PDA

Vis full versjon : Borre opp oljetur til turbo i blokka



Sebbe
01/04/10, 21:07
er det noen som har borra opp hull til oljetur i ei sugemotor blokk? nå har jeg tatt ut olja forran på blokka, men jeg synes det var veldig trangt der, og jeg hadde tenkt å lage meg noen AN slanger til tur og retur. jeg liker heller ikke å ha slangene forran motoren med reimhjul og vifte og slikt

og kan dette gjøres med drill og gjengetapp? :p jeg har jo gjenga opp hull i stål før og det går jo helt greit.

og hvordan gjøres det eventuelt med AN koblinga? kan den bare skrus rett inn i blokka da? eller må jeg ha overgang?

TeamBørnOut
01/04/10, 21:11
Er bare å bore opp..
ingen fare :)

Sebbe
01/04/10, 21:32
ok :) borrer opp hull til retur også da og ser om jeg får solgt turbokit panna :) liker ikke slangeklemmer

men er det bare å skru inn AN koblinga i blokka da? har aldri sett en slik kobling, men det ser ut som den er konisk i enden, regner med det er for at det skal bli tett, så da må jeg vel ha en kobberpakning eller noe?

TeamBørnOut
01/04/10, 21:38
hvis du gjenger opp med konisk gjengeverktøy så holder det med en runde gjengeteip på røret du trer ned i blokka så blir det tett.
Det er faktisk bedre å ha returen litt høyere opp (som du får nå) en i bunnpanna også. mindre fare for "å tette returen" pga olje i svinger etc. men husk å bor så stort som mulig. husker ikke hvor stor jeg gjenga opp(kan sjekke i morra tidlig)

jonass
01/04/10, 21:41
Man får kjøpt si AN ansatser med alle slags gjenger

Sebbe
01/04/10, 22:43
ok, det var jo flott. men bare for å være sikker, man trenger ikke noe spesialverktøy for å lage slangene? for jeg har ikke helt skjønt hvorfor folk gidder å gå til tess å bruke masse penger på å få pressa slanger hvis man bare kan bruke slike AN slanger, de tåler kansje mer trykk? men man har vel ikke bruk for noe som tåler over 10 bar på en motor?

jonass
01/04/10, 22:49
For og få tak i an koblinger så må man bestille, men og dra på tess tar 20min. Så for meg er valget enkelt.