet og alt slikt.. Det ser meget lovende ut, den går veldig pent, og virker til å være tett og fin, ingen tegn til lekkasjer eller unormal røyk.
Siden den har stått lenge og slikt før jeg satte den i, skal jeg ta et nytt oljeskift på den når jeg får kjørt litt. Selv om jeg bytta olja før oppstart. Skal vel bytte rotor og fordelerlokk også snart, da det ikke så heelt pent ut.

Såvidt prøvekjørt litt, syntes den går jævlig godt, deilig lyd...

Daniel V
05/09/12, 17:35
Gratulerer med oppstart! Alltid gøy når ting starter! :)

Får håpe du har litt mer flaks nå da, og at det ikke blir noe turbohavari etc. med det første :p

Rockeren
05/09/12, 20:45
Takker :) Uker med slit og irritasjon og frustrasjon har gitt resultater! Så får man bare krysse fingra for at det holder...

Hehe, det håper jeg også! Det virker veldig lovende hittil iallefall :-)

mrstfu
05/09/12, 22:47
godt å høre den ikke er blitt en permanent del av skogen ennå, forhåpentligvis aldri.

men FY! Daniel.... kan ikke nevne ordene turbo og havari, sammensatt til et ord, for en som akkurat har fått oppstart:-)

Rockeren
06/09/12, 13:48
Hehe, overlever nok det.. Kjente litt på turboen før jeg satte den på, litt slark har det begynt å bli i den. Men med mindre jeg smeller i 290 chip'en og grisekjører det til rødglødende/hvit turbo så tror jeg nok den holder en stund til. Men jeg bør nok være forberedt på at en eller annen gang i framtiden, et år eller slikt, at den bør pensjoneres... :)

Men enn så lenge får jeg kjøre pent og behandle det pent, så holder jeg meg på veien, og jeg slipper å kjøre i filler noe :)

Rockeren
08/09/12, 13:40
Btw.. Jeg har ledningsnett i motorrommet og slikt fra Sedan.. Har det noen innvirkning på bryterne rundt rattet? Som f.eks at bakrutepusseren ikke vil virke pga sedan ikke har bakrutepusser?

mrstfu
09/09/12, 14:56
det atemmer. jeg har ledningsnett fra 855 i Turid, har et par kontakter til overs, nettop fordi jeg ikke har bakrutespyler eller visker. og det kreves mer enn motornett, da strømmen til viskeren etter sigende går rett til viskeren i kupenettet.

Rockeren
10/09/12, 23:32
Akkurat... Får belage meg på jobben en gang til da på et senere tidspunkt... Jeg vil ha alt til å virke! :P

Rockeren
09/10/12, 14:38
Dritt lei hele bilfaen nå. Vurderes solgt til en vettug pris. Orker snart ikke mer trøbbel og helvete med den bilen.

Wahl
12/10/12, 10:12
Dritt lei hele bilfaen nå. Vurderes solgt til en vettug pris. Orker snart ikke mer trøbbel og helvete med den bilen.

Utdyp?

Wrasko
12/10/12, 17:57
En slange som hoppet av, og 4 liter olje tok turen ut av motoren.. Virker dog igjen nå

Rockeren
17/10/12, 13:15
Har visst glemt å svare her ja, men som Wrasko skrev; øvre slangen inn på oljekjøleren spratt av under en liten prøvekjøring og 4,5 liter olje ble pumpa ut i friluft. Klarte heldigvis å få stoppa i tide, så motoren berget seg. Fikk nye klips på Volvo som holder, og ny olje og bilen går som en drøm igjen. Gjenstår litt småtteri enda før den er helt klar, men det nærmer seg veldig.

Har dog et par spørsmål;

Vindusvisker virker ikke. Prøvd å bytte motor og hendel uten noe resultat. Man ser den tar tak, men det er alt. Rykker såvidt i pusserne. Tips, anyone?

Clutchen har en tendens til å slure litt når jeg blir ivrig og skal se hva den er god for. Ble satt inn en brukt clutch i meget god stand, relativt ny, fra en chippa 2.0T. Har nevnt det for en som
sier han har peiling, og han mener det er feilmontert, sitter ute av senter. Men da hadde jeg vel ikke fått på girkassa om det var ute av senter..? Tips taes imot, har ikke så veldig lyst til å plukke ut clutchen allerede...

Batterifeste; Fikk mangel på eukontrollen at jeg mangler batterifeste, men jeg finner ingen plass å sette på noe mer feste enn det som er.. Har noen noe tips? ER det ekstra festing på batteriet på disse bilene, eller er det en som ikke har kjennskap til disse bilene som har tatt kontrollen?

Wahl
17/10/12, 13:41
Strips fast batteriet, funker som faan

Rockeren
17/10/12, 14:16
Hm, får sjekke det da :)

Også en annen ting, håndbrekket. Har justert ut bånda bak på hjula, og etterjustert inni på brekket. Men etter å ha testa det et par ganger, så er håndbrekket like dårlig igjen. Er det wirene som er på vei til å ryke, og som strekker seg eller er det noe annet? Ingenting som tyder på at det henger på eller er noe annet galt..

Bassan
17/10/12, 15:15
Strop på biltema til 20kr funker også fett :)

Wrasko
17/10/12, 19:23
ang viskere, har du sjekket at selve stengene er i orden?

Rockeren
21/10/12, 20:36
Har ikke sjekka selve overføringene nei, kan hende de går trått i ledda og trenger å smøres opp.. Noen tips? Mener jeg leste om en som hadde gjort det her på forumet, men husker ikke hvilken tråd eller hvilket medlem
som skrev det..

Rockeren
08/11/12, 14:08
Da er det like før den er eugodkjent! Skulle vært i går, men fikk feil på "pælming" i skivene.. Ja, det var så vanvittig kast i høyre skiva bak, at det ligna mer på pælming enn kast...
Så da blir det å få bytta skiver og klosser bak og DA kan den godkjennes, og jeg kan begynne å kjøre med den med god samvittighet!

DET blir faen meg deilig! Har begynt å kjøre litt med den, prøvekjøring, nå og det er bare en ting å si: FYTISATAN SÅ MORRO!! :D:D:D
Den sparker godt ifra, og alt ser ut til å fungere som det skal. Herlig!

thune
09/11/12, 09:00
blir nok konge og kunne begynne og kjøre med den.. sleng ut litt bilder og då

Rockeren
10/11/12, 23:44
Ja, det er grisemorro å kjøre litt nå iallefall. Bilder kommer når jeg får tak i nytt minnekort og får sjekka om jeg får igjen ny tlf på forsikringa... Ble frastjælt tlf med minnekort og alt i Oslo på fredag så får ikke tatt noen bilder enda.

Fått 3 feilkoder, 535, 225, 414..

535 - TC control Valve signal ?
225 - AC pressure sensor signal (vel den driter jeg i da..)
414 - Boost pressure reduction from TCM

Noen som vet hva årsaken til 535 og 414 kan være?

Rockeren
13/11/12, 17:22
EU GODKJENT!!!!!!! :D

Og har finni årsaken til feilkodene, så det blir rettet i morra tenker jeg, i dagslys!

Karl
13/11/12, 22:51
Godt å se at det går veien for deg til slutt:)

Bassan
13/11/12, 23:50
Gratulerer med EU godkjent bil :)

Rockeren
14/11/12, 00:51
Og morroa varte i ca 1,5 time... Da ville ikke vinduspusseren mer.. Skal prøve å bytte motoren igjen hvis jeg ikke finner noen annen umiddelbar feil...
Også rett etter eukontrollen begynte ABS-lampa å lyse... Flaks... Får sjekke det også... Sukk...

Rockeren
24/12/12, 03:26
Da har jeg fått kjørt bilen litt, og fy faen det er morsom bil å kjøre! Klart, jeg savner jo bakhjulstrekket litt, samt kjørbarheten på FK'n i forhold til denne. Men denna går jo veldig mye bedre synes jeg da :)

Det som nå har dukka opp, er feilkoder på TCV, som trolig kommer av et par feilmonterte vakumslanger.
Noen med T5 som kan ta et par bilder i motorrommet og hvilke uttal fra turboen som går hvor, eller skal hvor? Har sånn ca peiling nå, men alltid greit med ekstra info :)

ABS lampa kommer og går.. Har ikke sjekka feilkoder, men noen umiddelbare tips?

også må jeg bytte nedre del (hvis det går å bytte bare nedre del) av dashbordet til sommeren. Ett helt feste igjen til sparkeplata over pedalene, resten er skrot og umulig å få hengt opp i... Tips mottas her også...

OG sist men ikke minst:

GOD JUL!!

Wrasko
24/12/12, 12:28
ABS hjernen har som du vet, dårlige loddinger.

Borr og strips, eller skru opp noen små jernplater å skru ting fast i.

Rockeren
15/02/13, 12:26
Vært treg med oppdatering her, men ABS feilen var kabelbrudd i venstre hjulsensor.

Har fått tak i pent grått helskinn interiør som settes inn i morra. Noen som vil ha det gamle?

Viking
19/02/13, 10:17
Bilder?;)

Rockeren
07/04/14, 00:23
Til salgs. Eugodkjent, årsavgift betalt. Litt småplukk men grei skuring for en som har plass og mulighet til å gjøre litt sjøl. Bud over 20.000 eller bytte i annen volvo, fortrinnsvis diesel av interesse.

Sent from my SM-P605 using Tapatalk

Rockeren
12/04/14, 16:29
Vettuge bud mottas, da jeg er hypp på å bli kvitt bilen pga nytt bilkjøp.

Sent from my SM-P605 using Tapatalk

Rockeren
07/05/14, 14:11
Fortsatt til salgs...