PDA

Vis full versjon : Motor holdbar og effekt.



Rabben
06/01/12, 15:06
Har mer eller mindre bestemt meg for mekken neste år og sånn jeg har skjønt det så bygger de motor der (:
Så jeg vil begynne litt tidlig for å få bestemt meg å at det er noe jeg vil, men først så får jeg antageligvis til å kjøpe bil allerede til høsten.
Så da kan jeg jo si at det blir enten 940 stv eller 240 stv, så vil jeg ha en litt sprek motor. Trenger ikke veldig mye hester i starten men kunne jo nesten vært fint med turbo motor da jeg kan stille trykk etter effekten jeg vil ha. Men elsker gasser motor.

Så en b230(??) usikker på hva jeg skal velge men fk/ft er vel ganske sikkert, men spørsmålet er pris.
Anna kam.
Planing av topp?
Lette svinghjul?
Forgassere?
Turbo?
osvosv.

Hva ville du gått for, er ute etter 170-250hk. På budsjett, da jeg går mekken så slipper jeg jo å betale for arbeide :) Men kammer og turbo osv må jo betales ut av egen lomme.

JonasS
06/01/12, 16:52
søk å les! Det er et hav av info her inne. Chippa B230FT\FK er å foretrekke.

Jonas Soldal
06/01/12, 17:13
Kjøp deg en B230fk/ft (nyere enn 1993 mod) som ikke har gått så langt. bytt deler som vannpumpe, registerreim, og nytt pakningssett til hele motoren, evt sjekk ventilklaringer :) Kjøp justerbar WG, chipper, 3" eksos og en skikkelig intercooler (for eksempel bcb eller klracing sin) så har du ett bra utgangspunkt.
Det beste er å kjøpe en bil med turbomotor med en gang, så slipper du å godkjenne motoren i ettertid.
Har du lite penger bør du ikke kjøre gasser turbo, for disse suger fort litt penger i bensin ;)

Lykke til med kjøp av bil hvertfall :D

Rabben
06/01/12, 18:21
Tenkte ikke gasser turbo men gasser eller turbo :)

Til deg/dere som sier søk, men hva skal jeg søke på?

Jonas Soldal
06/01/12, 18:29
De mener vel at du kanskje bør se på andre sine bygg i prosjekt trådene? :)

Sebbe
06/01/12, 18:34
170 og 250 hk er ganske forskjellig, om du nøyer deg med 170 hester er det kansje mer morro med en sugemotor, men vil nå tippe du for 250 hk for samme prisen om du går for turbo

Rabben
06/01/12, 19:07
Tror jeg vil ha bunndrag og nm i forskjell fra høyt turtall og bare tull kjøring. Men satser jeg på bundrag og nm så vil det vel også gi bedre holdbarhet enn turtalls maskin? I tilegg bruke mindre suppe?

Rabben
07/01/12, 00:04
Har lest endel nå, ikke mye men litt :)

Så jeg har funnet ut hvordan man får 16v topp til å passe fk/ft blokk. Også har jeg titta litt på blocket.se å sett på diverse 16 ventilere. Og så har jeg sett på litt om planing og høvling.
Med turbo bil så er det best med lavest tall f.eks 9;1 og annen f.eks sugemotor så er f.eks 11:1 greit, hvis jeg har forstått rett. Også har jeg sett litt på how-to en til lettere svinghjul med skjelett, men skjønte ikke helt. Bruker man org svinghjul også fester skjelletet på det? Eller bruker man kun skjelett?

ArneR
07/01/12, 05:58
Et skjelettsvinghjul er jo et originalt svinghjul som er maskinert om, med store hull og spor for å fjerne vekt. Derav navnet..

JonasS
07/01/12, 09:59
Les gjerne litt på prosjekttrådene.. Der står det litt om alt mulig. Skal du trimme sugis så blir det dyrt! Å chippe og justere en nyere turbomotor til rundt 200hk er grei skuring, og en god start for den som vil drive med trimming i mine øyne. Kjøp en bil som er godkjent med turbo. Får du tak i en "gubbebil", som idag må bli en 940, kaanskje en 740, så går du veien derifra med større exhaust, åpent luftfilter, chip, justert turbotrykk og kanskje senkefjører. Får du smaken på dette (hunde)livet, går du gjerne videre med større turbo, større dyser, større luftmassemåler, alucooler, diffsperre osv osv..

Anbefaler deg å kjøpe en org. bil, og ikke en som er skrudd på, for da får du prøve deg ifra starten av, slipper å kjøre deg fast i hjemmesnekra løsninger som kanskje er for de viderekommende volvoguruene å skjønne hva er.

Rabben
07/01/12, 18:07
Hm, spurte i en annen tråd å fikk til svar at kamaksling var mye bang for the bucks :) Får jo disse billige til under 1000 lappen hos diverse f.eks Grindenmotorsport.no.

JonasS
07/01/12, 22:33
Alt må stå i samsvar, for å si det på den måten da.. Folk kjører VX3 f.eks. med tilfredsstillende resultat. Selv har jeg A-aksel. Men det er ikke bare å spytte inn en ny kam åså har du en racer.. På forgassermotorer er det en del å hente på større gasser, større\oppgradert topp, grenrør samt en god kam.. Men.. Det finnes ikke snarveier. Eneste snarveien er turbotrykk og chip, gir mest for minst.