PDA

Vis full versjon : Stygg kakle/tikke lyd fra 850R motoren



Kenneth D
06/01/12, 16:16
Parkerte bilen i garasjen og gikk ut for å titte litt på den mens motoren gikk på tomgang og la merke til en stygg kakle/tikke lyd for motoren. På peilepinnen var den noe groms helt på tuppen. Ble litt skeptisk nå. Skal se om jeg får til å ta en videosnutt med filmkameraet eller digitalkameraet og bilde av peilepinnen i morgen.

mrstfu
06/01/12, 20:36
Veivhusventilasjon? Trekk ut peilepinnen, legg tommelen over røret til peilepinnen, skru opp oljepåfyllingslokket, alt dette med motor på tomgang. La lokket ligge på oljpåfyllingshullet, om lokler hopper og spretter, har du høyst sannsynlig tett veivhusventilasjon, kan hvertfall forklare grumsen på peilepinnen.

kjetil850
06/01/12, 20:58
Veivhusventilasjon? Trekk ut peilepinnen, legg tommelen over røret til peilepinnen, skru opp oljepåfyllingslokket, alt dette med motor på tomgang. La lokket ligge på oljpåfyllingshullet, om lokler hopper og spretter, har du høyst sannsynlig tett veivhusventilasjon, kan hvertfall forklare grumsen på peilepinnen.


Hmm! tror og jeg har tett veivhusventilasjon. veeeldig kjent problem på de bilene;p skal prøve tipset ditt imorgen Mrstfu! :D

mrstfu
06/01/12, 21:04
gjør det. Uansett, det skal ikke mye til for å tikking fra disse bilene, spesielt når det er kaldt. En oljeskift kan kurere mye, hva slags olje har du på den fra før av? Lenge siden forrige skift?

kjetil850
06/01/12, 21:22
gjør det. Uansett, det skal ikke mye til for å tikking fra disse bilene, spesielt når det er kaldt. En oljeskift kan kurere mye, hva slags olje har du på den fra før av? Lenge siden forrige skift?

vet. er gått 318 nå. skiftet på 310. fullt oljeskift.

mrstfu
07/01/12, 22:53
Vent noen dager, og hør med 850GLTsilver her på forumet, ham sitter med mye kunnskap oljesystemene i disse motorene.

850GLTsilver
07/01/12, 23:40
Lytt til Mrstfu...;)

Det finnes ymse med veivhusventilasjonen på disse ja.

Start gjerne med flammefella. Fjern den.
(Sitter oppe på innsuget... heyyy, T5 dette? .... Ble usikker nå gitt. )

Legg ut bilder da vel, og så ser vi på det derfra?

mrstfu
08/01/12, 00:18
Flammefella sitter vel på samme plass som på sugis? Altså under innsugsmanifold, ut mot reimsiden av blokka?

Til trådstarter: hvordan er oljenivået på den? Tikking er ofte resultat av at ventilsetene ikke får olje, oftest når motor er kald og olja er på sitt tjukkeste. Samme kan skje om nivået er for lavt, slik at det ikke er nok olje til å sirkulere hele systemet.

850GLTsilver
08/01/12, 09:56
Flammefella sitter vel på samme plass som på sugis? Altså under innsugsmanifold, ut mot reimsiden av blokka?

Til trådstarter: hvordan er oljenivået på den? Tikking er ofte resultat av at ventilsetene ikke får olje, oftest når motor er kald og olja er på sitt tjukkeste. Samme kan skje om nivået er for lavt, slik at det ikke er nok olje til å sirkulere hele systemet.

Nå tenker du oljefella Mrstfu.
Flammefella på sugis er den lille utveksten på innsuget rett ved gassvaierhjulet.
Så jeg må titte på VADIS litt før jeg kan si noe om den på denne T5R-motoren.

Ellers så kan jeg godkjenne innlegget ditt. :D

stramwaier
08/01/12, 11:31
Litt OT. Men du 850 glt du er ikke int i og titta litt på bilen min ? Sliter med noe veivhus og styr :) pm!

kjetil850
08/01/12, 13:34
Litt OT. Men du 850 glt du er ikke int i og titta litt på bilen min ? Sliter med noe veivhus og styr :) pm!

Da får du stille deg i kø!:p han skal titte på min bil først:P og hjelpe meg å reparere;P han er bare ikke klar over det enda ;-) (A)

Folkvord
08/01/12, 15:06
er ikke flammefella den tingen som er vrid inn i unsugslangen på en måtte rett før insuget på en sugis??

850GLTsilver
08/01/12, 19:04
er ikke flammefella den tingen som er vrid inn i unsugslangen på en måtte rett før insuget på en sugis??

Stemmer.
Inni der er det ei lita perforert plastskive, som kokser igjen fortere enn svint. Og tett blir det.

850GLTsilver
08/01/12, 19:08
Skulle jeg blitt bilmekniker tro?

Og bygd meg et verksted?

Øsken Fjøsmekk er uten ALT som har med varme å gjøre, og egner seg kun til kosemekking på sommeren.

mrstfu
09/01/12, 20:22
Nåja, sålenge madammen din stiller med kaffe, syntes jeg da det gikk fint her i høst... Selvfølgelig, 20blå er aldri kos å skru i, men det lar seg da ordnes?

Uansett, start verksted du, ser for meg en effektiv integrering i Lysaker F&S-konsernet, sammen med stålfjæra bilstereo.

850GLTsilver
09/01/12, 22:16
Nåja, sålenge madammen din stiller med kaffe, syntes jeg da det gikk fint her i høst... Selvfølgelig, 20blå er aldri kos å skru i, men det lar seg da ordnes?

Uansett, start verksted du, ser for meg en effektiv integrering i Lysaker F&S-konsernet, sammen med stålfjæra bilstereo.

OK.

Dugnad folkens.
Ta med: Diverse isolasjonsmaterialer og veggplater.
Madammen stiller kaffe, jeg tegninger :D:D:D:D

mrstfu
09/01/12, 23:12
Og.... konstruksjon, arbeid og slikt? Hvem stiller med det?

Jeg for min del kan stille med godt lønnede delegeringsevner.

OlavS.
09/01/12, 23:45
om noen spanderer fuel sørover, så stiller jeg med psykisk støtte, og som elektrikker utdannet rørlegger.(om det er noe å reklamere for:P)

mrstfu
10/01/12, 00:05
om noen spanderer fuel sørover, så stiller jeg med psykisk støtte, og som elektrikker utdannet rørlegger.(om det er noe å reklamere for:P)

vil påstå det er LANGT bedre enn rørlegger-utdannet elektriker:D

og kjenner jeg GLTSilver rett, må du nok stille med fuel sjæl. god kaffe har han dog:D

850GLTsilver
10/01/12, 16:10
vil påstå det er LANGT bedre enn rørlegger-utdannet elektriker:D

og kjenner jeg GLTSilver rett, må du nok stille med fuel sjæl. god kaffe har han dog:D

Fuel passende Averøyinger skal vel la seg ordne... hehe..

mrstfu
10/01/12, 16:11
Fuel passende Averøyinger skal vel la seg ordne... hehe..

Og nittedølinger? Tjukk trønderbrent, kokt på Glava?

850GLTsilver
10/01/12, 16:12
Filtrert i glava.

mrstfu
10/01/12, 16:22
Høres bra ut. Spanderer du E85konvertering og? Dvs, blir vel kanskje HB85?

850GLTsilver
10/01/12, 16:37
Høres bra ut. Spanderer du E85konvertering og? Dvs, blir vel kanskje HB85?

Søler ikk3e bort drikke på bilen.
Den får klare seg med sitt "himkok" og så tar jeg meg av etylen.....

OlavS.
10/01/12, 21:21
åå? så dere viet hvor averøya er? om han har god kaffe, så har jeg dårlig seksånitti. da blir det en slaks oppegoende kombo. tror det blir litt langt du gitt.
men om du byr på ei skikkelig fest, så ska me sjå.

kjetil850
10/01/12, 21:27
Hørte æ fæst? som hardbarka nordlenning! im in!:p

850GLTsilver
11/01/12, 11:56
Hørte æ fæst? som hardbarka nordlenning! im in!:p

Pokker til gruppepress her.

Men OK, vi kjører til ;)

Får vel sette i gang planlegging da.

850GLTsilver
11/01/12, 11:57
åå? så dere viet hvor averøya er? om han har god kaffe, så har jeg dårlig seksånitti. da blir det en slaks oppegoende kombo. tror det blir litt langt du gitt.
men om du byr på ei skikkelig fest, så ska me sjå.

Vært der, fæsta der, ja du ane itj ka en Trønder ha vorre me på.
Nei nå får jeg gi meg med dialektsvar her. Oversettelse følger.
Vært der, festet der, ja du aner ikke hva en Trønder har vært med på.

(Kan jo ikke la moderatorene ta oss, selv om vi er så off-topic at vi burde flyttet oss over til "generell prat" med denne)

mrstfu
11/01/12, 14:49
Ta det helt med ro, silver. Moderatorene er så vant til at jeg rusler offtopic ved første mulighet at.jeh trur de har gitt opp. Uansett får vi jo ikke gjort stort ved problemet til trådstarter ennå uansett. Sånnsett kan du kalle det kolleltiv planlegging mot en klubbløsning på hvitblokk-relaterte problemer, så helt offtopic er det heller ikke.

850GLTsilver
11/01/12, 15:05
Kan ikke si at jeg egentlig vil trives som nav i en slik gruppe.
Har noe med å gjøre at jeg neppe vil kunne være i stand til å holde
aktiviteten i et slikt verksted på et nivå som jeg ville vært fornøyd med.
Og blir ikke jeg fornøyd, så blir ikke andre som måtte være interressert i det heller. Dessverre.
Og dette har kun med meg å gjøre. Forklaring får du over neste kopp kaffe.

mrstfu
11/01/12, 15:11
Om man får igang et skikkelig apparat rundt dette, er det vel ikke noe i veien for å gjøre.dette til en heltidsaffære? Volvo Car Club Norways servicesenter, ved øsken fjøsmekk?;-)

850GLTsilver
11/01/12, 15:29
Time will sjåvv.

mrstfu
11/01/12, 16:30
Rolig som skjæra på tunet denna her.

OlavS.
11/01/12, 16:32
hvor bor dere da karer? vil skjekke kjørelengde, å se om en ferie lar seg gjennomføre:P

mrstfu
11/01/12, 17:07
Delvis usentralt østland, mer eller mindre;-)

OlavS.
11/01/12, 17:16
usentralt liker vi! hvor lang tid bruker dere til dombås da?

850GLTsilver
11/01/12, 20:41
usentralt liker vi! hvor lang tid bruker dere til dombås da?

Lovlig?

OlavS.
11/01/12, 21:25
nesten

Tore
11/01/12, 21:46
Æ kan kom med fuel.. Har no grått grums som har tatt frøktele lang tid å tømm :p

Når det gjelder flammefeller og veivhusventilasjon og slikt så er det et typisk system som er en glimrende demonstrasjon av tingenes iboende faenskap: Steder det skal være små hull blir det tett - og steder det skal være tett blir det små hull... Hvorfor åpner da ikke tette små hull seg selv og hvorfor gror ikke de små lekasjene man får tett igjen?

850GLTsilver
12/01/12, 12:43
Æ kan kom med fuel.. Har no grått grums som har tatt frøktele lang tid å tømm :p

Når det gjelder flammefeller og veivhusventilasjon og slikt så er det et typisk system som er en glimrende demonstrasjon av tingenes iboende faenskap: Steder det skal være små hull blir det tett - og steder det skal være tett blir det små hull... Hvorfor åpner da ikke tette små hull seg selv og hvorfor gror ikke de små lekasjene man får tett igjen?

Lyt bætterdø værre nå godt Stjørdalsøl om du ska ha me nåkka nedover ja.

Forøvrig så gjelder Murphys lov hele veien. Altså huller der huller ikke skal være og ikke huller der huller skal være.
Letteste fiks på flammefellen: Kast den hvite(?) perforerte(?) platen, så er den saken klar.
Utover dette så har jeg laget en liten fiks på dette med å sende all den oljesjurryen inn i motoren via innsuget igjen.
Det ble en catchtank hektet i serie med røret fra oljeavskilleren, og så inn på systemet igjen.
Resultat så langt: Noe renere innsug.

850GLTsilver
12/01/12, 12:46
nesten

Nå har ikke behovet for besøk på Dombås vært det store, så jeg må nesten gjette Ca 4 timer.

Tore
12/01/12, 14:24
Når det gjelder tett veivhusventilasjon tror jeg generelt at hyppige oljeskift også hjelper veldig; på den v70n jeg hadde tok jeg opp veivhusventilasjonen etter 13 år/220.000km og det var helt fint; ingen problemer. Jeg hadde hatt bilden siden den var 6 år/130.000 km og på den tiden var det kun godt vedlikehold, ingen veivhusrens før etter 13 år...

850GLTsilver
12/01/12, 15:50
Når det gjelder tett veivhusventilasjon tror jeg generelt at hyppige oljeskift også hjelper veldig; på den v70n jeg hadde tok jeg opp veivhusventilasjonen etter 13 år/220.000km og det var helt fint; ingen problemer. Jeg hadde hatt bilden siden den var 6 år/130.000 km og på den tiden var det kun godt vedlikehold, ingen veivhusrens før etter 13 år...

Har selv ligget rundt 5-6000Km pr oljeskift, men dessverre så skjer det ting i disse motorene, særlig etter passerte 450000Km. Og da blir det ikke mye igjen av den veivhusventilasjonen som fungerer.
Kan jo selvsagt være at jeg har brukt feil olje?

Tore
12/01/12, 19:54
Jeg kjørte utelukkende på Castrol Edge Sport... :-)

OlavS.
12/01/12, 22:25
kjører mobil1 super 3000 helsyntetisk 5-40w jeg. min veivhusvent var helt rein når jeg skjekka

mrstfu
13/01/12, 13:58
Kjører valvoline durablend 5w30 halvsyntetisk her, ikke tett her heller:D

850GLTsilver
13/01/12, 15:29
Var tett da jeg kjøpte bilen for en hel haug kilometer siden.
Da hadde den kun vært under Bilia på økerns oppsyn, og jeg vet ikke hva de bruker av olje der.
Selv har jeg kjørt masse Biltemaolje, og ikke gått tett siden Ca 140000Km.
Nå har den akkurat passert 550000 og jeg har ellers meldt overgang til Magnatech 10W40.
Er vel semisyntetisk den.

Kenneth D
14/01/12, 12:41
Her ble det mye OT:p Den verste kakle lyden er vekk, men det tikker fortsatt om motoren er varm/kald. Må vel ta et oljeskift og hive på noe omega rens samtidig for å se om det hjelper litt. Hvilken olje vil dere anbefalle? Tenkte på Castrol Magnatech 5w-40, som jeg bruker på 245 med FK motor.

mrstfu
14/01/12, 15:02
Bruker valvoline durablend som mevnt over her, men vær litt forsiktig med motorrens som di nevnte over her. Kan godt hende at motoren din er full av gamle avleiringer etter annen olje, som da kan løsne og slå seg til ro et helt annet sted i motoren. Tanken er bra, en det KAN gå dårlig (gir ingen absolutter eller garantier her;-) ) ... Da hadde jeg heller skiftet olje, filter og veivhusvent. som vanlig, kjørt 1000km, ot så skiftet olje igjen. Blir en smakssak dette, men det kan jo alltids hende at omegaen reagerer uventet med olja di, og alt gårtil helvette;-)

kjetil850
18/01/12, 11:12
Lovlig?

hehe;P