PDA

Vis full versjon : Turbo- stempel- og rådetips til B230 2,5L 16v, 5-600hk?



yengis
05/01/12, 22:23
Holder på å bygge meg motor, blir 93mod blokk med underspyling, skal bores til 96,5 eller noe..?
Har 2,5l pentaveiv, så trenger råder og stempler. Hvor får man tak i dette? Og hvilket merke skal man velge? Blr man legge seg på rundt 8,5:1 i komp?

Har også sittet å leitet litt etter hvilken turbo man skal kjøre med. Er jo mange som har 2,5l 16v, så kanskje jeg kan få noen tips da. Noe som spoler høvelig tidlig og henger med til over 500 kanskje oppimot 600hk.

Blir vel å bygge meg grenrør og innsug selv. Tenker da på pulssplitt med 60mm ekstern wgt..? Eller kanskje doble 35mm eller andre tips?

Kom over en i sverige som har en precision pt5862r, er dette noe å bruke? Var visst bare ar.63 eksos, blir kanskje smått?

Setter pris på særiøse forslag :)

Berg Performance
05/01/12, 22:50
Sitter i spenning og venter på at noen skal prøve Garrett GTX3071R turboen, og denne er vel ikke helt uaktuell for deg ? Er oppgitt til 340-560 Hk og er dobbelt kulelagra og siste teknologi ( I følge Garrett selv ) Synes denne ser himla lovende ut, men har som sagt ikke erfaring med denne :) Har simulert litt med denne, og den spooler himla tidlig!

EDIT: Om den blir for "liten" for deg har du også Garret GTX3076R, som holder til 640Hk..

wolden
05/01/12, 23:13
Kanskje prøv dette da?

http://yhst-26451710505916.stores.yahoo.net/rsiwapiforb26.html

http://yhst-26451710505916.stores.yahoo.net/hcoroforb215.html

http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=TP&Product_Code=GRT-TBO-102&Category_Code= ;)

yengis
05/01/12, 23:20
tenkte å sette motoren i bilen iløpet av våren. og hvis det skal gå så må jeg nok bestille en annen plass. selvom det der har fristet meg, skulle først kjøpe et kit fra RSI, men di visste ikke nårtid di fikk inn flere veiver, så jeg fikk tak i ei pentaveiv heller.

Berg Performance
05/01/12, 23:27
Wolden: Trenger da strengt tatt ikke turbo til 750 gamp for hans effektmål ? :p Selv om GTX3582R har samme opplagring og er meget effektiv ville jeg heller ha tatt en litt mindre version.. Går utifra at Yengis kommer til å bygge motoren for respons og kjørbarhet?

yengis
05/01/12, 23:39
hadde vært kjekt om den gikk å bruke ja :P er ikke så veldig fan av garret heller egentlig

Berg Performance
05/01/12, 23:45
Hvilke turbofabrikanter er du fan av ? :confused:

MGP
05/01/12, 23:46
Vi selger råder og stempler. 96.5mm borr ikke no problem.

Vanlig gt3582r med 0.82 hus er jo magisk på volvo 16v, Sørlies 2.3 16v med gt35 ga 492hk@1.6bar på hjula med vanlig 98oktan :) som og kjøre med 19t :)

GTX serien er jo samma turboer bare med billet hjul, litt drøy pris enda syns jeg, pedre bris på precsion da, med raskere spool en garrett gtx skal ha,men hvem vet jeg har ikke testet iaff :)

precision pt6262 er tingen da ;)

Mvh

Berg Performance
06/01/12, 00:00
Litt synd Precision ikke har råd å få laget compressor map til sine turboer. Skjønner jo problemet med alle de forskjellige kompressorhusene man har tilgjengelig til hver turbo og at de leverer ett par modeller, men det hadde vært litt interesant å sett hva disse presterer egentlig.. Har sett ett par i drift, og det ser jo ut til å fungere helt utmerket !

yengis
06/01/12, 00:13
Vi selger råder og stempler. 96.5mm borr ikke no problem.

Vanlig gt3582r med 0.82 hus er jo magisk på volvo 16v, Sørlies 2.3 16v med gt35 ga 492hk@1.6bar på hjula med vanlig 98oktan :) som og kjøre med 19t :)

GTX serien er jo samma turboer bare med billet hjul, litt drøy pris enda syns jeg, pedre bris på precsion da, med raskere spool en garrett gtx skal ha,men hvem vet jeg har ikke testet iaff :)

precision pt6262 er tingen da ;)

Mvh

får ta en telefon til deg å prate litt. når jeg får veiva så må blokka bores, og veiva sjekkes evt poleres og gjøres noe med.
kanskje man får en god pakkepris på arbeid + stempel og råder? ;)

Batland
06/01/12, 08:43
Holder på å bygge meg motor, blir 93mod blokk med underspyling, skal bores til 96,5 eller noe..?
Har 2,5l pentaveiv, så trenger råder og stempler. Hvor får man tak i dette? Og hvilket merke skal man velge? Blr man legge seg på rundt 8,5:1 i komp?

Har også sittet å leitet litt etter hvilken turbo man skal kjøre med. Er jo mange som har 2,5l 16v, så kanskje jeg kan få noen tips da. Noe som spoler høvelig tidlig og henger med til over 500 kanskje oppimot 600hk.

Blir vel å bygge meg grenrør og innsug selv. Tenker da på pulssplitt med 60mm ekstern wgt..? Eller kanskje doble 35mm eller andre tips?

Kom over en i sverige som har en precision pt5862r, er dette noe å bruke? Var visst bare ar.63 eksos, blir kanskje smått?

Setter pris på særiøse forslag :)
I stedet for å foreslå hva du skal gjøre så kan jeg nevne hva jeg ville gjort.
1. 8,0:1 i kompforhold. Dette tillater høyere ladetrykk. Høyere ladetrykk tillater mildere kammer for ett gitt effektuttakt. Mildere kammer gir bedre bunndrag, tidligere og hardere spool up, lavere forbruk osv osv.
2. Cat cams fra Mobeck.com.
3. BW EFR turbo eller 61 mm turboen SX700 fra turboservice.no eller .se. En bekjent kjørte denne på sin 2,0 L Cosworth med 9,0:1 i komp. + idiotkammer og tok ut 300 hk v/ 4400 o/min. På en 2,5 L Volvo med korrekt komp. og gode kammer kan du nok, hvis det er interessant og du gidder, ta ut 300 hk v/ ca. 3200 - 3300 o/min, dvs ca. 650 Nm.
4. Cosworth inspirert innsug, gjerne bassert på 2 x dobble B234 forgasser-manifold med korte rette kanaler, store trakter, solid og HOLDBART Jenvey eller Krohnenburg plenum og selvfølgelig, MER enn kun én dyse pr. sylinder.

yengis
06/01/12, 09:05
Har en topp som er bygd og portet av tommy luhr, maxportet inn og ut. En svenske har bremset 728hk på denne med orginale glt kammer og hydr løftere, så tenker å bare bruke dette videre..

Batland
06/01/12, 11:28
Har en topp som er bygd og portet av tommy luhr, maxportet inn og ut. En svenske har bremset 728hk på denne med orginale glt kammer og hydr løftere, så tenker å bare bruke dette videre..
Ok.
Hvor høyt løfter GLT kammene og hvor store er kanalene blitt?

ArneR
06/01/12, 22:36
De originale kammene løfter 9,38mm.

yengis
06/01/12, 22:40
De originale kammene løfter 9,38mm.

takk =)

MGP
06/01/12, 22:42
orginal kammer holder langt, og er ekstrem kjørbar :)

mvh

yengis
06/01/12, 22:53
merker man mye forskjell mellom glidelager og kulelager? hva gir best effekt og hva varer lengst?
synes valg av turbo er noe dritt, hvor man skal handle og hvilke spec man skal velge om det er slik at man krysser av selv for ditt og datt :P

Amundsen T5r
07/01/12, 10:56
merker man mye forskjell mellom glidelager og kulelager? hva gir best effekt og hva varer lengst?
synes valg av turbo er noe dritt, hvor man skal handle og hvilke spec man skal velge om det er slik at man krysser av selv for ditt og datt :P
Glidelager varer vell lengst og kulelager spoler opp fortere, men kulelager er ikke glad i poffing og smelling =)

yengis
07/01/12, 11:30
okei, da satser man vel på glidelager og det er jo billigere også =)

et spm jeg lurer litt på.. f.eks et eksoshus t3 ar.82 og et eksoshus t4 ar.82, er di like bare flensene som skiller di? eller er størrelsen forskjellig? som at t3 ar.82 tilsvarer t4 ar.63?

Batland
07/01/12, 14:19
En kammerat fikk "Proff" spec. denne med A/R 0,68 turbinhus til sin B254 motor. http://qwt.no/hp_6265_cea_turbo_695hk/P_11291?must_choose_attributes=yes
Resultatet var glimrende frem til motoren havarerte på bane pga tenningsbank forårsaket av FOR HØYT KOMPRERSJONSFORHOLD og muligens overaggresiv mapping.

Batland
07/01/12, 14:22
De originale kammene løfter 9,38mm.
Takker.
Man trenger IKKE kjempesvære kanaler med såpass moderat ventilløft.

Lundberg Performance
07/01/12, 14:34
sett på borg warner eller kkk av nyere teknologi??

Batland
07/01/12, 14:39
merker man mye forskjell mellom glidelager og kulelager? hva gir best effekt og hva varer lengst?
synes valg av turbo er noe dritt, hvor man skal handle og hvilke spec man skal velge om det er slik at man krysser av selv for ditt og datt :P
Ja det gjør man og dette er hovedgrunnen til at alle turbofabrikanter nå går denne veien. Utallige praktiske tester viser at kulelager spooler raskere. Om de er verd den høyere prisen er noe annet.
Kulelagre er svært ømfintlig for urenheter i oljen og derfor leveres de vanligvis UTEN garanti. De kan heller ikke overhales og må derfor byttes inn mot en ny turbo.

Som alltid er det fordeler og ulemper med det meste, men den sikreste måten å få revva spool up er å velge for stor turbo. Størrelsen på turboen betyr myye mer enn hvilke lagre den går med.

Batland
07/01/12, 14:41
sett på borg warner eller kkk av nyere teknologi??
Man får nok ikke tak i bedre turboer enn BW sin EFR serie så dette forslaget støttes.

Lundberg Performance
07/01/12, 15:32
Man får nok ikke tak i bedre turboer enn BW sin EFR serie så dette forslaget støttes.
BorgWarner EFR 7670 er vel innenfor yengis sine krav.. et bra grenrør og rette topp så vil dette fungere bra, dog vis kompresjond forholdet er bra.

skulb
07/01/12, 17:33
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/06/2875.jpg
papir som viser kurver på min b230 16v med gt3071r. 8,5 i komp. std kammer. selvlaga innsug. grenrør med 42mm innvedig diam. bremsa denne effekten på 1,55bar i ladetrykk. 98okt fuel. denne effekten ble målt på hjula.

Batland
07/01/12, 17:52
BorgWarner EFR 7670 er vel innenfor yengis sine krav.. et bra grenrør og rette topp så vil dette fungere bra, dog vis kompresjond forholdet er bra.
Det kan man håpe på for hans del. :)
Du kan kanskje sin noe om hva du mener er "bra kompresjonsforhold" og "skapligt med laddtrykk"?

Batland
07/01/12, 17:54
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/06/2875.jpg
papir som viser kurver på min b230 16v med gt3071r. 8,5 i komp. std kammer. selvlaga innsug. grenrør med 42mm innvedig diam. bremsa denne effekten på 1,55bar i ladetrykk. 98okt fuel. denne effekten ble målt på hjula.
Nesten 325 hk på NAV v/ 4000 o/min er glimrende på en gatemotor. Grattis.

Lundberg Performance
07/01/12, 21:33
Det kan man håpe på for hans del. :)
Du kan kanskje sin noe om hva du mener er "bra kompresjonsforhold" og "skapligt med laddtrykk"?

"skapligt med laddtrykk" sitatet er kun tatt fra en film :p du og swr har jo hatt en heftig diskusjon på akkurat det her.. fordeler og ulemper men komp forhold høy og lav.. har kun bygd 1 motor som har fungert helt greit og hadde lav komp. må få noen flere motorer på minnet før jeg utaler meg stort om dette.. skal prøve en motor med høy komp også så får resultatet vise.

Batland
07/01/12, 21:55
I know, men tenkte at du hadde en formening siden du har det som signatur.

Glimrende at du skal prøve høykomp.
Lykke til og vennligst hold oss orientert om sluttresultatet. ;)

Lundberg Performance
07/01/12, 22:01
I know, men tenkte at du hadde en formening siden du har det som signatur.

Glimrende at du skal prøve høykomp.
Lykke til og vennligst hold oss orientert om sluttresultatet. ;)

ja kommer vel i proskjekt loggen etterhvert.. er rimelig fersk så må bruke tiden så det blir bra.. har ikke all den kompetansen som jeg vil ha enda...

yengis
10/01/12, 04:05
Skal man bygge grenrør i rustfritt eller vanlig svartstål? Har vel ikke noe å si for effekten sin del? Bare utseende og lyd?

Berg Performance
10/01/12, 11:08
Rustfritt isolerer bedre, men kan være litt sprøtt. Mens svartstål er litt mere seigt og isolerer dårligere, dvs rustfritt for effekt og svartstål for lav pris og holdbarhet slik jeg ser det.

Med skikkelig oppstaging av grenrør er det dog fullt mulig å få rustfritt til å holde "for evig"

yengis
10/01/12, 11:37
oki takk for svar =)

yengis
10/01/12, 13:02
har sett litt på forskjellige stempler og råder.

noen som har erfaring med SPM sine stempel?
knowmotorsport leverer jo CP stempel til en grei pris. hvilke merker er å foretrekke?

Lundberg Performance
10/01/12, 20:31
Skal man bygge grenrør i rustfritt eller vanlig svartstål? Har vel ikke noe å si for effekten sin del? Bare utseende og lyd?

skal du bygge i rustfritt så er det bare 321 stål, er vel noe titan legert rustfri og koster skjorta.. Ser ikke noe negativt og bygge i svartstål men tjukke vegger... er grenrør og turbo riktig er ikke baktrykk og høy tempratur noe problem..

yengis
10/01/12, 20:36
skal du bygge i rustfritt så er det bare 321 stål, er vel noe titan legert rustfri og koster skjorta.. Ser ikke noe negativt og bygge i svartstål men tjukke vegger... er grenrør og turbo riktig er ikke baktrykk og høy tempratur noe problem..

hva med 316l? klracing.se har jo greit utvalg med rør-bøyer og flenser i 316

Lundberg Performance
10/01/12, 20:45
hva med 316l? klracing.se har jo greit utvalg med rør-bøyer og flenser i 316

mange av de røra jeg har sett i 316 har ikke gått mange mila før det har sprekkt.. noen holder jo.. spørs også på hvordan eksostemp du får på motoren..

Batland
10/01/12, 23:24
Grenrør er enten dyrt eller dårlig og selv inconellgrenrør til 30 000 - 40 000 sprekker etter en stund. Noen er derfor "die hard" manifold fantaster. ;)

MGP
11/01/12, 19:46
Angående SPM stempler har de jo orginale volvo ringer, altså 1.75mm lr 1.5mm topp ring, disse holder absolut ikke tett ved eks 7000rpm pga ring slepp i cylindern.

smidde stempler med top ring på 1.2mm er og anbefale, standard på nesten alle JE, wiseco, CP osv.


Mvh

yengis
12/01/12, 10:35
Dette sier SPM når jeg sporte om det gikk å bestille stempel med tynnere ringer:
För sug motor har vi 1,2 men för turbo ska det vara minst 1,5 så därför har vi 1,75 mm det har funkat på turbobilar över 1200Hkr (Per Ericsson C70) med flera

Modalen
12/01/12, 10:56
På grunn av det høyere sylindertrykket en turbomotor har rundt TDC, så vil ringene holde tett på høyere turtall enn der sugemotoren ville fått problemer. :)

Jan van Vurpa
13/01/12, 02:39
I fall du vill kolvar gjort precis som du vill vad det gäller storlek, ring packet, pin bult storlek och utformning en riktig bra ytbehandling på top ring så det klarar samma påfrestingen som Top fuel drag bilar, kontakta mig, jag råkar vara CP Pistons auktöriserad äterförsäljare och has skickat kanse 5-6 sats Rödblock kolv och stakar kits till Norge, har 3 beställningar på gång, et tpar sats till Sverige och 4-5 till Finland.
Top ring råder jag borde vara Plasma-Moly besprutade, det löser sig inte som Orginalens moly

yengis
13/01/12, 07:10
I fall du vill kolvar gjort precis som du vill vad det gäller storlek, ring packet, pin bult storlek och utformning en riktig bra ytbehandling på top ring så det klarar samma påfrestingen som Top fuel drag bilar, kontakta mig, jag råkar vara CP Pistons auktöriserad äterförsäljare och has skickat kanse 5-6 sats Rödblock kolv och stakar kits till Norge, har 3 beställningar på gång, et tpar sats till Sverige och 4-5 till Finland.
Top ring råder jag borde vara Plasma-Moly besprutade, det löser sig inte som Orginalens moly

Skickade dig en mail igår kväll.

Jan van Vurpa
14/01/12, 20:54
Skickade dig en mail igår kväll.

O jag svarade för några minuter sen...:cool: