PDA

Vis full versjon : Ulyd i drivverk etter girkasse bytte...



Biggs
05/01/12, 17:07
Hei

Har problemer med min 94 modell 940. b230fk

Problemene startet etter jeg bygde om fra automat til manuell.

Etter ombygningen satte jeg inn ny chip, og justerte opp ladetrykket litt 0,7-0,8 tror jeg det var.
Under pådrag spessielt på høyere gir, kommer det en buldring i hele bilen.. vanskelig å forklare men det er ikke girkassen som buldrer i allefall.
Når jeg merket dette skrudde jeg ned igjen turbo trykket og lyden forsvant.
Tenkte ikke mer på dette, før jeg lasta bilen full i voksne folk en lørdagskveld, og lyden kom tilbake ved pådrag. Etter jeg hadde sleppt dem av, var lyden borte igjen.

Dette var fremover, men det en enda lettere å fremprovosere denne buldringen i revers, i allefall dersom jeg bakker opp en liten bakke.

Når vi bytta over mellomaksling og girkasse sjekka vi mellomakslings lageret, og dette virka bra samt den gummi koblingen på girkassen og var bra.
Har ikke bytta bak aksling, men dette skal vel ikke ha noe å si?

Eneste jeg kan tenke meg her er at det er ubalanse i mellomakslingen??

Bilen har gått 204 tusen km, mens manuellkasse og deler fra donorbil hadde gått 170 tusen km.

Noen tips?

Birger

Revell
05/01/12, 17:13
sjekka du kryssa på mellomakselen? Hender de har den effekten

Feiltenning
05/01/12, 17:19
Jeg har gjort samme ombygningen. Automat til manuell. Etter dette opplever jeg noe lignende. Hvis jeg har godt grep på hjula å gir bånn gass fra lavt turtall så får jeg en slags buldring/svak risting i det som på meg føles som bakenden av bilen. Dette skjer som sakt bare når jeg lar momentet få jobbe.
Merker ikke noe til det nå når det er glatt, pga roligere igangsetting.
Bilen er forsåvidt en 740 GLT (B234F) med M47.

Hadde vært greit med et svar på hva dette kan være.

s4nd3r
05/01/12, 18:42
Går ut i fra du har (prøvd) fått til og burnet litt.. og da kan støttelageret på mellom akslingen seg en helseknekk.. kan fungere lenge etterpå, men plutslig havarere.. og da blir bilturen hjem laaang,,, i 15kmt... :p

Espen Hveding Nordgård
05/01/12, 18:45
Jeg har og gjort akkurat samma jobben på en 745GLT B234F fra auto til M47. Fikk noe lignende av den lyden dere beskriver og det var mellomaksellageret mitt som var skakt. Er skikkelig klønete å få til å sitte rett syns jeg, men etter litt prøving og feiling gikk det! Løsna bolta som holder det _bittelitt_, flytta bilen 4-5m og stramma til, så var den borte. Virker som om at den sentrerte seg selv når jeg slakka skruene.

Feiltenning
05/01/12, 19:51
Jeg har og gjort akkurat samma jobben på en 745GLT B234F fra auto til M47. Fikk noe lignende av den lyden dere beskriver og det var mellomaksellageret mitt som var skakt. Er skikkelig klønete å få til å sitte rett syns jeg, men etter litt prøving og feiling gikk det! Løsna bolta som holder det _bittelitt_, flytta bilen 4-5m og stramma til, så var den borte. Virker som om at den sentrerte seg selv når jeg slakka skruene.

Du sier noe der. Kansje det er problemet mitt :P

Til s4nd3r: Jeg har ikke prøvd på noe burning. Jeg snakker om når bilen er i f.eks andregir og kjører på ca 1500 rpm, så gir på ganske hardt. Da kommer fenomenet ;)

Biggs
05/01/12, 19:53
Hmm... sjekka ikke det krysset, kan jo være litt slarke der.. Har ikke burna me den, eldre mann som har tatt godt vare på den før meg, og jeg er ikke så ung lenger jeg heller så har stort sett behandla den fint.. :)
Skal se om jeg kan få løfta opp bilen en dag å sjekka den kryssen og prøve å flytte litt på lagerholderen å se om det har noen effekt...